Legoshop og PostNord

Det stemmer nok, men det er nok infoen fra DPD til PostNord som er manglende :slight_smile:
LEGO sender sin info til DPD som videresender til sin underleverandør igjen.

Jeg snakket med PostNord i dag, og fikk da også inntrykk av at kontaktinfoen manglet på forsendelsene. Tyder på at f.eks. telefonnummer blir borte på vei fra LEGO, gjennom DPD og til PostNord. Dermed får ikke PostNord sendt automatisk SMS med beskjed om å velge utleveringstidspunkt. Og da blir pakken liggende på sentralen.

Synes fortsatt ikke dette er noen god unnskyldning. De kan da bare levere ut fortløpende ELLER levere til nærmeste PostNord-i-butikk. Men det får de kanskje ikke lov til hvis pakkene er booket fra LEGO som “leveres på dør”? Så vi må altså vente i evigheter helt unødvendig…

Løsningen på problemet? (Bortsett fra at LEGO må kreve bedre rutiner)

  • så snart du ser på DPD-trackingen fra LEGO at pakken er kommet til “parcel delivery centre. New delivery date agreed upon”: ring PostNord og avtal utlevering på telefon. Ikke vent på SMS - det tar tydeligvis en uke før de får tak i nummeret ditt…

Det morsomme er jo at telefonnummeret står på pakkelappen :stuck_out_tongue:

Min erfaring er tilsvarende :confused:
Jeg fulgte sporingen jeg fikk fra DPD stod tilslutt at den var førsøkt levert til post i butikk, men rett etterpå at det var mislykket.
Så prøvde å spore den på post nord og der stod det den var levert i butikk…
Så dro ditt og viste frem det lange sporingsnr, men det gikk ikke siden jeg egentlig skulle vente på et kort nr på sms…
Etter litt frem og tilbake viste det seg at de hadde en mysterie pakke uten navn som hadde blitt levert bak på rampa. Så de i butikken trodde det var noe til de og hadde åpnet den, fant jo fort ut at den ikke var til butikken da…
Det ene klistre merke står jo navn osv, men det som er klistra over står det jo ikke noe navn, ikke rart det blir rot da :unamused:

Dette har jeg også opplevd de 2 siste gangene jeg bestilte Bricks & Pieces :wink:

Tror LEGO vil skynde seg å få ut B&P ordre før jul - før de stenger sjappa i januar, som vanlig… :wink:

  1. Levering på en mnd… på døra, alle innen en uke etter bestilling. Så her på Hamar fikser de det.
    ( eller…Oslo varetaxi kom nå i kveld…og jeghar ikke bestilt ekspress…)
    Dogikke smugle inn og gjemme bart når ungen roper… åååå sånn pleier esken å se ut når mamma får lego… :blush:

:laughing:

Pleier de ikke ha stengt på denne tiden allerede vanligvis?

De siste årene har de vel stengt for vanlige bestillinger tidlig i desember såvidt jeg kan huske.

Tror det er for å ha kapasitet til ordinære henvendelser rundt manglende/ødelagte brikker etter jul, kanskje i kombinasjon med noe juleferie for de ansatte. At de fremdeles er åpent kan tyde på at de ikke har så stor ordrereserve på B&P og at de mener de har kapasitet til holde unna enn så lenge. Vi kan jo håpe at den forblir åpen.

Kom over denne lille morsomme saken i Svensk TV som jo sier litt om Postnord :slight_smile:
[youtube]S8SF3XmLQps[/youtube]

Vi er vist ikke det eneste landet som sliter…

Skjønner at det er fryktelig frustrerende når pakker ikke konmer frem, men det her er jo virkelig så dumt at det er komisk. Hvordan går det ann å drive et firma på denne måten?

Postnord er jo det som tidligere var svenske postverket, nå slått sammen med det danske.
Går man inn på posten.se kommer man til Postnord.

Har flere ganger brukt Postnord i Sverige til å hente pakker bestilt fra EU, har fungert helt supert det.
Så noe får de til :smiley:

Tenkte, til glede for både nye og gamle lesere, å servere konklusjonen på følgende historie:

Altså: Ekspresspakken LEGO sendte ut i stedet, med DHL, dukket opp som bestilt, to dager etter telefonsamtalen, og i god tid før 1. desember. Strålende. Men hva med den andre? Siden jeg nå hadde fått settet jeg bestilte, bestemte jeg meg for å la være å foreta meg noe som helst overfor PostNord, og bare se hvor lang tid ting ville ta hvis de fikk rote rundt på egen hånd. Det neste som skjedde, var dette (og det var jo litt rart, ettersom den tydeligvis ankom allerede dagen før, jf. forrige status):

28.11.2019 14:56 Bergen (NO) At parcel delivery centre.
29.11.2019 01:07 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.

Jeg hadde fortsatt ikke hørt noe direkte fra PostNord, men så skjedde det plutselig noe, fredag 29. november. Først dette:

29.11.2019 16:50 Bergen (NO) Out for delivery.

Og så kom det en SMS, kl 16:53, med beskjed om at “Pakken din er nå lastet på bil for levering! Besøk din profil med viktig leveringsinformasjon. Klikk på link” - og så klikket jeg på linken, og avtalte levering enten på jobb samme kveld, eller hjemme førstkommende mandag.

Deretter skjedde dette, helt uten at jeg hørte noe som helst. Og det er her det begynner å bli fullstendig utilgivelig, synes jeg.

29.11.2019 21:26 Bergen (NO) We’re sorry but your parcel couldn’t be delivered as arranged.
02.12.2019 09:33 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
03.12.2019 09:44 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
04.12.2019 09:55 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
05.12.2019 06:12 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
06.12.2019 04:20 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
16.12.2019 16:03 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.

Alt dette uten kommunikasjon. Ikke et knyst. Men etter det ble det helt stille, også på pakkesporings-siden, resten av 2019.

  1. januar er det tydeligvis noen som plutselig oppdager en pakke som ligger der for seg selv på sentralen, med en ganske stor bulk i den ene siden, og lurer på om ikke den kanskje burde leveres snart.

03.01.2020 14:18 Bergen (NO) At parcel delivery centre.

Og enda bedre!

03.01.2020 14:51 Bergen (NO) Out for delivery.

Så får jeg en telefon - på dette tidspunktet står jeg i en butikk på kjøpesenteret Westfield Stratford i London - fra en budbilsjåfør, på nokså gebrokkent norsk, med beskjed om at han er på vei med pakken. Her er, sånn omtrent, samtalen:

PostNord: Jeg kommer og leverer pakken nå.
Are: Jaså! Men jeg er på ferie, i London. Jeg kommer hjem i kveld.
PostNord: Og det er ingen der som kan ta imot pakken?
Are: Nei, det er det ikke. Kan du legge den på dørmatta eller i postkassen?
PostNord: Hvor langt er det å gå? Er det mange etasjer? Jeg kan ikke gå mange etasjer.
Are: Det er én trapp opp.
PostNord: Og ingen nabo som kan ta imot pakken?
Are: Nei. Men bare legg den på dørmatta. Jeg kommer hjem i kveld.
PostNord: OK.

Ti minutter senere ringer telefonen igjen.

Are: Hallo?
PostNord: Hallo. Pakken fikk ikke plass i postkassen. Men jeg ringte på hos naboen din, og han tok imot den!
Are: Naboen min er dement.
PostNord: Det går fint. Han husker det.
Are: Det får vi se på.

Fredag kveld kom jeg hjem, og lørdag ringte jeg på hos naboen. Som nekter for at det har vært noen der med en pakke…

Nå er jo denne historien blitt fullstendig absurd. Og hadde det ikke vært for en svært hyggelig og velvillig medarbeider fra hjemmesykepleien, som på forespørsel fra meg fant pakken inne hos naboen i dag, så ville den nok blitt hos ham helt til hans slektninger hadde gjort opp boet etter hans død. Men nå har jeg altså, omsider, fått pakke nummer to, 58 dager etter at den ble bestilt fra LEGO.

Way to go, PostNord!

PS: Det hører med til historien at min demente nabo hadde åpnet både pakken og selve LEGO-esken. Men heldigvis hadde han ikke begynt å bygge. Ennå.

Det er jo bare helt fantastisk! Og ganske absurd!

Fantastisk historie! :laughing:
Håper du har sendt historien til LEGO kundeservice også…? :smiley:

Jeg tror faktisk ikke Kundeservice trenger å høre denne, de har allerede plenty av eksempler. Spørsmålet er om noen lenger opp i systemet hadde vært bedre adressat, så vi får se hva jeg kan få gjort :slight_smile:

Altså, det der er jo en type historie man burde dele med andre. Så latterlig at det blir morsomt. :laughing: Er det ingen avis som er interessert i slikt? Kanskje PostNord sin fb-side?

Hehe, det er jo bare urkomisk :laughing:

Men det er jo absurd at de ikke greier å ordne dette.

Utrolig L@go :smiley: :smiley:
Ser at Hamar brått har en fordel…rask levering.