Jens Bang's Stenhus

Vildt imponerende, Daniel! Man kan godt se at du er halv dansk!
Det er vel minifig størrelse, men hvad er målene?

Hvis du ikke får bygget den selv - så vil jeg gerne gøre det!

Wow, takk skal du ha Colonel! Hyggelig å se en Dansker her inne :slight_smile:

Men nu skal du høre…

En dag i mars i år, googlet jeg “LEGO cafe corner” og til min store overaskelse dukket mitt LEGO jens Bang hus opp som bilde nr. 5!

Så googlet jeg “Jens Bangs Stenhus” og mitt bilde dukket opp som nr 2! Og litt senere opp som nr 1!

Det var ikke min intensjon å spre det, men det var en eller annen fyr som hadde lagt ut link til det bildet på en blog relatert til LEGO cafe corner styled bygninger… Noe som jeg ikke helt forstår min bygning har noget med at gøre…

Anyway, nu har vist “visitaalborg.com” fått fjernet mitt kreasjon fra søket, og det er jo litt trist, men forståelig…

Men i allefall, så i Mars ble jeg såpass stolt, men var ikke fornøyd med den første versjon, så jeg ville lage en ny i LDD for så bare å bestille den, og legge ut en skikkelig bilde isteden for den elendige der var linket til…

Men altså 35000 ++ ? Fordi en stund etter så nektet LEGO å regne ut mere… Muligens det er en limit på 35000…

Jeg kommer nok til å lage den irl en gang… Men jeg må vaske mye hus og klær… Og sikkert servere mye frokost på sengen før jeg får lov, hehe :slight_smile:

Skulle gjerne sendt deg LDD filen, men jeg er litt for tilknyttet til den siden det på en måte er “min bygning” … Håper du forstår… :slight_smile:

Du får kjøpe brikkene litt sånn porsjonsvis via bricklink i steden for da vet du, så virker ikke utgiften så stor :wink: Denne tråden på eurobricks har linker til noen forskjellige programmer som kan hente ut brikkeliste fra LDD-filer: eurobricks.com/forum/index.p … opic=39841

Og ja, veldig imponerende byggverk du har der…

Hei, tusen takk!

Flotters, var frustrerende å ikke få ut liste! Så nå blir det nok som du sier å kjøpe litt etter litt… :slight_smile:

Startet opp programmet nå og tok noen nye bilder… Ser at jeg mangler mye arbeid enda, men vil legge til at jeg planlegger å bruke H.C Andersens “Pigen med svovelstikkene” inni huset med en alternativ slutt der hun blir tatt inn i varmen og vist rundt i sitt nye hjem…

Her er noen nye bilder… Som sagt, MYE gjenstår!

Oi! Dette var sykt! Nå skjønner jeg litt mer om hvor de 35000++ kommer fra :slight_smile:

Takker :slight_smile: Jo altså… Er jo en del brikker der… Veggene er 3 knots tykke… Og som oftest er det 3 seperate vegger i en knots bredde pga forskjellige løsninger inne og ute… Du kan se det på gardinene…

Btw, jeg skjønner fortsatt ikke at det er 35000++ though, lol :slight_smile:

Dette blir bare mer og mer sjokkerende…forbauser meg ikke at dette koster mye. Men det er vel verdt det!

:open_mouth:

Helt vannvittig rått! Må ha tatt evigheter å bygge og i hvert fall på pc.

Det er forståeligt nok - og jeg har da også rigeligt med andre projekter :laughing:

Har du kontroll på alle klossene du har brukt?
Ellers er det vel vanvittig hardt å måtte gå igjennom hele ldd’en for å finne antall av hver enkelt?

Brukte ca 2 uker på å finne ut av hva jeg trengte på ett byggverk som overhodet ikke er på størrelse med den du har bygget.

Hvis du ser på Eurobricks-linken jeg postet lenger opp, så fins det programmer for å hente ut brikkeliste fra LDD-filer og til og med eksportere den til bricklink…

Takker =D

  • glurk! *

Jeg er omtrent målløs…
Du sier MYE gjenstår, og det er allerede proppfullt av detaljer…
Blir morsomt å se utviklinga videre :slight_smile:

Om du finner en rik onkel i Amerika som donerer deg en del penger så kan du vel starte å bygge denne?

:open_mouth: Ikke småsaker, akkuratt!

Jeg skulle lage noen enkle soveromsmøbler engang, men innen jeg hadde rukket å bli ferdig med en seng og et nattbord, var det over 100 kroner for det … :unamused:

Men uansett, godt jobbet! :smiley:

Må bare starte med å takke for alle komplimentene, men dette er altså en kopi av en ekte bygning som står i Aalborg i Danmark… Kan altså ikke skryte på meg at dette er fri fantasi, men er altså en udmyk kopi av en ærverdig bygning som snart er 400 år gammel…

Jeg brukte ca en uke i Mars på denne versjon nr. 2. Versjon nr 1 ble bygget i mCLAD, så jeg måtte brygge alt opp fra grunnen igjen… Har egentlig litt lyst til å bygge en versjon 3, men siden Cecilie her postet en link der man kan legge til alle brikker, så kommer jeg nok til å modifisere isteden… Vil i allefall skifte ut til kun å bruke 1x1, 2x1 og 3x1 tan for å tilføre muren detaljene et jevnt klosseskille gir… Skulle egentlig ha kuttet ut 1x3, men må ha de i hjørnene for at “lysholderne” skal ha skikkelig feste.

Det jeg mener med langt fra ferdig, er at hele underetasjen, 2 og 3 etasje i trappehallen og et par soverom står uinnredet… Og mange detaljer i de andre rommene står med kompromiterende og eller uferdige detaljer grunnet at LDD har begrenset utvalg av brikker… Så jeg gikk litt frustrert fra prosjektet i Mars…

Kan nevne at det er et hemmelig innredet rom helt oppe under gavelstenene… Tilhørende The Phantom? Sønn? av den klin gærne fyren på loftet med litt for mange kjemikalier… Man kan kun se det inn via en naturlig åpning i dekoren… :slight_smile: -Jeg må få bygget dette snart!

Nå er JensBangs Stenhus riktignok fra 1624, men settingen min er fra ca 1848… Det året H.C Andersen ga ut novellen “Piken med svovelstikkene” Og der derav også den lave standarden på møbler, kjøkken og bad… -Alt innredning-…

Som jeg nevnte i en tidligere post vil det bli en handling basert på denne fortellingen… Rett forfra vil hun i kjent stil sitte i rennestenen med sin siste fyrstikk, og inne i 1 sal. kan man se hvor alle stemningsfullt koser seg med den fantastiske julemiddagen.
Men snur man huset og ser inn fra baksiden, kommer min alternative slutt hvor hun blir tatt inn i varmen og vist rundt i hvert rom, helt opp til hennes nye soverom med en pike verdig rosa himmelseng.

Får hive meg på neste bulk…

bøyer meg ydmyk i støvet

Har du funnet ut hvor mange klosser dette består av til nå?

Mulig jeg har sett feil, men jeg mener man kan konvertere mellom LDD og MLCad? Iallefall den ene veien (til MLCad)?

Raggsokk:

Tusen takk :slight_smile: Men aner ikke hvor mange klosser jeg har brukt… Har ikke hatt tid til å begynt på prosjektet igjen enda… Men det er vel ca en krone pr. kloss hos lego? Så… kanskje 35000 ++?

Fonix:

Virket slik i følge Cecilie i allefall… VELDIG positivt! :slight_smile: