Jens Bang's Stenhus

Dæsken! Denne var fin! Jaja,langt fra Matija’s og andres prosjekter, men likevel over nivået jeg har erfaring med!
Husker den vagt fra min barndom i Aalborg, men aner ikke hva den heter eller hvor den står i Aalborg, men finner det nok ut… Trenger litt bedre oppløsning + flere vinkler.
Så gjelder det å lære seg ett av disse kjekke byggeprogrammene deres…
Oi btw, her er bygningen Si gjerne hva dere synes om den:)

Tileggsinfo bygning med arti historie:
visitaalborg.com/danmark/da- … alborg/renæssance/jens-bangs-stenhus/jens-bangs-stenhus.htm

Endret igjen pga gammel link til bildet ikke finnes. Denne gangen har jeg linket til min egen mappe.

Den ser veldig artig ut å bygge! Etter hvert kan man jo utvide byggverket med omkringliggende områder?!
Very Happy

BØNNA wrote:
Den ser veldig artig ut å bygge! Etter hvert kan man jo utvide byggverket med omkringliggende områder?!
Very Happy

Ja ikke sant! Jepp, det bør være med et gult rådhus i allefall… Morro historie… MÅ ha med de gjeipende ansikter… Dette skal bli gøy Smile

“Jens Bangs Stenhus betragtes som Nordeuropas flotteste borgerlige renæssancehus”
Jøsses… prestasjonsangst

Da begynner jeg å få til programmet, takker Matija
Begynte med en modell som ble nesten 2 meter lang, men har lyst til å ha den på peisen, så begynte på nytt med denne som er i underkant av 1 meter…
Dette er riktignok førsteutkast, så mange detaljer gjenstår… Gruer meg til det 8 kantete inngangspartiet, og taket…

Dette blir skikkelig bra Daniel. Smile

Enig med siste taler! Laughing

Hoho, dette ser meget bra ut!
En ting bare, før du blir altfor ivrig (som jeg også var for ikke så lenge siden, MLCAD kan være en skikkelig felle)… Pass på at de delene du bruker finnes i den fargen du trenger… sand-grønt f.eks har et mye mindre utvalg (og høyere pris, vel å merke) enn mange andre, her ser jeg at du brukte buer som jeg tror det ikke går an å få tak i… fargen er veldig fin, though, så det er bare å finne andre løsninger der man ser det ikke er fornuftig (eller mulig) med de vanlige! Wink

Tusen takk folks! Smile
Matija:
Dæsken, der sa du noe!
Hmm… Går det ann å “merke alt i en farge” og skifte farge? “Sand blå” er jo oxo en nyanse som skal la seg bruke… (klarer ikke helt å tyde fargen på dette huset)
Ellers er det bare å finne en løsning på annet bruk ja…

Ser ut til at du har fått grepet på MLCAD. Dette blir bra! Very Happy

Sitat:
Går det ann å "merke alt i en farge" og skifte farge?
Svaret er ja. Du bare velger en brikke i aktuell farge, så trykker du på den knappen med legoklosser og teksten C=C. Da er alle brikker i samme farge valgt. Så kan du gjøre hva du vil med de....
andy16806 wrote:
Ser ut til at du har fått grepet på MLCAD. Dette blir bra! Very Happy
Sitat:
Går det ann å "merke alt i en farge" og skifte farge?
Svaret er ja. Du bare velger en brikke i aktuell farge, så trykker du på den knappen med legoklosser og teksten C=C. Da er alle brikker i samme farge valgt. Så kan du gjøre hva du vil med de....
Takk, trodde det kom til å bli skikkelig vrien, var ikke så vanskelig når man først fikk begynt.. Smile Takk skarru ha! Kjekt å vite:)

“Kunstnerisk frihet”, “Fritt oversatt”, “basert på” eller rett og slett “TVUNGEN” fargeendring:P

Det der blir fantastisk! Ser at du har fått til en fin løsning på det åttekantede inngangsbygget. Very Happy

hvor mange deler er det sålangt ???

Dette blir en flott bygning i LEGO !
Blir morro å følge med i utviklinga fremover. Hadde vært morro om du delte fremgangsmåten din her på forumet.
Selv sitter jeg jo litt på gjerdet enda angående mitt ønske om å modelere “Verdensteateret” her i Tromsø. Er en enkel bygning, jeg kommer nok også til å “jukse” med fargene. Men har sittet å “kludret” litt med klosser på ett par små detaljer men klarer ikke å bestemme meg for skala enda.
Ser du bruker ett tegneprogram først. Det virker jo lurt, da får man planlagt hva man trenger av deler til byggverket. Hvilket program bruker du?
Andre tips til hvordan man kan starte? Bestemme seg for feks minifig skala og ta alt derfra?

Freddie:
Takker Smile Nja, blir litt snodig når det gjelder taket på inngangsbygget… Både knotter og slopes… menmen…
Oleboy:
4201 brikker er brukt på det bildet der. Mulig jeg har telt en brikke 2 ganger, for telefonen ringte og jeg kom litt ut av tellinga…
FONIX:
Takktakk Smile
Er nå ferdig med førsteutkastet, som bildet viser nedenunder. Har tenkt på å lage en ballsal med julegran (Jukse litt med dioder og lamper der inne) Ellers skal jeg proppe inn det jeg finner på av tidsriktig utstyr… Smile
Hopp i det da vel Smile Er så genialt når man bruker pc program! Velg og vrak i brikker, regninga tar man etterpåRazz
En annen fordel er hvis man lagrer under flere navn, slipper man å rive når man angrer… - Om jeg bare hadde brukt dette under Lilleby…
Så alt i alt, innstaler MLCad! Jeg har ikke brukt det mer enn noen få dager, men garanterer at det ikke er vanskelig Smile
Tips til hvordan starte… Vel. Skal du bygge by, er jo minifig det rette, men i dette tilfellet startet jeg med tanke på detaljer… Men fant som sagt ut at det var begrenset med plass der jeg vil ha den stående… Så hvis du ikke har noen krav til plass, gå for detaljer!
Oleboy, håper du tok spøken Wink Programmet telte selvfølgelig for meg… (Nå er det 6282 brikker som er brukt)


Flott! Gleder meg til å se det IRL()! Smile
Men den derre åttekantede dingsen, tror du får småproblemer med å lage den med ekte klosser på den måten, med mindre du allerede har en klar idé om hvordan de platene og vingene på taket skal festes. I sånne tilfeller pleier jeg å ta klosser og finne løsningen før jeg tegner det… pleier å ta mange timer før jeg er happy, men det er litt gøy det også Smile
(
) “In Real LEGO”, selv om det vanligvis betyr “In Real Life” Wink

“In Real LEGO”, ja hehe Smile
Ja, ser at de “synker” litt i hverandre… Jeg finner nok en bedre løsning etterhvert. Her står de skrått og ufestet… Skal scanne gjennom sortimentet på Bricklink for løsning…
Jeg pleier å gjøre det samme, “pusle litt med klossene” men har ikke disse hjøreplatene…
Speaking of Bricklink. “bracket 1 x 1” finnes ikke der… Snodig… En annen ting er at slope 1 x 1 ikke finnes på MLCad…

Daniel wrote:
"In Real LEGO", ja hehe Smile Speaking of Bricklink. "bracket 1 x 1" finnes ikke der... Snodig... En annen ting er at slope 1 x 1 ikke finnes på MLCad....
er det denne du leter etter: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=554
Daniel wrote:
Ja, ser at de "synker" litt i hverandre... Jeg finner nok en bedre løsning etterhvert. Her står de skrått og ufestet.. Skal scanne gjennom sortimentet på Bricklink for løsning... Jeg pleier å gjøre det samme, "pusle litt med klossene" men har ikke disse hjøreplatene... Ja, det var festemåten jeg tenkte på.
Daniel skrev:
Speaking of Bricklink. "bracket 1 x 1" finnes ikke der... Snodig... En annen ting er at slope 1 x 1 ikke finnes på MLCad.... Nei, du må laste den ned fra LDraw.org, lagre den i parts-subfolderen til LDraw, og så kjøre "Scan Parts" i MLCAD. Det finnes en lignende del, 50746, den brukes for transparente klosser. Personlig synes jeg det er bare forvirrende å ha begge i MLCAD, så jeg anbefaler å laste ned kun én av dem. Når det gjelder 1x1-bracket er den Helge vist den eneste jeg vet om. Man kan da bruke 1x1-headlights elns Smile
Helge wrote:
Daniel wrote:
"In Real LEGO", ja hehe Smile Speaking of Bricklink. "bracket 1 x 1" finnes ikke der... Snodig... En annen ting er at slope 1 x 1 ikke finnes på MLCad.... er det denne du leter etter: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=554
Der var'n Smile Lurt seg inn som bodywear... Det burde jeg skjønt... Takker Smile
Sitat:
=Matija]Nei, du må laste den ned fra LDraw.org, lagre den i parts-subfolderen til LDraw, og så kjøre "Scan Parts" i MLCAD. Det finnes en lignende del, 50746, den brukes for transparente klosser. Personlig synes jeg det er bare forvirrende å ha begge i MLCAD, så jeg anbefaler å laste ned kun én av dem. Når det gjelder 1x1-bracket er den Helge vist den eneste jeg vet om. Man kan da bruke 1x1-headlights elns Akkai, takk Smile Btw, lar det seg gjøre å markere i dybden? Altså heve en hel etasje med alle brikkene i dybden.?