Brikkelauget på Facebook?

torerik wrote:
Det er din gruppe, så du får gjøre som du vil, men jeg mener "AFOL" er et løst begrep som brukes om alle som bygger på en mer "seriøs", "voksen" måte. Jeg vet om veldig mange i alderen 15-16-17 som bygger vanvittige ting, og tipper alle her (enten de vet det eller ei) har blitt inspirert av kreasjoner fra folk under 18. Antar også at noen av de relativt få faste bidragsyterene her inne er under 18..
"Min gruppe", jeg bare foundet den... Ønsker kun at gruppen skal være en representant for Brikkelauget på Facebook. Når imidlertid noen har forfattet og samtidig definert Brikkelauget, tilpasser jeg Facebook gruppen. Du har nok utvilsomt rett i at det er mange under 18 som står bak mesterverk, og at afol er et begrep som brukes om nivå. Jeg synes det er "ryddigere&snillere" å skille på alder, enn "nivå" (Jeg er selv langt nede på nivåstigen i forhold til mange tennåringer) Brikkelauget Junior & Senior Wink Det er jo aldersgrense vistnok likevel på 18. Hvordan foreslår du at det skal defineres da?

Nei, jeg mener ikke at AFOL nødvendigvis benyttes om nivå, og det bør det heller ikke.
Hvorfor skal du skille i det hele tatt egentlig? Mener du at kvaliteten stiger om du utelukker de under 18?
Jeg har vært lenge på et ganske stort amerikansk forum. Der dukker det ofte opp nybegynnere som bygger skikkelig elendige ting. Forumet er ganske voksent og seriøst, så positiv og ærlig kritikk hagler. Noen forsvinner, og noen tar ikke til seg kritikken, men å se utviklingen på en del av disse nybegynnerene er utrolig; enkelte går fra barnehage-nivå til helt fantastisk på ekstremt kort tid.
Dette Facebookprosjektet ditt er, slik jeg har forstått det, ment å fremme LEGO for AFOLer her i landet. Hvor skal de nye begynne, om ikke her? Hvordan skal de komme i gang? Og bli bedre?
Jeg ser dessuten ikke hvordan en person på 17 år som har tatt opp LEGO igjen ikke skal kunne kalles en AFOL.

Daniel wrote:
Det er jo aldersgrense vistnok likevel på 18.
Hvor? Her? En annen ting er jo at det vil bli ganske vrient å håndheve en aldersgrense. Egentlig nok en grunn til å droppe den.

Nå blir det egentlig bare gjentagelser her men…
Jeg sier ikke at det hverken ER eller BLIR et skille i Brikkelauget. Det er ikke opp til meg, men sikkert en samlet vudering.
Men slik jeg generelt oppfatter begrepet “afol”, mener jeg det ligger i navnet og sakens natur at det gjelder voksne over 18. (med forbehold om at nivåer kan være like uansett alder)
Så hvordan tolke AFOL? Adult vet vi jo alle hva betyr. Men i LEGOsammenheng kan det jo oxo tolkes som etter man er har “funnet tilbake til LEGO”
Men i mine ører klinger AFOL som voksne LEGO entusiaster som er over 18 år. (Egentlig eldre enn det oxo)

Sitat:
Hvorfor skal du skille i det hele tatt egentlig?
Foreløpig står Facebookgruppen med 18-års aldersgrense, nettopp fordi som du selv skrev: "Dette Facebookprosjektet ditt er, slik jeg har forstått det, ment å fremme LEGO for AFOLer her i landet." - Jeg opplever det er mange voksne som ikke ser på LEGO som noe annet enn et leketøy for ungene, og derfor mener jeg det er viktig å fremme at det er en etablert og kunstnerisk hobby for voksne. Dernest kan det vel diskuteres om det er lettere eller vasnkeligere å nå målgruppen ved å sette en aldersgrense. Jeg tror naturligvis at det er lettere.
Sitat:
Mener du at kvaliteten stiger om du utelukker de under 18?
Det svarte jeg vel egentlig på ved å si: "Jeg er selv langt nede på nivåstigen i forhold til mange tennåringer"
Sitat:
En annen ting er jo at det vil bli ganske vrient å håndheve en aldersgrense. Egentlig nok en grunn til å droppe den.
Det blir en sak for Brikkelauget og ikke AFOLgruppa på FB. Skal nevnes at jeg i skrivende stund er svært trøtt:P Bleieskift tar påRazz
Daniel wrote:
Skal nevnes at jeg i skrivende stund er svært trøtt:P Bleieskift tar påRazz
iiiiiiiik! Potensielle Legotyggere i heimen? Mad aj-ml - litt prega av å ha gjennomgått bruktlego i går.....

Hehe, huff! Det er helligbrøde ass!
En svært viktig del av oppdragelsen er å aldri tygge LEGO!Razz

Daws, Du pige!
“- litt prega av å ha gjennomgått bruktlego i går…”
Det Du synes er for dårlig, tar æ gjerne. Ikkje så kresen av mæ.
Og så e det litt moro å restaurere dårlige Legos.
Hilsen
Michael

Daniel wrote:
Jeg sier ikke at det hverken ER eller BLIR et skille i Brikkelauget. Greit, jeg lurer bare på hva du mener med:
Daniel wrote:
Brikkelauget Junior & Senior Det er jo aldersgrense vistnok likevel på 18.
Daniel wrote:
Så hvordan tolke AFOL? Adult vet vi jo alle hva betyr. Gjør vi det? Det er uhorvelig mange måter å definere "voksen" på. Biologisk, for eksempel, er det ingen spesifikk alder. I USA (hvor jeg antar begrepet AFOL stammer fra, for øvrig) blir man i noen stater konsekvent tiltalt som voksen om man er over 16. Man kan ha førerkort når man er 14. Man må være 21 for å ta en øl. I England kan du drikke fra du er 5 - osv. Ja, jeg er vanskelig Razz Men du ser poenget. "Adult" er mye rart.
Daniel wrote:
torerik wrote:
Mener du at kvaliteten stiger om du utelukker de under 18?
Det svarte jeg vel egentlig på ved å si: "Jeg er selv langt nede på nivåstigen i forhold til mange tennåringer"
Jeg synes du svarer vel så mye på det ved å si:
Daniel skrev:
Jeg synes det er "ryddigere&snillere" å skille på alder, enn "nivå"
Daniel skrev:
torerik skrev:
En annen ting er jo at det vil bli ganske vrient å håndheve en aldersgrense. Egentlig nok en grunn til å droppe den. Det blir en sak for Brikkelauget og ikke AFOLgruppa på FB. Nei, jeg snakket om Facebook. Jeg visste ikke at man kunne sette aldersgrense på grupper. Jeg synes aldersgrensen på gruppen burde være maks 16.
Sitat:
Greit, jeg lurer bare på hva du mener med: Daniel skrev: Brikkelauget Junior & Senior Det er jo aldersgrense vistnok likevel på 18.
Mener det som et forslag til å dele opp Brikkelauget mht. 18-års aldersgrense på f.eks LEGOwolrd. (Med forbehold om at faktisk er 18- års aldersgrense) På denne måten omfavner Brikkelauget alle barn og voksne. Bare en ide.... Smile
Sitat:
Daniel skrev: Så hvordan tolke AFOL? Adult vet vi jo alle hva betyr. Gjør vi det? Det er uhorvelig mange måter å definere "voksen" på. Biologisk, for eksempel, er det ingen spesifikk alder. I USA (hvor jeg antar begrepet AFOL stammer fra, for øvrig) blir man i noen stater konsekvent tiltalt som voksen om man er over 16. Man kan ha førerkort når man er 14. Man må være 21 for å ta en øl. I England kan du drikke fra du er 5 - osv. Ja, jeg er vanskelig Men du ser poenget. "Adult" er mye rart.
Når JEG leser, hører eller omtaler ordet "Adult", tenker jeg på personer over 18. Hva andre mener i enkelte stater i USA, blir individuelt. Det kan jeg ikke ta stilling til. Hva smaker "Adult" av i din munn? Og legg bak øret: Alt er relativt, men skal man likevel ikke kunne bruke ord i en personlig mening, og samtidig understreke et poeng, har hovedsaken i en dabatt lett for å flyte ut.
Sitat:
Daniel skrev: torerik skrev: Mener du at kvaliteten stiger om du utelukker de under 18? Det svarte jeg vel egentlig på ved å si: "Jeg er selv langt nede på nivåstigen i forhold til mange tennåringer" Jeg synes du svarer vel så mye på det ved å si: Daniel skrev: Jeg synes det er "ryddigere&snillere" å skille på alder, enn "nivå"
- Så hvorfor spurte du videre da? Men kanskje du likevel ikke helt skjønner tanken. For de under 18 som faktisk leverer serdeles amatørmessig, vil det være en snill måte å hendvise til en aldersgrense. Hva skal ellers en aldersgrense være for i LEGO sammenheng? La oss snu det på hodet: Hva har voksne i en barnekonkurranse å gjøre? For de under 18 som leverer langt bedre, kan de glede seg til de blir 18 Wink Altså, jeg må nesten ta det for gitt at du skjønner poenget, og jeg lurer egentlig på hvorfor du gidder kverulere mer rundt det? Men uten å være frekk, må jeg nesten få spørre deg om hvor gammel du er. Jeg synes det er greit å vite alderen på de jeg diskuterer med Smile Og btw, jeg er 33 år.
Sitat:
Daniel skrev: torerik skrev: En annen ting er jo at det vil bli ganske vrient å håndheve en aldersgrense. Egentlig nok en grunn til å droppe den. Det blir en sak for Brikkelauget og ikke AFOLgruppa på FB. Nei, jeg snakket om Facebook. Jeg visste ikke at man kunne sette aldersgrense på grupper. Jeg synes aldersgrensen på gruppen burde være maks 16.
Vel, gruppenavnet inkluderer "AFOL", og du kan lese på min printscreen, samt tråden her, at intensjonen min tydelig er å rekruttere, samt informere voksne (over 18 år) om at Brikkelauget eksistens, og har en tung andel av voksne medlemmer. - En kan IKKE sette en teknisk aldersgrense på Facebook, så strengt tatt kan hvem som helst melde seg inn der. Men informasjonen gjør det tydelig at det har liten hensikt for 12-åringer å melde seg inn der. Du må huske på at Brikkelauget ikke er skikkelig definert enda. Og alt det du og jeg skriver frem og tilbake her, forblir vår personlige synsing.
Daniel wrote:
Når JEG leser, hører eller omtaler ordet "Adult", tenker jeg på personer over 18. Hva andre mener i enkelte stater i USA, blir individuelt. Det kan jeg ikke ta stilling til. Nei, men da kan du vel heller ikke bruke det at "adult vet jo alle hva betyr" som et generelt argument for at AFOL utelukker personer under 18, kan du vel? Poenget mitt er at jeg slett ikke tolker hverken "adult" eller "AFOL" til å ha noe som helst med en absolutt grense på 18 å gjøre. Jeg tror forkortelsen AFOL rett og slett benytter ordet "adult" for å legge vekt på at man snakker om en mer moden form for LEGO-interesse, ikke fordi man må være 18 for å ha Seriøs-LEGO-bygger-sertifikatet. Når det da faller seg helt naturlig for meg å omtale DE FLESTE 16-17-åringer som bygger LEGO som AFOLer, synes jeg aldersgrensen er håpløs. La oss snu på det: La oss si at gruppen din på mirakuløst vis får en aldersgrense på 16. Hvilke trekk ved medlemmer på 16 eller 17 er det du forventer å få, som skiller disse fra resten? Når man er 16 år og bygger LEGO, er man en AFOL. Mest sannsynlig har man hatt en dark age, og temmelig sikkert bygger man mye mer seriøst enn barn (ikke-AFOLer) gjør.
Daniel wrote:
- Så hvorfor spurte du videre da? Fordi de to tingene i mine øyne var motstridende, men det kan hende jeg ikke skjønte helt hva du mente med den ene. Derfor spurte jeg.
Daniel wrote:
Hva har voksne i en barnekonkurranse å gjøre? Om du ser på dette som en konkurranse mener jeg du har feil utgangspunkt, hvis ikke ser jeg ikke poenget. Hovedargumentet for å ikke la voksne konkurrere mot barn er at voksne stort sett har bedre forutsetninger enn barn. Når man når 16 år, dog, får man i de fleste sammenhenger lov til å konkurrere med voksne, så...
Daniel skrev:
Altså, jeg må nesten ta det for gitt at du skjønner poenget, og jeg lurer egentlig på hvorfor du gidder kverulere mer rundt det? Fordi jeg skjønner hva du mener, men er uenig.
Daniel skrev:
Men uten å være frekk, må jeg nesten få spørre deg om hvor gammel du er. Jeg er under 18. Skal du la være å diskutere mer med meg nå?
Daniel skrev:
men informasjonen gjør det tydelig at det har liten hensikt for 12-åringer å melde seg inn der. Jeg snakket ikke om 12, men 16. Forskjell. Kan du ikke gjøre det tydelig uten å sette en spesifikk/så høy aldersgrense, og la folk selv avgjøre hvorvidt de passer inn, uansett alder? Da vil du få med de seriøse uansett alder, og luke vekk de useriøse - uansett alder. Vinn/vinn.
torerik wrote:
Daniel wrote:
Altså, jeg må nesten ta det for gitt at du skjønner poenget, og jeg lurer egentlig på hvorfor du gidder kverulere mer rundt det?
Fordi jeg skjønner hva du mener, men er uenig.
Siden du er under 18, skjønner jeg godt din frustrasjon over mine meninger mht. aldersgrense. Du er helt sikkert en kjempeflink med dine prosjekter, og sikkert bedre enn mange av de eldre enn deg. Hva med at DU starter en egen gruppe for å rekruttere folk under 18, eller kanksje i alle aldre? Selv om man ikke deler samme meninger, MÅ man nødvendigvis ikke overtale andre til å mene det samme som en. Det holder med å fortelle hva en mener. så vet de fleste hva en mener.. I dette tilfellet, har vel de aller fleste skjønt at DU mener at vi ikke skal ha 2 aldersgrupperinger i Brikkelauget. Og DU mener at jeg ikke burde hatt en aldersgrense på Facebook. Og det er helt greit at du mener det:) Men du må nesten bare finne deg i at andre mener det motsatte. Det er lite du kan gjøre med det, foruten å til slutt skape irritasjon. (Tror ikke noen liker å få andres meninger "tredd nedover hue på seg", heller ikke du) Og med det som bakgrunn, + at jeg misstenker deg for å missforstå litt med vilje. IKKE at du er under 18, ser jeg det lite fruktbart å diskutere mine meninger ang. aldersgrense, mer med deg. Du har sagt ditt, jeg har sagt mitt. Jeg skjønner deg. Hva som skjer med Brikkelauget, vet jo ingen enda. Vi får vente å se... Kanskje blir det nøyaktig som du ønsker:) Er du ute etter det siste ordet i denne diskusjonen, får du det i neste post. For mitt vedkommende, og på godt websk: Nuff said!

Jeg er ikke under 18, men nærmere din alder.
Jeg synes du grenser mot å være patroniserende. Du har da argumentert like mye for dine syn i denne tråden som det jeg har gjort. Om du ikke ønsket å diskutere burde du vel heller latt være i utgangspunktet i stedet for å antyde at jeg er irriterende fordi jeg svarer.
En diskusjon, for meg, er å fremme et syn og begrunne det. Jeg er sterkt uenig i at det “holder å si hva en mener”. Jeg synes en bør si hvorfor en mener det en mener. Poengløst ellers.
Jeg har forresten ikke uttalt meg om Brikkelauget overhodet - kun Facebook-gruppen din.
Men, du har tydeligvis bestemt deg, og ønsker ikke å begrunne det, så da er jeg enig, det er ikke produktivt å diskutere.

Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden her, men vil bare si at jeg syns Facebook er helt genialt. Jeg har fått kontakt med en rekke venner fra tidligere perioder i livet via av Facebook og syns det er en utrolig fin måte å holde kontakt og kommunisere med folk på. Da er jeg også medlem i Facebook gruppa Smile

Jeg er IKKE enebarn! Bare så det er sagt!
Dessuten lurer jeg på om jeg begynner å bli for gammel…

Er det ikke naturlig å anta at en ‘adult’ er en som finner tilbake til lego?
sånn naturlig sett?
har fulgt denne diskusjonen siden jeg ble fant forumet via bricklink, og jeg må si jeg er imponert over opplegget… Shocked
Det er tydelig man ønsker trafikk og medlemmer, men det er tydelig at medlemmer vil man ikke ha alikavel, enten er dem for ung, eller så passer det ikke til forumet.
Alvorlig talt… dere deler samme hobby, lego, at det er mulig å sette retningslinjer for bruk av forumet, kunne ikke vært mer enig, men å begynne å skille pga alder?? ærlig talt…
Se på brickshelf, og her på forumet for den delen:
Lego lanserer ett nytt sett, i mitt tilfelle “corner cafe”, og folk går fullstendig av skaftet og “alle” bestiller" 1 sett hver. (gå ballistisk)
på brickshelf legger 1000 mennesker ut bilder av samme settet.
fordi om en hund pisser på en stolpe, trenger ikke alle pisse på samme stolpen??
Hva med å lage noe selv?
hva med å komme opp med noe annet ett biler i bredde av 4 “knopper” og fly eller tog??
Jeg for min del blir ikke imponert av “corner cafe” eller andre små “mocs” som er max 10 “knopper” langt.
Slik jeg ser det; Norske legofans trenger virkelig å se litt rundt og utvide programmet sitt, og forsåvidt synet på forum generelt.
Man lager ikke ett forum for så å eksludere folk fordi dem er for ung eller annet vel?
Man laget ett forum for å få trafikk og få endel poster samtidig som man kanskje for ideer til til sin egen “moc” som står på stå stedet hvil. Kanskje pga manglende ideer, eller kanskje fordi kunnskapene og eller plasseringen av ting stopper.
Er sikker på at det er masse kompentanse der ute dette forumet kan risikere å miste pga politikken.
Og nei, jeg snakker ikke om å ta inn kreti og pleit, eller folk som viser frem en duplo bil, men rettogslett sunn fornuft.
Sunn fornuft eller “kardemmeloven” er ikke å eksludere folk uten at dem har fått en sjanse.
Da jeg var aktiv med lego for 3 år siden leitet jeg etter norske forum og norsktalende legofolk, det eneste jeg endte opp med var for det meste amerikanske forum, så her har man laget en gylden mulighet for å knytte legofolk i norge sammen, og dere diskuterer hvordan man best skal eksludere dem??? Shocked
Shocked Shocked Shocked
PS:
Reklame på facebook og knytte folk der, med reklame for forumet er en kjempeide…
Om man ikke vil registrere seg på facebook får bli opptil hver enkelt, men å trekke folk FRA facebook og hit, må da være glitrende?

Mulig jeg gikk glipp av noe, men… jeg tror ingen snakket om å ekskludere noen HER pga alderen?
Jeg er enig i noen ting du sier (f.eks at det er kjedelig å ha 1000 Brickshelf-foldere med Cafe Corner), men også uenig i noen andre ting (f.eks at biler i 4-bredde eller andre MOCs mindre enn 10 knotter ikke kan være spennende… IMHO, tvert imot Exclamation Smile)

Så vidt jeg skjønner, Expertbuilder, er det du som har kjøpt alle de Technic-settene fra LEGO!? Jeg for min del, og veldig mange fler her i Brikkelauget bygger moc-er så det spruter, både i 2-knoppers lengder og i 10-meters lengder (Michael)!
Min holdning til Facebook-greia er at det ikke er så viktig å markedsøre seg der, men at noen føler behov for det er helt greit.
Jeg tror at hvis du bygger LEGO og har lyst til å sjekke ut om det er andre som har samme interessen, så finner du rimelig fort ut ved et søk i Google at det er en gjeng gærninger med samme interessen her i Brikkelauget.
Jeg tror ikke det er veldig viktig å vokse veldig fort, men å bygge det hele sakte men sikkert opp til å bli et seriøst talerør for LEGO-interessert mennesker som kan diskutere hobbyen sin og treffes med ujevne mellomrom og ha det veldig hyggelig sammen.
Med den hastigheten Brikkelauget har vokst hittil ser det ut til at folk finner fram! Laughing
Hva alder angår mener jeg at; “Er du god nok, er du gammel nok!” Rolling Eyes
Dropp heller å selge samlingen din og bygg en moc som vi alle kan få se! Vi trenger deg! Very Happy

expertbuilder wrote:
Er det ikke naturlig å anta at en 'adult' er en som finner tilbake til lego? sånn naturlig sett? Jeg personlig tolker "adult" som voksen over 18. Men hva "rene" eller "seniordeler" av AFOL-LEGOklubber offisielt gjør, aner jeg ikke. Noen som vet?
expertbuilder wrote:
Det er tydelig man ønsker trafikk og medlemmer, men det er tydelig at medlemmer vil man ikke ha alikavel, enten er dem for ung, eller så passer det ikke til forumet.
Hvis du hintet til meg, vil jeg bare si at jeg ALDRI har tenkt å ekskludere noen pga alder i Brikkelauget. Intensjonen er å tiltrekke voksne potensielle AFOL og AFOL oppmerksomheten hit. Mitt eneste utspill, å kanskje ha 2 grupper, junior og senior.. Kanskje det er vanlig i andre klubber for alt jeg vet... -Men ALLE medlem av Brikkelauget!
BØNNA skrev:
Min holdning til Facebook-greia er at det ikke er så viktig å markedsøre seg der, men at noen føler behov for det er helt greit. Jeg tror at hvis du bygger LEGO og har lyst til å sjekke ut om det er andre som har samme interessen, så finner du rimelig fort ut ved et søk i Google at det er en gjeng gærninger med samme interessen her i Brikkelauget. Skjønner fint dette med at en kan google LEGOklubb i Norge, men en viktig del av surfinga, er jo å bli ført videre til noe interesant, UTEN å søke etter det først... Greia med Facebook er at ens venner ser hvilke grupper man er medlem av, og dette synes jeg er en smart gratis måte å markedsføre oss på. -Hvorfor ikke?

Faren med å vokse for seint er at ting kan dø ut i den prossesen.
Se på lugnet, og norske delen der, (forumet) tror vi kan ærklere den død…
Jeg håper ikke det skjer med dette forumet.
Det man har begynt på her bør man også ta vare på, men samtidig og se til at man klarer å trekke til seg de medlemmene man ønsker.
For å eventuelt utvikle seg trenger man og inspirasjon men også tips.
Argumentet her kan slåes ihjel med at det finnes andre grupper og brickshelf, en annen ting er å kunne sitte her og diskutere samme en eventull “moc” man liker, og ha muligheten til å stille spørsmål.
Og jeg snakker ikke om å fylle dette opp med en haug med utenlandske “afol”, men da eventuelt norske.
www,brickshelf,com/gallery/jts/VolvoFH/06_04,jpg
www,brickshelf,com/gallery/jts/wrecker/oaf41.442front,jpg
www,brickshelf,com/gallery/jts-modeller/FH12/bp58785,jpg

Snakker egentlig generelt! Smile

Jeg har sett på modellene dine før. Den gangen jeg surfa for å finne ut om det var andre med samme interesse. De er veldig flotte! Laughing Er det redningsbilen på Viking på Nesbru?
Uansett, er jeg veldig uenig at det er viktig å vokse fort. Har en del erfraing med å starte klubber, og det er mye viktigere å kunne ha noe å tilby og å kunne innvolvere de som er med.
Motsatt fall får du mange som er veldig intenst interessert i en kort periode, og så forsvinner ut!