Brikkelauget på Facebook?

Vil ikke starte den selv, siden dette er Thomas sitt konsept, men hadde kanskje vært en ide siden det sikkert er mange Norske LEGO entusiaster som søker etter “LEGO” blandt gruppene der, og roter seg borti noe utenlands. Og det er jo kanskje litt bortkastet når vi har forumet her vi kan hendvise til…?
“Norske LEGO entusiaster -Brikkelauget”
Noe med LEGO som søkeord i allefall…
Just a thought:)

Bruker ikke Facebook selv og har ikke tenkt å gjøre det heller Smile Kan du forklare kort hva som er poenget med sånne grupper? Få nye folk til å ta kontakt med deg?

Matija wrote:
Bruker ikke Facebook selv og har ikke tenkt å gjøre det heller Smile Kan du forklare kort hva som er poenget med sånne grupper? Få nye folk til å ta kontakt med deg?
Tja, kort og kort.. "Slike grupper" har jo eksistert i mange varianter og fasonger, men forskjellen med facebook, og grunnen til at jeg bruker den fremfor andre alternativer, er at folk bruker ekte navn isteden for såkalte "nick" Dette gjør naturligvis at en kan søke opp gamle og eksisterende venner, og holde kontakten med de skriftlig på nettet. Samtidig pleier man å legge ut bilder (på samme måte som hjemmesider) av familie, interesser og hendelser. Og det er jo altids koselig å se hvordan det går med gamle Einar, som man gikk i samme klasse med på barneskolen. 2 typer profiler fremvises. En "full" som man deler med de venner man vil skal se "alt, og en "begrenset" for venner man ikke vil skal se "alt" Alt er redigerbart og "trinnløst" justerbart. Eksempel: "Full profil" for Slekt og nære venner. "Begrenset profil" For naboen og kolegaen. Desuten kan man gjøre seg "usynlig" for alle andre enn sine venner. Det er en kjekk greier hvis man vil benytte seg av alle funksjonene og mulighetene, men vil selv bestemme hvem som skal finne deg.. Altså en greie som mange kjendisser benytter seg av, og de som ikke ønsker at visse folk skal kunne oppsøke og finne deg i det hele tatt. Bakdelen er at FACEBOOK har ALLE rettigheter til alt du skriver og legger inn av bilder ect. Så å legge ut pikante opplysninger og bilder, er ikke mer smart enn andre steder på nettet... - Må her legge til at skulle FACEBOOK skumme igjennom alle bilder og samtaler og opplysninger av alle brukerne sine, burde de vel hatt et par millioner ansatte:P Så alt i alt, har man en full pakke av "sosiale goder" (mail, hjemmeside, kontaktkatalog med Facebook) Hva skal man med mobiltelefon, spurte man om på 80' tallet... Hva skal man med internett, spurte man på 90'tallet. Nå oppfattes man ganske utilgjenngelig uten. Og selv om Facebook selvfølgelig ikke er like revolusjonerende, spør man seg, hvorfor er ikke "han og henne" her?

Mulig spørsmålet mitt ikke var helt klart, beklager. Jeg spurte ikke om hva Facebook var (det vet jeg godt nok til å holde meg unna) Smile Jeg spurte bare hva som er poenget med en sånn Facebook-gruppe som du foreslo.

Matija wrote:
Mulig spørsmålet mitt ikke var helt klart, beklager. Jeg spurte ikke om hva Facebook var (det vet jeg godt nok til å holde meg unna) Smile Jeg spurte bare hva som er poenget med en sånn Facebook-gruppe som du foreslo.
Ok, du skrev "kontakt med deg" og ikke Brikkelauget.. Poenget med en slik gruppe er at de som er på Faceboog og samtidig leter etter Norske LEGOklubber/grupper, vil finne Brikkelauget.

Hvis jeg skulle lete etter en LEGO-klubb ville jeg bruk Google! Facebook tror jeg vi fint klarer oss uten! Confused Dette er mer en lekeplass for Jon Christian Elden, og han leker vel ikke med LEGO?! Wink

BØNNA wrote:
Hvis jeg skulle lete etter en LEGO-klubb ville jeg bruk Google! Facebook tror jeg vi fint klarer oss uten! Confused Dette er mer en lekeplass for Jon Christian Elden, og han leker vel ikke med LEGO?! Wink
Jeg tok utgangspunkt i at vår LEGO entusiasme omfavner alle som har denne interessen. Har vi tileggspolitikk som utelukker Facebook brukere? Men for all del, dette kan skrinlegges umiddelbart...

Jeg er nok på linje med Matija mht. min holdning til Facebook - men jeg ville ikke umiddelbart se noe problem i at dere som har kompromissa nok med personvernsyn til å henge der oppretter en norsk Lego-gruppe som (hovedsaklig) henviser diskusjonen hit.
Jeg ser en del kolegaer som “oppdager” en nettverden gjennom Facebook, og de kan veldig godt finne oss - via der. Men for Guds skyld: ikke flytt oss dit - jeg blir ikke med inn i Facebook-hypen Wink
aj-ml

  • gammel nerd
aj-ml wrote:
Jeg er nok på linje med Matija mht. min holdning til Facebook - men jeg ville ikke umiddelbart se noe problem i at dere som har kompromissa nok med personvernsyn til å henge der oppretter en norsk Lego-gruppe som (hovedsaklig) henviser diskusjonen hit. Jeg ser en del kolegaer som "oppdager" en nettverden gjennom Facebook, og de kan veldig godt finne oss - via der. Men for Guds skyld: ikke flytt oss dit - jeg blir ikke med inn i Facebook-hypen Wink aj-ml - gammel nerd
Har lest litt forskjellig om dette Facebook greiene. Men skjønner absolutt ikke hva folk er redde for. Man står jo fritt til hva man vil legge ut av informasjon. Med andre ord, kan en jo kun skrive sitt navn (som oxo finnes i telefonkataloger) Utover det, trenger man strengt tatt ikke gjøre noe mer. foruten å surfe gjennom sidene til sine venner.. Men dette er jo delvis offtopic, men siden dere alle sier deres meninger, måtte jeg komme med min. Er overhodet IKKE meningen å flytte oss dit. Det er jo her vi er. Og det er uansett håpløst å bruke facebook til et forum. Håper jeg har gjort dette klart nå. Jeg ønsker KUN å gjøre Brikkelauget SYNLIG for Facebookbrukere. Og jeg ønsker ikke gjøre det selv, det var kun ment som et forslag. Hoved info om Brikkelauget, kanskje bilder fra utstillinger ect, dernest kan man deaktivere "wall". Og rette all oppmerksomhet mot dette forumet. Dette blir jo litt teknisk, er jeg den eneste Facebook brukeren her inne? Selv om Arnardo henger opp plakaten på MIXkiosken, flytter de ikke sirkuset sitt dit:P

Jeg synes du skal opprette denne gruppen om du synes det er en god idé, Daniel.

Du er ikke den eneste Facebook-brukeren, Daniel. Jeg har selv en profil i boka, men jeg innrømmer med en gang at jeg ikke er noen storbruker - jeg kikker innom kanskje et par ganger i uka på det meste.
Om du oppretter gruppen så blir jeg med og støtter den opp, absolutt.

Et eventuelt problem med dette er at Lauget kan overfylles med små snørrunger som sitter på Trynebok… Razz (ikke at jeg skal snakke så høyt da…)
Men ellers synes jeg det er en flott idé for å rekruttere medlemmer! Smile

Tor Erik: Er ikke helt mitt “call” Har Thomas en profil på Facebook, bør han være grunnleggeren.
Hvis ikke, kan jeg kanskje lage en. Da vil den inkludere en del info om hva og hvem vi er, vår aldersgruppe, bilder av våre utstillinger ect. Så en hendvisning hit. Får høre hva Thomas sier først…
Freddie: Knall Smile Skriker ut hvis det blir noe av det!
UniqueBuilder: Du er der selv oxo da? Smile Ja, enig. bør vel sette en nedre aldersgrense på noe?

UniqueBuilder wrote:
Men ellers synes jeg det er en flott idé for å rekruttere medlemmer! Smile
Rekruttere medlemmer? Dette høres ut som ingeniørenes TekNa eller lærernes Utdanningsforbund. Hva med en liten runde på laugets medlemmers ulike syn på dette med "rekruttering", bare slik at vi ikke snakker forbi hverandre? La meg starte med den konservative, eksklusive vinklingen: - De AFOL som er interessert nok finner lauget på egenhånd. tveit
Daniel wrote:
Har Thomas en profil på Facebook, bør han være grunnleggeren.
Jeg er ikke på facebook og har ingen planer om å havne der, så kjør i vei.
Sitat:
Jeg er ikke på facebook og har ingen planer om å havne der, så kjør i vei.
Ok, se om jeg får til noe. Har du/noen forslag til info & presentasjonstekst om Brikkelauget? Hvilket alders nivå kan sies om Brikkelauget, 20 - 70 år?

Søtt at du venter på godkjenning fra Thomas Wink

Jeg henger meg på anti-Facebook bølgen her og synes det er noe unødvendig pjatt. Skal man finne tak i info bør ALLE lære seg å bruke Google. Jeg vil heller strekke det så langt å si; “hva skal man med mobiltelefon, spurte man om på 80’ tallet… Hva skal man med internett, spurte man på 90’tallet. Hva skal man med Google spurte man rundt årtusen skiftet…”
Google er vel en av de tingene som gjør at internet faktisk fungerer til alt.
Om man lager sin egen webside så er infoen i den tilgjengelig via Google. Infoen som er lagt inn i Facebook er ikke tilgjengelig via Google, man MÅ være registrert og pålogget der for å finne info. Det minsker effektiviteten av internett etter min mening. Derfor er jeg imot Facebook og heller ikke registrert der (joda, jeg har fått utallelige invitasjoner om å registrere meg).
Dette gjelder både private sider og sider for grupper som Brikkelauget.

torerik wrote:
Søtt at du venter på godkjenning fra Thomas Wink
Søtt? Altså, respekt, vil jeg heller si..
F0NIX wrote:
Jeg henger meg på anti-Facebook bølgen her og synes det er noe unødvendig pjatt. Skal man finne tak i info bør ALLE lære seg å bruke Google. Jeg vil heller strekke det så langt å si; "hva skal man med mobiltelefon, spurte man om på 80' tallet... Hva skal man med internett, spurte man på 90'tallet. Hva skal man med Google spurte man rundt årtusen skiftet..." Google er vel en av de tingene som gjør at internet faktisk fungerer til alt. Om man lager sin egen webside så er infoen i den tilgjengelig via Google. Infoen som er lagt inn i Facebook er ikke tilgjengelig via Google, man MÅ være registrert og pålogget der for å finne info. Det minsker effektiviteten av internett etter min mening. Derfor er jeg imot Facebook og heller ikke registrert der (joda, jeg har fått utallelige invitasjoner om å registrere meg). Dette gjelder både private sider og sider for grupper som Brikkelauget.
Jeg ser på det som en fordel at personlige opplysninger på Facebook, ikke er søkbar. Det er vel den største grunnen til at flok stoler på Facebook og legger ut mer sitt eget navn + mer info der. Altså netopp grunnen til Facebooks populæritet. Men siden brorparten av Brikkelauget, er rett og slett Anti-Facebook, tror jeg det er best å ikke invitere netopp "Facebook-brukere" hit. Derfor skrinlegger biten med å hendvise hit.