Brikkelauget på Facebook?

Daniel wrote:
Har du/noen forslag til info & presentasjonstekst om Brikkelauget? Tja, jeg har ikke vært så veldig opptatt av å definere hvem vi er. Smile Men, vi burde kanskje forfattet noe, for det har dukket opp noen henvendelser fra pressen i det siste også, og da er det veldig greit å ha noe klart.
Daniel wrote:
Hvilket alders nivå kan sies om Brikkelauget, 20 - 70 år?
Vi har ikke satt noen aldersgrense, men deltagelse på enkelte arrangementer vil nok kreve 18-årsgrense. Gjennomsnitts alderen tipper jeg er 30+.
Daniel skrev:
Men siden brorparten av Brikkelauget, er rett og slett Anti-Facebook, tror jeg det er best å ikke invitere netopp "Facebook-brukere" hit. Derfor skrinlegger biten med å hendvise hit. Å ikke like deler av Facebook-konseptet betyr jo ikke at man ikke liker Facebook-brukere.
F0NIX wrote:
Om man lager sin egen webside så er infoen i den tilgjengelig via Google. Vel, ja, men en webside vil ikke ha samme funksjonalitet som Facebook. Facebook er ikke en samling hjemmesider, men et interaktivt nettsamfunn. Å si at en hjemmeside på nett erstatter å være på Facebook er bare riktig et lite stykke på veien.
Daniel skrev:
Men siden brorparten av Brikkelauget, er rett og slett Anti-Facebook, tror jeg det er best å ikke invitere netopp "Facebook-brukere" hit. Derfor skrinlegger biten med å hendvise hit. Slapp av. Det er så hipt og kult å ikke like Facebook at det er bare de negative du hører Wink Hva med å lage en generell norsk LEGO-gruppe, og så eventuelt henvise hit som én av flere pekere? Skader jo ikke å se hvor mange du får med. (Jeg bruker forresten ikke Facebook selv, men det var da noen andre lenger opp i tråden som ville være med?)

Det var nok meg. Jeg er ikke imot en facebook-gruppe, og er villig til å støtte den samtidig som jeg er litt skeptisk.
Jeg er nok langt mer villig til å støtte en generell LEGO-gruppe på facebook, bare fordi den er mindre sannsynlig til å “ta over” for Brikkelauget. Jeg liker nemlig forumet her fordi det er relativt åpent, og det er langt på vei mer åpent enn hva noen fjesbok-gruppe kan bli.
Hva som er litt morsomt er at de ansatte hos LEGO har et egen nettverk på boka. Skal forøvrig nevne at det er et lukket “jobb”-nettverk, som man må være innvitert inn i. Så smugtitting er ikke mulig, desverre.

Sorry om jeg virket VELDIG negativ til Facebook Smile
Men personlig så liker jeg ikke opplegget. Men om noen velger å lage en link på sin profil på Facebook som peker til Brikkelauget så er vel det bare bra?
Men er det mulig å opprette en profil som ikke er tilknyttet en person? Altså en egen profil for Brikkelauget? Eventuelt hva skulle hensikten være?
For rekrutering tror jeg heller man skal forsøke å være mer aktiv blant ungene i FLL treffene og andre steder. Der treffer man jo de som er virkelig interessert i LEGO.
Ellers er jeg jo flink til å “skryte” av LEGO-bildene på Brickshelf, og har fått mange mer interessert i LEGO etter å ha kikket litt der. Men har enda tilgode å få noen til å begynne her på Brikkelauget forumet…

Man kan lage en profil som heter hva som helst, for så vidt, men det det er snakk om er vel å lage en gruppe (enten for Brikkelauget eller en mer generell norsk LEGO-greie (jeg synes det siste høres mest fornuftig ut)) som så brukere kan melde seg inn i. Gruppetilhørighet er en stor del av konseptet Facebook. For å illustrere poenget kan man tenke seg en gruppe som heter f. eks. “Vi som liker LEGO”. Folk finner gruppa og melder seg inn for så å kunne diskutere og oppnå kontakt med likesinnede.
Når det gjelder “rekruttering” er det vel ikke noe som tilsier at vi må velge mellom Facebook og andre metoder?
Kjør på Daniel. Det verste som kan skje er at gruppen blir liggende uten aktivitet.

torerik wrote:
Når det gjelder "rekruttering" er det vel ikke noe som tilsier at vi må velge mellom Facebook og andre metoder?
Når jeg brukte ordet "rekruttering", så ville jeg ikke at det skulle høres ut som at vi måtte ha flere medlemmer, hvis du skjønner..
torerik wrote:
Kjør på Daniel. Det verste som kan skje er at gruppen blir liggende uten aktivitet.
En annen ting som jo kan skje er at diskusjonen ikke samler folket her på Brikkelauget men at det blir spredt på FLERE Norske forum rundt omkring hvor LEGO hobbyen diskuteres. Er nå mest derfor jeg er skeptisk... Er jo greit at folk vil lage sine egne og nye steder, men man bør tenke mest mulig om å samle flest mulig på ett sted. Og da synes jeg man skal tenke på å kun lage linker hit til dette forumet som er blitt veldig bra. Antall medlemmer øker stadig, og det er veldig bra!

Så du mener vi bør holde kjeft og håpe folk finner veien hit?
Jeg bruker som sagt ikke Facebook, men ut i fra det lille jeg har sett tror jeg ikke en gruppe der vil ha funksjonalitet til å konkurrere med et forum som dette.

Thomas:

Sitat:
Tja, jeg har ikke vært så veldig opptatt av å definere hvem vi er. Men, vi burde kanskje forfattet noe, for det har dukket opp noen henvendelser fra pressen i det siste også, og da er det veldig greit å ha noe klart.
Helt klart! Spennende, redaksjonell omtale er den aller beste markedsføring!
Sitat:
Å ikke like deler av Facebook-konseptet betyr jo ikke at man ikke liker Facebook-brukere.
Det er sant, men å lese gjennom denne tråden kan få folk til å føle seg støtt. Og selv om det har lite med vår hobby å gjøre, mener jeg det er en dårlig invitasjon. Tor Erik:
Sitat:
Slapp av. Det er så hipt og kult å ikke like Facebook at det er bare de negative du hører Hva med å lage en generell norsk LEGO-gruppe, og så eventuelt henvise hit som én av flere pekere? Skader jo ikke å se hvor mange du får med.
Det har du nok rett i. Dette er en typisk "Mediafødt" skepsis. Facebookbølgen kom rett i kjølvannet av VG's egen "Nettby", og Dagbladet har jo "Blink&Bloc". De måtte naturligvis omtale den enorme mengden Nordmenn som ble Facebook-brukere, noe annet ville tydeliggjort deres "frustrasjon". Så isteden skapte de indirekte skepsis, et av de eldste triksene i pressens historie.. (Flaut eksempel, se hvor de utelukkende omtaler sine egne samfunn positivt, og kun omtaler Facebook negativt. Jeg har selv ringt inn tips til både VG & Dagbladet ang. en serdeles arti gruppe på Facebook. over 7000 medlemmer som omtaler tragiske bilder lagt ute på Finn.no av eiendomsmeglere, Men så lenge dette er i fare for dem, vil de jo ikke omtale det) Anyway, Jeg grunnla en nøytral gruppe på Facebook. Ingen linker eller ord om Brikkelauget. Hvis motsatt ønskes, bør vi vente til denne tråden havner langt nede på lista. Jeg tror det er svært mange voksne som facineres av LEGO, og mange "skap-afol's", men ikke mange som tror det finnes en seriøs LEGO klubb for voksne i lille Norge. Derfor kan det tenkes at enda færre googler etter en slik klubb. Brikkelauget har nå 82 medlemmer på 2 år, og det er veldig bra! Men jeg er sikker på at det er LANGT fler potensielle Norske medlemmer der ute! Skal vi frykte nye ting og mure oss inne, vil vi ende opp som en begrenset liten rasekattklubb med alt fra bitre forumregler, "mitt er bedre enn ditt", til synsing på alt fra byggestil til ja, netopp Facebook. Og la meg si, rasekattklubber blir for fanatiske for meg:P (Viste dere at man ikke selv får bestemme om katta skal kastreres eller ikke? Det gjør personen du kjøper katta for 7000,- for!) Vi er små og prøver å etablere et LEGOmiljø i et "stort" land. Glem ikke det Smile Se på delstatene i Usa, sine Brickfest! - Klart vi kan banke dem, hvis vi går inn for det! Very Happy Men da må vi markedsføre oss der vi kan! Et annet stort problem vi har, er avstandene fra hverandre... På facebook er det mennesker i alle aldre (men hovedtyngen ligger mellom 20 & 40 år). Et nettsamfunn med over 500 LEGO grupper, der rykter og anbefalinger har et enormt tempo og effekt. Så å "bevise" at det faktisk oxo er lov for voksne å "leke" med LEGO i Norge, tror jeg følgende er en riktig ting jeg kan gjøre for å samle flest mulig! Og jeg håper jeg får dere her i Brikkelauget til oxo å gjøre noe aktivt. Så vi kan få flere og større utstillinger, og kanskje lokale møter! Det hadde vært noe det Very Happy -Liten mann, store ord.. I know... For de av dere som har angst for dette Facebookmonsteret, lukk øynene for her kommer en printscreen av gruppen: Jeg sa lukk øynene! Razz Fått litt morals støtte av min kjære:P Som dere ser, er det en enkel og ryddig "sak". og that's it.. kanskje noen joiner, kanskje ikke.. I tried:) Freddie:
Sitat:
Det var nok meg. Jeg er ikke imot en facebook-gruppe, og er villig til å støtte den samtidig som jeg er litt skeptisk.
Kom inn:)
Sitat:
Jeg er nok langt mer villig til å støtte en generell LEGO-gruppe på facebook, bare fordi den er mindre sannsynlig til å "ta over" for Brikkelauget. Jeg liker nemlig forumet her fordi det er relativt åpent, og det er langt på vei mer åpent enn hva noen fjesbok-gruppe kan bli.
Det ble en generell Legogruppe, prøver å samle nye sjeler. Så får man heller ta det som det kommer.
Sitat:
Hva som er litt morsomt er at de ansatte hos LEGO har et egen nettverk på boka. Skal forøvrig nevne at det er et lukket "jobb"-nettverk, som man må være innvitert inn i. Så smugtitting er ikke mulig, desverre.
Kult! Very Happy Fonix:
Sitat:
Sorry om jeg virket VELDIG negativ til Facebook Men personlig så liker jeg ikke opplegget. Men om noen velger å lage en link på sin profil på Facebook som peker til Brikkelauget så er vel det bare bra? Men er det mulig å opprette en profil som ikke er tilknyttet en person? Altså en egen profil for Brikkelauget? Eventuelt hva skulle hensikten være?
Den er god:) Håper bare ikke JEG har blitt "Mr. Facebook" :/ Her var det aldri snakk om link på min profil, men en gruppe. Antar du vet hva det innebærer siden du sier at du ikke liker opplegget. Hensikten er å ekspandere oss. Tor Erik:
Sitat:
Når det gjelder "rekruttering" er det vel ikke noe som tilsier at vi må velge mellom Facebook og andre metoder?
Ikkesant? Her skulle det være om å gjort å markedsføre oss hvor vi kan!
Sitat:
Kjør på Daniel. Det verste som kan skje er at gruppen blir liggende uten aktivitet.
Takk:) - Er redd for netopp det, så ender sikkert opp med: "Alt dette Facebookhysteriet til Daniel for hva da? 3 nye medlemmer???" UniqueBuilder:
Sitat:
Når jeg brukte ordet "rekruttering", så ville jeg ikke at det skulle høres ut som at vi måtte ha flere medlemmer, hvis du skjønner..
Synes du det holder med medlemmer nå? Fonix:
Sitat:
En annen ting som jo kan skje er at diskusjonen ikke samler folket her på Brikkelauget men at det blir spredt på FLERE Norske forum rundt omkring hvor LEGO hobbyen diskuteres. Er nå mest derfor jeg er skeptisk... Er jo greit at folk vil lage sine egne og nye steder, men man bør tenke mest mulig om å samle flest mulig på ett sted. Og da synes jeg man skal tenke på å kun lage linker hit til dette forumet som er blitt veldig bra. Antall medlemmer øker stadig, og det er veldig bra!
Det er jeg oxo litt redd for, men la oss nå først se om det i det hele tatt joiner noen. Og hvis det blir et godt antall, og det er flertall fra Brikkelauget om å invitere hit, skal jeg sette opp link. Jeg har overhodet ingen intensjoner om å ha en paralell Norsk klubb. Jeg ønsker bare å markedsføre at det finnes Norske afol's Very Happy Tor Erik:
Sitat:
Så du mener vi bør holde kjeft og håpe folk finner veien hit? Jeg bruker som sagt ikke Facebook, men ut i fra det lille jeg har sett tror jeg ikke en gruppe der vil ha funksjonalitet til å konkurrere med et forum som dette.
Enig!

Jeg forstod ikke helt hvorfor det ikke skulle linkes til eller informeres om Brikkelaugets eksistens. Confused Facebook-brukere er vel ikke så hårsåre at de ikke tåler å lese denne tråden. Smile Jeg synes du kan legge inn link til http://www.brikkelauget.no/

Bra jobba Smile Støtter for øvrig lenke hit.
Forresten, du kan få navnet på den du siterer til å stå rett over sitatet ved å gjøre sånn:

Kode: [quote="torerik"] jeg er tøff [/quote] Det vil se slik ut:
torerik wrote:
jeg er tøff
Smile
Thomas wrote:
Jeg forstod ikke helt hvorfor det ikke skulle linkes til eller informeres om Brikkelaugets eksistens. Confused Facebook-brukere er vel ikke så hårsåre at de ikke tåler å lese denne tråden. Smile Jeg synes du kan legge inn link til http://www.brikkelauget.no/
Ok, går seg vel til... Dytta inn linken, med følgende tekst: "Brikkelauget er Norges offensielle AFOL LEGO klubb. Her finner du et omfattende forum og ferskeste nyheter." Når du/dere har forfattet noe, sier du bare fra...
torerik wrote:
Bra jobba Smile Støtter for øvrig lenke hit. Forresten, du kan få navnet på den du siterer til å stå rett over sitatet ved å gjøre sånn:
Kode: [quote="torerik"] jeg er tøff [/quote] Det vil se slik ut:
torerik wrote:
jeg er tøff
Smile Takker Smile Ja, dytta inn en lenke nå. Så får vi heller se etterhvert.. Ahh, skulle vist det i gårRazz Men takk for tipset Smile

“Offisielle” Wink
Er Brikkelauget det, egentlig? Hva er definisjonen på en offisiell LEGO-klubb i motsetning til en ikke-offisiell?

Tja, si det du. At vi kanskje blir invitert direkte av LEGO til å være med på LEGO World, og har kontakt med dem?
Vi er, så vidt jeg vet, den eneste norske klubben.

Jepp, som Freddie sa. det synes jeg kvalifiserer Brikkelauget.
Men kun en midlertidig tekst til jeg får noe annet…

Det bør vel uansett stå “offisielle”, ikke “offensielle” Wink
Dessuten synes jeg ikke man skal ekskludere de under 18…

torerik wrote:
Det bør vel uansett stå "offisielle", ikke "offensielle" Wink Dessuten synes jeg ikke man skal ekskludere de under 18..
Nja, man kunne jo ha det litt som Eurobricks.. 18+, men gode 13+ blir også godtatt. Laughing
torerik wrote:
Det bør vel uansett stå "offisielle", ikke "offensielle" Wink Skrivefeil:P Har hatt mine barneår i Danmark, og siden Norsk og Dansk er så likt, blir det ofte litt kluss med ordene.. Men oppdatert nå Smile
Sitat:
Dessuten synes jeg ikke man skal ekskludere de under 18.. Noen andre her mente det motsatte.. Kan jo alltids ta en avstemning på det... Men greia er jo at vi er AFOL. Og etter min mening, blir det feil å inkludere 13åringer. (ref. til UniqueBuilder) En annen ting er at noen sa det var 18-årsgrense på utstillinger.

Det er din gruppe, så du får gjøre som du vil, men jeg mener “AFOL” er et løst begrep som brukes om alle som bygger på en mer “seriøs”, “voksen” måte.
Jeg vet om veldig mange i alderen 15-16-17 som bygger vanvittige ting, og tipper alle her (enten de vet det eller ei) har blitt inspirert av kreasjoner fra folk under 18.
Antar også at noen av de relativt få faste bidragsyterene her inne er under 18…