Vinterfjelllandsby

For de av dere som ennå ikke har sett fjellet mitt, så er det på tide å dele noen bilder :slight_smile:


(Takk Matija!)

I tillegg til et hav av kloser og tid, så har det gått med blod, svette og tårer for å få denne ferdig (og ennå er den egentlig ikke ferdig!) :stuck_out_tongue:

Flere bilder: flickr.com/photos/cecilihf/s … 131555268/

Den ser fantastisk ut på bildene, men er mye bedre i virkeligheten.

Eneste jeg gikk glipp av var å se hvordan modulene er laget. På Telenor Arena kom jeg så seint at du allerede hadde montert det ferdig når jeg kom. Og når vi var ferdig hadde jeg hastverk med å pakke ned mitt eget til å følge med på hvordan dette vinterfjellet var satt sammen.

Kan se antydninger på enkelte steder at det er ett skille mellom modulene. Du har vel ikke noen bilder hvor man ser modulene hver for seg?
Antar hele layouten er modulær?

Hele layouten er modulær ja, og jeg tok faktisk endel bilder under nedpakking og oppsetting som jeg har tenkt å legge ut, bare ikke kommet så langt ennå. Stay tuned :wink:

Sinnsykt kul! Hvor stor er den? Ser at unga må se å flytte ut ja! Dette var virkelig inspirerende

Inkludert togsløyfen rundt så er den på 6x9 baseplater i størrelse 32x32 studs. Så det er sånn ca. 1.5 x 2.5 meter. Okkuperte hele kjøkkenbordet (som blir 3 meter lang) + en ekstra plate på bukker ved siden for ekstra bredde da jeg bygde dette :wink:

Utrolig kul, men skiheisen kunne trengt noen korrigeringer, som stramme-mekanisme på toppen, og en skikkelig heismotor:P Og hva med og legge inn en liten tråkkemaskin som preparerer bakken? Bare noen få pirkete småting fra en som er litt for glad i tråkkemaskiner og skiheiser :slight_smile:

Skiheisen ble satt sammen i siste liten, og motorisering av den står på planen til neste gang. Den er å regne som røff prototype akkurat nå :stuck_out_tongue:
Tråkkemaskin vet jeg ikke helt, vi får se :wink:

Glader meg til og se :slight_smile: Og motorisere en skiheis er VELDIG vanskelig i så liten skala, de eneste jeg har klart ganske velykket var vel i 3x minifig.skala :stuck_out_tongue: Har prøvd noen ganger, men sliter med og finne en god festeannordning for krokene… Hadde en stående oppe i minifig.skala for en stund siden, men pga flytting ble den delevis demontert og ligger nå i et hjørne av legobyen min :stuck_out_tongue: Men lykke til, håper at du klarer det :slight_smile:

Må ikke gjøre meg helt demotivert nå da :laughing:

Sorry da :stuck_out_tongue: Men håper du får det til i så fall må du fotografere hele greia på nært hold !

Du må ikke høre på pessimister som Say_no_more! “Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid” :slight_smile:
Jeg syns den løsningen du hadde kommet til nå virket ganske bra. Trenger bare en motor under og kanskje noe som strammer opp tauet litt og noe som guider tauet før det kommer inn på de store hjulene.

Det var tanken ja :slight_smile: Litt usikker på det med stramming av tauet… har ikke tenkt på det, men det er jo helt klart noe som trengs.

Stramming av tauet kan gjøres på flere måter slik jeg ser det.

Du kan lage festet i bakken på den enden hvor motoren ikke skal være, opphengt i technicpins og slik at festet kan vippe langs med taubanen. Så kan du enten bruke strikk eller fjærer (støtdempere) for å spenne opp dette festet slik at hjulet trekkes i motsatt retning og dermed strammer opp tauet.
Skal du gjøre det skikkelig profft så kan du jo lage ett oppheng slik at denne støtten som du har til hjulet trekkes parallellt med bakken på noe skinnesystem og så fjær eller strikk for å stramme opp. Men tror technic pin og ett vippende feste er enklest å få til.

Du kan også forenkle hele taubanen ved å sette selve drivhjulene (de store) slik at de er parallell med den skrå bakken, da slipper du unna de guide-hjulene før tauet skal inn på det store hjulene. Men det ser jo ikke så realistisk ut…

eventuelt bruke pneumatikk, med en liten manuell pumpe for og stramme. Har prøvd det, fungerte greit, og du får regulert akuratt som du selv vil…

Du må og ha noe for og lede tauet inn på heismastene, har tenkt ut en metode for og gjøre det med technic-klosser.

Ideen er god, men pneumatikk lekker og hun vil vel helst ha noe som er permanent slik at hun ikke må stikke å pumpe opp i ny og ned bare for å holde tauet stramt?

Det jeg såg for meg var noe slikt som dette:

Her representerer den svarte bjelken selve bakken og tauet går rundt hjulet og mot venstre. Når tauet strammes opp vil fjæren i den støtdemperen holde igjen og være med og holde tauet stramt. Du kan også bruke strikk, men da må strikket være festet motsatt vei av det støtdemperen er på dette bildet.

Den andre ideen jeg tenkte på med en slags “slidingmekanisme” er noe ala dette:

Her går tauet rundt hjulet og mot høyre i bildet. Når tauet strammes opp vil det presse sammen den støtdemperen og fjæren holder oppe trykket.
Her er ett bilde som kanskje viser bedre hva den er laget av.

PS! Dette var bare noe kjapt kok-i-hop og må selvsagt forsterkes bedre enn denne her. Må ha slike fester på begge sider av den støtten som holder hjulet.

Hun har da det allerede, jeg ser iallefall flere slike master? Om en litt feilplassert, men dette var jo bare første stadie og hun ser helt sikkert hvor de andre mastene må plasseres når hun starter å motorisere det hele. Må sikkert fin tunes litt for å forhindre at tauet “sporer av” det store trekkhjulet…

Aha, takk, nå skjønte jeg hva du mente :slight_smile:
Jeg planlegger å begynne å fikle med skiheisen i desember, når jeg bare har fått ryddet og sortert litt mer unna… Må jo også bygge om fjellet endel i det området, for å få skjult mekanikken.

utrolig god ide Fonix, ser ut til og fungere bra. Eneste problemet er at tauet kan bli for stramt og, noe som også vil føre til at det sporer av… Og angående heismaster: De jeg så der var ca helt like som de jeg selv har bygd, de fungerer greit, men problemet er at kroken du skal feste legofiguren i blir med i gjennom, så du må bygge en slags kloss tauet kan gli på og på siden av disse hjulene. Selvsagt må hun og ha noe som kan korrigere tauet inn på vendehjulet, men det blir vel ikke verre en og bygee en lik heismast som de andre, bare litt tilpasset helling og vinkelen på vendehjulet.

Beklager for at jeg bumper denne tråden, men så et bilde av skiheisen på flickr og fant ut at jeg måtte spørre om detaljbilder av heisen når du kommer tilbake fra danmark :slight_smile: Så på t-krokene, meget morsom løsning der, men fungerer det?

Har sett en video av saken og det ser ut til å fungere veldig bra. Nå var videoen tatt før de siste modifikasjonene før hun pakket sammen og dro til LW. Men det så imponerende ut. De store gummihjulene sørger for å holde tauet passe stramt og gir nok grep til å føre tauet rundt.

Neste steg i utviklinga av denne er jo at den plukker med seg en skiløper på vei opp og slipper den av på toppen og at skiløperen kjører ned bakken for å bli plukket opp på nytt nederst i bakken :slight_smile:

Hehe, det kan vel kanskje bli litt ambisiøst, krever vel et magnetsystem av noe slag eller lignenede da :stuck_out_tongue: