Veiplater/grønne plater

Hva synes dere om de forrige veiplatene (6323, 6320, 6321, 6322), i forhold til de nye helgrå platene?
Synes de nye er vanskeligere å kombinere med heldekkende grønne plater, man må “trikse” mer med overgangene. Jeg er en relativt ny aktiv legoentusiast, så er dette noe man fra lego skifter på med noen års mellomrom?
Det virker i allefall for meg som den delvis grønne serien er lettere å lage forstedsmiljøer ut av. Hva syns dere andre?
En annen ting, uten erfaring må jeg spørre, hvordan er det å få tak i blå havplater på nettet?

Lego bytter ut veiplatene med jevne mellomrom, og det blir alltid et problem å kombinere de nye med de gamle. Jeg har valgt meg ut en av typene ( faktisk de grønne du nevner ), og holdt meg til dem. Det nytter jo ikke å stadig bytte de ut med de nye typene, for de som er nye nå vil helt sikkert bli “de gamle” en gang. Alle typene er jo fremdeles tilgjengelige på nettet.
Et problem med de gamle grønne veiplatene, og de eldre grå, er at lego har begynt å lage bilene 6 knotter brede, så selve veibanen er litt smal for de nye bilene. Men ellers så liker jeg de grønne best.
De blå 32x32 platene er tilgjengelige på f.eks. bricklink.com, og de koster ikke stort, men de har ikke de helt store mengdene ser jeg.

Yoni Yogi wrote:
En annen ting, uten erfaring må jeg spørre, hvordan er det å få tak i blå havplater på nettet?
Hei Har kjøpt en del nye blå 32x32 på nettet i forkant av Legoworld. Både på E-bay og Bricklink. De koster mellom 10-15 USD. Utfordringen er som Bjørn-Einar sier, at det er få som selger mange. Du finner en del her: http://www.bricklink.com/store.asp?p=NoName&itemID=7979976

Oppdaget ikke denne tråden før nå. Må bare si at jeg synes de blå platene burde selges i butikk akkurat som de grå og grønne.

Du er ikke alene om det. Problemet er bare det at de ikke lages lengre, ikke den store varianten på 32x32 i hvert fall. Taj Mahal bruker noen 16x32 blå plater, og jeg tråkker vel ikke noen over tærne om jeg sier at jeg synes de er på en bedre størrelse?

16x32 er nyttigere enn 32x32 ja. Så får vi se om Taj Mahal fører til at det dukker opp brukbare mengder av dem i blå. Skummelt få sett for tiden med baseplater egentlig, av alle settene jeg har kjøpt i år inneholdt bare to baseplate. Ett av dem ble forsåvidt kjøpt mest fordi det inneholdt en Wink

De som var med til Skærbæk i 2006, fikk blå 48x48-plater. Very Happy

Jeg har 10 veiplater av den gamle grå sorten og vurderer å gå til anskaffelse av fire stykk veiplater av den nye sorten allerede nå torsdag. Burde jeg ikke gjøre det? Når bytter LEGO ut veiplatene neste gang? Og hvordan ser de neste veiplatene ut? Det er ikke alle som kan bestille via nettet heller og da er det bare en veiplate å få kjøpt, nemlig den som finnes i butikken.

Bytte? :wink:

Jeg skal ikke kvitte meg med de gamle veiplatene, de passer fint sammen med de byggesettene jeg allerede har. Det jeg kunne tenke meg var å utvide det allerede eksisterende veinettet. Tenkte jeg kunne begynne i det små med fire veiplater, en av hver type, bare sånn for å se hvordan de tok seg ut.

Så, nei, bytte plater tror jeg ikke blir aktuelt her.

Jeg har litt av samme problem, og jeg “løste” det ved at jeg prøver å kjøpe gamle veiplater hver gang jeg får mulighet til det (så lenge prisen er innenfor visse grenser).

Min “løsning” er å ikke bruke veiplater.

Hvem har noen gang sett en by hvor alle veiene så like ut?

For øvrig kan veier lett (og langt penere) lages av grå eller sorte klosser.

Klart det blir penere med klosser og plater… men det blir også mye dyrere.

En SNOT vej bliver - som Matija siger - meget dyrere!

Et stykke vej svarende til en 32x32 baseplate koster i omegnen af 500 kroner (danske!).

Noe dyrere kan det bli, så det blir jo opp til hver enkelt å vurdere så klart.

Nei, så dyrt er det ikke. 32x32 knopper skulle vel tilsvare 32x27 eller 864 klosser på siden.

432 1x2-klosser - altså nok til en 32x32-plate - i mørk grå får man på BrickLink fra en hel masse steder for ca 170 kroner (eks frakt) - går man for det billigste alternativet kan man faktisk få dem for ca 60 kroner. Legg til noen 1xn-plater i hvitt eller gult, så har man det i boks.

Man trenger som regel heller ikke gå for full 32-bredde, spesielt på rette veistrekk, og da kan det bli billigere (!) å gjøre SNOT.

Jeg syns fremdeles at 170kr er mye dyrere enn 35kr. Det koster jo bare 70kr for ett sett med en rett og en sving i butikk i dag…
Skal man da kjøpe inn for mer enn bare ett 32x32 strekk med veibane så blir det jo dyrt når du må ta med frakt og moms og alt slikt…

Men på den annen side, de veiene som er bygd av klosser er jo mye penere. Iallefall så lenge det er snakk om 90grader kryss og rettstrekk. Ser ikke riktig så pent ut i svingene…

Jeg var nok lidt for hurtig - og lidt for upræcis :blush:
Men det har jo også lidt at gøre med hvilket ambitionsniveau man lægger…

Her er 3 eksempler på SNOT veje:
Denne koster ca. 100 DKK
[attachment=2]vej1.png[/attachment]

Denne koster ca. 150 DKK
[attachment=1]vej2.png[/attachment]

Og luksusudgaven koster ca. 700 DKK i 16 knoppers bredde!
[attachment=0]vej3.png[/attachment]

Vet ikke hvor du tar prisene fra Colonel, men de veiene der er nok langt billigere om man kjøper klossene på BrickLink. Legger man plater på sidene reduserer man også prisen i forhold til de jeg skisserte over (som tar utgangspunkt i SNOT i 32 knoppers bredde).

Uansett skjønner jeg ikke nifokuset på pris. Alt annet de fleste av oss bygger er jo langt mer avansert og følgelig dyrere enn minimumskravet, så om man synes SNOT-veier er penere skjønner jeg ikke at veier skulle være noe unntak.

Det må du undskylde, torerik. Priserne er “selvfølgelig” fra LDD :blush: