Vasking

Fin tråd.
Trengte plutselig litt råd fra den gitt.

3-4 kg med Lego, for det meste smådeler, er noe MØKK å stå på kne i sørpa på en parkeringsplass og plukke opp.
…Eske som veltet ut i det jeg åpnet bagasjerommet…

Kan melde at Clean Drop fungerer utmerket. Linken fører til Staples (Tybring Gjedde, Chilis).

60ml i 2 liter med lunket vann. Lot det stå et kvarters tid,rørte om og så skyldte jeg det i lunket vann. Ferdig! Vasket godt rent, bl.a. klistremerke-rester og Fabuland-møkk (altså godt innlekt i hjul og knotter). Har vasket med Zalo før, men synes det er vanskelig å bli kvitt all såpen dersom man ikke skyller hver bit, selv om Zalo slipper lettere i kaldt vann. Kan jo bare være at det bare føles slik, men siden dette var løsningen så er jeg fornøyd.

Hei.
Vasker gammel lego muligens fra 70tallet. Min mor/tante/onkel har vært dumme og brukt tusj/fargestift/blyant på en del. Hvordan få det av? Nå ligger alt i bløt i zalo-vann.

Jeg har blitt kvitt tusjstreker med Blårens (isopropanol). Kjøpes på Jernia i literflasker for en billig penge. Den fordamper etter at du har brukt den og skader ikke klossene så vidt jeg kan se. Bruk små mengder på myk klut og ikke dynk klossene i det.

1 Like