Vasking

Jaggu… Jeg må ha hatt flaks da jeg lagde et pc-kabinett av LEGO-klosser og plater med både varm strømforsyning, prosessor og skjermkort inni… :open_mouth:

Er det noen ultimat måte å vaske lego dere som har holdt på med lego lenger enn meg har kommet frem til.
Vurderte en liten periode å putte det i en tøy-pose inn i vaskemaskinen, men har fra fraskrevet meg de tankene av div årsaker.
Oppvaskmaskin er jo en tanke, men da må jeg jo ha en beholder av noe slag.
Og TÅLER lego en runde inni der…?? :open_mouth:
Vaske det for hånd, en og en brikke kommer sist på denne lista.
ALLE innspill er velkomne, på forhånd takk :laughing:

Jeg jobber i bhg og vi vasker i vaskemaskin… Putter i et dynetrekk, syr igjen og putter inn på finvask med mildt vaskemiddel, duploen kjører vi i oppvaskmaskina men i kurver.
Viktig å la legoen tørke godt etterpå… Legg utover på et stort hånkle, og snu ofte.

Ellers bruker jeg pudderkost til det som står fremme av ferige modeller

Her i huset legges de i bløt i vann med zalo, og de som ikke blir rene av bare bløtlegging får en runde med oppvaskkost. Hardere behandling enn det har jeg ikke turt å la dem gjennomgå.

Jeg tror maskinvaskemiddel kan være for sterkt, og å sende dem i vaskemaskinen tror jeg vil føre til riper og slitasje.

De klossene og sett jeg kjøper brukt får seg en omgang med varmt vann (ikke for varmt) og Zalo i en vaskebøtte som blir stående litt å godgjøre seg med litt omrøring.
Skylles noen ganger før jeg lar det renne seg av litt på bade gulvet før det legges til tørk spredt på et håndkle.

Klosser som er ekstra skittene får seg en tur med liten håndbørste.
Byggeplater får en liten sprut Zalo og dusj og en omgang med håndbørsten før de settes på høykant til tørk.

Edit tillegg: Elektroniske deler er utelatt prosessen. Hvis det trengs vask, kun en fuktig klut og en tørr etterpå.

Jeg har ikke vaska hjemme i maskina, men i en bhg med ymse hygiene krav etc må vi jo, men legoen er ikke ekstremt skadet…og har nå henta ut ymse klosser hos gutta, og de er vaska i maskin flere ganger…og de ser ikke skadet ut…

Har kjøpt noen Lord of the Rings-sett brukt som har vært litt støvete, kjørte disse i oppvaskmaskinen (i bestikkskuffen og øverste skuff, ville ikke plassert noe nederst) i “BH-poser” (ikke mine… :wink:) og det gikk helt fint. Kjørte på 35-45° program.

La de utover på et stort badehåndkle i stua for å tørke og lot de ligge et par dager, snudde noen av delene underveis.

Ting som ikke var av plast (som kapper og seil) ble ikke kjørt i maskinen. Ville selvfølgelig heller ikke kjørt ting som light bricks og andre elektriske deler i maskin…

Jeg bruker også undertøyspose i oppvaskmaskinen.

Jeg har en fiks ide om at oppvasken må kjøres på 75 grader for å drepe bakterier, men så varmt tåler ikke LEGO, da blir den matt og ripete. På laveste temperatur, 50 grader, ser jeg ingen skader på LEGOen.
(Nei, jeg har ikke planer om å putte LEGO i munnen.)

Men jeg gjør jo dette med brukt LEGO, ikke briker som ser ut som nye.

Samme her. undertøyspose (for å unngå at smådeler blir borte) har jeg to stykk av, som ikke har sett mye undertøy. Knyter den gjerne inn i en håndduk for å unngå at det slår veldig mot veggene. Tror nok gjentatt vask vil ripe eller gjøre de mattere, men miniprogram på 30 grader med vaskemiddel og lav sentrifuge ser ut til å gjøre susen. Legger de til lufting i noen timer på bordet etterpå.

Selvsagt ikke PF, trans-farger og deler med klistremerker.

Dersom man ønsker å desinfisere kan det kanskje være et triks å legge klossene i fryseren en stund - det burde de vel ikke ta skade av? Men så tar vel oppvaskvann knekken på mye baselusker også.

Bakterier og virus dør stort sett ikke i fryseren.

Og i motsatt ende kan man ha klossene i bakeovnen på 135 grader en times tid - da dør det garantert. Ulempen er at det også tar knekken på klossene…

Eventuelt Plumbo Gel, det er jo skånsomt mot plast!!

Beklager å måtte minne dere på dette, men dere er alle kolonisert av diverse bakterier, virus og sopp - til enhver tid.
Vi kommer langt med håndhygiene og milde vaskemidler mot skitten Lego. Jeg har forståelse for vasking av brukt Lego man har kjøpt av andre eller som her nevnt Lego i snørras gral - barnehagene - dog er vi normal godt beskyttet av intakt hud og gode slimhinner.
Derfor vaskes min Lego skånsomt for hånd med milde vaskemidler som grønnsåpe eller zalo i lav dose. Dette bevarer glans, hindrer ytterligere riper og deformerer ingen klosser. Så langt gode resultater.
Lykke til!

Enig med baard. Jeg kjøper aldri brukt Lego men generelt støv er uungåelig. Når det blir for gale får klossene seg et behagelig bad med litt Zalo og lunkent vann før de lufttørres. Fungerer som bare det.

Var det en lege i salen, sa De? :smiley:

LEGO, sa vi, det er LEGO i salen.

Har noe technic som har blitt flyttet fra loft til loft i åpne esker som snart skal gjøres ren. Tenkte forsiktig å vaske noen utbyttbare biter med Clean Drop, for å se effekten. Den “proffe” versjonen på halvlitersflaske, ikke den i butikken.

Vasket en hel del brukte brikker nylig med bøtte varmt vann og zalo og lot de ligge i det en stund. Etter et par timer skylte jeg godt og tørket Legoen i en salatsnurrer.
Fikk av det verste laget med støv og lort på bitene (enkelte biter var veldig skitne)

Har god erfaring med brukt lego med zalo, bløtlegging og deretter mild vask og god skylling. Kun gjort dette på brukte sett til nå.

Som den utålmodige sjel jeg er klarer jeg skjeldent å vente når ny lego er i hus. Så tok sjansen på å tørke legoen i stekeovnen på 40 grader i en langpanne. Gikk fint som bare det, ca 30-40 minutter på varmluft med 2-3 røringer i haugen så var alt tørt og rent og klart til bygging. NB pass på varmen og følg med.

Ingenting slår nystekte LEGO-klosser på en lørdags morgen :slight_smile:
Kan lett serveres med en skål svarte technic pins. Snadder!

1 Like