Vasking

Trodde jeg hadde spurt om dette her før, men fant det i alle fall ikke igjen, så:
Noen som har vasket LEGO-klosser? Har lest andre steder på nett at man kan kjøre den i oppvaskmaskin. Noen prøvd?

Her er det du trenger Wink

Hei!
Æ sverger til det haptiske.
Handvarmt såpevann, børste.
Hardnakkede tilfelelr: fortynna? klorin.
Gebiss-tabletter sies det skal fungere udmærket.
White Spirit, ev. aceton-fri neglelakkfjerner (kan angripe plasten, korttids-behandling).
Hvis ikkje det hjelper: finfin sandpapir (Hysj! Ikkje lov!)
Vaskemaskin: ja, MEN: smådeler kan ødelegge hele maskinen, altså må man ha et tett nett. Og så kan klossene lett få flere riper…
40°- PLasten deformeres ved mere varme. Se på 1000steine, der har noen fotografert Lego i mikrobølgen…
har noen sett et 7793?
Det finnes billakk-polish som kan fjerne div. “rynker”, bitemekerker, t.o.m i glass-klosser, men det har æ ikkje prøvd ennå. (Kjenner kun tyske merker.) Det sto noen om det for noen år siden i sånn hobbyblad (Modell & Elektronikk?) mht å pse opp (bokstavelig) gl modellbil-glass.
Fordelen med handvask er at Du får rene hender med på kjøpet og Du vasker kun der det er nødvendig.
Rene hilsner
Michael

Jeg vasker som regel, litt avhengig av tilstand, de fleste bruktkjøp (til Håvards store fortvilelse).
Jeg har så langt ikke kjørt dem i vaskemaskin på 40 grader, da jeg helst ikke vil få så hard behandling av klossene som snurring i trommelen vil gi.
De klossene som ikke har metallinnslag eller klistermerker får et lengre (minst noen timer) opphold i godt lunka vann (~40 grader, de tåler litt mer enn 40, men ikke kokvarmt!) med oppvaskmiddel (Zalo eller dets like). Så tømmer jeg av bløtevannet og lar det få nytt lunka vann og hvis den har vært sikkelig møkkete går jeg løs på klossene med en veldig myk neglebørste eller en gammel tannbøsrte og børster over større flater.
Til slutt skylles posjonen i reint vann, minst tre ganger etter det min mor lærte meg om klesskylling Wink. Forøvrig har jeg et eget plastdørslag med ganske små hull som jeg “tømmer av vannet” gjennom, slik at små klosser ikke forsvinner for meg…
For å tørke klossene er jeg litt lat, jeg bruker et stor “badelaken” spredt på badegulvet og rister litt rundt på klossene til de blir tørre, det tar fort en dag eller to…

  • og så sorterer jeg ut klosser med bitemerker og slikt, har en sermoniell sørgestund Crying or Very sad før de legges blandt “gjestende barns lego”, og resten forsvinner inn samlinga…
    aj-ml

Ante meg at du kom til å svare på denne, Anne Jorunn Wink Men, er det ikke mye arbeid å få såperester ut av krokene med din metode? Jeg mente forresten oppvaskmaskin, sånn som man vasker kopper og fat i, ikke vaskemaskin. Ingen trommelrotasjon.

torerik wrote:
Ante meg at du kom til å svare på denne, Anne Jorunn Wink Ikke bare fordi jeg er kvinne, håper jeg? Ellers i huset er Håvard langt flinkere til å vaske enn jeg er...
torerik wrote:
Men, er det ikke mye arbeid å få såperester ut av krokene med din metode? For å sitere meg selv:
aj-ml skrev:
Til slutt skylles posjonen i reint vann, minst tre ganger etter det min mor lærte meg om klesskylling Wink. Forøvrig har jeg et eget plastdørslag med ganske små hull som jeg "tømmer av vannet" gjennom, slik at små klosser ikke forsvinner for meg.... For å tørke klossene er jeg litt lat, jeg bruker et stor "badelaken" spredt på badegulvet og rister litt rundt på klossene til de blir tørre, det tar fort en dag eller to... aj-ml Skylling med masse vann får ut såpa, og du skal ikke ha så kjempesterkt såpevann heller (omtrent som ved vanlig oppvask). Jeg bruker å gjøre det i badekaret med hånddusj (helst i dørslaget med ei kasse under, har ikke lyst til å tilfeldigvis miste brikker i sluket), og holder på til vannet er klart og såpefritt...
torerik skrev:
Jeg mente forresten oppvaskmaskin, sånn som man vasker kopper og fat i, ikke vaskemaskin. Ingen trommelrotasjon. Vanlig oppvaskmaskin vasker på for høy temperatur, derfor den spesialutgaven som Matja viste til.... aj-ml
aj-ml wrote:
Ikke bare fordi jeg er kvinne, håper jeg? Ellers i huset er Håvard langt flinkere til å vaske enn jeg er... Nei, ikke derfor overhodet. Ikke bevisst, i alle fall. Jeg bare følte det på meg, var ingen logiske eller konkrete tanker bak det. Vel, jeg regner jo med at skyllingen fungerer, siden du gjør det sånn. Så for meg at man måtte være veldig nøye med skyllingen for å få ut alt bare, men jeg avslører vel bare min egen inkompetanse Wink
aj-ml skrev:
Vanlig oppvaskmaskin vasker på for høy temperatur, derfor den spesialutgaven som Matja viste til.... Hmm, tja, de aller fleste vasker jo 40 grader? Og noen lavere, så vidt jeg har forstått. I og med at LEGO sier de skal tåle 40 antar jeg at den reelle grensa ligger noe over, men på den annen side er det jo en risiko å ta..
torerik wrote:
aj-ml wrote:
Vanlig oppvaskmaskin vasker på for høy temperatur, derfor den spesialutgaven som Matja viste til....
Hmm, tja, de aller fleste vasker jo 40 grader? Og noen lavere, så vidt jeg har forstått. I og med at LEGO sier de skal tåle 40 antar jeg at den reelle grensa ligger noe over, men på den annen side er det jo en risiko å ta..
Vår vasker "snilt" på 55 grader, og "grundig" på 65... aj-ml

Hei, er ny her, har vasket 20 kg lego fra 1970-1990 tallet ifjor i oppvaskmaskin, kjøpte meg 4 BH poser (billig i matbutikken)
Fryktet først for klistremerker og antenner (små tynne deler)
Men alt gikk smertefritt, tok “latmanstørking” på 3 svære håndklær!!!
Reultat: REIN LEGO Very Happy
Husker bare ikke hvor varmt det laveste var!! (på maskinen altså)

LEGO Technic-deler og elektriske deler bør ikke vaskes, tror jeg. Ellers sverger jeg til håndvask 40 grader, gjerne med skrubb eller myk børste. LEGO-byggeplater kan forresten henges til tørk på klessnora, det prøvde jeg ut for ørten år siden.

Selvsagt er det beste håndvask, noen trenger mere skrubb enn andre Very Happy
de 20 kg var og måtte gjøres kjapt!!
Kom på nå at det var skylleprogrammet til oppvaskmaskinen kanskje som gjorde jobben!!

Har ennå til gode å vaske klossene mine, men de ferdige settene pusses over med støvklut i ny og ne. Gud hvor effektivt det er Very Happy

Plukker opp denne gamle tråden da jeg såg det var ett spørsmål ang dette på IRC i natt… :slight_smile:

Jeg kan bare rapportere om min vasking av LEGO:

Kjøpte masse brukt LEGO hos Matija, var noen tusen 4x8 plater og rundt 60-70 hele baseplater (32x32) og litt annen LEGO også, samt en del plater som var klippet og kuttet…

Første test var å putte de baseplatene i oppvaskmaskinen. Jeg har en slik “hybel”-oppvaskmaskin som kan stå oppå benken. Den heter “Ecotronic Minidish” og jeg tror jeg betalte rundt 1500-2000kr for den for en masse år siden. Maskinen har ikke så mange programmer og innstillinger; den har en knapp det står “Hot”/“Econo” på og ett ratt som kan stilles på “Pre rinse”, “Normal wash” og “Short wash” og så har den en av/på knapp selvsagt.

Først stablet jeg inn noen av de baseplatene som var klippet og kuttet for de var det ikke så nøye med. Satte maskinen på Short wash og Econo. Det funket fint men platene virket ikke helt reine. Kjørte dem en runde til men da på Normal Wash og Econo. Da ble de litt reinere, men platene virket veldig kalde når maskinen var ferdig, virket som om den vasket med kaldvann. Så da kjørte jeg atter en runde men da på Normal Wash og Hot. Da ble de helt reine og de var varme etterpå, men ingen tegn til warping eller deformering. Kjørte så igjennom ett par runder med store plater på normal og hot og de ble gullende rene alle sammen. Brukte hele tiden helt vanlig oppvaskmaskin-pulver. Har nå vasket alle baseplatene i denne maskinen.

Neste test var de små platene og andre mindre LEGO deler. Har bare en liten slik bestikk-beholder i oppvaskmaskinen og fant fort ut at om det var bare 4x8 platene som kunne vaskes der og det ville gått veldig tregt da det bare var plass til 20-30 plater om gangen der. Så var det noen her som nevnte disse vaskeposene. Det er hvite 30x40cm store nettingposer (merke: LaMote) med glidelås i ene enden. Kjøpte to slike på Eurospar, tror de kostet en 50-lapp pr stk.

Fylte de to posene halvfull med de 4x8 platene og puttet dem inn i vaskemaskinen. Siden jeg hadde noen tusen slike så var det ikke så nøye om noen ble deformert eller ødelagt på noe vis så da heiv jeg bare inn i vaskemaskinen min (en Asko AM50) og stilte den inn på “Kulørvask” og 40 grader og fylte på med både vaskepulver og skyllemiddel. La også inn noen gamle gensere for å dempe bråket litt fra maskinen og samtidig beskytte LEGO platene litt for den røffe behandlingen i maskinen. Kjørte helt vanlig sentrifugering.
Dette fungerte helt flott, ingen deformering å se på noen av platene. Har vel vasket omtrent 95% av LEGO delene til nå på denne måten. Klarer heller ikke å se noen særlig til riper eller andre deformering på brikkene.
Jeg ville dog ikke ha kjørt på vanlig vask og sentrifugering med helt nye brikker. Da ville jeg heller kjørt på “ull-programmet” på vaskemaskinen. Dette har de fleste vaskemaskiner i dag.

Det eneste som er merkelig er at etter 3-4 vaskinger la jeg merke til at noen av platene var festet sammen. Og det var vann inn imellom disse så det betyr at de ble satt sammen etter at de var vasket? Merkelige greier! Men alle platene var likevel rene og pene. Det merkelige var jo også måten de var satt sammen på: var ikke slik at det bare var så vidt overlapping, nei, de var satt sammen helt perfekt slik at hele den øverste platen dekket den nederste. Dette var uten unntak. Etterhvert som jeg fullførte flere vaskinger så skjedde det stadig vekk. Omtrent 5% av platene var montert sammen etter vask. Jeg sjekket jo selvsagt FØR jeg puttet platene inn i posen at ingen var festet til hverandre.
Etterhvert så var det en del 2x4 og 4x4 plater også, og enkelte av disse var også fint stablet oppå 4x8 platene…

Tror vaskemaskinen min har lært seg å bygge LEGO nå :slight_smile:

Spooky, snart kan det hende legoen vasker seg selv, stables i bunker, legges pent til tørk, vandrer opp i rett boks klar til bruk… :smiley:
Gleder meg til dette skjer. Er redd jeg hittil har sverget til Anne Jorunns metode, i tillegg til støvsuging med støvkostmunnstykket.
Fortsatt god vask.
Bård

Jeg har også kjøpt litt brukt Lego i det siste og kom frem til at et vaskenett i vaskemaskinen var det greieste på mindre klosser.

Jeg setter den på håndvask-programmet og 30 grader.

Har lest at Lego skal tåle inntil 205 Celcius, så det er egentlig ingen problem å vaske det i verken oppvaskmaskin eller vaskemaskin. Eneste som spiller inn er at de gnisser mot hverandre i vaskemaskin og eroderes som følge av dette.

LEGO tåler ikke 205 grader, antar det er ved den temperaturen den begynner å smelte. Men før du kommer så langt så vil plasten vri på seg og bli deformert. Jeg har nå testet plater opp mot 60 grader i oppvaskmaskinen og da begynte de store platene å vise tegn på vri seg.

Jeg har en kolega som levende fortalte om den gang han og kona skulle vakse en del skitten Lego i heimen. De hadde ikke lest 40-graders-symbolet (som pleide å stå på Lego-esker/instruksjonshefter), og med konas bakgrunn fra sjukehus valgte de kokende vann som vaskemåte.
I følge ham endte med at de måtte kjøpe ny Lego-samling tid de yngste ungene, da Legoen ble en haug med deforma plastklosser.

Jeg har aldri prøvd det ut på egen Lego, men ser ingen grunn til å ville Legoen min så vondt.
Smeltepunktet til ABS (den vanligste Lego-plasten) skal være 105°C, så en del misforming når man nærmer seg 80°C (som angis som makstemp) kan man regne med.

Forøvrig vet jeg ikke om ABS har store variasjoner i kvalitet, men et første søk på “abs melting point” på google gir denne sida som første-treff med en god del nyttige fakta om ABS’ns kvaliteter.

aj-ml

LEGO selv skriver på sin webside:

Men de har helt sikkert satt en lavere temperatur enn det de virkelig tåler for å være på den sikre siden. Men jeg har jo testet noen baseplater som allerede var kuttet og klippet (av andre) i min mors oppvaskmaskin som har ett slikt ratt hvor man kan sette temperaturen fra 20°C og opp til 80°C tror jeg var maks. Når jeg hadde kjørt dem på 60°C så viste baseplatene tegn til warping (bøying). Men kan bare anta at kanskje vanlige klosser vil tåle den temperaturen uten å bli skadet. Men jeg vil nok holde meg under 50°C på alt av LEGO-vask heretter…

Om du har ett slikt inne/ute termometer med en ekstern sensor som kan ta maks temperaturer over 40°C så kan du jo putte denne inn i oppvaskmaskinen og kjøre en runde uten LEGO for å se hvilken temperaturer det er inne i oppvaskmaskinen under vask.

Skal ta en slik test i kveld på min oppvaskmaskin da jeg ikke vet eksakt temperaturen den vasker med.

:bulb: Hei ! Har kjøpt endel i Gr Britain på ebay, som ikke var helt bra lukt på…
Jeg har vasket dem i zalo for hånd, samt OMO color flytende i vaskemaskin på 40 grader (Lego tåler ikke mye varme). Omo color har den fordel at det fjerner det meste, uten å ta fargen. Klossene MÅ legges i en vaskepose, ellers vil de minste kunne ødelegge vaskemaskin pumper m.v. For sikkerhets skyld la jeg dem innin et hånkle. Klistremerker kan falle av, selv om de fleste av mine greide seg. Har også brukt klor sammen med zalo for å fjerne mugglukt, OBS bleking av tøy detaljer. Oppvaskmaskin vil mest sannsynlig ødelegge klossene, har noen fra min barndom som krølla seg i min mors sengetøyvask :cry:

Tørking kan utføres på et hånkle eller liknende med en bordvifte til nedkorting av ventetid.
Hilsen Robin