Utstilling av MOC-by

Som i alle foregående år, så vil det i år også bli satt opp en MOC-by. Jeg har fått ansvaret, og med tanke på at tida går fryktelig fort nå, så tenkte jeg begynne med å få en oversikt så fort som mulig.

Som før, vil jeg legge ut oppdateringer på planleggingen, av hvordan layout ser ut osv. slik at jeg kan få tilbakemeldinger. Jeg bruker også erfaringer fra tidligere år, og vil i så stor grad som mulig legge opp layouten slik at det ikke vil hope seg opp med folk i ett hjørne f.eks.

Med mindre Harald har noen andre planer, så vil layouten plasseres slik at folk kan gå helt rundt. Dvs. det blir ingen bakside, og det betyr at det heller ikke blir en “O”-form. Filosofien vil være at vi skal være ute blant folk og prate med de besøkende, og ikke gjemme oss inne i ett klossefjell!

Også, hvis vi får sceneelementer til å stille opp på - for de som ønsker det, så er høydeforskjellen på ca. 20 cm. Layoutdybde er tenkt på syv baseplater.

Det blir lagt opp til kjøring med batteritog.

Det jeg trenger av dere som skal stille ut, er størrelsen på MOCene som dere stiller med. Da enten i knopper, baseplater (1baseplate = 32x32 knopper) eller cm. Dybde og bredde er viktigst, høyde hvis det er vesentlig.

Hvis noen av dere stiller med MOCer som skal kobles mot jernbane, vil jeg veldig gjerne ha detaljene på hvordan den tilknyttingen skjer. Husk at vi bruker en uniform løsning, hvor da skinnegangen ligger midt på en tenkt 16x16 plate, opphøyd 1 plate fra baseplate.

Jeg har ikke med noe til felleslayouten i år siden jeg er med på et annet prosjekt.
Men trengs det kjøretøy-MOCs i felleslayouten. Jeg har endel.
Jeg kan ta de med om det er behov så det ikke er så tomt i gatene :wink:

Oppdal stasjon kjem da, sjø, men den må jo itj værra en del ta felleslayouten

Jeg har tre modda bygninger jeg har lyst til å ta med. Citysett som er ombygd til ca modulhusstandard. Legobutikk (modulhus - ikke hjørne), pizzarestaurant og sykkelshop (modulhus - hjørnebygning) og en bensinstasjon (mer enn 32x32 studs).

Siden jeg har lagret skipene mine i Trondheim, så dukker de opp også i år. Dvs at jeg trenger et «hav» på ca 7x4 baseplater (32x32). Det kan også være litt større. I fjor brukte vi ett sceneelement som vi senket. Det fungerte fint.

Jeg tror jeg skal ha med meg:
En modda Grocer 32x32
Et egenprodusert modulhus hjørne 32x32
En byggeplass/modulhus 32x32

Jeg bygget noe til bylayouten.
2x3 baseplater

Jeg har litt lyst å være med på bylayouten. vil baksidene være særlig synlige?

Ja, til en viss grad. Publikum kan gå hele veien rundt layout, men baksider kan skjules med andre MOCs.

Ser for meg at back 2 back kan passe bra. Dybde 7 baseplater får man da: gate-MOC-MOC-gate-MOC-MOC-gate.
De MOC som egner seg kan ha en bakgate mellom seg, mens det andre steder kan være så å si tett.

Skal forsøke å få utsiden på de 2 hovedprosjektene mine ferdig i tide. Bredde på begge er vel ca 20 studs nå, så de kan enten være 2 hjørnebygninger (+park e.l.), eller så skviser jeg inn ett tredje bygg på 2 baseplater. Blir dog litt mer utfordrende å frakte, og de må isåfall plasseres ved siden av hverandre. Hmm… Tenke tenke.

Hei!
Jeg er nå ferdig med min MOC “New York Buildings” som jeg hadde med deler av i fjor på PKH.

Jeg vil gjerne vere med på MOC byen.
Modellen er 5*8 baseplater.
Jeg har togbane, men elevated train. Så det blir vanskelig å koble sammen med andre.

Tog-Gate-Moc-Bakgård-Moc-Gate-Tog er en vanlig formel jeg pleier å bruke, når deltakere ikke ber om noe annet. Da har man også bakgården tilgjengelig for batterier, kabler og annet som vanskelig kan skjules inne i husene, og man får også makset eksponeringen av hver moc. For å skjule baksider, så er det mer sannsynlig at det blir blokker på 2x3 eller 3x3 hus med tverrgående gater.

Legovolda: Knall bra dimensjoner, rent planleggingsmessig! :wink:

Da skal jeg finne en bra plassering for bidraget ditt. Noen spesielle ønsker?

1 spørsmål til: Pleier dere å bruke noe særlig mer dybde på fortauene enn Brikkelaugets standard for veiplater? Altså på baseplaten med MOC. Modularstandard tar jo ikke høyde for at det er fortau på veiplatene.

Nei litt vanskelig å vite hva som blir bra. Bygningene mine er ganske høye.

Villa Kloss
Bredde: 5 baseplates (32x32)
Dybde: 4,5 baseplates (32x32)
Bilder av modellen sendt til Freddie.

Ønsker du bilder av modellene?

Bilder er ikke nødvendig, med mindre dere mener det er nødvendig for at jeg skal forstå hvordan de passer inn. Så det er helt opp til dere! :relaxed:

Som du sikkert har fått beskjed om så jobber jeg med en MOC. Flekkeby Stasjon. 3x4 baseplater ønskes plassert slik at en kan få ett sidespor til stasjonen.

Hei. Jeg tenker å ta med en hjemmelaget modulbygning. Basen er 32x32.

Hei Freddy
Blir det lagt inn en felles driftsbanegård for de som vil kjøre med tog. Slik at vi skiftevis kan rangere inn på driftsbanegården med de tog som ikke aktuelt brukes?

På Driftsbanegården kan der også være plass til de tog som ikke skal køres. For de som ønsker å stille ut sine tog.

Brikkelauget har vel skinner og penser nokk til å få til en driftsbanegård?

Kommer antageligvis selv, kun, med togmodeller iår.

kletvoldlego/Mogens