Sortering og oppbevaring av Legoklosser

Det begynner å ta form! :wink:

Sorterer først etter farge, så finsorteres det etter brikke i samme farge; 1x1, 1x2, 1x3 osv.

Her er mitt rot, 25 år med lego sorteres og klargjøres til bruk igjen:)

Har foreløpig bare hentet ørten godteribokser fra Gottebiten i Sverige.
Ikke ideelt i forhold til å bygge. Men fint med tanke på oppbevaring og sortering.
Så kan jeg bruke pengene på Lego framfor skuffer og skap. :slight_smile:

Hvilken type hylle og skuffer er dette?

Ligner på IKEA sin variant:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/childrens_ikea/series/19027/

Det er helt korrekt! :slight_smile: I tillegg bruker jeg SmartStore15 til polybags og større kvanta klosser av samme farge og form.
Til andre småting har jeg en del SAMLA28x20x14/5L. Det kan stables 2 slike oppå 1 SmartStore15.

ikea.com/no/no/catalog/products/S49871676/

Er sikkert en link for dette der ute, men orker ikke lete den opp.
Har funnet ut at å sortere deler etter kun farge og oppbevare dem i poser ikke lønner seg hvis man skal finne noen spesifikke deler.
Så neste plan er å sortere de etter type deler og ikke bry seg om fargene, men er det noe f.eks bokse-systemer det er enkelt å sortere i?

Jeg er selv i sorterings fasen og har lagt meg på noe av det samme som deg. Sortering etter type del men også et sted i mellom her også
Feks 1x1 -1x4 i sammen og så 1x6 -1xX i en annen boks/pose. Bruker oftest zip poser til de større delene eller bokser eller skrue kofferter til de minste delene.
men tror nesten dette er smak og behag og hvor mye plass man har til å lagre på.
Og hva man selv føler fungerer best.
Bokser og skrue kofferter har jeg kjøpt på Chlas Olsson
Boksene er slik at man kan kneppe de igjen med lok.

Jeg har nok noen skritt til før jeg er igjennom det jeg har så det kan hende jeg endrer litt på det.

viewtopic.php?f=1&t=1615&hilit=sortering :wink:

Finnes det noen oversikts bilder av alle legoklosser, gjerne i svart/hvitt som er lett å printe ut og tape på slike bokser så det da er lettere å se hva som er i de enkelte boksene??

Man kan hente bilder i farger av hver enkelt type her http://rebrickable.com/downloads. Skal være nesten helt oppdatert.
Har også sett en oversikt på deler et sted men husker ikke hvor jeg så den. Tror den allerede da ikke var helt oppdatert.

Hva med denne siden: brickset.com/parts
Der ligger digitale bilder for de fleste delene, og de du ikke finner der finner du sikkert på bricklink.com
Jeg velger å bare ha en merkelapp med delenavnet (på engelsk siden det er det jeg selv bruker mest). Bruker sånn merketape med sort skrift og gjennomsiktig tape. Det passer fint på de nesten gjennomsiktige beholderne og boksene som jeg bruker. Kan lett se fargen igjennom boksen og så står navnet på utsiden.

Men hver gang jeg lager endring i sorteringssystemet så må jeg lage nye lapper, eller flytte dem til den nye beholderen. Og i det siste har jeg ikke vært flink til det så jeg har nå¨en del beholdere som mangler merking. Men jeg husker jo som oftest hvor delene er.

Har et spørsmål selv når det gjelder sortering. Hva gjør man med de litt større delene som Båt former, de gamle vogn klossene (plate på tog hjul med magneter) osv.?

Kaster dem.

:astonished:

:smiley: Ja kunne jo det hvis man ikke har et ønske om en gang å bygge noe gammelt Ta f.eks forrige PKH var jo “togplaten” i bruk når man skulle ha en containervogn med seg.
Var ikke medlem da men kom med i år. Greit å ha noen gamle deler liggende også.

Kaste LEGO?

Store deler legger man i en stor plastboks.

Takk.
Må nok finne en bedre boks å ha de i. Nå ligger de forøvrig i bunn av en stor plast boks.
Har en pågående sortering over tid. Har hatt en rydding i lego for å fjerne gammel skrot fra barndommen + ødelagte klosser.
Men faktisk enkelte kan jo brukes som noe annet F.eks en gammel kule hengsel med 1x4 kan jo brukes som en ekstra 1x4 når knoppen er borte.

Har litt vogner og de gamle flyteklossene til båter. Blå/sort /rød

Man ser jo litt av sin egen lego historie når man rydder.

Her kan dykk koma med tips om korleis dykk oppbevare Legoen, og korleis dykk skiljer den. Det var her den første meldingen min skulle vera, ikkje ut til alle medlemmene…

Da limer jeg inn svaret mitt her:

Hei!

På det spørsmålet får du nok like mange forskjellige svar som det er Lego-byggere.
For min del sorterer jeg i klare plastbokser på ca. 1 liter som jeg har fått av en onkel som driver salat-firma. De er kjempefine for mitt bruk.
Jeg sorterer ikke ned til hver minste del, men samler en del like deler sammen, i samme farge. Alt etter hvor mange jeg har av en del. Er det noen deler jeg har veldig mange av så legger jeg disse for seg selv.
Jeg har f.eks en eske for røde plater og en for gule plater osv. En eske for svarte slopes og en for svarte tiles.

For min del er det viktig å finne et system som gjør at jeg ikke bruker så mye tid på å sortere, men samtidig enkelt kan finne deler jeg trenger når jeg skal bygge.

Limer inn svaret jeg og:
Alt er sortert i type del og så videre i farger igjen.

Det jeg bruker er:
*2 liter godteri bokser som brukes i selvplukk i butikker ca 300 stk
*kofforter fra biltema ca 70 stk
*skuffe systemer fra biltema 5 stk
*Bokser take-away kinamat , som man kjøper nye av dem ca 500 stk

Så større plastkasser med lokk til di største delene i lego

Håper dette hjalp deg litt ; )

Andrew