Sortering og oppbevaring av Lego er til glede og fortvilse for de fleste som har “litt” mer å velge i enn “2x4 klossen”. Det er skrevet mye om temaet på forskjellige internasjonale forum opp igjennom årene og alle er vel igjennom flere stadier/måter å sortere på ettersom haugen av klosser øker. Selv har jeg vært igjennom flere faser fra å samle etter farge, alle i 1xrekker og 2x rekker sammen i alle farger til der jeg har havnet nå: nemlig å sorterere etter hvordan Bricklink er bygget opp (spesielt i de jeg kaller standardelementer som bricks, plates, tiles osv). Har valgt å sortere de klosser som er nye eller tilsvarende nye (de godt brukte klossene som brukes som “fyllstoff” er også sortert men noe mer grovsortert). Det har vært en stor jobb å sortere, men du verden hvor lett det er å finne fram og ha oversikt. Eksempel på sorteringen er at alle 1x1 bricks er i en eller to bokser avhengig av hvor mange forskjellige farger jeg har og hver farge ligger i hvert sitt rom, sånn fortsetter det i 1x2 bricks osv, det samme i plates og tiles (tanken er hvis jeg får flere farger av et element og alle rom i boksen er full, så kan den lett utvides med en boks til (utvidelsesaspektet har vært viktig). Mer “spesielle” deler er sortert i sorteringsskapene fra Clas Ohlson. Hva med de elementer jeg har som er såpass mange at de ikke får plass i rommet i boksen? Det er ikke så mange elementer, og til det har jeg et par større kasser, hvor de ligger i zipposer og klare til å fylle på når det reduseres eller blir tomt i et av rommene i boksene.
Det å ha lett tilgang til klossene når jeg bygger er også vært viktig i tankegangen og de skapene fra Clas Ohlson er enkelt å løfte ut av skapet og plasseres raskt to/tre i høyden på et stort bord og rask å rydde inn igjen (under 1 minutt).
Og vet av erfaring at det blir absolutt ikke siste gang det blir reorganisert i sorteringen, men tror dette vil vare en stund.