Sortering og oppbevaring av Legoklosser

Sortering og oppbevaring av Lego er til glede og fortvilse for de fleste som har “litt” mer å velge i enn “2x4 klossen”. Det er skrevet mye om temaet på forskjellige internasjonale forum opp igjennom årene og alle er vel igjennom flere stadier/måter å sortere på ettersom haugen av klosser øker. Selv har jeg vært igjennom flere faser fra å samle etter farge, alle i 1xrekker og 2x rekker sammen i alle farger til der jeg har havnet nå: nemlig å sorterere etter hvordan Bricklink er bygget opp (spesielt i de jeg kaller standardelementer som bricks, plates, tiles osv). Har valgt å sortere de klosser som er nye eller tilsvarende nye (de godt brukte klossene som brukes som “fyllstoff” er også sortert men noe mer grovsortert). Det har vært en stor jobb å sortere, men du verden hvor lett det er å finne fram og ha oversikt. Eksempel på sorteringen er at alle 1x1 bricks er i en eller to bokser avhengig av hvor mange forskjellige farger jeg har og hver farge ligger i hvert sitt rom, sånn fortsetter det i 1x2 bricks osv, det samme i plates og tiles (tanken er hvis jeg får flere farger av et element og alle rom i boksen er full, så kan den lett utvides med en boks til (utvidelsesaspektet har vært viktig). Mer “spesielle” deler er sortert i sorteringsskapene fra Clas Ohlson. Hva med de elementer jeg har som er såpass mange at de ikke får plass i rommet i boksen? Det er ikke så mange elementer, og til det har jeg et par større kasser, hvor de ligger i zipposer og klare til å fylle på når det reduseres eller blir tomt i et av rommene i boksene.

Det å ha lett tilgang til klossene når jeg bygger er også vært viktig i tankegangen og de skapene fra Clas Ohlson er enkelt å løfte ut av skapet og plasseres raskt to/tre i høyden på et stort bord og rask å rydde inn igjen (under 1 minutt).

Og vet av erfaring at det blir absolutt ikke siste gang det blir reorganisert i sorteringen, men tror dette vil vare en stund.

Hei,

alltid spennende å se hvordan folk løser dette når kompleksiteten øker.

Hos meg er tilgjengeligheten til mange forskjellige klosser på en gang mens jeg bygger viktig. Derfor har jeg skaffet meg noen av de der sortimentsseksjonene fra clas ohlson. men inntil de er fyllt opp sitter jeg nok med de gamle stablene av kasser på alle kanter :slight_smile:

Flotte bokser, og helt vanvittig fin sortering.
Mitt problem med denne inndelingen er hvis du skal bygge noe i en viss farge. Da må du enten åpne alle boksene, eller ta ut alle de små boksene på innsiden med den riktige fargen. Uansett, dette er det ingen full god løsning på før du har så stor plass at du til enhver tid har hyllemetere innen kort rekkevidde fra byggeplassen.
Jeg har derfor gått for et midt-i-mellom alternativ, der enkeltklosser jeg bruker mye av er sortert i små kasser med mange rom, spesielt gjelder dette spesialklosser som hengsler, modifiserte plater etc, og da er de sortert på type, ikke farge. Ellers har jeg liknende bokser med kun en farge, men hver klosstype i eget rom, og tilslutt esker med bare en farge der alle klossene ligger hulter til bulter…
I tillegg må sies at det finnes et par bokser med favorittene til sønnene mine, dvs. boksen med minifigs + utstyr samt boksen med alt som glitrer (sølv, gull etc). Sammen med ferdige MOCs, halvferdige MOCs, mine sønner og slekt og venners MOCs samt TLC ferdigbygde sett blir et sant kaos. Imidlertid hender det at faren for at en støvsuger kommer inn på Lego rommet blir overhengende stor og det kommer litt mer orden i rotet…
Lykke til med sorteringen!
Bård

Denne her var luddig;

ebay.com/itm/LEGO-Workstatio … 5064951486

Hvor i alle dager får dere skaffet så mange klosser?

http://www.bricklink.com

Et spørsmål til dere som har erfaring: noen som vet om gode veggmonterte hyllesystemer? Noe sånn som Outland har til sin PaB. Hadde vært fint å ha på veggen på hobbyrommet.

Bestiller dere masse fra utlandet da kanskje? Prisene er litt billigere der tenker jeg. Hva med fortolling og slikt?

Hvor mye bestiller dere i slengen? 200 klosser av en type og 150 av en annen liksom?

Et sortemang av klosser bygger man opp over tid. Noe kjøpes via Bricklink ut i fra hva har behov for eller føler at man har behov for og ja kan fort bli feks 100 eller feks 500 av et element osv, noe gjennom foreningens årlige bestilling fra Lego (krever at man er medlem av foreningen og tilmeldt bestillingsrunden), samt kjøp av sett og andre esker med løsklosser kjøpt i butikk, pick av brick kjøp på Lego`s hjemmeside og pick a brick i en Lego store (finnes ikke i Norge, København nærmeste). I kjøp på Bricklink prøver jeg å holde meg under tollgrensa på 200, for å ikke betale moms og tollgebyr.

Jeg prøver å holde meg til grensa på 200 selv om den grensa burde ha vært på min.1000 kr hvis vi regner inn prisstigning siden den grensa har stått stille på 200 kr siden 70 talet.
Jeg har også handlet noen sett på bricklink der selger har merket esken med"gift".
Har i dag fått togsett 116 fra 1967 som var merket som"gave".

Dette er jo en gammel tråd men jeg slenger nå inn litt av hvordan jeg gjør det med sortering og oppbevaring:
Selv sorterer jeg etter alle mulige måter: Noen brikker blir sortert kun etter type, noen blir sortert etter farge, andre blir sortert etter type OG farge…

Noen blir bare slengt sammen med andre som ligner som jeg har veldig lite av (Bionicle deler for eksempel).

Noen deler har jeg så mye av at jeg bruker flere sorteringsmetoder: 2x klosser i hvitt og rødt har jeg i egne 31L hammarplast esker. Mens resten er i en større 50Liters plasteske. Tan, hvit, lbg og dbg 1x klosser har jeg også mye av i hver av de typene og de er i hver sin 15L boks (kun den hvite er full). Esker som ikke er full har jeg tatt av lokket av slik at jeg kan stable de andre oppå og dermed tar det mindre plass.
Har vel nå etterhvert lagt meg på en standard med Hammarplast SmartStore nr 10, 14 og 15 (som jeg ser Morty også bruker). Men har også noen andre esker av forskjellig art.

Men de sorterings boksene som jeg liker best er Raaco 250/8-2 og Raaco 250/24-1. Disse bruker jeg til alle de små delene.

Men så til ett spørsmål:
Hvordan skal man sortere/oppbevare minifigs? “Parterer” dere dem i føtter, kropp, hode, parykker og utilities? Eller oppbevarer dere dem bare i en stor eske hvor de er alle satt sammen? Noen gode tips her? Husker aj-ml hadde en slik eske med flere rom for en del minifigs slik at det var lett å sette de i sammen på utstillinger osv…

Både-og
Minifig deler i de små røde eskene til Biltema med mange rom sortert på farge/type samt noen større bokser med mange minifigs (en av favoritt eskene til guttene mine), et par bokser med usorterte minifigs bare jeg får røre, en “hellig” boks med ett eksemplar av alle minifig series 1-7, uåpnede minifig serier i originalposer i original bokser og til slutt det det kanskje er mest av - minifigs over hele legorommet :laughing:
Lykke til med sorteringa
Bård

Jeg synes noe av det artigste ved å lage en MOC er å sette sammen minifigs som passer til, og har kjøpt inn ganske mange forskjellige deler via BL i løpet av de siste 2-3 årene. Så nå har jeg en hel boks full av ‘custom’ minifigs som jeg plukker fra når jeg trenger minifigs til en MOC. Er det noe helt spesifikt jeg har behov for (som for eksempel bankpersonale til min modul-bank) bestiller jeg det jeg spesifikt trenger.

Men den boksen inneholder ganske mye artig etter hvert :slight_smile:

Jeg tror jeg aner en løsning på Minifig-utfordringen.

Tror jeg skal la alle “enkle” / “vanlige” minifigs som kan passe rett inn i en bylayout, være ferdig monterte og ha dem i en egen eske.

Så plukker jeg ifra hverandre alle de andre (slik som alle dubletter av CMF-serien) og sorterer delene etter føtter, kropp, hode, hatter/hår og utilities.

Har jo forsøkt på noe lignende tidligere men ente opp med å montere sammen stort sett alle minifigs og hadde alle i en “rotekasse”. Men syns nå det er vanskelig å finne tak i deler når jeg er ute etter en spesiell figur med ett spesielt utrykk eller påkledning. Nå re derimot samlingen blitt så stor at det er blitt FOR mange minifigs i den rotekassen…

Hvor går grensa for sortering etter farge og type? Dersom man har under 50 av en bestemt type kloss i en bestemt farge, skal det sorteres etter farge, type eller begge deler? Jeg bare spør fordi jeg nå skal gå i gang med sortering av foreløpig klossefangst hos Outland (cirka 21 handleturer til nå).

Slik sorterer jeg. Dette er godteri-bokser som di selger smågodt i, i dageligvaren.

Dette er sorterings-bokser kjøpt på Biltema for 40-50 kr/stk, flyttbare skillevegger

I bånn har jeg Fryse-bokser i 2 størrelser, kjøpt på meny. Helt nederst er matbokser som man
får når man kjøper kinamat take away :laughing: Bare å spørre, så får man kjøpt av dem. Fåes både
med skillevegg og uten

Det er nok veldig subjektivt, og er mest opp til hva som fungerer best for deg. Her er det nok mange forskjellige meninger ute og går, og ikkenoe fasitsvar :slight_smile: forøvrig kommer det vel også an på typen kloss, og hvor mange du har i de andre fargene av samme type, hvor store bokser du bruker, osv osv…

Er for det meste isbokser i ulike størrelser samt noen kakebokser og smågodtbokser. De tidligere omtalte sokker har en viss person tydeligvis kastet bak min rygg før jeg flyttet fra mitt barndomshjem for snart tre år siden… :unamused:

Tviler på at dette holder, må nok begynne å leve mer usunt og spise mer is for å komme ajour med klossemengder.

Eller så gjør du som Michael, spør en butikk der de har godteri i løsvekt, de vil sikkert bli kvitt endel av eskene som godteriet ligger i. Såvidt jeg vet kan Michael dermed ha 0,- i boks budsjett. Verdt et forsøk (om du ikke samtidig kjøper goderti, da…)
Lykke til :smiley:
B

Mener jeg har noen flere runde bokser med lokk som det var løsvektgodteri oppi, men finner dem ikke…kjøpte uansett to 2-liters isbokser i dag, spent på hvor lang tid det tar meg å spise opp alt dette. Huff!

Har innsett at boden må være et potensielt lagringssted for Lego. Hvorfor skape dårlig plass inne i leiligheten når det er god plass utenfor leiligheten?