Sortering og oppbevaring av Legoklosser

Jeg kjører vogntog for ASKO og leverer til Meny, Kiwi, Spar osv. Spørr dem
å samle blanke smågodt-bokser til deg! :smiley: Di som man har selv-plukk i, de
blir kastet når di er tomme. Har fått haugevis av dem :smiley:

Hvordan sorterer dere småplater (4x4, 4x6 og større)? Slenger dere alt oppi en diger oppbevaringsbakk? Blir ikke det litt rotete?

Setter småplater i sammen slik :

Og har dem i en boks kjøpt på clasohlson :
clasohlson.com/no/SmartStore … r341552002

Serien “Dumme spørsmål fra Sniff angående klossesortering” fortsetter. Regner dere togskinner som klosser og, i såfall, hvordan oppbevarer dere disse?

(Unnskyld!)

Stablet opp i en litt større plastboks med lokk (jeg har en del skinner og bruker både bokser på 31 L. og 50 L.)…tar litt mer tid å stable dem pent ovenpå hverandre, men tar så mye mindre plass :slight_smile:

Er jo ikke noe dumt spørsmål dette. Disse nye plastskinnene som brukes nå (RC skinner) tar jo en del plass. Jeg har tatt vare på de pinnene som de kommer med. Da er det jo stablet 4 i høyden i hver bunke. Men jeg setter sammen to og to skinner i lengden og har 4 i høyden og bruker bare 2 av disse pinnene. Og så ligger alt i en stor plasteske. Svingene er jo de som tar mest plass og lager mye tomrom i boksen, men forsøker å stable dem så godt som mulig slik at de skal ta minst mulig plass.

Vet også at noen bruker å ha noen strikk, eller tynn hyssing rundt stabler av skinner for å holde de samlet.

Trodde det var “switching tracks” som tok opp mest plass. Fleksiskinner er vel litt for små til å stables?

Kan sette en del av de fleksiskinnene sammen og så stable dem. Bortsett fra at de er praktiske for å få et toglayout enkelt i sammen, så er de etter min mening stygge, bråker mye og unngår dem så langt det er mulig :wink:

Jo de switchene og pensene tar mye plass. Men har jo ikke så mange av dem.
Flexitrack har jeg satt sammen en del og puttet inn i den originale esken som den pakken med 64stk kom i. Bredden på esken passer helt perfekt til at skinnene ligger på langsiden av esken. Og den er helt full nå, så tror ikke jeg trenger flere flexitracks…

Nytt dumt spørsmål fra meg mens jeg sitter midt oppi en klossehaug: Når det gjelder runde klosser 2x2 knotter, pleier dere da å skille mellom de som har riller og de som ikke har det?

Finnes det? Eller mener du 1 x 2? Uansett er svaret “ja” :wink:

Klart det finnes, Outland Kirkegata har hatt runde klosser 2x2 både med og uten riller i fargene sandfarget, hvit, grå (sort?)… Å ja, 1x2 “vanlig” klosser finnes selvfølgelig også med og uten riller, har nok en god del av dem også.

Jeg vil si det kommer an på mengden av de med og uten riller. Det er jo klosser som er relativt lett å skille fra hverandre selv om de ligger i samme eske. Men jeg kom til det punktet at boksen de lå i ble for liten og da var det naturlig å skille disse fra hverandre og ha dem i hver sin boks. Neste steg blir jo når jeg får så mange at det blir naturlig å skille disse igjen inn i forskjellige farger. Men det blir sikkert en stund til det skjer… :slight_smile:

Foreløpig har jeg dem i samme boks, en SmartStore Classic 3 kjøpt på Clas Ohlson, men jeg har bare sortert en handletur til nå og bunnen er allerede mer enn dekket…23 handleturer med løsvekt igjen å sortere og jeg er allerede oppgitt over klossemengden (har visst kjøpt 17 883 klosser hos Outland i løsvekt).

Jeg har dem adskilt, fordi det blir for rotete å ha dem sammen, siden jeg har såpass mange. Du handler jammen mange klosser på Outland da! Får vi se noen byggverk fra deg av alle disse klossene snart? :wink:

Kan tenkes at det blir noen MOCs etterhvert, men jeg har ikke mulighet til å ta bilder og legge dem ut på nett. Jeg plukker så mye at Outland-folka ikke klarer å lukke igjen posene mine…må plukke i små bæreposer som deretter må teipes igjen for at ikke innholdet skal rase ut uten veiing…blir fort noen kilo.

Ah, jeg overså at det var runde klosser :wink:

Ja, da så… Cirka 20 handleturer igjen å sortere og jeg har gått tom for SmartStore bokser! Hurra! :unamused:

Har ryddet kraftig i Legoetasjen og startet å reorganisere all Legoen. Godt det finnes søndagsåpne butikker fortsatt. Bilder kommer :wink:

Snart “ferdig” her, “bare” to undersengskuffer (cirka 10 handleturer) igjen å finsortere nå…