Sjøen for alle 12.-21. mars

Dette høres jo veldig bra ut. Både konkurransen og layoutmessig.
Kunne godt tenke meg å delta. Det er imidlertid bare et problem. Toget stanser i Bodø, og da er det fortsatt 400 km dit jeg bor. Noen sjans for at de dekker fly (ca 1500 kr T/R)? :stuck_out_tongue:

Høres morsomt ut. Så, hvem er med?

Alle som vil være med, kan få være med, for å holde svaret kort. Mer spesifikt; kan alle dere som har tenkt å delta, melde i fra om det her? Jo fortere jeg får navnene på alle deltakere, jo lettere blir det for arrangøren å skaffe oss messekort og ekstra-biletter.

Kansje det hadde vært lurt og satt opp en turnus?

Det er kanskje lurt å begynne å planlegge havnlayouten nå? Her er et godt eksempel på en havn bygget av lego. Jeg har som jeg skrev tidligere en borg ferdig nå (vi kan kanskje plassere den på et øy), og denne kathedralen som kan være med på layouten, og jeg kan bygge noen hus og butikker og noen båter. Jeg kan også godt lage en del av havnområdene, men jeg har ingen blå baseplates. Det er kanskje best hvis vi ikke bruker LEGO til vannet.
Kathedralen består egentig bare av tårnet og en liten del av resten, så det er kanskje best hvis den står på utsiden av layouten (med baksiden ved glassveggen) slik at besøkerne kan se interiøren.

Siden jeg ikke kan komme til lillehammer hver dag, og heller ikke alle dagene i helgene vi egentlig ha plexiglassveggene, siden det sannsynligvis ikke er en fra brikkelauget der hele tiden som kan passe på layouten. Jeg håper at de er så høye at ingen kan røre bygningene.

Her er et forslag:

Jeg har ikke satt inn noe togskinner, jeg fikk det ikke til og jeg vet ikke hvordan det er mest praktisk å gjøre.
Jeg tar med borgen, dommen og noen bygninger til by- og havn områdene. Jeg har også bestilt klosser til å bygge minst tre båt, og jeg kan bygge en del av bryggene og kanskje også den store bryggen, men jeg vet ikke om jeg har nok klosser igjen til det.

Jeg liker forslaget ditt DNL, selv om den i utgangspunktet er altfor stor, dybdemessig. Vi har bare fire meter i dybden, minst to av de skal brukes som depot, og folk får uansett bare sett layouten fra framsiden. Du behøver ikke bekymre deg for om det ikke er plass til skinner, for det var noe jeg innså ganske tidlig når jeg fikk se dimensjonene på området vårt kombinert med hva som skulle ha plass der. Så tog er noe jeg tenkte meg vi kunne utelate i denne omgangen, i hvert fall av den kjørende varianten.

Om jeg skulle satt en grense på layouten, ville det sannsynligvis blitt 2 x 5 meter, dvs. 7x20 32x32 plater. Det gir oss 2 x 5 meter til oppbevaring av kasser med klosser til skalamodellen (supplert av LEGO). Her er det litt kritisk at vi har plass til å kunne ta frem kasser og manøvrere med dem, for å ikke nevne ha plass nok til lystbåten vi skal bygge, pluss de (oss!) som skal bygge den.

Hva gjelder skalamodellen, jeg tenkte at vi kunne bygge rammeverket hjemme (vis LEGO tillater), og hovedsakelig bruke 4x12 klosser til dette. Det skulle gjøre det lett å bygge en solid ramme som også tåler å bli flyttet på. Så bygger vi skallet på messen, mens folk ser på.

hei og hopp,

Jeg representerer LEGO Norge i dette prosjektet og er litt overrasket over litt dårlig kommunikasjon mellom oss, NORBOAT og Brikkelauget. Hadde et møte med NORBOAT på tirsdag og vil gjerne komme i kontakt med Freddie fra Brikkelauget. Freddie, kan du ringe meg på 911 03 706 slik at vi kan få avklart et par praktiske ting rundt arrangementet?

Uff da, dårlig kommunikasjon er aldri bra. Litt sent at jeg oppdager dette nå, men håper en samtale 15.00-tida i morgen passer.

Jeg skal holde dere andre oppdatert!

Jeg humret litt da jeg så hvor Freddie var fra under avataren… Skip-tvedt :laughing:
Kommunikasjon er en bra ting, la oss ha mer av det.

Så en liten oppdatering; litt av hvert kan skje.

Vi bør nok planlegge flere alternative layouter av ulike dimensjoner (keep in mind, hele området vårt er på 4x15m), ettersom det ikke er sementert at vi kommer til å bygge en skalamodell - dette henger sammen med at LEGO Norge ikke eier brikker til slikt, og at anskaffelse (dvs. lån) av klosser kan bli vanskelig. Dette avhenger av hvilke klosser vi vil trenge, noe jeg vil vite nærmere over helgen, ettersom jeg vil motta skisser og kommer til å beregne hva vi trenger. Så inntil sånn ca. mandag kveld henger det litt i luften nøyaktig hva som skjer.

Sitter og beregner hva som trengs av klosser, og sitter og lurer: hva ville vært de beste dimensjonene for skalamodellen vært? Foreløpig skala som jeg kalkulerer med er 1:3.5, noe som gir en modell som er drøyt 2m lang, 0,6m bred og 0,4m høy (fra bunnen av skroget til toppen av styret). Høres dette ut som en grei dimensjon å bygge i? Eller skal vi kanskje bygge større?

Tatt i betraktning at båtens form er litt spesiell, så kommer vi nok til å bruke mer tid på å forme selve skroget og interiøret; antallet klosser er foreløpig beregnet til 26700 2x4 klosser på den foreløpige skalaen - om båten var en solid rektangel. Så jeg antar at vi ikke kommer til å bruke intenst mye tid på å bygge båtens grunnleggende fasong, men å få til dens detaljer.

Så, noen tanker rundt dette?

Og om dere er lure så bygger dere den med en delt seksjon bakerst slik at man lett kan putte inn en seksjon ekstra i mellom for å forlenge båten når man nærmer seg slutten og ser at man har tid til overs… (dersom båten ikke skal være i helt eksakt skala av en annen båt da).

Dette høres ut som ett morsomt prosjekt, synd jeg ikke har mulighet til å delta.

Det skal være en mer eller mindre nøyaktig skala av en båt som debuterer, på Sjøen for alle. Så skjøting er nok ikke aktuelt. Ellers har jeg fått ett vinklet bilde av båten, og formen er betraktelig lettere enn hva jeg kunne se fra skissene som jeg fikk tidligere. Med foreløpig skala kommer vi ikke til å bruke i nærheten av 20000 brikker totalt.

Men, ny info: Båten skal auksjoneres bort, og må være ferdig fredag 19. mars. Inntekter fra auksjonen går til ett veldedig formål. Jeg håper jeg ikke er optimistisk når jeg sier at jeg regner med at vi kan ha den ferdig til stengetid søndag 14. mars? Det er tross alt ikke en dundrende komplisert konstruksjon det er snakk om, men den er stor. Og hvem kan jeg regne med til å være med å hjelpe og bygge den?

Jeg kan i hvert fall hjelpe 2-3 dager

Et nytt layout forslag:


De gule delene skal jeg ta med, jeg klarer kanskje å bygge litt mer, men jeg vet ikke ennå om jeg ar nok klosser igjen.
layouten er 7x15 32x32 baseplates.

Jeg kan være med, men er rimelig bundet til Oslo de nærmeste ukene.

Jeg har begynt å bygge min del av havnområdet:


stor

Ved sjøen foreslår jeg at vi har en mur som er ca 3 klosser høy, og bak det en liten boulevard langs hele sjøen. Bak det jeg har bygd kommer en lagringsbygning, og jeg skal sørge for at det blir en baseplate høy bak den slik at hele byen kan vare på baskeplatehøyden mens det er litt opphøyd ved sjøen. Jeg tror jeg klarer å bygge hele 2x6 området på den ene siden av den store bryggen (dvs de to baseplates jeg ar merket gull + de andre 4)

Det ser veldig bra ut Daniel. synd at jeg ikke kan komme.
Jeg bare lurer hvordan fester du [part]4740[/part] på tønnene?

Markus.

Hvis du fester dishen til en 1x1 plate går den akkurat inn i tønnen, og den blir festet like god som om det hadde vært en stud i tønnen.

EDIT:
Jeg er nå nesten ferdig med den første bygningen, et gammelt pakkhus. Ved siden av den skal jeg bygge bindingsverk bygning med en kran. Dette blir den gamle delen av havenen, og på en ny 32x32 plate skal jeg bygge en mer modern båthus med togskinnet du ser på bildet:

Jeg har bygget videre, og dette er hva jeg har så langt:


De to CC bygningene kommer i byen selv, og jeg skal bygge noe mer mellom pakkuset og den store bygningen.


Båtskuren skal få mere vinduer når jeg får en bricklink bestilling og det skal være en båt på vognen som står på skinnene.

Her er en oppdatert kart over byen:


(de gule områdene skal jeg ta med)

Freddie,
Er denne versjonen bra eller skal jeg endre noe mer?