Sjøen for alle 12.-21. mars

Hei! Ble kontaktet av en representant fra “Sjøen for alle”, norges største båtutstilling, i dag. Arrangementet går av stabelen i Norges varemesse på Lillestrøm 12. - 21. mars. I den forbindelse hadde de lyst til å gjøre et lite stunt med LEGO. For eksempel å bygge norges største LEGO-båt? De ville veldig gjerne ha hjelp fra oss til å organisere dette og vi kunne også få ha utstilling.
Er det noen som synes dette høres interessant ut? Gi et svar i denne tråden så hurtig som mulig! Skal gi tilbakemelding om et par dager. :smiley:

Båt er min største hobby etter LEGO, så jeg er gjerne med :smiley: Men jeg har sannsynligvis bare tid i helgen (eller jeg kan prøve å få fri, men det blir litt vanskelig)
Jeg kan kanskje også stille ut. Jeg har ikke mye tid å bygge noe akkurart nå, men jeg har et borg og en kathedral som er ferdige nå (men ikke noe landskap). Kathedralen ville passe fint i en by layout.

Vi trenger også en som kan ta litt tak i organiseringa. Jeg er på skirenn begge de 2 helgene det er snakk om. :frowning:

“Norges største båt” - da tenker jeg noe som er STORT. Det må planlegges, bestillinger gjøres og settes av tid til bygging. Og hvem dekker kostnadene?

Jeg kan også delta - uvisst om det lar seg gjøre på ukedagene, men helgene + fredagene skulle la seg ordne. Ikke så veldig gira på båt, men kan sikkert bidra med noe maritimt til layouten. Men, forslag til båtprosjektet: Kanskje en båt fra Wallys produktsortiment, om det ikke må være norskt?

Erman: Prosjekter som dette blir som regel sponset, i dette tilfellet ville det blitt arrangørene i samarbeid med LEGO. Ville jeg mene, jeg håper inderlig ikke at de tror vi er pengesterke nok til å finasiere ett slikt prosjekt på egenhånd.

Det hadde vært morsomt å delta, men har ikke sjans å være der i hele perioden.
Enig med Freddie at layouten bør ha et maritimt preg. Sånn sett skulle jeg gjerne vært der, da jeg har bygget mye maritimt i det siste… :wink:

Slenger bare ut en idé her:

Fordelen er selvsagt at når man endelig har blitt enige om hvilket design man skal lage, og lagt ned litt tid på å seksjonere denne, så kan man sitte i hver sin krok og bygge. Sånn sett er man ikke avhengig av å møtes til bygging, men til sammensetting av de ulike modulene.

Tips/ide til dere som har tid til å konkretisere dette prosjektet:
Hva med å lage et bærende rammeverk (spanter) på samme måte som de har laget denne broen: http://www.mocpages.com/moc.php/172172 og kle det hele inn med plater.

Regner med at dette blir en konstruksjon på 5 meter +

Har tidligere prøvd å “kle på” mine konstruksjoner med 2x4 klosser, men det ble ikke helt vellykket på grunn av tyngden og liten fleksibilitet. Har funnet ut at det beste er enten å ha “åpen løsning”, eller kle konstruksjonene med plater (for eksempel 6 x 12 plater (3026) )
Utfordringen blir her båtens fasong…

Da spør jeg, hvem tar på seg organiseringa? LEGO stiller med klosser til prosjektet, skjønte jeg. Det letteste angående byggingen er nok å få publikum til å bygge ferdig planlagte deler som så settes sammen av de fra Brikkelauget.
Jeg må gi beskjed i løpet av morgendagen om vi stiller! :smiley:

En bro er en god ide, men selvfølgelig passer en båt bedre til utstillingen. Hvis publikumet skal være med på byggingen er en bro kanskje den beste løsningen. Var det meningen at de skulle være med, eller kan det også bare være medlemmer av brikkelauget som bygger noe?

En annen mulighet er kanskje å bygge en modell av en båt som skal være på båtstillingen, og som kankje er veldig ny og spesiell. jeg kan godt prøve å disigne en båt, men det ville ta masse tid å designe og bygge den, spesielt hvis det er et komplisert disign, og publikum kan ikke være med med en så komplisert design.

Eller vi kan kanskje bygge begynnelsen av en stor havn og la publikum bygge båter og flere bygninger til den, men da må vi få spessielle klosser fra TLG som er egnet til bygging av båt; mange hvite slopes og vinduer. (jeg kan eventuelt lage en liste) Det hadde vært morsomt hvis vi kunne bygge begynnelsen, med brygger og noen bygninger og at publikum kunne fylle inn de tomme plassene. Jeg kan godt bygge bryggene og vannkanten (hvis vi får brune klosser til den, siden jeg har langt ifra nok brune klosser tilå bygge en stor brygge som er minst 1.5 meter lang) Jeg kan også godt disigne hvordan havn områden ville se ut og bygge en del av det, men jeg har selvfølgelig begrenset tid siden det bare er to måneder igjen til det starter.’

Jeg har veldig lite tid i dag, men i morgen skal jeg komme med flere forslag og tenke mer over de ideene som vi har nå.

Tja, om ingen andre melder seg så kan jeg sikkert ta på meg det ansvaret.

Hvis det skal være en stor modell, og vi har mulighet til å ferdigdesigne moduler som vi setter sammen, så ser jeg ikke noen grunn til at alle kan være med. Jo flere jo bedre.
Si at den endelige modellen deles opp i 10-12 deler á la slikt moderne verft gjør.
Jeg kan i alle fall være med i den grad dette realiseres.

.
Forslaget var ikke å bygge en bro, men en båt etter de samme konstruksjonsprinsippene som broen var bygd opp av…

Flott, Freddie! :smiley: Da ber jeg “Sjøen for alle” ta kontakt med deg! Tusen takk! :smiley:

Da skal jeg i møte med folka nå på tirsdag! Jeg noterer ned forslag ovenfor, men er absolutt åpen for flere forslag, og ikke minst tips mtp. at jeg er fullstendig nybegynner hva gjelder arrangering av sånt som dette!

Jeg har ett forslag og det er å satse på det orginale forslaget; nemlig å bygge en kjempestor (guinnes rekord?) båt i LEGO.
Om man bygger den av Duplo får man den jo stor veldig kjapt. Men er jo begrenset hvor godt de holder sammen…
Antar at LEGO kommer til å stille opp med “standard” 2x4 brikker i ubegrensede mengder i en farge, for eksempel hvit. Som de jo har gjort i ett par andre anledninger. Eventuelt så får du blandet miks.

Ser ikke for meg at det er mulig å få “hvem som helst” til å bygge strukturert nok til at det kan bli en stabil og stor nok konstruksjon. Altså det kan bli vanskelig å inkludere alt av publikum i hele byggeprosessen. Men om det er noen frivillige blant publikum som er villig til å følge litt instruksjoner så er det jo bare positivt (særlig om de har mye erfaring med LEGO bygging selv).

Jeg foreslår å bygge først baugen, da denne delen er den vanskeligste og her bør det nok være noen erfarne byggere med. Kansje en Brikkelaug’er får ansvaret for den biten. Publikum kan derimot være med å lage store blokker som blir del av skroget bakenfor baugen. Disse blokkene kan for eksempel være 8 bred og 16 lang og 8 brikker høy, eller.no sånnt. Disse settes så sammen for å lage skrågsidene. Størrelsen på blokkene kan jo variere alt etter hvor stor båt man sikter på at resultatet skal bli. Spanter og støttestag innvendig er også lurt for å slippe å måtte “fylle” innvendig med LEGO brikker.
Jeg tror det er fullt mulig å bygge en båt i bare vanlige brikker uten å måtte bruke plater og lignende. Og om man ønsker å bruke en sånn konstruksjon så må man jo være sikker på at man får masse plater også fra LEGO. Og så krever det mer planlegging på forhånd og bruke plater.

Men en liten layout som også viser “vanlig” LEGO bygging type by-layout og slikt hadde jo vært morsomt å se ved siden av. Gjerne med ett maritimt preg (blå baseplater fås jo nå i butikk).

Ta masse bilder under rekordforsøket så vi andre for se utviklinga underveis.

Det blir kanksje litt vanskelig å bygge den største båten, det finnes allerede noen kjempestore båter bygget av LEGO, så hvis vi vil slå dem må båten nesten bli 6 meter lang (det er også godt mulig det finnes enda større båter enn det i legoland…)

Skal den være Guinnes stor så må den nok bli stor ja.

recordholders.org/en/list/lego.html

Nathan gjorde noe sånt som dette for Seattle Boat show: brickartist.com/live-events/ … -show.html

Lego huset til James May ble laget i murstein moduler så hvis det løses på en sånn måte at det er bare å bestemme en standard modul så kan jo alle besøkende bidra. dailymail.co.uk/news/article … wants.html

Jeg tenker vi kan gjøre noe i denne stilen. Stor og flott å se på men også enkel nok. Kanskje noe større, om vi har mulighet?

Da har man vært i møte med folka som styrer dette her, og her er ett referat fra møtet.

Begynte med at vi introduserte oss for hverandre, dvs. jeg beskrev Brikkelauget, og de beskrev NORBOAT. Sistnevnte er, som oss, en forening som omfavner stort sett alt som dreier som om båt i Norge - båtbyggere, hobbyister, forhandlere, importører, motorkonstruktører, designere etc. Det er de som arrangerer Sjøen for alle, som da er den største båtmessen (for å holde utrykkene enkle) i Norge.

I utgangspunktet så hadde vi blitt tildelt ett område i glassgangen på 4x15 meter. Dette var tiltenkt å dekke alle funskjoner som LEGOs tilstedeværelse skulle ha, konkurranse, bygging av hovedprosjekt, layout osv. Dette påpekte jeg veldig tidlig var ikke spesielt mye, og fikk forhandlet meg til litt av naboplassen på separate 4x5 meter, som sto ubrukt uansett. Det ble prøvd å finne mer plass, men det ble konkludert med at det enten blokkerte rømningsveier, var leid ut eller i bruk på annen måte, så vi får gjøre det beste ut av det. Plassen vi får er rett utenfor hall D.

Begrenset plass betyr begrensede muligheter, og ettersom byggekonkurransen er sentral, så har jeg gått med på at den opptar den ubrukte naboplassen. Layouten blir begrenset i størrelse, og får en dobbel funksjon i at den skal fungere som en vegg mot vårt klossdepot - det blir en smal, sannsynligvis statisk, layout, men på plussiden ser det ut til at vi får låne plexiglassvegger! Ved spørsmål om hva som kunne være aktuelt, så er det absolutt det maritime som er ønskelig. F.eks en småbåts havn ved vårtider, når havnen er travel og alle skal ha båtene sine ut i vannet. Men her står vi ellers veldig fritt.

Det ovenfornevnte brikkedepoet (dette vil LEGO finansiere!), blir til bruk av bygging av båt. Jeg viste fram lenken ovenfor (Nathan Sawayas Chris-craft) som ett eksempel, og nevnte at jeg hadde inntrykk av at folk var gira på at dette var noe som de ville. Derfor blir dette hovedprosjektet vårt. Hva som gjør dette morro og ekstra spennende, er at den båten som vi skal bygge, er en ny modell som lanseres på Sjøen for alle. Derfor har jeg heller ikke lov til å nevne her på forumet hvilke båter som er aktuelle, men det er spennende saker. Skala ble ikke bestemt, men at lengden blir på ca. to meter er vel ikke avskrekkende, er det? Det ligger forresten an til at vi kanskje bygger noen moduler hjemme på forhånd, f.eks rammeverk, slik at folk som står og ser på kan se fremgang i byggingen.

Det blir som sagt også en byggekonkurranse, hvor deltakere skal bygge båter av LEGO. En i juryen skulle, utifra forslaget, være en av oss, dog av forståelige årsaker behøver det ikke være en fast person, dette kunne gå på omgang etter hvem som var tilgjengelig. De andre skulle være fra båtbransjen, innenfor de ulike gruppende som de representerer (f.eks konstruktører, designere osv.)

Bønna, din Skibladner kom fram i diskusjonen også, uten at jeg nevnte hvem som hadde bygget den! Den kunne de godt tenkte seg å låne under messa, og den blir trygt plassert i egen monter!

Vi kom også innom transportkostnader, parkering, mat osv, og dette vil blir sponset av arrangøren, etter behov. Dvs. om man tar toget ut til messa, så betaler de billetten.

Møtet ble avsluttet med at jeg fikk en kopi over messehallen med det oversikt over det aktuelle området, og at de trenger en navne-/adresseliste over alle som skal være med på dette. Sistnevnte er for at de skal kunne gå i gang med produksjon av adgangs-/VIP-kort tidlig, pluss at de skal vite hvor mange ekstra billetter som vi skal få til våres “signifikante andre”, som det så pent heter.

So far, so good. Hva synes dere?