Simpson hous hva synns dere?

Bestilte Simpson huset for et par uker siden og la inn arbeidssted som leveringsadresse og gleden var stor når jeg kom på jobb i går og settet var levert til plassen min.
I dag fikk jeg imidlertid en overraskelse da økonomisjefen kom med en toll deklarasjonsregning på kr 4163,- og lurte på om jeg hadde noe kjennskap til den.
Her har da DHL Express klart å søke opp min arbeidsgiver og belaste importavgiften direkte dit selv om jeg har oppgitt mine personopplysninger og arbeidssted kun som leveringssted. Så har de videre endret NOK 1999,- til EURO 1999,- og lagt til 25% moms på dette beløpet. Jeg ringte DHL og fikk etter en del forsøk tak i en som kunne hjelpe og fikk endret Euro til Nok og fra arbeidsgiver tl meg privat, men de kunne ikke fjerne momsen på kjøpssummen på kr 1999,- siden det ikke var med noen info fra Lego om at de dekker momsen. Prøvde å ringe Lego på diverse 800 nummer hvor jeg fikk en svarer om at jeg kunne legge igjen beskjed, men hvor svareren sa at postboksen var full så det ikke gikk å legge igjen noen melding.
Nå har jeg forsøkt å sende en e-post så gjenstår det å se om denne mailboksen er full også…

Er det mulig. Så mye ekstra jobb…

Jeg sendte de en mail med spørsmål om VIP-løsningen rett over en uke siden (19.01), ble oppringt først i dag. Hun jeg snakket med sa at de hadde en lang backlog på henvendelser for tiden… Mener jeg leste noe om at de skulle gi tilbakemelding innen 14 dager, så det er jo innafor det, men uansett lang tid (og man har som oftest selv dårlig tid… :wink:).

I mitt tilfelle hadde jeg allerede fått svar på det jeg lurte på (prosessen rundt å bli VIP-medlem for å bestille 71006), da jeg fikk svar på dette ved å ringe dem dagen etter (20.01). Jeg fikk flere ganger beskjed om at alle var opptatt og at jeg kunne legge igjen beskjed, men kom til slutt igjennom og fikk snakke med en hyggelig dame som kunne svare meg på det jeg lurte på. Så du kan prøve 00 800 5346 5555, det var der jeg til slutt kom frem. Det står at de har åpent fra 9:00-17:00, men i mitt tilfelle måtte jeg altså ringe en del ganger innenfor den perioden før jeg slapp å få svareren og det begynte å ringe.

Se for øvrig også denne tråden; Lego.com vs Posten; 1-0, hvor det er skrevet litt om momsproblemer på LEGO.com-bestillinger. Slik jeg forstod det bunnet mye av problemene her ut i at LEGO hadde byttet en MVA-kode slik at regningen for MVA for sendinger som kom fra LEGO ikke automatisk ble sendt tilbake til LEGO, men heller til den enkelte kunden.

Hadde en tilsvarende hendelse for en stund tilbake hvor pakken kom fra DHL (privat), med notis om at den ikke var fortollet og dermed ikke kunne tas i bruk, og verdi i EURO istedenfor NOK. Ble noen e-poster og telefoner for å få ryddet opp, men Lego og DHL fikset seg imellom.

Det er utrolig irriterende å måtte bruk tid på sånne ting, greit nok når det løser seg i løpet av en kjapp e-post, men når det ikke er mulig å få svar i andre enden… :imp:

Sånn notis skal du bare overse. Det er ganske vanlig. Det er fordi DHL ofte ikke har utført fortollingen før de leverer ut pakken. Om du ikke får noe betalingskrav, så behøver du ikke å foreta deg noe. Om du får et betalingskrav er det bare å sende epost til Lego, de ordner opp, eller betaler deg tilbake.

Episode 550 av The Simpsons (som skal sendes 4. mai i USA) vil visstnok i sin helhet bestå av animert LEGO! :open_mouth: :smiley:

Les mer hos Geektyrant.

Artig stop-motion LEGO Simpsons (med innslag av LEGO Movie)-snutt parodierer siste del av Simpsons-introen:

[youtube=wide]FZyWwzdBEuU[/youtube]
Kilde: GeekTyrant