Pakker fra utlandet

Flere som har opplevd at noen pakker fra utlandet (rekommanderte sendinger og vanlige brevsendinger) har tatt forferdelig lang tid i det siste?

Jeg har hatt tre slike pakker nå som har tatt ca 4/5 uker i stedet for ca. 1 uke.

Har vært i kontakt med Posten Norge som skylder på at Tollvesenet har hatt storkontroll… Men det merkelige er jo at Posten Norge ikke har klart å legge et sporingspunkt på pakkene før Tollvesenet tar tak i de, noe som har ført til at ingen har klart å svare på hvor pakken befinner seg.

Jeg har faktisk fått refundert tre sendinger de siste ukene basert på dette, men så har samtlige tre pakker dukket opp de siste dagene. Totalt uholdbart av Posten Norge / Tollvesenet…

Når du sier det, så begynner det å bli en stund siden jeg bestilte et par pakker via Bricklink som ikke har dukket opp enda ja.

Hm ja, venter på en pakke som ble sendt fra utlandet fra 2 1/2 uke siden.
Good times, da er det vel bare å vente…

Jeg fikk melding om pakke i dag. Regner med at flere venter på den for de som var med på ToysRUs.
Antar at det er den som kommer. Har ingen andre i vente.

Jeg fikk pakke fra DHL på fredag etter TRU event, men mulig de har overlevering til Posten dersom folk ikke er hjemme der du bor?

Tvilsomt. DHL har avtale med Narvesen, om mottager ønsker å hente pakken sin der.

Jeg mener også pakken går videre til Posten hvis de ikke får tak i vedkommende. Har da hentet pakker på posten fra Lego før.
Edit: Pakken er for øvrig nå i hus. En del av ett kommende prosjekt tror jeg :open_mouth:

Jeg fikk min TrU belønnings-pakke levert på døren nå på fredag. Du-du-du-du-du-du-du-du BATMAN! :laughing:
(Men jeg vet jo ikke når den ble bestilt, da…)
venter også på et par Bricklink konvolutter, men har ikke panikk ennå… :wink:

Jepp
Purret akkurat på en pakke sendt midt i mars fra Belgia i dag. Selgeren vet intet…
Får vente da,…

Da ligger den nok hos Tollvesenet. Helt håpløst… Er jo det en betaler frakt for, men monopolisten Posten slipper unna

Har selv fått tre store brev fra Tyskland de siste dagene. Alle har vært i postkassa etter 5-7 dager til tross for at to av dem var åpnet i tollen.

Jeg selger litt lego til ulike utland av og til, og i de siste to månedene har jeg fått to klager på rappen fra frankrike, og en fra italia. Har ikke skjedd før, så jeg har forhørt meg litt om hvor det stopper opp. Svaret har vært “hos tollvesenet” hver gang. Forferdelig kjedelig, for kundene blir jo irriterte selvfølgelig.

Fikk min pakke fra TRU dagene i dag, det imponerende er at jr fikk sin pakke fredag. Vi bor i samme hus, så godt de klarer å få det på to turer… Samme skjedde sist.

Og jeg fikk i dag en Bricklink-bestilling jeg bestilte 29. februar. Tror det er ny rekord i lang leveringstid for min del, glad det ikke var noe som hastet.

Har også hatt noen pakker som har brukt litt ekstra tid i det siste. Fikk en i forrige uke som var merket åpnet av tollvesenet… Har også to bestillinger i desember som aldri dukket opp. Den ene hadde sporing, men sporing stoppet i USA en plass. En teori er at de pakkene var med postflyet som havarerte med tragisk utfall i Sverige på vei til Tromsø rett på nyåret. Har fått alle pakkene jeg har bestilt fra bricklink og ebay de siste tre årene minus disse to…

All post og pakker som var med det flyet er erklært tapt - det lille de fant var i en sånn tilstand at det ikke var noe poeng i å prøve å få det i orden.
Så hvis de pakkene var med der, så…ja.

Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg bestilte Maze’en på utgivelsesdatoen 1. april. 5. april fikk jeg mail fra LEGO om at “your LEGO order has shipped”. Men i skrivende øyeblikk har ordren ennå ikke fått noe sporingsnummer på seg, hvilket er unormalt. Alle de andre ordrene mine har fått det samme dag som de ble sendt. Kanskje det er på tide å ta kontakt nå?

Det vil jeg tro, for jeg bestilte min i forrige uke og fikk den på tirsda’n…

Noen som vet om hvordan man kan finne ut hva handlingavgiften er i tollen? utenom moms. Ser ut til å få forskjellige hver gang. Denne gang fikk jeg 80kr i moms og 145kr i handling fee fra posten.

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet/nye-priser-pa-fortolling-fra-01.01.2016