Old West prosjektet

Denne kommer muligens til PKH15, mangler noen hus, fjelltoppen, og detaljer :slight_smile:
10x7,5 baseplater
Hjuldampen og bryggeanlegget er på plass i løpet av uka (håper jeg)

:mrgreen:

Mangler bare Clint der! Bra lagd :slight_smile:

Veldig bra!! :slight_smile:
Telegraflinjer og en telegrafstasjon (kanskje samlokalisert med togstasjon etc) er noe å vurdere? :wink:

Ja smart :smiley:

Jernbane uten telegraf er farli’.
(Med Ludvig-stemme.)

(En gang for lenge siden (før Morse) var telegraf et stort sprang fremover for sikkerheten på jernbanen.)

er nå bare et tog på dette sporet Herman :laughing: Men joda, skal lage telegraf i tilfelle
MX3000 kommer på feil spor :laughing:

Det var vel egentlig ikke waterfalls i Old West (tror jeg), men dette skapte litt liv i layouten, samt
litt mer effekt til di som står å vasker gull i elva. Er jeg på jordet eller burde den få bli med i layouten? :blush:
Hvor kresen skal jeg egentlig være på hva som er helt historisk korrekt? Anyone? :smiley:
Fokuset burde vel hva som trekker barna til layouten?

Edit: ja jeg ser nå på videoen at en Dark Orange har havnet i Dark Tan rekka inntil fossen :blush: :blush:

[youtube]6p0ennyWGb4[/youtube]

Lekkert fjell! Og fossen var så stilig at den bør være med (selv om den er helt ulogisk :slight_smile: )

Advarsel: Du har klippet hull på erteposen. :blush:

Det geografiske området vi snakker om har alltid manglet et godt, solid jordsmonn som kan holde på vannet mellom periodene med regn. Området er preget av tørre elveleier som har vært der siden lenge før det ville vesten, og som fremdeles er der.

Hvis det regner oppstrøms fra deg er det ikke lurt å vandre rundt i slike tørre elveleier, vannet kommer plutselig, og voldsomt.
Her ser du hva jeg snakker om: http://youtu.be/_yCnQuILmsM
(Fra 1:10 inn.)

Hvor kresen du egentlig skal være må du nesten avgjøre selv, men en rasende “flash flood” som plutselig kommer stormende gjennom en slik “dry gully”, og kaster seg utfor klippen, ned mot elven nedenfor ville jo gjøre seg, da.

Det som derimot er lite av i det ville vesten er blå elver, de pleier å dra med mye sand og leire, og være heller grå/brune.

Den fossen var jo bra. Fikk meg til å tenke på en annen foss jeg så nylig men der hadde de brukt lys og transblå 1x1 plater.

Uten å kjenne den historiske delen av ville vesten, så er det vel ikke uvanlig at små steder må ha en vannkilde i nærheten. Enten brønn eller elv. Evenuelt oppsamling av regn vann (når det gjør det)

Flott funnet på :slight_smile: Om det er litt utenfor det helt “korrekte” ang vann der, så er det mindre viktig. Flott foss :smiley:

Kjempekult med fossen!

Kult! Det blir nedtur om den kommer på PKH uten foss!

La vannet komme ut av et stort rør. På siden av røret setter du opp et ratt og en [part]15678pb01[/part]. Så forklarer du den logiske bristen med filmen Rango.

Fin modell av foss du har laget !. :slight_smile:

Jeg likte den fossen. Den gir liv til layouten. Alt som beveger seg i en layout er sånne “oppmerksomhetsmagneter” :slight_smile:

Jeg lurer bare på en ting: renner fossen oppover på andre siden av fjellet? :wink:

Men for å være seriøs så er dette ikke så veldig ulogisk. Store fjellplatåer kan jo samle opp store mengder vann, og siden det er høyere opp er det jo sannsynlig at temperaturene er lavere og derfor fordamper ikke vannet. Kan jo tilogmed være noen kilder der? Antar denne elven fortsetter helt til det vannet som byen ligger ved.

Jeg innser at jeg ikke har vært tydelig nok når det gjelder realismen i fossen.

Ja, det er realistisk med en slik foss.

(Den mer detaljerte historien forklarer at en slik foss vanligvis vil være tørr. Men akkurat i dag har det regnet lengre opp i fjellet, så da kommer vannet fossende. Hvis noen vil ha enda lengre forklaringer på hva som foregår kan de spørre meg.
(En moderne layout fra det samme strøket ville hatt advarsler om “flash flood” og oppfordringer om å holde seg hjemme. Når jeg så de advarslene på variable trafikkskilt fant jeg ut at det var best å komme seg lengst mulig vekk.))

Du burde kansje ha et “vann” på toppen av fjellet der vannet renner ned i fossen.
:wink:

Mener jeg så ett vann på toppen av fjell platået på ett av bildene her. Eller er det en annen del av layouten enn hvor fossen ligger.