nytt forum

synes vi burde hatt et forum for medlemspresentasjoner, kun tilgjengelig for registrerte medlemmer.

Hvordan tenker du det administrert? Da må man få utdelt passord og alle bør ha gitt samme opplysninger om seg selv, da!? Det kan jo ikke være sånn at man kan registrere seg som chuwabunga fra ytre Mongolia selv, mens andre har lagt inn alt om seg selv ned til skostørrelse. Rolling Eyes

torerik wrote:
synes vi burde hatt et forum for medlemspresentasjoner, kun tilgjengelig for registrerte medlemmer.
Hvorfor det?
BØNNA wrote:
Hvordan tenker du det administrert? Da må man få utdelt passord og alle bør ha gitt samme opplysninger om seg selv, da!? Det kan jo ikke være sånn at man kan registrere seg som chuwabunga fra ytre Mongolia selv, mens andre har lagt inn alt om seg selv ned til skostørrelse. Rolling Eyes skjønner ikke helt hva du mener. alle som er registrert her inne har allerede et passord; det er null problem å la kun innloggede brukere (innlogget slik du var når du skrev den posten) få lese et forum. det kan deretter være en oppfordring om at nye medlemmer (og gamle, for så vidt) presenterer seg med en tråd i forumet. hva man skriver er vel opp til en selv.
Matija wrote:
torerik skrev:
synes vi burde hatt et forum for medlemspresentasjoner, kun tilgjengelig for registrerte medlemmer. Hvorfor det? her stiller du muligens to spørsmål, så du får to svar: medlemspresentasjoner: fordi det kan være interessant. at nye medlemmer skribler ned 3-4 linjer om seg selv og sitt forhold til lego har en rekke fordeler. vi blir litt mer "kjent" med hverandre, og kan finne andre med samme interesser/plassering. slike tråder kan dessuten starte interessante diskusjoner i seg selv. jeg fikk egentlig ideen da det i en tråd som egentlig handlet om noe helt annet plutselig ble spørsmål om hvor trådstarter var fra; link. kun for registrerte medlemmer: jeg synes det føles best sånn, med tanke på at man tross alt skal utlevere ting om seg selv. men for all del, det kan diskuteres. argumenter imot? jeg synes forresten også at posting i hele forumet burde være forbeholdt medlemmer. slik det er nå er den eneste effekten av at gjester kan poste at medlemmer poster uten å huske å logge inn. etter hvert som vi får flere medlemmer (det er vel det man ønsker?) vil det neppe medføre annet enn useriøse poster og/eller spam å ha det åpent. hva tror du, Thomas?

Poenget mitt var at det må være et minimum av opplysninger man må legge inn om seg selv for å få lov å ta del i opplysninger om andre. Hvor mye det må være bør vi i så fall bli enige om. Vil man legge til ytterligere opplysninger enn minimumskravet bør det være opp til hver og en. Ellers blir det jo slik som nå bare at man må logge inn for å få lov å poste og ender opp med at siste bruker var kekjahcjkh fra jkwhffwu.

Spørsmålet mitt gjald egentlig den “kun tilgjengelig for registrerte medlemmer”-delen.
Jeg er forsåvidt enig i at det hadde vært veldig fint om alle medlemmer (dvs. både nye og gamle) sa noe om seg selv, helst med noen lenker.

BØNNA wrote:
Poenget mitt var at det må være et minimum av opplysninger man må legge inn om seg selv for å få lov å ta del i opplysninger om andre. Hvor mye det må være bør vi i så fall bli enige om. Vil man legge til ytterligere opplysninger enn minimumskravet bør det være opp til hver og en. Ellers blir det jo slik som nå bare at man må logge inn for å få lov å poste og ender opp med at siste bruker var kekjahcjkh fra jkwhffwu.
jeg skjønner egentlig fortsatt ikke helt hva du mener. jeg tenkte meg bare et forum hvor de som vil kan lage en helt frivillig presentasjon av seg selv. ingen faste data eller minimumskrav til noe som helst. videre tenkte jeg at for å få tilgang til dette forumet med frivillige presentasjoner må man være registrert på forumet. jeg tror ikke dette vil resultere i en masse useriøse registreringer. det at man må logge inn for å få lov til å poste hadde egentlig ikke noe spesifikt med medlemsforumet å gjøre, men generelt på hele brikkelauget.

Jeg tror bare ikke jeg gidder å legge ut en masse data om meg selv som andre, jeg kanskje ikke vet navnet på en gang, kan lese! Crying or Very sad Man må gå inn på like premisser i et slikt opplegg!

BØNNA wrote:
Jeg tror bare ikke jeg gidder å legge ut en masse data om meg selv som andre, jeg kanskje ikke vet navnet på en gang, kan lese! Crying or Very sad Man må gå inn på like premisser i et slikt opplegg!
Men det du skal fram til er altså ikke tilgjengelig under menyen "Medlemsliste" ovenfor? Der kan du klikke på ett navn i forumet å få vite litt mere om den personen. Dette krever jo selvsagt at medlemmene har lagt noe inn der... Har ikke testet om du får tilgang til den siden uten å være pålogget, men antar det er ett minimalt problem å fikse opp i av den som styrer forumet. Edit: testet, du trenger ikke være pålogget for å se detaljer om medlemmene. Dette burde vært endret slik at kun medlemmer fikk sett infoen, altså man må være pålogget for å få opp detaljert info.
BØNNA wrote:
Jeg tror bare ikke jeg gidder å legge ut en masse data om meg selv som andre, jeg kanskje ikke vet navnet på en gang, kan lese! Crying or Very sad Man må gå inn på like premisser i et slikt opplegg!
du har jo allerede lagt ut både hvor du er fra og hvor man kan se dine legokreasjoner her på forumet. ser du ikke det positive i å samle slik informasjon på ett sted?

Fint om folk presenterer seg, kan forsåvidt lage et eget forum for det, men vi har jo galleri-forumet. Forresten så er det, slik det er nå, ingen restriksjoner på å registrere seg, så jeg ser ikke helt poenget med et lukket forum. Vi er ikke akkurat plaget av kranglefanter og useriøse postere, så inntilvidere er det vel ikke nødvendig å lage noe mer lukket og eksklusivt?

Thomas wrote:
Fint om folk presenterer seg, kan forsåvidt lage et eget forum for det, men vi har jo galleri-forumet. det er ingenting ved galleri-forumet som sier til nye (og gamle) brukere at man kan/bør lage en slik tråd. jeg tror ikke det vil bli brukt slik.
Thomas wrote:
Forresten så er det, slik det er nå, ingen restriksjoner på å registrere seg, så jeg ser ikke helt poenget med et lukket forum.
her måtte det en edit til før jeg skjønte hva du mente. Embarassed nei, det er kanskje ikke restriksjoner på registrering, men det stiller i det minste et krav til initiativ. det er vel også relevant i forhold til hvorvidt informasjonen kan frembringes via søkemotorer.
Thomas skrev:
Vi er ikke akkurat plaget av kranglefanter og useriøse postere, så inntilvidere er det vel ikke nødvendig å lage noe mer lukket og eksklusivt? kanskje ikke angående eventuelle presentasjoner, men jeg synes uansett at man burde være logget inn for å ha aneldning til å poste. alle som poster her logger jo inn for å gjøre det. det hender dog at noen glemmer det, og vi får plutselig innlegg uten avsender. det kan være forvirrende. eksempel. hva "kranglefanter og useriøse postere" angår er det kanskje ikke et problem nå, men det skader ikke å tenke framover. jeg er vel med dette den største kranglefanten her inne, og jeg er allerede registrert, så.. Wink

Jeg melder meg igjen på i kranglefantklubben. Tor Erik skrev:

Sitat:
du har jo allerede lagt ut både hvor du er fra og hvor man kan se dine legokreasjoner her på forumet. ser du ikke det positive i å samle slik informasjon på ett sted?

Det er jo det jeg mener! Det er jo svært få som har lagt inn noen opplysninger om seg selv i det hele tatt. Jeg for eksempel ligger inne med kallenavnet mitt og hvor jeg kommer fra, andre ingenting i det hele tatt. Hvis det blir passordbeskyttet, og du må legge inn f.eks fult navn og hvor du bor og eventuelt andre ting vi blir enige om, så vil vi nok kunne få vite litt mer om hverandre Laughing Det ville jeg syntes var veldig hyggelig!
BØNNA wrote:
Jeg for eksempel ligger inne med kallenavnet mitt og hvor jeg kommer fra, andre ingenting i det hele tatt.
Jeg vet hvem du er og hvor du bor! Laughing

Matija skrev:

Sitat:
Jeg vet hvem du er og hvor du bor!

Jeg skjelver allerede i buksa! Laughing
BØNNA wrote:
Det er jo det jeg mener! Det er jo svært få som har lagt inn noen opplysninger om seg selv i det hele tatt. Jeg for eksempel ligger inne med kallenavnet mitt og hvor jeg kommer fra, andre ingenting i det hele tatt. Hvis det blir passordbeskyttet, og du må legge inn f.eks fult navn og hvor du bor og eventuelt andre ting vi blir enige om, så vil vi nok kunne få vite litt mer om hverandre Laughing Det ville jeg syntes var veldig hyggelig! men du snakker om at alle skal være nødt til å legge inn faste data om seg selv? det vil ikke jeg. jeg vil bare ha et sted hvor alle kan fortelle det de selv føler for. forresten, du trenger ikke skrive "navn skrev:" når du siterer, du kan gjøre slik (uten mellomrommene): [ quote="navn" ]foo[ /quote ]. det vil gi:
navn skrev:
foo du kan få det automatisk ved å bruke knappen "siter" øverst til høyre på innlegget du skal sitere Smile

Syntes jeg var veldig flink jeg som endelig fikk til det dere andre har fått til? Er ikke så inne i dette her med data. Jeg er enig at det skal være valgfritt hva man vil legge ut etter at man har oppgitt, fult navn, hvor du bor, etc. Å diskutere med spøkelser er ikke så morsomt synes jeg. Jeg vil helst vite hvem jeg prater med! Dette krever at informasjonen ikke er tilgjengelig for andre enn de som har gått med på å oppgi det minimum av opplysninger som man blir enige om. Fult navn er et minimum i så henseende!!! Vil du ikke oppgi det har det ingen hensikt å opprette ytterligere restriksjoner på forumet slik jeg ser det. Exclamation

BØNNA wrote:
Syntes jeg var veldig flink jeg som endelig fikk til det dere andre har fått til? men det hadde du ikke Wink
BØNNA wrote:
Jeg vil helst vite hvem jeg prater med! Dette krever at informasjonen ikke er tilgjengelig for andre enn de som har gått med på å oppgi det minimum av opplysninger som man blir enige om.
jeg skjønner hva du mener, men jeg tror det er vanskelig gjennomførbart, da det i beste fall forutsetter at en admin manuelt godkjenner brukere og legger dem til i en gruppe. og for å se annerledes på det; i motsetning til meg tror du folk vil være interessert i å registrere seg for å få lese informasjonen. hva får deg i så fall til å tro at samme individ(er) ikke er i stand til å oppgi falskt fullt navn? hvordan skal man eventuelt håndtere det?
BØNNA skrev:
Fult navn er et minimum i så henseende!!!!!! Vil du ikke oppgi det har det ingen hensikt å opprette ytterligere restriksjoner på forumet slik jeg ser det. Exclamation som jeg skrev over; det er uproblematisk å oppgi falskt fullt navn. når det er sagt synes jeg slett ikke navn er viktig. det er mye mer interessant for meg å vite at BØNNA er en gammel kommunist fra asker som bygger sovjet-inspirerte tog og bygninger, enn å vite at BØNNA heter per hansen og bor i blåbærsvingen 4. forresten virker du litt ivrig på at folk ikke skal vite hvem du er i forhold til hvor godt du prøver å skjule det Wink

OK, jeg gir meg! Crying or Very sad

Da vi så smått startet opp Brikkelauget i høst, hadde vi en diskusjon om hvordan forumet skulle være. Spesielt Bønna og Michael tok til orde for at terskelen for å poste skulle være så lav som mulig. M.a.o ingen tvungen registrering.
Når det gjelder presentasjon osv., så synes jeg det får være opp til hver enkelt hva de vil legge ut. Jeg synes det er helt OK om noen velger å være anonyme i et forum som dette.