NSB Di 2

Er vel ikke så mange som følger med på det norske LUGNET-forumet lenger…
Tim Gould har laget en fin modell av NSB Di 2.
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=179547

Jeg følger med hver dag, jeg. Har prøvd å respondere på innlegget også men det stoppet et eller annet sted. Fin moddell, men taket kunne vært gjort noe med. Ellers lager Gould mange fine ting! Laughing Nå har jeg funnet noen flere bilder fra Øvreslottsgt men jeg tar fortsatt i mot tips om hvor jeg kan finne noen.

Tenkte litt at vi kunne hatt en DCC-drevet switcher/shunter på en egen sløyfe som da kunne bare flytte godsvogner hit og dit hele tida… bør være ganske enkelt å programmere, men likevel veldig morsomt å se. Da gjenstår det bare (Very Happy) å finne en måte for å ta magnetene fra hverandre!

For meg høres det ut som den enkle delen av det hele Laughing

Fortell Smile

Kan heller fortelle om hvor uløselig styringen ellers virker for meg Sad

BØNNA wrote:
Kan heller fortelle om hvor uløselig styringen ellers virker for meg Sad
Feil innstilling! "Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid!" Smile Elektromagneter? Sånn litt tilbake til topic; noen som har bilder av den orginale saken som denne LEGO modellen er basert på? Sånn for oss som ikke ser ett tog daglig i hvirkeligheta. Vi har en jernbanestasjon her i Tromsø, og hele 2m med jernbaneskinner, men det har enda ikke ankommet ett eneste tog hit...

Her Smile

Ellers tenkte jeg også på elektromagneter, men det blir litt tricky å “adressere” de vognene som skal være eller ikke være koblet (og ha strøm i alle). Tror nok vi må satse på en mekanisk løsning (noen dings som stikker ut fra skinner eller fra sida som blokkerer vognen når lokomotivet kjører vekk… Confused

Jeg lagde en slik vognfrakobler en gang, men hadde problemer med å få toget til å stoppe presist nok. Har ikke forsøkt igjen etter at jeg gikk over til DCC, så kanskje på tide med nye forsøk.
Selve frakobleren var en arm som ble skjøvet inn mellom magnetene. Skal se om jeg finner bilder av den, men jeg tror ikke jeg har det.

Jeg fikk påpekt noen løsninger:

  • Gronk
  • Arm-løsninger
    Personlig synes jeg at Gronk-løsningen er rett og slett genial Smile (noen bilder der fungerer ikke, men teksten forklarer alt). Må bare finne ut hvordan det kan gjøres. Jeg tenkte kanskje å bruke lysutgangen for å styre den ekstra motoren i lokomotivet, men må passe på strømstyrken og evt. induksjonsproblemer den utgangen ikke regner med. Også tror jeg at den utgangen kan styre motoren kun i én retning, så det blir en liten utfordring totalt sett Smile

…og her er min versjon av Di.2 (Di 2 841 i mitt tilfelle, men de to er ganske like). Det var endel detaljer jeg ville gjøre annerledes, i tillegg at det er mye kulere når man vet man gjorde det selv Smile

Også bilder av originalen (ja, jeg var på Oslo S og trainspottet litt Smile

Nå gjenstår bare å fikse noen detaljer etter at jeg har alle de klossene i hånda, samt installere en mekanisme for å koble fra vognene (det blir ganske problematisk, da det ikke er mye plass igjen inne Confused)

mulig å få dat/ldr/mpd-filen? :slight_smile:

Selvfølgelig Smile Sendt pr.mail.

Wihi! Da er lokomotivet ferdigbygd (dog mangler jeg noen få deler i riktig farge) og kjører fint, t.o.m med diesel-lyd! Very Happy
Bare frakoblingsmekanismen igjen!

Få se! Laughing

Ikke før det er helt ferdig da… det ser ikke 100% pent ut ennå, så du får kose deg med det bildet ovenfor inntil videre Wink

Virker den?

Etter mange, mange ideer, kombinasjoner og mekanismer, har jeg endelig funnet noe som ser ut til å virke! Til og med uten å endre på lokomotivets design (bortsett fra den bakerste nederste delen, men det kan jeg leve med). Jeg fant ut at det er temmelig trangt å ha kun 2 knotter i bredde for å leke med tannhjul og sånn! Confused
Som man ser på siste bilde holder magnetene seg sidelengs, noe som holder visst nok for å trekke minst 3 vogner (har ikke testet med flere), men det er likevel mulig å ta dem fra hverandre, selv med en sånn svak motor.
Bilder:

Tøffe greier! Du har ikke tilfeldigvis en liten filmsnutt av frakobleren i bruk?
Hvordan styres lokomotivet og dets funksjoner forresten? Det lurer jeg litt på.

Jeg venter nå på den ekstra DCC-dekoderen som skal styre mikromotoren (der fikk du svaret, og selve lokomotivet styres av en annen DCC-dekoder med lyd), så skal jeg prøve å programmere hele greia og lage en kort filmsnutt Smile