November: AI / IT going nuts

OK, kanskje ikke den beste tittelen, men månedens tema er:

AI (KI) er overalt. Vi er avhengig av mobil, PC og IT baserte løsninger. Vel, her er vi bare avhengig av fantasien!
Bygg noe relatert til IT eller KI. Det kan være programmering, spill, folk avhengig av mobilen sin - det er opp til deg! Dette er ikke en politisk sak, men ment som en humoristisk vei inn til det vi alle bruker stort sett hver dag.

Størrelse: Minst 16x16 og 20 klosser høyt, gjerne større.

Frist: 30. november kl. 23:59

Konkurransereglene må følges av alle, og jeg minner dere på å sjekke om de er endret: Konkurranseregler

Så - premie! Hva har vi i dag?

Vel, vår gode venn, burtikken med utvalget og medlemsrabatt,
Brikkebutikken

har levert også denne månedens premie:

Optimus Prime!

4 Likes

Lego Ai-datamaskin

Dette er en kvasi-fungerende Lego Ai-datamaskin. Sett en minifig på skanne-enheten og det kommer et Ai-generert bilde av den på skjermen.

Se video av den i bruk på YouTube:
https://youtu.be/J89ucNS7nz4?si=Ck6yx1Rl5AmE5BU_

IMG_8254

Se flere bilder fra prosjektet på Flickr:
https://www.flickr.com/photos/161844264@N04/53355872472/in/photostream/

Skanner-enheten inneholder en Lego Dimensions portal som er koblet til en Raspberry Pi mikro-pc som styrer prosessene.

Når basen minifigen står på leses av vises ett forhåndslaget Ai-bilde av figuren på skjermen. I framtiden håper jeg å få programmert den om til å Ai-generere nye bilder hver gang, men det rekker jeg ikke å få ordnet i denne omgang.

Jeg hadde egentlig tenkt å ta en pause fra å delta i konkurransen denne måneden pga travle tider med mye annet som skjer, men så kom temaet AI/IT som var perfekt for meg, mitt yrke og mine hobbyer, og jeg kunne ikke la være å bygge noe.

Dokumentasjon av at høyden på bygget er akkurat over 20 klosser:

8 Likes




“Alt var bedre før i tiden.”

4 Likes


“Smart-telefonens forbannelse”

4 Likes

Interesant! Hvis disse tre bidrag til konkurransen er representative for Brikkelaugets medlemmers forhold til kunstig kunnskapsformidling, edb maskiner og mobile telefonapparat, så må en konkludere med at 66 prosent er negative eller har lite til overs for fremtidens teknologi.

Det er kanskje litt mer nyansert enn som så. Jeg elsker teknologi og ser fram til hva vi kan bruke KI til i fremtiden, men akkurat smarttelefoner i kombinasjon med sosiale medier og “always-on” mentaliteten kan godt settes fyr på noen ganger… Vær heller til stede i nuet fremfor å filme og ta bilder av alt mulig skrot som de fleste uansett skroller rett forbi. </end rant>

1 Like

He-he! Nå er det opp til de andre med å komme opp med noe som kan endre det prosentvis. Eller ser vi 75 prosent i horisonten? Bare fremtiden kan gi oss svar på det.

Jeg hadde veldig lyst til å bli med på denne konkurransen, men har ikke rukket å begynne en gang. Og det blir dessverre ikke tid i dag heller til å bygge noe.

2 Likes

Oppgaven er tross alt AI / IT going nuts.
Det er ikke en oppgave som inviterer til positive fremtidsvyer.

1 Like

Ja, det er vel litt for mye forlangt at IT og KI vil gi oss positive fremtidsutsikter :roll_eyes:

IT gir positive fremtidsutsikter.
Kunstig idioti er overhypet, men gir begrensede, men positive fremtidsutsikter.

“[…] goes nuts” gir helt andre utsikter, og ikke på lang sikt i det hele tatt.

“goes nuts” hvis det er årsaken til et atomangrep eller forårsaker en annen fatal hendelse… Ikke umulig det har ringvirkninger på lang sikt.

Ringvirkninger, ja, men når IT tryner skjer det med lysets hastighet, snaut 30 cm/ns.

Mange drastiske hendelser skjer ofte ganske raskt,men konsekvensene kan ha uoverskuelig tidshorisont. Men siden konkurransen skulle ha et humoristisk tilsnitt så bør en vel ikke bli for alvorlig og fremstille uheldige konsekvenser .

“AI goes nuts” er mye morsommere å legge ut enn "snille, kjærlige teknologiske dippedutter er det koseligste vi vet :heart_eyes: "

3 Likes