Modular Buildings

Endelig er modulsettet 2013 offisielt bekreftet! Billig blir det også.

10232 Palace Cinema, 2,194 pieces, available in March

US $149.99, CA $199.99, DE 139,99€, UK £119.99, DK 1,099.00 DKK

Build a grand premiere at the Palace Cinema!

It’s premiere night at the Palace Cinema! Illuminate the night sky with the spotlights as the child star arrives in a fancy black limousine! Gather the crowd on the star-studded sidewalk, then head into the detailed lobby with a concession stand and ticket area! Take the grand staircase into the theater with a large screen, movie projector and reclining chairs for 6 minifigures.

Introducing the latest addition to the LEGO Modular Buildings series, the highly detailed, 2-story Palace Cinema corner building. This collectable model features a sidewalk of the stars, brick-built entrance doors, posters, sign frontage, a tower with spires and rooftop decorations. Includes 6 minifigures: child actress, chauffeur, female guest, male guest, photographer and cinema worker.

Includes 6 minifigures: child star, chauffeur, female guest, male guest, photographer and cinema worker.
Features brick-built entrance doors, posters, sign frontage, tower with spires and rooftop decoration, lobby, concession stand, ticket area, staircase, big screen, projector and reclining seats for 6 minifigures.
Vehicles include classic-style limousine.
Hard-to-find elements include a red baseplate and dark tan, dark red, and gold pieces.
Seat a 6-minifigure audience in the reclining seats!
Play on the star-studded sidewalk, in the detailed lobby or in the big-screen theater!
Collect and build an entire town with the LEGO® Modular Buildings collection: 10224 Town Hall, 10218 Pet Shop and 10211 Grand Emporium!
Palace Cinema measures 15" (38cm) high, 10" (25.5cm) wide, and 10" (25.5cm) deep.
Limousine measures 1.6" (4cm) high, 5.9" (15cm) long, and 1.9" (5cm) wide.

Designerpresentasjon;
youtube.com/watch?v=9HWKAvIYujw
Bilder;
brickset.com/detail/?set=10232-1#ui-tabs-2
Kilde;
brickset.com/news/article/?ID=5535

Litt tomt innvendig, hadde heller satt pris på litt dyrere og heller flere detaljer inni, men et må ha i allefall. Og enig i at bilen kunne vært litt mer exlucive, mangler litt krom synes jeg. Hva gjør dere her, oppgraderer dere modellene eller er dere trofast mot settet, synes dette er vanskelig, originalt eller litt extra detaljer. :question:

Helt enig. Første gang jeg har blitt skuffet av et modulhus fra TLG. Burde vært langt flere seter i salen og kanskje en sal/etasje til. Jeg har tidligere vært ekstremt trofast mot offisielle Legosett. Men jeg brøt strengt tatt en barriere der både når jeg tok deler fra 2 stk [setimg]7848[/setimg] til min egen modulTRU,

viewtopic.php?f=3&t=2073&p=15768&hilit=toys+r+us#p15768

Og nå sist med CityBank, der jeg kraftig mod`et 2 stk [setimg]3661[/setimg]. Men jeg har enda ikke tullet med modulhusene. Bortsett fra å adde en ekstra etasje på FireBrigade.

Men med Palace Cinema har jeg faktisk lyst å bygge det om fra hjørnebygg til et midt-i-bygg. Og ikke minst adde flere seter. Kanskje slå sammen 2 sett?

Takk for lenker:)

Når jeg så de førstebildene for litt siden, tenkte jeg “mæh” (ikke så veldig positivt;). Men etter å ha sett litt mer på disse bildene liker jeg selve bygningen bedre - selv om jeg ikke er heeelt kvitt “mæh” enda;)
Enig med dere at interiøret ikke er helt topp, virker litt halvferdig. Det er flere ok detaljer, men spesielt kinosalen virker mer som en midlertidig sal i et samfunnshus enn en ærverdig gammel kinosal. Jeg tror det kunne hjulpet mye om de ikke hadde gjort det til hjørnebygning. Da ville det vært plass til en litt bredere trapp, en stol til i bredden, antagelig en rekke til med stoler eventuelt brukt en stud til slik at man kunne bygd inn framviseren og ungått “framviser på platting” følelsen jeg får nå.

Det de allerede nå kunne gjort, som jeg tror ville gjort en del for følelsen av kinosalen, er å lagd “trapp” i kinosalen så andre rad med stoler er høyere enn første rad.

Det er flere valg de har gjort jeg syns er merkelige, som feks i en par andre hus hvor de har hevet 1. etg innvendig. Den eneste gode(?) grunnen jeg finner til en del av disse valgene, er at de har spart på brikker og dermed gjort huset billigere? 1099,- DKK må da være et av de rimeligste husene (idet de blir lansert)? Kanskje de håper å få enda flere til å kjøpe modulhus, som bare må ha de neste…som de fleste her inne:p

Kommer jeg til å kjøpe det? Klart…må ha det, bare må ha det:/

Ja, det blir kanskje vanskelig å få inn et sete til i bredden, men flere rader etter hverandre er lettere og det med å ha dem i trapp er en god idè. Selv om det ikke hadde vært en hjørnemodul ville man ikke fått inn en bredere trapp? Og det var vel slik bildefremviseren var i kinoer på 30-tallet? Alle vinduene er et større problem. Det har et stort MODpotensiale… Blir et spørsmål om skal, skal ikke lage MOD…

Mht trapp og ekstra rader/stoler, kommer litt an på hvilken vei man snur ting - dvs hvor man får nytte av de ekstra studsene.
Om det skal se ut som den fortsatt er fra 30-tallet innvendig burde de gjort noe med billettluken.

Føler jeg blei veldig mr. negativ nå:p Men som du sier, den har muligens mod-postensiale ja:)

Hadde det ikke vært for at dette var ett hjørnebygg kunne man jo også utvidet med en 32x32 plate til bakover og fått en skikkelig kinosal.

Jeg lagde jo modell av Verdensteateret her i Tromsø og fikk plass til nesten 200 seter i kinosalen.
Så at dette modulbygget bare har 6 seter er jo nesten bare latterlig lite. Ikke mer enn en hjemmekino :slight_smile:
Er litt enig om at den filmfremviseren tar litt mye plass. Hadde de laget den mindre og trekt første stolrad litt nærmere lerretet hadde de fått plass til en stolrad til. Og ikke minst burde rad to blitt hevet med en plate i høyden.

Men ellers liker jeg bygget og stilen på bygget.

Og angående mangler og ting vi skulle ønske at modulbyggene skulle hatt så ser jeg ingen problemer med å modifisere dem. Skulle av til tro at LEGO av og til nesten oppmuntrer til modifisering av modellene. Kan iallefall ikke tenke meg til at de skulle motsette seg det :wink:

Hvordan gjør dere som har modulhus og veiplater sammen det? Flytter dere husene noen hakk frem (hva skjer isåfall med hjørnehusene?), legger dere baseplatene over kanten på veiplatene, lager dere veldig breie fortau eller er det andre finurlige ting jeg ikke har tenkt på? :slight_smile:

Jeg eier riktignok ingen modulhus enda, men har planer om å handle de som er tilgjengelige før det er for sent, så da får man slike “problemer” å tenke på. :slight_smile:

Har ikke sett noen kino sal med bare 6 stoler men pent byggverk :wink:

Du kan jo utvide mot den ene siden i steden, eller til og med begge sider og få flere saler :wink:

Klubbstandarden som vi bruker på utstillinger og arrangementer er at vi har ekstra brede fortau, dvs. bygningene forblir umodifiserte, og så har man ekstra flis på veiplatene i tilsvarende stil som bygningene. Ser litt merkelig ut med bare noen få bygninger, men jo flere bygninger som kommer til, jo bedre ser det ut.

Her er hvordan vi ble enige om at veistandarden skulle være:
viewtopic.php?p=15453#p15453

Her kan du se noen eksempler på hvordan det blir på utstillinger med flere hus.
Det litt bredere fortauet kan fungere godt til å ha litt biler parkert på, en telefonkiosk, aviskiosk eller lignende ting. I svingene er det jo mange “knotter” på en standard plate. Skal alle disse dekkes med fliser (tiles) kan det kanskje bli litt mye og der fant jeg ut at man kunne putte på litt grønt som gjør at det blir en liten parkflekk i byen.

Den linken hadde dessverre ikke jeg tilgang til, men kanskje du kan linke inn et enkeltbilde?

Må være betalende medlem for å se linken :slight_smile:

Takk for svar F0NIX. :slight_smile:

Jeg ser at det ikke blir så voldsomt med bredt fortau som jeg hadde fryktet, så det er jo absolutt en løsning. Spesielt om man supplerer med diverse småting på fortauene som du nevner.

Jeg ser forøvrig også at jeg også trenger et par tiles i DBG. :smiley:

10232 Palace Cinema er ute på S@H;

shop.lego.com/en-NO/Palace-Cinema-10232

ser at den kommer ut 1. mars, altså min fødselsdag…dvs at det må jo være min gave fra lego til meg…må bestilles :stuck_out_tongue:

Som vist tidligere i tråden foretrekker jeg å bygge om, selv om modulærhusene er fete i utgangspunktet er det likevel standardmodeller som tusenvis av andre også har. Nå har jeg forresten fått bygd om dyrebutikken til minimodulærsystem også (16x24 bunnplate, ca 3 klosser lavere enn originalt):[attachment=0]Little-shop-of-horrors.jpg[/attachment]

Jeg tviler sterkt. På denne tiden brukte man nitratfilm, å kalle den brannfarlig ville være en underdrivelse. Den kjemiske sammensetningen er vel ikke helt ulikt krutt, hvis den tar fyr vil den brenne selv uten tilgang på luft og være nesten umulig å slukke (du finner sikkert noen youtube-videoer hvis du søker på “burning nitrate film”). Fremviseren måtte derfor plasseres i et eget asbestisolert rom med brannsikre luker mot salen, selv om du plasserer FB rett ved siden av kinoen vil ikke denne åpne løsningen være særlig trygg.

Kinoen er en klar ombyggingskandidat, interiøret er slunkent og jeg er misfornøyd med at tårnet bare er en halv fasade. Baksiden er jo bare sorgen, siden jeg foretrekker å ha et innoverhjørne som er presentabelt mot gaten må det nok litt arbeid til her også. På den annen side er det jo interessant at Lego tydligvis prøver med med forskjellige prisnivåer på disse settene og ikke bare kjører på 1600 over hele linja.

Her er et par av dem:

Selv bruker jeg ikke veiplatene i det hele tatt, jeg kjøpte 3-4 pakker for noen år sia og har ennå ikke åpnet dem…

Edit:

Beklager hvis jeg ikke var klar på dette, jeg tenkte det var rimelig åpenbart utfra kontekst.

pixmania tilbud på Lego, jeg løpte og kjøpte Star Wars Death Star. Den kostet jo kun 3129,- :smiley: :sunglasses:

[quote=“Chilis”]
Ja, løp og kjøp! Veldig greie priser på pixmania.com, rask og billig frakt er det òg. De har 4 av dem inne;

pixmania.com/no/no/20060/xx/ … play-grid/

I helgen så hadde jeg en skikkelig runde med bygging av modulhus. Bygde Pet Shop, Fire Brigade, Grand Emporium og Town Hall.

Var i utgangspunktet mer begeistret for diverse lisensierte serier, som LOTR, SW, Indiana Jones, men nå må jeg innrømme at jeg er skikkelig hektet, og modulhusene er den nye favoritten. Stort sett morsomme å bygge, mange flotte detaljer og byggeteknikker som jeg ikke har vært borti.

Noen som har noen formening om modulhus-settene er kurante prismessig som delesett for egne hus, eller er det bedre med PAB / Bricklink?

Blir vel uansett Palace Cinema først tenker jeg…