Modular Buildings

Når det gjelder utstillinger og slikt, hvordan ligger vi an med Modular Buildings.
Er det noen som har prøvd seg på en egendesignet MOC som vil passe inn blandt LEGO`s originale modeller.
Tenker mest på det at siden mange begynner å få de originale husene, ville det jo bli dumt å fylle en by med bare slike hus.
Jeg for min del har kun [set=10197]Fire Brigade[/set][setimg]10197[/setimg] og lurer litt på om jeg skulle selge den eller bare bygge den for Lauget sin del, altså til bruk for messer og slikt.

Ser nemlig at jeg ikke har plass eller råd til å skaffe meg hele serien med Modular Buildings…

Har derfor fått meg [set=10230]Mini Modulars[/set][setimg]10230[/setimg] i steden som passer perfekt på hylla hjemme…
Har dere andre noen tanker om dette ???

Jeg sto i Nürnberg i helgen og gjorde et valg jeg egentlig trodde jeg hadde gjort for en stund siden. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle fortsette å kjøpe de modulære bygningene (har alle opp til og med Fire Brigade) da jeg ikke har plass til de, og så koster de jo ganske mye også.

Jeg endte opp med å kjøpe meg Grand Emporium rett og slett av den grunn at jeg har lyst til å ha hele rekken (og dette er vel det settet som går ut først). Det er faktisk litt “ille” å tenke på når jeg faktisk ikke synes settet er så fint, men sånn er det, følte ikke at jeg kunne hoppe over Grand Emporium og ha resten i serien. Gleder meg da mye mer til neste sett i serien, Pet Shop, som jeg synes er utrolig flott.

Når det gjelder utstillinger osv. så skjønner jeg problemet du stiller. Det blir f.eks. rart å ha flere Fire Brigade tett på hverandre. På den annen side så er det bare kjempefint med flere Grand Emporium og Cafe Corner inntil hverandre, og forsåvidt også Green Grocer og Pet Shop. Men også disse blir det vel litt kjedelig å ha veldig mange av i en “stor” bygate. Så interessen for modular-mocs er nok stor rent utstillingsmessig vil jeg tro. Selv har jeg ikke kastet meg ut på et slikt ambisiøst prosjekt helt enda, kan i farta ikke huske om noen andre her har gjort det heller?

Jeg for min del har virkelig trykket modulbyggene til mitt hjerte, hva er vel en by-layout uten? Har alle bortsett fra de to første (argh).

Har man flere Grand Emporium kan man jo låne noen etasjer fra et “donorsett”, slik at man i utstillingen får ett høyere GE. Setter man to stk. inntil hverandre blir det også pent. Pen avrunding av kvartalet. Btw har jeg et uåpnet sett for salg.

På denne tiden i 2011 designet jeg Italian Icebar, se

viewtopic.php?f=3&t=1305&st=0&sk=t&sd=a&hilit=italian+ice

  1. januar i år bestilte jeg det fra Lego og regner med å motta det i nær fremtid. Bilder kommer.
    Jeg føler modul-moc kan være “min greie/hylle”. Er godt fornøyd med II selv om det er et enkelt design. (Husk at det er mitt første, men ikke det siste :slight_smile:)

For min del er det modulbyggene som har gjort meg til en AOFL.
Liker og bygge mine egne, så den legoen jeg kjøper er med tanke på og bygge mine egne modulbygg.

Er enig med at ikke alle modulbyggen er like fine, men man må jo ha disse!

Hør, hør. Enig, det hadde manglet noe stort og vesentlig uten modulbyggene! De originale ispedd egne MOCs skaper en fantastisk ramme for en naturlig city-layout :slight_smile:

Er jo mange her som har laget modulhus MOC.
Men siden ingen andre har startet med å vise frem til det så kan jeg jo starte med mine egne begredelige greier:


Dette var mitt første forsøk. Ble ikke helt fornøyd med resultatet. Manglet litt detaljer på utsiden syns jeg.


Dette er mitt andre og foreløpig siste forsøk. Ikke helt fornøyd med den heller. Men her var utgangspunktet at jeg villa lage noe i forskjellige blåfarger og som brukte de spesielle vinduspanelene som er buet i toppen som tak over en kafe på taket av bygget.

Kunne vært gøy med en byggekonkurranse!

Ja! Det hadde vært artig :slight_smile: Men vi må vente til vi får LUGBULKEN? :slight_smile:

Selv synes jeg det hadde vært artig og prøvd å bygd en kirke modulært. Det som er fint med dette er at dette mest sannsynlig aldri kommer til å bli gjort av Lego selv slik at bygget aldri på noen måte vil bli overflødig. Noe det f.eks. hadde blitt med en Town Hall.
Det er også svært vanlig i mange byer at gamle kirker ligger inne blant nyere bygg i bykjerner. Som f.eks. denne i München:

Veldig god idé! Jeg vil muligens prioritere et modulært sykehus. Nå har vi jo fått kirurger også.

Hehe. Ja hadde både lommeboka og plassen hjemme vært stor nok, så hadde verden vært et perfekt sted. Desverre må jeg nok innrømme at det får bli med ett modulhus. Siden prisen pr stk er Ca 1500, svir det nokså godt inn på budsjettet. Og når man i tillegg sliter med å få tak i enkelte hus i serien ser jeg ikke det som noe stort minus og ikke eie alle. Så får jeg heller bidra med det jeg har. Til fellesskapets beste.
Men det er morro og se at det designes nye hus, det gjør at vi står sterkere med tanke på en by-layout på en eventuell messe etc…

Jeg har ikke delt noe som helst her på forumet ennå, men modulbyggene er virkelig det som fikk meg tilbake til Lego (om det var bra eller ikke, holder jeg fortsatt på å finne ut av - økonomisk sett var det ikke voldsomt sunt, selv om jeg har hatt “råd” til det…) - så derfor kommer det et par bilder her:

Jeg har vært heldig nok, økonomisk sett, til å få tak i alle de offisielle settene så langt - jeg kjøpte CC og MS like etter at de var borte fra markedet, så jeg hadde flaks der. Betalte mer enn original pris, men langt unna det de går for nå. Og disse to hyllene er vel sånn cirka sentrum i samlingen, tror jeg:

Og så har jeg utvidet med et par sett fra Brick City Depot (NY Brownstone og Restaurant) - de står på denne hylla sammen med mine egne MOCs, som er et apotek (hvitt med mørkerødt tak), en scooterbutikk (tan), en leilighet (8x32, i grått) og den foreløpig siste, en bank (i hvitt):

Flere bilder i min Flickr, hvis det skulle være av interesse :slight_smile:

Takk for at du deler dine moc med oss andre :smiley: Her var det mange flotte bygg!!

Jeg har vel selv tenkt på en del av det som nevnes her. F.eks. at det blir litt ensformig når alle tar med de samme bygningene på utstillinger (IMO skyldes dette de avsindige prisene disse settene får når de går ut av salg. Folk ser på dem som uerstattelige samleobjekter og føler de begår en dødssynd hvis de bygger dem om eller bruker delene til noe annet). En ting er at prisen er litt høy (spesielt hvis man skal ha så mange at det blir en by), en annen ting er at de er uhåndterlige, tar mye plass og er litt mye “bare se men ikke røre”. En tredje ting er prestasjonspresset, det er vanskelig å matche størrelse og detaljer og egne MOCs blir ofte “begredelige greier” i forhold.

Så jeg har holdt på en stund med et minimodulærsystem basert på 24x24-plater istedenfor de vanlige 32x32. Dette er en skisse jeg gjorde i LDD i sommer (dette er forresten det første “ordentlige” prosjektet jeg gjorde i LDD, jeg hadde ikke funnet ut av “universe-mode” og var brukte bare deler som kunne kjøpes, rundt 1400 kr for 965 deler):
[attachment=2]Mini-modular-1.jpg[/attachment]En viktig detalj som ikke synes her er at huset er delt i to loddrett (istedefor løse etasjer), omtrent som et hengselhus uten hengsler. Legg også merke til veisystemet basert på 8x16-fliser. Bunnplaten til huset (av 6x12-plater holdt sammen med 2X-plater under) er laget slik at underkanten foran kan flyttes en knott tilbake, så man kan velge om man vil bruke veiplatene eller ikke. Tegningen viser standardstørrelsen hvor fortaus- og bygningsbredde er 5-7-7-5 med 2-2.5 etasje (i motsetning til 8-16-8 og 3-3.5 etasje for vanlige modulærhus). Jeg har ikke fått bygd denne ennå (må bestille noen deler), så det første minimodulærhuset som ble bygd var leiegården fra Pet Shop, her presentert av våre gamle venner Frihetsgudinnen og Selvsensurspøkelset:
[attachment=1]PS1.jpg[/attachment]Siden disse “halve” bygningene er så små i utgangspunktet har jeg beholdt bredden men redusert dybden til 24 knotter (legg merke til den grønne, opprinnelige platen nederst til venstre på det første bildet). Pga hagen og trappa er huset forskjøvet en knott bakover i forhold til “standarden” over, slik at fortausbredder etc. blir 6-6-8-4 telt forfra. Fordi huset er delt loddrett kan man sette fasadene ved siden av hverandre og se interiøret (inkludert hele trappen) fra en mer naturlig vinkel. Selve dyrebutikken er ikke bygd om ennå, jeg trenger noen fler blågrå (“bluish bley”?) deler.

I det siste har jeg holdt på med GE, som nevnt i en annen tråd var jeg egentlig innstilt på å skippe denne (siden den er veldig monoton i forhold til de andre modulærhusene) inntil jeg innså at denne monotonien gjorde den ideell for dette prosjektet. Her har jeg foreløpig beholdt etasjene (jeg har bare fått bygd om to av dem, ble ferdig i går) da det var omstendelig nok med rulletrapp og takvindu. Med to etasjer synes jeg den blir mer som et minimodulærhus skal være, men det er selvfølgelig kult å sette på den tredje når man først har den. Resultatet ble “Petit Emporium”, her presentert av Kleptopatra (hun er alltid i nærheten når jeg finner deler jeg har mistet):
[attachment=0]Petit-Emporium.jpg[/attachment]Første etasje har nå alle varene fra andre i originalen, byens bratteste rulletrapp og forhåpentligvis verdens eneste bærende parfymedisk. Holderen til den ene utstillingsdokka kommer farlig nær svingdøra, og må strengt tatt skubbes en anelse bort. I andre etasje er det bedre utvalg og proffere betjening, noe som bidrar til en litt mindre nordkoreansk kjøpeopplevelse. Seriøst, PE har vel halve arealet av GE, allikevel er det plass til alle varene og mer til. Jeg synes nok Lego kunne vært litt rausere med varer til originalen.

Jeg fant forresten ut at man fikse svingdøra så man blir kvitt den stygge svarte 4x4-platen. Bytt den ut med en 2x2 flis med knott i midten og en 1x1 rund plate oppå, og fjern kuletappen nederst på døra. Bytt så ut den sandgule pluggen øverst med en (rød) #2-aksling, og den grå runde 4x4-plata med en vanlig 2x2 e.l. Hvis plata over døra likevel skulle bli presset opp, fjern den øverste svarte pluggen mellom segmentene i midten av døra slik at den røde akslingen kan dyttes litt ned (tror ikke dette er nødvendig). Den vanskelige delen er at du trenger EN ekstra mørkeblå 1x2-flis for å få mønsteret bra på standardmodellen…

Flott innlegg Axel :smiley:

Du viser og forklarer detaljert hva du har gjort, tenkt og utfordringer. Det gir inspirasjon! Her er det rom for mange størrelser og hver og en må finne sin stil, tilpasset hva man liker og har plass til :slight_smile: Selv syns jeg modulhusene har vært god trening på å lære noe teknikker osv og har tatt meg fra sett til mod og så til moc, i tillegg til at jeg syns modulhusene har mange gode deler til å bygge andre hus av.

Dette er en veldig fin tråd å følge med på - takk til alle som deler bilder og erfaringer!

Selv har jeg ikke så mange sett enda (nylig blitt AFOL…), men har gått til innkjøp av Fire Brigade - og den har vakt såpass stor begeistring her hjemme at nå er fruen i huset på god vei til å bli AFOL også. Hun ønsker seg de øvrige husene som er i salg allerede. Når jeg ser hvordan dere selv bygger MOC-modularhus, må jeg innrømme at jeg blir veldig motivert til å prøve på noe lignende selv. Må bare hamstre meg opp et skikkelig lager med brikker først :smiley:

Gikk til anskaffelse av Mini Modulars-settet også, og det rakk jeg ikke bygge selv engang, før fruen hadde kapret settet og bygde nesten hele gaten :open_mouth:

Har sett dine MOCs på Eurobricks og må si jeg er veldig imponert! Du stiller et par klasser over meg!

Må si meg veldig enig med deg i dette. :blush:

Likte veldig godt prinsippet med og trekke baseplaten en knott tilbake! Må forske litt på dette i kveld!

L@go: Jeg har kikket gjennom bildene dine på flickr og jeg er mektig imponert og faktisk på grensen til målløs! Fantastiske kreasjoner og en enestående detaljrikdom og kreativitet innvendig!!! Hatten av!!

Hehe. Ser det er liv her, og det er bra for vi trenger en diskusjon og et fokus på dette.
Skal vi holde klubben i hev og vise folk hva LEGO faktisk kan brukes til, kan en by med både offisielle hus og MOC være UTROLIG STILIG !

Har bygget ferdig min mini-modular som jeg må si er meget detaljerik til å være så liten.
Håper bare de følger på med de siste husene i serien som mini modeller, slik at gaten blir komplett.
Morsomt også å se hva dere har lagt ut av bilder, det inspirerer også andre til å lage liknende ting, eller plukke elementer.
Gleder meg til fortsettelsen.

Takk for hyggelige ord, alltid inspirerende å høre slikt :slight_smile: har ingen nye modulbygg på trappene nå (annet enn å kjøpe og bygge Town Hall, naturligvis), for øyeblikket går det mest i kjøretøy. Venter på deler til 15 nye i disse dager, og noen av dem er jeg veldig fornøyd med (designer alltid i MLCad først).

Axel: Liker ideen din. Ser stilig ut også, spesielt “innover-hjørnet” på baksiden av CC (går ut fra at det er det det er)…