Legonyheter 2012

Her kan vi gjerne poste det vi kommer over av nyheter for 2012. Jeg begynner med å henvise til denne linken som lister ned en rekke rykter i denne omgang, men føler det er et visst “hold” i disse…:

smashing-bricks.com/

Men du skal gjerne bruke denne linken :wink: http://smashing-bricks.com/2011/08/13/lego-2012-rumours/

Forsiden forandrer seg. Bare husk ingen bilder med hemeligstempling.

Når kommer vi se noe av nyhetene i LEGO CITY 2012.
LEGO kommer nyheter i desember det er LEGO CITY.

Jon Erling

Hvis du ønsker å se hva Lego kommer med i 2012, anbefaler jeg deg å ta en tur på Eurobricks.com.

Kommer det ikke noe nytt nå frem til jul? Kun spesial sett på lego@home. Å hva kommer så i romjulen? Pleier jo altid komme endel da.

Er nok ikke så mange 2012 nyheter som kommer nå frem til jul :wink:

men det er masser av nye ting som kommer neste år.

Lister kan dere jo finne på Eurobricks som nevnt. google har mange alternativer.

nye temaer og flere Cars sett.

[Grinebitermodus] Dette er da et særdeles dårlig forslag når man har et velfungerende forum her i Brikkelauget som fortjener den aktiviteten det kan få. Istedenfor å henvise til andre kilder, hadde det vært mye mer nyttig om du tok en enkel klipp/lim slik at aktiviteten kunne fortsatt her.

[Kverulerelittmodus]Er vel ikke enig med deg at det var et dårlig forslag. Hadde du sagt litt lite gjennomtenkt så kunne jeg muligens vært enig. Vedkommende fikk hjelp til å finne ut av det han lurte på, samt besøkt stedet Eurobricks.com - kanskje for første gang - og kanskje også utvidet sin Lego horisont (ref min egen erfaring)…

…det som irriterer meg mest er at jeg opprettet denne tråden uten at det tydeligvis bærer noen frukter;

viewtopic.php?f=1&t=1584

En viss research bør forventes før man oppretter en ny tråd. Nå har vi to med samme hensikt; nyheter 2012.

Burde enkelt kunne fikses av en moderator :slight_smile:

Det som er det største problemet er at ikke alt er offentlig. Vi vil gjerne ha minst mulig ting som ikke er offentliggjort fra LEGO før vi poster. Dette har med rettigheter og for å ikke ødelegge overraskelsen.
Derfor vil ikke alt kunne skrives inn her. Da vil Brikkelauget slippe å motta mailer fra LEGO Gruppen om å fjerne ting og tang som dem vil vi skal fjerne.

Hm, skeptisk. Vi har da ytringsfrihet og poenget med et forum er vel å diskutere nyheter og emnet forumet er for? I dette tilfellet alt som har med Lego å gjøre. Hvis jeg skulle ønske å skape et rykte om at Lego kommer med ett eller annet kan vel ingen stoppe meg? Lauget er jo selvstendig og ikke offisielt støttet. Litt av gøyen er jo å diskutere nyheter og få opp forventninger. Og ikke minst planlegge hva vi skal bruke en formue på i 2012.

Jeg er helt enig med deg i det du sier, Chilis. Synes også at vi burde kunne diskutere fritt, uavhengig tema. Og, et viktig poeng som du nevner er at vi er ikke støttet av LEGO eller har noe profesjonelt forhold til de, annet enn ambasadør og Matija som er sertifisert profesjonell.

Det er helt klart at man kan diskutere fritt her på forumet så lenge man holder unna bilder stemplet “Classified” eller lignende eller at bildene ikke er releaset fra LEGO selv. Sett nummer og sett navn lekker jo ut i ny og ned og kan jo diskuteres, men dette er jo også “hemmelig” informasjon som LEGO ikke vil skal komme ut. Så det er vanskelig der også.
Det er som i bilbransjen, der er det heller ikke lov til å diskutere navnet på en ny bilmodell som er ute å prøvekjører med kamuflasje. Men alle kan ta bilder av den når den viser seg offentlig (med LEGO blir det bilder på utstillinger), og man kan diskutere at det og det merket kommer med en ny SUV for eksempel og så vise bilder av den tatt i offentligheten hvor den er kamuflert.
Blant LEGO kan vi da altså fritt diskutere ett nytt modulhus vi har sett bilder av uten å vise bilde eller oppgi faktisk settnummer eller navn her på forumet.

Jeg vet ikke hvordan Brikkelauget stiller seg til dette, men jeg kan si litt om hvorfor vi ikke tillater lekkasjer på en del amerikanske sider jeg er aktiv på. (En lekkasje defineres som bilder eller informasjon som ikke enda er gjort offentlig av Lego eller offisielle partnere.)

  1. Lekkasjer kan få rettslige følger. Klimaet i USA er ganske annerledes enn i Europa (og spesielt Norge). Nettsteder som publiserer lekkasjer mottar “cease and desist”-brev fra Lego hvor de trues med videre rettslig forfølgelse om de ikke fjerner lekkasjene.

  2. Det blir vanskeligere å holde sidene operative. Lego utøver de samme rettslige truslene mot nettleverandører og andre tjenestetilbydere (som Flickr, Brickshelf etc).

  3. Lego sørger for at ulike fordeler opphører. De fleste større sidene samarbeider med Lego og har fordeler av dette, eksempelvis i form av å få sett tidlig etter lansering for anmeldelse, sett til premier, subsidiert reise til arrangementer i Lego-regi, tilgang til aktiviteter, tilbud og rabatt i Legos butikker, LUGBULK, og ambassadørposter. Dette er fordeler og goder som kan fratas de som publiserer lekkasjer.

  4. Man ønsker å støtte Lego. Lego har god grunn til å ikke ønske lekkasjer av konfidensiell informasjon. Det dreier seg blant annet om de kommersielle fordelene ved at produktene lanseres og markedsføres på riktig måte og til riktig tid, og frykten for å bli kopiert av konkurrerende selskaper.

Vet ikke hvor interessant dette er for dere her, men.

Takk for utfyllende svar. Siden Lego tydeligvis har god kontroll (på hva andre foretar seg) foreslår jeg at de iverksetter tiltak for å UNNGÅ lekkasjer fra egne rekker først og fremst. At entusiaster viser glede eller skuffelse over et rykte kan være nyttig for Lego. Sett at ryktet er usant og folk er i ekstase, da kan Lego bruke det som et sikkert tegn på at det ville vært en god idè å virkeliggjøre.

Jeg KAN strekke meg til å være enig i at det blir feil å spre hemmelige bilder, men stiller likevel spørsmål ved hvordan de kom ut i utgangspunktet. (En fotograf kan ligge i en busk å ta bilde av en kamuflert, ny Mercedesmodell på testbanen i Tyskland, men når Lego først har klar en Legomodell/eske kan jeg ikke se hvorfor det er et problem å spre det når det først er kommet ut!) Kan jo ikke være SÅ hemmelig lenger når det først er lekket i utg.pkt.

Hvis et hemmelig bilde først er på nettet har en evt. konkurrent fått fatt i det lenge før noen andre har rukket å spre det. Yes, yes… Lego ruler.

Lego bruker selvsagt ressurser på å forebygge lekkasjer fra egen organisasjon, uten at det er mulig å bli 100% tett. De har blant annet tidligere gjort noen grove tabber i konfigurasjonen av eget nettsted.

De fleste lekkasjene kommer uansett fra tredjeparter, i form av enten sløve eller utro tjenere. I utvikling, produksjon, markedsføring og lansering av et produkt er det en lang rekke mennesker som nødvendigvis må involveres og dermed har muligheten til å lekke informasjonen de mottar, mer eller mindre bevisst.

Forhandlerkatalogen er kanskje den vanligste kilden. Den sendes til alle forhandlere og inneholder informasjon om alle vanlige sett som kommer for det gjeldende kalenderåret.

Et annet punkt som kunne vært lagt til lista i mitt forrige innlegg er at bildene som lekker ofte er midlertidige illustrasjoner, hvor modellen er uferdig og/eller står tilbake for det som blir det endelige produktet. At slike bilder spres er dårlig publisitet og produktreklame.

Siden jeg trakk inn bilbransjen for sammenligning her så kan det jo nevnes at også der så sendes det ut bilder av nye kommende modeller til bilbransjen hvor disse bildene er stemplet konfidensielle frem til modellen faktisk er klar for salg. Altså har de som mottar disse ikke lov til å spre disse videre.
At noen ligger i buskasset og tar bilde av en av disse nye modellene som er ute å prøvekjøre er helt lovlig. Ikke ønskelig, men lovlig.
Samme skjer jo innom LEGO som sender ut produktkataloger med hemmeligstemplet bilder til forhandlere for at de skal kunne bestille disse FØR de blir lansert. Disse bildene er altså heller ikke lov å formidle videre inntill LEGO har frigitt de aktuelle settene. At noen likevel tar bilde av dette nye settet som stilles ut på en utstilling i all offentlighet er jo fullt lovlig. Iallefall i Norge…

I Brikkelaugets vedtekter står det i:

Og jeg mener vi bør holde en god tone mot LEGO for å kunne få ytelser derfra. Vi er en så liten klubb at vi ikke er tjent med å komme i klammeri med LEGO selskapet.

Når det gjelder nyheter i 2012 så kan vi likevel diskutere de forskjellige settene som kommer uten å nevne settnr, settnavn eller vise bilder her frem til de er blitt offentlige. Men da blir det jo mye synsinger og ryktespredning uten å få det bekreftet.
Ser ikke hvorfor en slik diskusjon er noe poeng i idet hele tatt. Men det er min personlige mening.
Det blir jo som å vite eksakt hva man får i julegave, det blir jo kjedelig når du endelig åpner gavene…
Mye mer morro å få en overraskelse når LEGO frigir settene og bildene av disse.

Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener med “lov”-begrepet her. Rent juridisk er det da i praksis ingenting ulovlig med å ta bilder fra en forhandlerkatalog og publisere dem på nettet, med mindre man har inngått en avtale som sier at en ikke har lov til det - og det er mange måter man kan få tilgang til for eksempel forhandlerkataloger på uten å skrive under på noen slik avtale.

Når et sett dukker opp på en offentlig utstilling er det omtrent alltid i regi av Lego eller en offisiell partner, og da anses ikke bilder av det som lekkasjer.

Enig i det du ellers sier, sånne diskusjoner basert på “noe en har sett som en ikke kan si noe om” er vanligvis lite interessante.

Her er det ingen snakk om noen avtaler. LEGO eier alle rettigheter på alt som det står LEGO på. Forhandlerkatalogen tilhører LEGO og ingen kan ta bilder fra den og publisere dette noe som helst steder.

Kilde: http://aboutus.lego.com/en-us/corporate/fairplay.aspx