Legonyheter 2012

Såså, vi behøver ikke å være redde for konsekvensene av å diskutere rykter om nye sett. LEGO er mest opptatt av at bilder merket med “confidential” ikke blir spredd. Det eneste de eksplisitt har bedt oss om er å unngå posting av hemmelighetsstemplede bilder (se vedlagte pdf).
[attachment=0]Fan_comm Version CEC.pdf[/attachment]

Haha, det hadde jeg ikke tenkt på - skylder på seint nattarbeid :wink: Men argumentet er strengt tatt fortsatt gyldig for settinformasjonen som ikke er bilder…

Hva hvis man poster linker til diskusjoner på andre forum hvor det ligger hemmligstemplede bilder. Er man da på riktig eller gal side av “loven”?

Jeg må si jeg støtter Chilis i denne saken, det burde ikke være Brikkelaugets ansvar å demme opp for lekkasjer fra andre kilder, selv dette med å ikke poste hemmeligstemplede bilder er i grenseland. Et spesifikt tilfelle: sportbricks.blogspot.com har postet et bilde av serie-6-figurene. Selv om bildet har noe graps som kan minne om de typiske “confidential”-stemplene, er det i så lav oppløsning at det er helt uleselig. På Brickshelf finnes det flere bilder, en del av dem er tydligvis “preliminaries” (spesielt alienen med robotkropp og frihetsgudinnen med skjørtet bak-frem) uten at de er merket som dette.

Det virker som slike lekkasjer hovedsaklig er fra forhandlerkatalogen og lukkede bransjemesser. Lego vet utmerket godt at hvis man publiserer informasjon til titusner av personer (selv under “non-disclosure agreement”) VIL dette lekke ut på nett. Hvis de har problemer med dette må de vurdere hvor mye de vil vise i slike kilder (f.eks å erstatte midlertidige bilder av kommende samlefigurer med 16 standardsilhuetter) og evt. konsentrere seg om den opprinnelige lekkasjen (dvs. den som faktisk underskrev NDAen og siden lot bilder komme på avveie).

Jeg mistenker heller at dette er litt planlagt spill, f.eks er det påfallende at bilder av neste samlefigurserie alltid dukker opp samtidig med at den gjeldende serien er i ferd med å nå butikkene. Det at de er redde for konkurrenter tror jeg INGENTING på, jeg er ganske sikker på at Megabloks både får forhandlerkatalogen og deltar på messene. Ved å la såkalt “konfidensielle” bilder lekke ut skaper man blest om produktet blandt AFOLs etc, samtidig som man reduserer lekkasjene til mainstream-media og folk som ikke aktivt leter etter dem. Jeg er skeptisk til argumenter om ødelagte ovveraskelser, Legos produkter burde være av en sådan kvalitet at de står på egne ben og ikke være avhengig av eksakt timet markedsføring for å selge. De klarte jo å holde Grand Emporium og Black Pearl hemmelig ganske lenge, så jeg tror nok de kan hvis de bare vil.

Når det gjelder mailer fra Lego mener jeg vi må ta det på en sak-for-sak basis, altså at hvis vi skulle få slike henvendelser om spesifikke bilder får vi vurdere å fjerne disse HVIS de er postet som vedlegg i gruppen og ikke bare linket fra en annen webside. Den verste sensur er selvsensur, vi kan ikke avstå fra å diskutere visse temaer I TILFELLE vi skulle få en henvendelse. De som poster slike bilder bør heller ha i bakhodet at de kan bli fjernet, og formulere innlegget slik at det gir mening selv om bildene blir borte (beskrive modellene og linke til kilder). På den annen side bør vi ikke tolerere krav om fjerning av hele innlegg/tråder eller linker til sider med forbuden frukt.

Off topic: Tenker når jeg leser denne tråden at det er viktig at diskusjonen ikke tar dimensjoner som den ikke bør ha. Det som er sentralt er Cecilie`s innlegg: “unngå posting av hemmelighetsstemplede bilder” her på forum. Diskutere kommende nyheter osv gjøres og skal gjøres etter min mening. Dette forum er et Brikkelauget forum. Brikkelauget er en lug bla tilknyttet ambassadørprogrammet til Lego og er med på Lugbulk ordningen. For at vi som forening (ja, det er en forening som eier dette forum) skal kunne nyte de goder som som innkjøp av billige klosser, ambassadørprogrammet osv som foreningen så må vi følge visse regler som Lego har satt, uansett hva man måtte mene om det :slight_smile:

Topic: Selv er jeg veldig spent på noen sett som kommer i 2012. Spesielt kommende exclusive sett: 10223 Kingdoms Joust og 10224 Town Hall.

De nye Exclusive settene høres spennende ut.

Og ut fra det jeg har sett fra de andre seriene må jeg si at den nye Friends serien faktisk er den som jeg liker best. Der er det en god del nye farger og nye sett og nye byggemåter. Selv om jeg ikke liker figurene der. De ligner dessverre alt for mye på Jack Stone. Er dog en fordel at man kan mikse og matche slik som på en minifig med bein, torso, hode og frisyre.

Super Heroes serien syns jeg godt de kunne latt vær for min del… Ser ut som de går tilbake i gamle “synder” og lager mye juniorized sett igjen :frowning:

Creator og Technic ser nå ut til å bli for det meste nye varianter av allerede tidligere utgitte sett i disse seriene. Ikke så mye nytenking der.
Forrest fire patrol og police patrol var jo endelig noe nytt da. Vi har jo allerede spottet noen nye deler der.

Som tidligere diskutert kan bilder ikke legges ut her på forumet. Så folket får bare selv følge med :wink:

ikke enig med deg :wink: men mange flotte sett. mye flotte deler og spennende pastell farger. det kommer muffinsformer og nye blomster man kan sette på denne:
Men synes det er litt galt å sette en mann forran grillen når hele friendsserien skal være en storsatsning mot jenter. Hele serien skriker jo at jenter ikke klarer å grille…

Husk der at det er ikke kommet ut bilder av annet enn figurene til minifig Super Heroes serien :wink: Hero Factory typene er noe noen liker, men ikke alle.

enig med deg der. lite nytenking. i technic sere ut som det er laga miniatyrer av det som allerede er ute i stor størrelse. f.eks. unimogen og samme i creator. en mini modell av den digre brannbilen.
håper det blir no mer spennende sett i likhet med hytta og fyrtårnet som kom ut i år…

Men den nye brannbilen i Forrest (City?) serien er helt herlig =) gleder meg til å kjøpe den.

For å si det enkelt. Det er ingen ting galt med å poste bilder som ikke inneholder vannmerket “confedetial” eller “prelimenery”. alle bilder i forhandlerkatalogen er merket med slike vannmerker.
Bilder fra forhandlerkatalogen skal egentlig ikke postes noen steder i verden. Dette blir meldt til LEGO som setter sine advokater på saken.

Endret:ingen ting galt med å poste bilder uten hemmelighetsstempling. Men man må tenke på sin lojalitet mot TLG. Dersom man velger å poste bildene bidrar man til at konkurrentene får tilgang til settene og kan begynne produksjon av sin versjon.

Bilder som blir tatt på forhandlermesser er ikke hemmelig. Det finnes LEGO bloggere som har tilgang til lukkede forhandlermessene som videreformidler disse settene til andre AFOL’s som oss.

Kan vi nå holde oss til nyhetene som kommer på rekke og rad?

her er forresten rykter om 3 andre exclusives sets
» 10225 R2-D2
» 10226 Sopwith Camel
» 10227 B-Wing

samt sneak preview av Star Wars 9492 TIE Fighter

[youtube]jWeeqsrKJFE[/youtube]

Greit at du mener det, men bare for å presisere: Lego er uenig, og dytter advokater på steder som publiserer bilder også uten slike merker, om de ikke offisielt er sluppet enda.

Og; jeg er ingen forkjemper for (selv)sensur her, jeg la bare fram hva argumentene er hos andre.

Ikke min mening. Det brevet Cecilie postet som er signert av LEGO CEO & President sier det jeg skrev ned på norsk.

Brevet ber pent om at man ikke viser fram bilder med vannmerker, ikke at alle andre bilder er OK (selv om de fleste lekkasjene kommer fra kilder som er vannmerket). Settnavn og informasjon er jo også ansett som lekkasjer, selv om brevet heller ikke sier noe om det.

Hvis 10224 Town Hall svarer til halvparten av forventningene mine så kommer jeg til å sitte klar på S@H når det nærmer seg lansering! Hadde vi bare fått et sykehus også nå så…

Hva forventninger er det da? :slight_smile: Hva vet du som jeg ikke vet, hehehehe… Enig med deg, vi må få et modulsykehus!!

Å, jeg vet nok masse som du ikke vet - men ikke om akkurat dette. :wink: Men bare idéen om en Town Hall i CC-style (satser på at det er tilfelle) er nok til å få tankene til å løpe løpsk. Spørsmålet er bare om den får plass på en 32x32-plate, noe slikt burde jo egentlig hatt litt areal rundt seg for å bli bra. Det gjelder jo forsåvidt et modulsykehus også. Men jeg tar imot alt, så lenge det er i minifig-skala og kan brukes i byen!

Oi, der dukket visst selvsensurspøkelset opp igjen…

Når det gjelder lojalitet mot Lego er den riktignok stor, men ikke ubegrenset. Selv om jeg ikke vil gjøre noe som kan skade Lego finner jeg meg ikke i angrep mot ytryngsfriheten, spesielt ikke i disse ulvetider. På meg virker også hemmeligstemplingen meningsløs, siden de stort sett stammer fra forhandlerkatalogen som det burde være en smal sak for konkurrentene å få tak i (det hadde ikke forundret meg om Lego er såpass klar over dette at Megabloks o.l. står åpent på adresselista). Bilder som har større potensiale til å skade Lego (fra tidligere i utviklingsprosessen) har ofte ikke dette stempelet, og det er dermed ikke umiddelbart åpenbart at det er hemmelig.

Uansett er jeg litt skeptisk til hele “konkurrentene kan få tak i det”-argumentet, og føler det er advokatmat og verste-fall-tenkning. Finnes det hele tatt noen eksempler på at Lego (eller noe annet leketøysfirma) har tapt betydelig salg pga. at konkurrenter har fått etterligninger på markedet omtrent samtidig?

OBS: Sportsbricks har nå flere hemmeligstemplede bilder (City, Dinohunter, Ninjago og Starwars) fra forhandlerkatalogen. Don’t go there.

Om dere søker litt på YouTube og på Google så finner dere masse bilder av nyheter fra 2012 nå. Bare sånn lite tips. Men vi vil fremdeles ikke at bilder stemplet classified blir lagt ut her på forumet.

Kan vi heller ikke holde oss til diskusjonen og diskutere settene? Er helt sikkert mange her som har sett mange av de settene allerede.

Vi har jo som tidligere nevnt sett flere nye deler i disse nye settene som det er lekket ut bilder av.
Er det noen spesielle deler dere ser frem til å få “tatt i” ?
Cupcakes/muffinsformer og round 1x1 tile er nå en av mine favoritter til nå. Er jo mange andre nye deler også.
Mange eksisterende deler som kommer i nye farger, det er jo også spennende. Gjenbruk av gamle former er alltid kjekt.

Brickforge hadde vel planer om round 1x1 tiles, lurer på hvordan det går med de planene nå som LEGO har tenkt å lage slike selv? Eller kanskje de har kjøpt produksjonen til Brickforge? Om Brickforge har startet å lage dem først, så er det jo LEGO som lager kopier av andre og ikke motsatt :slight_smile:

Jeg er litt skeptisk til de nye figurene i Friends serien. Men har lagt min elsk på selve serien og kommer nok til å kjøpe mye av den serien der. Uansett om de kaller det “jente-LEGO” eller ikke! :slight_smile:

Som City-entusiast ble jeg naturligvis veldig gira på de nye sivile kjøretøyene, inkludert ambulansen. Fint å se at LEGO holder fast ved de. Forøvrig så ser det ut som de nye “Forest Patrol”-settene virker veldig biljaktrettede ut, med svært mange kjøretøyer, både til skurker og politiet - på den andre siden er jeg ikke like entusiastisk med skogbrannbilene. Men ingen store skuffelser ennå, så det er bra!

Av nye deler:
[]Nye hjulhus som ser ut til å plass til ballongdekkene som ble introdusert for noen år siden.
[
]1x1 runde flis - disse dukker også opp i NinjaGo som amuletter, tydeligvis.
[*]1x2 mursteins-kloss. Denne synes jeg er litt juks, men er sikkert konge for å lage finere detaljer og aksenter på bygninger.

Mini modular! -Så utrolig kult! 1356 deler, wow! :wink: Kun for Lego VIPs, kommer på nyåret/våren

[setimg]10230[/setimg]

bricktuts.com/2011/09/lego-m … s-preview/

thebricklife.com/lego-mini-m … exclusive/

Det kommer rett inn på nyåret. Det ble vist fram av designeren under festmiddagen i Skærbæk sist helg. Flott sett og noe å glede seg til. Inneholder bla 22 stk trans-clear brick, som nå blir reprodusert :smiley: