Lego S@H

Hei!
For Dokker e det kanskje ikkje så irriterande, men æ ergrer mæ grønn kver gang. Når æ velger Land: Deutschland, OG språk: Deutsch, så hopper han (datatrollet, hele sida) enten tilbake til USA eller til engelsk. Senest ved neste skritt, altså etter valg av en el. annen kategori.
Vel, så sparte vi de pengan. OG har gjort noko for blodtrøkket. Dem kan bare 0 og 1.
“Kan Du ikke ergre deg svart-rød-gult?”
Gyllen. Det er gold, det som glinser el glanser.
Patriotiske hilsener
Micha

Men hva skal man vel med S@H uansett? Wink

Nåja, noen av oss har slektninger og/eller venner i utlandet som kan ta i mot eller videresendre pakken(e). Tungvint, men det virker.

Greit nok, men er det uansett noe å hente på å bruke S@H (i Europa)?

Jeg har irritert meg grønn over at Norge ikke er på listen til Shop@Home helt siden 2000, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg har vært i kontakt med customer service mange ganger, men aldri fått noen forklaring på dette.
Har bedt en venn av meg som er journalist i Dagsavisen om å finne ut av det, håper han får bedre svar enn meg.
Nå kan man jo også lage egne sett v.h.a. Lego Designer og så få dem fardiglagd i egne esker fra fabrikken. Hadde vært skikkelig kult som gaver til ungene, men nei…

Flott at det er flere som spør å maser om å få Norge på Shop@home lista!
Jeg har spurt og mast mange ganger og det siste svaret jeg fikk var at “Norge har så vanskelige import og tollregler” så derfor hadde de ikke tatt bryet med å legge inn Norge. Jeg tror nok det må være noe annet som er grunnen. Hadde vært kjekt å vite HVA som er grunnen slik at vi kan få ryddet unna det problemet.

F0NIX wrote:
Flott at det er flere som spør å maser om å få Norge på Shop@home lista! Jeg har spurt og mast mange ganger og det siste svaret jeg fikk var at "Norge har så vanskelige import og tollregler" så derfor hadde de ikke tatt bryet med å legge inn Norge. Jeg tror nok det må være noe annet som er grunnen. Hadde vært kjekt å vite HVA som er grunnen slik at vi kan få ryddet unna det problemet.
Helt enig. Vanskelige import og tollregler kan det umulig være. Amazon, cdon, ebay, osv. osv. fungerer helt fint hit, bare ikke Lego! Kan det være at forhandlerne protesterer? Dess mer Lego vi handler online, dess mindre handler vi i butikken - kanskje. Dette kan umulig være et teknisk problem, det må være et markedsproblem. Lego selger ikke til oss, rett og slett fordi de ikke vil. Og jeg nekter å finne meg i det. Jeg har vært lojal Lego-kunde i mer enn tretti år, og vil ha tilgang. Jeg er forresten også bruker på 43things og har gjort dette til en av tingene jeg vil ha gjennomført.

Hei…
Skal snart få sendt nesten 15 kilo med Lego fra Danmark… Det er fra privat person da… Så er spent på toll prisen der ja… Regner med det vil koste litt ja… Men skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få inn noe plastikk til Norge…
Men det er de EU reglene… :twisted Ola Dunk kan ikke gjøre så mye med det…

Legomani wrote:
Hei.. Skal snart få sendt nesten 15 kilo med Lego fra Danmark.. Det er fra privat person da.. Så er spent på toll prisen der ja.. Regner med det vil koste litt ja.. Men skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få inn noe plastikk til Norge.. Men det er de EU reglene.. :twisted Ola Dunk kan ikke gjøre så mye med det..
Jeg tror ikke det er noen spesiell toll på leker. Det er vel 25% mva på det, men ikke noe annet som jeg vet om. Gebyr for fortolling og sånt blir lagt på av posten eller annen tollbehandler. Jeg vet jo ikke om du får tilbake den danske merverdiavgiften. Hadde du handlet fra et firma så skulle de ikke lagt på dansk mva i det hele tatt. Har aldri hørt om noen EU regler som skal gjøre det komplisert. Hvilke regler er det du tenker på? Hverken USA, Canada, Australia, New Zealand eller Sveits er i EU, men Lego har tydeligvis ingen problemer med å sende til dem. Samtidig er det mange EU-land som Lego ikke shipper til, f.eks. Hellas og Polen.
guge wrote:
Har aldri hørt om noen EU regler som skal gjøre det komplisert. Hvilke regler er det du tenker på? Hverken USA, Canada, Australia, New Zealand eller Sveits er i EU, men Lego har tydeligvis ingen problemer med å sende til dem. Samtidig er det mange EU-land som Lego ikke shipper til, f.eks. Hellas og Polen.
Jeg fikk aldri svar fra LEGO hvilke toll/importregler i Norge som var "vanskelige". Og det merkelige er jo at Norge var en av de første landene som de startet å selge LEGO i utenfor Danmark. Vi hadde jo sånn bestill-via-post greier før (kan hende det funker enda?) som var ett skjema som var bakerst på alle kataloger som fulgte med LEGO-settene før i tiden (sluttet på '80 tallet?). Er det noe spesielt som har skjedd etter det? Tror nok helst at det er forhandlerne i Norge som har satt seg på bakbeinene ja. De har vel inngått en eller annen super avtale som forhindrer LEGO å selge til andre enn til disse forhandlern. Er kansje derfor man stor sett ser samme pris og utvalg på stort sett de fleste lekebutikker, uavhengig av kjede? Er to avvik i Tromsø på dette; OBS! (de har kuttet VELDIG ned på utvalget) og Extra Leker (som har ett enormt utvalg og alltid noen kroner billigere enn de andre).
F0NIX wrote:
Vi hadde jo sånn bestill-via-post greier før (kan hende det funker enda?) som var ett skjema som var bakerst på alle kataloger som fulgte med LEGO-settene før i tiden (sluttet på '80 tallet?). Er det noe spesielt som har skjedd etter det? Jeg var på nippet til å nevne dette i forrige post. Jeg husker godt "dele-service" eller noe sånt. Nå har vi faktisk ikke noe sånt tilbud i Norge, men det går an å ringe eller maile til Lego hvis man mangler en spesiell brikke av en eller annen grunn. Har benyttet meg av det et par ganger og fått noen gratis brikker i posten. De er tross alt veldig greie på telefonsupporten til Lego, synes jeg.
F0NIX wrote:
Tror nok helst at det er forhandlerne i Norge som har satt seg på bakbeinene ja. De har vel inngått en eller annen super avtale som forhindrer LEGO å selge til andre enn til disse forhandlern.
Jeg foreslår at vi snakker litt med våre lokale forhandlere og prøver å få rede på dette. Vi har vel alle våre kontakter, ettersom vi bruker en del penger på dette fra tid til annen. Kan dette være LEKSE for neste uke? Jeg har et par slike, som jeg kan snakke åpent med. Jeg prøvde å få en av dem til å bestille #10030 ISD til meg, og det var umulig å få til. Både han og jeg syntes det var merkelig.
FONIX skrev:
Er kansje derfor man stor sett ser samme pris og utvalg på stort sett de fleste lekebutikker, uavhengig av kjede? Mine forhandler-venner sier at Lego har hatt veldige problemer med å skaffe varer og at de kunne solgt mye mer hvis det ikke var sånn. En lokal forhandler på Holmlia i Oslo har sluttet å legge ut Lego-katalogen, fordi hvis noen ser seg ut en artikkel i den, klarer ikke forhandleren å få den fra Lego. Dermed er det ikke noe vits i det. De har et standard abonnement fra Lego. Da får de et visst utvalg tilsendt noen ganger i året. Jeg tror disse abonnementene er grunnen til at utvalget varierer så lite.

Jeg diskuterte disse tingene med en venn av meg i logistikk-bransjen. Han kjenner internasjonal varehandel ut og inn.
Det er ingen spesielle forhold ved shipping til Norge som skulle tilsi at det er vanskelig å få til. Norge er et høyst kurant land å sende varer til.
Den eneste sannsynlige forklaringen - såvidt han kan forstå - er at det er inngått avtaler om at alt salg i Norge skal gå gjennom noen kanaler.
og så en relatert ting:
Jeg søkte opp LEGO i Brønnøysundregistrene. Da fant jeg to selskaper i Norge.
LEGO SYSTEM A/S på Vøyenenga i Bærum (http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=980532038)
Dette er det selskapet som har vært i Norge “bestandig”, merkelig nok er det registrert i 1999. Næringskoden er postordrehandel. Per Normann Larsen er adm dir. Noen her som kjenner ham og kan spørre om dette med S@H?
og LEGO NORGE AS som er c/o hos et advokatfirma i Oslo sentrum.
(http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=913829565)
Selskapet er stiftet i 1962 og sektorkoden er engroshandel. Jens-Peter Poulsen er adm dir for dette selskapet, såvidt jeg vet er han LEGOs internasjonale markedssjef. Styret i dette selskapet er bare dansker.
Er det noen her som kjenner forholdet mellom disse to selskapene? Hvem av dem er det lekebutikkene bestiller hos? Hva slags postordrehandel (om noen) bedriver LEGO SYSTEM A/S?

The wheels are in motion!

Jan Beyer wrote:
Hi all, I have seen all the rumors and work with LEGO S@H and received finally the confirmation from LEGO Shop@Home that they will start new on the following markets: Norway, Poland, Hungary and the Czech Republic. I think that is fantastic and please feel free to share the following statement (I know it is very short but I will get you more when I get more - also keep your eyes open) with your groups. I hope that makes you happy. Smile

LEGO Shop at home will be opening in Poland very soon! We will communicate the launch date to you when it is confirmed.
Other countries that will follow after Poland are: Hungary, the Czech Republic and Norway.

Kind regards, med venlig hilsen, mit freundlichen Grüssen

Jan Beyer
Community Development Manager
CED - Events and Communication
LEGO System A/S

Very Happy Kjempe flott Exclamation

Dette har eg gleda meg til å høyre

Jeg er veldig glad Very Happy
jeg håper at S@H åpner snart!
Daniel

Jeg har hørt ryktene, men nå som dette er offisielt… FANTASTISK.
Ja, jeg har hatt mulighet til å handle i den svenske S@H, og har gjort det ved flere anledninger, med svensk valuta og alt det innebærer, men valuta til tross, jeg tror norsk S@H faktisk blir billigere for både meg og Andreas (som har bestilt i samme slengen), etter at jeg regner inn bensinkostnader, bompenger, parkeringskostnader osv.

Hvor har de sendt fra, når du har bestilt til Sverige?

Fra Tyskland - hvorfor lurer du?

Jan Beyer wrote:
... Other countries that will follow after Poland are: Hungary, the Czech Republic and Norway. ...
Eneste jeg ikke likte helt er at Norge står lista til slutt her, håper det ikke har noe med hvilken prioriteringsrekkefølge landene har. Men VELDIG possitivt at det ENDELIG er på vei med Shop@Home også for Norge!! Very Happy Very Happy Nå er det bare å begynne å spare. Håper flest mulig vil benytte seg av sjansen straks muligheten er der, slik at de ser at dette har vi ventet på lenge. Håper også at LEGO klarer å få opp produksjonshastigheten eller kvantumet.
Freddie wrote:
Fra Tyskland - hvorfor lurer du?
Importavgifter og slikt.. Vi blir vel nødt til å betale mva og gebyr?