LEGO og lønnsomhet

Er det noe spessielt marked for lego technic?
Kan jo sikkert være mulig å få til noe der, men hvor godt utvalg jeg ville fått til av det er vanskelig for meg å si nå :stuck_out_tongue:

Man kan vel kanskje si det sånn at det er fler som ønsker normale LEGO brikker enn Technic. Det er sikkert fler enn 5, men vil tro det blir vanskelig for deg å ha et bredt utvalg.

Men det er min mening.

var det jeg trodde og.

Sitter å ser gjennom noe av den gedigne legosamlingen fra da jeg og mine søsken var små, det er flere titalls kilo med lego.
Hvordan kjenner man igjen farger? Jeg mener, hvordan ser jeg om det er Light bluih gray eller rett og slett gray?
Tenker på i forhold til om jeg skulle gå for å ta inn bruktlego til salg, hvordan ser jeg hva som er hva farge?
Jeg ser jo at de fleste brikker har et stempel et eller annet sted så man kjenner igjen brikkens ID, men jeg klarer ikke koble dette opp mot farge. Trenger hjelp :blush:
Lego-brikkene jeg ser gjennom nå strekker seg fra 1980 til 2008 ca.

Ellers når det gjelder brukt lego, hvilken grad av kvalitet forventes?
Skjønner jo at man kaster ut ødelagte deler osv, men når det gjelder brukt lego vil det jo alltid være noe merker, små riper osv.
I hvilken grad er merker/riper akseptable for kjøpere?

Det finnes etter hvert veldig mange forskjellige farger som er laget. Noen av dem er sjeldne og farger man kommer knapt kommer til å se (da de kun har vært brukt i noen veldig få og “sære” deler).

Det er laget flere colorlist og lenker et nettsted hvor du kan kikke igjennom hvilke som finnes (finnes sikkert flere også): news.lugnet.com/color/

Det finnes flere navn på samme farge. Lego bruker et navn, Bricklink og Peeron et annet og vil kanskje trekke fram denne for å gi en oversikt over det: peeron.com/inv/colors

Det med å se forskjell på fargene er bare en treningsak. Et tips er å finne en brikke av hver farge og putte den på en baseplate og skrive navn ved siden av hver brikke, så kan du bruke den i starten som en hjelp. Et eksempel på forskjellige farger er jo det vi kaller “gammel” og “nye” gråfarger. Det var et skille i 2003/2004 hvor Dark gray og Light gray ble byttet ut med Dark bluish gray og Light bluish gray og du kan se de nye er som det kommer av navnet noe mer blålig i fargen.

I forhold til stand på brukte brikker tenker jeg at de bør ikke ha store hakk, bitemerker, sterk missfarging og et inntrykk av at de har blitt lekt/brukt hardt. Mindre riper osv (forekommer også på nye brikker da de har ligget sammen med mange andre brikker i en pose og blitt sortert) må man regne med når det er brukt. Viktig at brikkene ikke er møkkete. Så sånn generelt at de er i god stand. Hvite brikker er vanskeligere da de ofte fortere får misfarginger osv over tid.

takk for god tilbakemelding.
Jeg må bare vurdere om det kanskje blir for mye arbeid med brukte deler, men vurderer det sterkt.

Hei alle sammen.

Er en stund siden sist jeg har vært innom, har vært innlagt på sykehus med sykdom og således ikke fått tid.
Jeg vil meddele at mine planer om Lego butikk i oslo sentrum blir forsinket, men jeg er 110% opptatt av at jeg skal få den opp å gå så fort som mulig, men grunnet dagens sykdomsbilde kan det ta mellom 1 og 2 år før vi snakker åpen butikk.

Jeg takker mye for gode tilbakemeldinger og vil komme med nyheter om videre prosess fremover.

Ha en god vår alle sammen, kommer innom for å lese litt nå og da, så har dere spørsmål kan jeg svare så snart det lar seg gjøre.

God bedring og ta det med ro så du selv kommer raskt på fote igjen =)

Ja, det tar sin tid :slight_smile:

Hei igjen, nå er vi i 2013 og jeg er på bedringens vei :slight_smile:
Jeg har vært gjennom et par operasjoner før jul som jeg fortsatt går i behandling for å bli 100% oppegående etter.

Jeg skriver dette innlegget nå for å informere om at jeg ser meg nødt til å gjøre noen endringer i mine planer.
Jeg vil i første omgang skrinlegge butikk i Oslo Sentrum, men det er ikke bare dårlige nyheter.
En butikk i Oslo sentrum kan jeg fint tenke meg å sette opp siden når ting ligger mer til rette for det.

Det jeg istedet vil gjøre er å sette opp en nettbutikk i samarbeid med en større internasjonal aktør.
Her får jeg tilgang på et utvalg produkter som vi ikke kan finne i norske butikker, men også det dere finner i deres lokale lego butikker.
Det er et rimelig bra utvalg jeg kan tilby.

Varene vil bli billigere enn norske butikker som ToysRus, Brio osv.
Moms og evt fortollingsgebyrer vil håndteres av butikken og i en del tilfeller vil dere kunne få fri frakt som en del av en handel.
Selv med moms og fortolling og frakt vil dere kunne spare penger.

Jeg kan ikke tilby rabatter utover de priser som kommer i butikken.
Men jeg vil med glede bruke en god del av profitten til å sponse aktiviteter og annet innen LEGO i norge for medlemmer av Brikkelauget.

Min butikk kommer ikke til å bare selge lego, men jeg tror dere kommer til å like den og jeg håper dere vil benytte dere av muligheten til i det minste å sjekke opp priser og utvalg, er sikker på at dere kan gjøre svært gode kjøp.

Jeg håper å kunne lansere min butikk iløpet av våren 2013.

Mvh
Deres Legoentusiast :slight_smile:

Om ønskelig svarer jeg på spørsmål dere måtte ha.

Detta var gode nyheter;) for min del er det midt i blinken med en nettbutikk siden jeg ikke bor i nærheten av Oslo :wink:
Gleder meg til å se utvalget, og ikke minst gjøre første bestilling!!:wink:

Kommer du til å selge løsbrikker???

Det blir nok heller lite utvalg av løsbrikker dessverre.
Dette av den simple grunn at jeg ikke kommer til å holde eget varelager med det første.
Det vil evt være aktuellt for senere tid.

Det vil være mulig å finne bulk tilbud i butikken fra tid til annen men ikke som fast inventar.
Med mindre jeg finner en samarbeidspartner på det feltet så vil det ta litt tid før jeg kommer opp med løsbrikker.