LEGO og lønnsomhet

Hei, starter med å introdusere meg selv.
Jeg er en 27 år gammel kar født og oppvokst i Oslo.
Som de aller fleste her inne er jeg oppvokst med LEGO og interessen for de små utrolige brikkene har ikke lagt demper på seg opp gjennom årene. Jeg har til stadighet mine nevøer på besøk og da bygger vi for fulle klaffer i dagesvis.

Nå er det da kommet seg til et punkt hvor at jeg ikke lenger klarer å jobbe i mitt yrke grunnet belastningsskader, og da har jeg begynt å se meg om etter noe nytt. Jeg kom til å tenke på at jeg jo kunne prøve å gjøre en inntekt ut av LEGO.

Jeg har lest mye på dette forumet og ellers på nettet rundt LEGO i Norge og jeg ser jo at det etterlyses butikker med godt utvalg osv.
Jeg vurderer i skrivende stund å starte en LEGO butikk i Oslo Sentrum med tilhørende nettbutikk, er i samtaler med LEGO om dette og det virker å kunne fungere for meg.
For min del så er det ikke viktig å skulle “bli rik” på dette, men heller det å skape meg en stødig inntekt jeg kan leve av.

Mitt spørsmål til dere er jo da om dere tror det vil kunne lønne seg, i starten vil jeg kunne drive det uten å tenke særlig på lønnskostnader og således har jeg et ekstra ben å stå på en periode i startfasen.

Jeg tenkte da å ha fullt utvalg av tilgjengelig sortement fra LEGO, samt at jeg vil tilby en fast “pick a brick” seksjon slik jeg ser det er stor etterspørsel etter i Norge.

Hva vil dere at en slik butikk skal tilby av andre varer/tjenester?
Ideer som kan hjelpe meg videre på vei mot en ny karriere?

Jeg ønsker tilbakemeldinger fra dere på alle områder dere finner relevante, kom gjerne med ønsker til en slik butikk også.

I og med at jeg blir eneste ansatte i første omgang så er jeg ikke avhengig av en så alt for stor omsettning for å få ting til å gå rundt og derfor tror jeg at jeg absolutt kan få dette til å gå rundt.
Må legge til at det ikke er snakk om en Brand/Concept Store, dette har jeg ihvertfall ikke diskutert med LEGO, men det blir utelukkende LEGO som selges og bare det.

Og selvfølgelig kunne jeg tilby rabatter til for eks Brikkelaugets medlemmer.

Veldig mye fin og interessant lesning inne på forumet her.

Hvis butikken lå i min by, så kunne jeg ønske mig at den lagde plads til byggemøder, afholdt byggeevents og særlige arrangementer i forbindelse med præsentation af nye sæt. Og selvfølgelig havde attraktive tilbud ved disse lejligheder.

Hei, det var et veldig godt forslag, har faktisk tenkt tanken.
Kommer til å ta det med i videre vurdering, og det burde jo egentlig være en selvfølge å få til noe slikt.

Høres ut som en god plan og er helt sikkert levedyktig. Synd jeg bor i Bergen, for jeg hadde vært en god kunde :slight_smile: Får bli det i nettbutikken jeg :slight_smile:

Hyggelig å høre :slight_smile:
Jeg venter en mail med mer dyptgående informasjon fra LEGO-gruppen i de kommende dagene og da er det mer klart for meg hvordan jeg kommer til å gjøre dette.

Hei legoentusiast

Jeg ville ønske en lego dyrkende butikk hjertelig velkommen, men jeg er skeptisk til i hvilken grad det går ann å leve av det.
NB! Jeg vet ikke noe om bransjen annet enn det jeg observerer som kunde/afol selv, så ta dette med en klype salt.

  1. Konkurranse
    a) Outland i Oslo har jo et bra utvalg av sets og en grei PaB vegg. De har stive priser på importerte sett, men om du tar høyde for kapitalbindingen i den haugen med lego, tror jeg ikke de tjener stort på det.

b) I tillegg har du brapris.no som har gode priser og gir Brikkelauget enda bedre priser. Da begynner det å bli lite marginer igjen.

c) Bricklink - dette er nok hoved “fienden” for AFOL kundegruppen. De afol’ene jeg kjenner er veldig prisbeviste og har langtids innkjøpsstrategier på bricklink. Fordi bricklink i så stor grad består av entusiaster som bare fyller på med penger til egen samling er det også der vanskelig å presse pris.

d) Helge :slight_smile: Basically samme som punkt c, men Helges bricks and sets er en bricklink butikk som gir veldig godt utvalg, gode priser (når du tar med frakt/toll/rabatt til brikkelauget+++) og som yter veldig god service. Mange av oss er gode kunder hos Helge pga overnevnte.

  1. Målgruppe
    Skal du nå den normale LEGO målgruppen konkurrerer du med en masse lekebutikker og kjeder.
    Skal du nå norske AFOLS individuelt må du sloss mot prisene på bricklink
    Det som kan være spennende er det som ble foreslått av Colonel. Om du får til å støtte opp under gruppe aktiviteter med afols (og yngre grupper for den sags skyle (fll osv))

  2. Dialog / Community
    Jeg tror at om du skulle gå for en slik ting, kan det være lurt å være en del av afol communityen. Henge på IRC med folket og være med. Da overgår du de andre konkurrentene.

  3. Kapital binding. Husk at Lego binder store mengder kapital. Selv om du får til en grei fortjeneste er det et kunststykke å kjøpe inn de rette tingene og ikke bli sittende med 15 Queen Annes revenge på lager som ingen plukker opp fordi lekebutikk X kjørte en 40% kampanje på den.

Til slutt vil jeg si at jeg selv foretrekker å handle i en norsk (nett) butikk dersom jeg får tak i det jeg vil ha. Jeg slipper alt styret og usikkerheten med frakt, toll og venting. Jeg kjøper så mye jeg kan av bricks hos Helge i dag og sets på Outland.

Ble mye tekst om noe jeg egentlig ikke har så mye greie på. Ta det for det det er. Jeg ønsker deg velkommen om du velger å ta steget og har mange lego tusenlapper som skal brukes i årene som kommer.

Jeg ser poengene dine, men likefremt så er jeg ikke avhenig av gigantisk omsettning.
Jeg tror at det er mange måter å kunne få dette til på og jeg er villig til å strekke meg langt.

Storveis!

Ville bare at du har tenkt på det jeg skrev. Bedre å ha det med seg tidlig, enn å “oppdage” Helges sets and bricks etter at du har lagt alle sparepengene i konseptet.

Jeg dukker opp i butikken din så fort den er oppe jeg.

Gahrian, det finnes bare Lego 100 -lapper, hahaha. Ellers veldig bra skrevet og det nok mye sant i det du skriver… Det som er dumt i dag, som vi ser igjen i mange bransjer, er at det er få store kjeder med heller dårlig utvalg. ExtraLeker og spesielt TrU har stort sett bare mainstream sett. Så det savner jeg mest, en spesialforretning som fører de ekslusive og hard-to-find settene.

Jeg har også tenkt på at skal jeg gjøre det så må jeg jo inkludere de settene ja.

Når det gjelder prisene andre bedrifter opererer med så ser jeg jo muligheter for å kunne slå dem prismessig.
Er prisene Outland har for eks samme som de har på nett som i butikk?

Hei,

Jeg hadde selvsagt besøkt en slikt butikk mye. Har gjerne en ukentlig lengre “befaring” på Outland for å myse litt og kjøpe litt minifig (og samtidig prøve å motså fristelsen til å kjøpe heftigere ting, hehe :smiley: ) og kan jo like gjerne legge turen innom butikken din evt. Synes det alltid er mer artig å se Lego’n live framfor å bare se på nettet så en slik spesialbutikk er hjertelig velkommen :slight_smile:

Men, og det store menet her, er nevnte Outland. De har etablert seg godt som Lego-spesialister i Oslo. På standardting har de samme priser som markedet ellers bare at de har mer av det. Og jeg veit iallefall hun ene som jobber der er legoentusiast og dekker den faglige biten som andre butikker gjerne mangler :slight_smile:

Spørsmålet da er om du klarer å konkurrere med Outland. Det koster å drive butikk og du skal ha kapital til å gå med tap den første tida. Fordelen er at du er aleine som du nevnte. Var mye innom en liten musikksjappe før som var et enmannsprosjekt. Han hadde åpetn primært fra lunsjtider og til sein ettermiddag, noen timer på lørdag og fri en dag i uka.

Jeg ønsker deg uansett velkommen og håper at du klarer det bra hvis du prøver deg :slight_smile: Kommer til å bidra til omsetningen jeg også - ulempen med å jobbe i sentrum er at fristelsene er såpass nærme også, hehe

Hei, hyggelig lesning, tror jeg skal kunne konkurere godt på både pris og kunnskap, klart at kunnskap om det man jobber med er noe man vil søke etter å tilegne seg mer og mer av.

Når det gjelder slik “pick a brick” seksjon, hva ville være en ideell pris på slikt?
Burde vel her se på å prise i hektogram eller?

Jeg har noen få ideer som jeg ikke vil brette ut her av hensyn til nettopp konkurranse, men jeg tror de vil lønne seg og være til stor glede for svært mange.

Spennende tanker du har. Kjøper selv mye Lego (handlet nettopp Lego for netto 1.600,- på BR Leker ifm kampanjen der) både til meg selv og guttene mine på 6 og 2 år. Har allerede lagt planer for fremtidige kjøp av kommende sett så jeg kommer innom butikken din enten den er i Oslo eller på nett. Stå på!

Flott å høre :slight_smile:

Spennende prosjekt:) Deler en del av tankene andre har nevnt, men tror også dette kan la seg gjøre om en over tid klarer å bygge opp en solid butikk som AFOL’er benytter seg litt av, og ikke minst “mannen i gata” handler i. Den største kundemassen vil jeg tro ligger der.

Jeg er enig i at den største kundemassen ligger i den vanlige mannen i gata :slight_smile:
Jeg kommer til å kjøre i gang dette tidlig neste år, må gå til anskaffelse av noe egenkapital først og så må det jo planlegges.
Men jeg kommer til å gjøre et forsøk.

Er det forresten noen som kunne tenke seg å bidra med noe bygging til utstillingsvindu osv?
På min regning selvfølgelig :slight_smile:

kanskje du heller kunne kommet i dialog med Helge om pick a brick? er jo greit med konkurranse men i noen tilfeller går det jo ann å jobbe sammen selv om man har vært sitt mål :wink:

Tidlig neste år? Oj, gleder meg! Har du noe lokale i sikte allerede? Bør vel helst ligge temmelig sentralt

Ja, det er mulig, jeg skal se nærmere på det om litt

Ikke funnet lokale ennå da det er noe tidlig, men ja det vil bli sentralt i Oslo Sentrum.