LEGO og lønnsomhet

Daws, I drenge og piger!

Altså for min del vil æ berre tilføye det Ingolf Håkon Teigene i si tid sa, hhv skreiv:

Det er Oslo som ligg avsides.

Hilsen
Michael

I tillegg til de tingene Gahrian nevner bør du tenke nøye gjennom hva det vil si å drive et foretak. Det tar både tid og krefter.
Du må ha en viss omsetning for å kunne leve av det, og den omsetningen kommer ikke av seg selv.
Har du erfaring fra drift av butikk eller foretningsdrift generelt?

Ønsker deg uansett lykke til. Jeg kommer helt sikkert innom om du får realisert prosjektet.

Hei
Gode spesialbutikker kan man aldri få nok av :slight_smile:

Har fått litt erfaring med å selge Lego via nettbutikk :slight_smile:
Det beste er at det er mange som driver med Lego, og kundene kommer alltid tilbake etter mer :slight_smile:
…og du møter voksne personer som er like interessert i Lego som deg selv!

Skal man satse på fysisk butikk tror jeg på følgende områder:

  1. Eksklusive sett og sett man normalt ikke finner i Norge.
  2. Alltid ha inne de største settene til Lego, og gi noen hundrelapper i avslag - slik at kundene vet at du ligger under konkurrentene hele tiden på disse settene.
  3. Som nevnt Pick a brick (Men stort utvalg)
  4. Noen av Lego Education settene (Kanskje en egen liten avdeling/hjørne)
  5. Ha jevnlige konkurranser, byggemøter og være f. eks møte/byggelokale for AFOLs (ser for meg glassveggen hvor voksne bygger og barna står utenfor å beundrer :slight_smile: )
  6. Ha tid til å legge opp informasjon om settene du selger på hjemmesiden din, og informasjon om Lego generelt (nyheter om Lego, byggekvelder, osv).

Det er nevnt kunnskap, det tror jeg er veldig viktig - spesielt når AFOL-ene kommer - De gir deg stort sett bare ett Lego sett nr og forventer at du skal vite hvilket sett det er, selv om settet kom for flere år siden :slight_smile:

Utfordringer jeg har sett ift Lego:

  • Lego gir ingen eller lite rabatt på sine produkter (kanskje opp mot 10% på utgående artikler) - Dette betyr at du skal dekke opp alle kostnader med en gitt avanse, og avansen er mindre på f. eks eksklusive sett som du må ta fra utlandet (Se på prisene på Outland, det er en grunn til at de er høye)
  • De er veldig sære på eksklusive sett, de må du kanskje belage deg på å ta fra utlandet i begynnelsen (Da blir settene stort sett dyrere enn legos egen side).
  • Det er dyrt å ha i lager og du vet omtrent aldri hva som blir populært - og når noe er populært må du påregne leveringstid fra Lego.

Uansett er det veldig morsomt å drive butikk med noe man faktisk selv synes er gøy. Hadde jeg hatt mere tid (eldre barn og mindre “normal” jobb), hadde jeg åpnet en fysisk Lego butikk :slight_smile:

Husk at folk gjerne betaler litt mer for ekstra service og lokal tilstedeværelse - du skal ikke sette prisene dine for lavt, for da overlever du ikke, og det er ingen fordel hverken for deg eller for alle Lego entusiaster.

Lykke til med butikken!

mvh
Vegard (han som driver BraPris.no og Lekestallen.no)

For å si det rett ut så har jeg drevet bedrift i alle mine år som myndig person i Norge, 18 år gammel hadde jeg en inntekt på gjennomsnittelig 5-10000 kr dagen, da solgte jeg visstnok støvsugere :stuck_out_tongue:

Jeg vet godt hva jeg begir meg ut på og hvor krevende det kommer til å bli.

Takker for tilbakemelding :slight_smile:
Enig i hva du skriver.
Når det gjelder rabatter fra LEGO så kan jeg ikke si at jeg har fått negativ tilbakemelding, det vil si at de har ikke avvist det, vi snakker her om volumrabatt og ikke rabatt på minstekjøp :slight_smile:

Hei,
Har lest denne tråden med interesse.
Som AFOL med et stort innkjøpsbudsjett per år er det alltid hyggelig med nye butikker der Lego kan kjøpes.

For meg gjelder disse reglene for kjøp
Jeg kjøper sett dersom de er billigere enn i lokalbutikken for ordinære sett (får uansett 20% rabatt på ordinær pris i min egen hjemby)
Brikker kjøpes på Bricklink med få unntak, Outland er ett av dem. Store bulker kjøpes enten av Helge (pga lite å spare på toll+ avgift ellers) eller via Lugbulk

Lykke til med start av egen Lego-bedrift!
Bård

Hei Baard og takker så mye for tilbakemeldingen.

Jeg kommer til å tilby medlemmer av Brikkelauget en god pris når jeg kommer igang.
Var innom Outland med nevøene i går, så avdelingen demmes for “pick a brick”.
90 kr hektoen, er det billig? :stuck_out_tongue:
Ser jo at jeg fint kan være billigere enn det selv.

Det er jo en kostnadsanalyse dem har tatt for å kunne få igjen på de settene med de gode prisene på som du så i hyllene :wink:
Pass på å ikke kjøp overprisa sett fra utlandet. kontakt heller oss om det ønskes gjennomgang av Bricklink. Så slipper du ebay.

skal huske på det, lurte bare på om dere syntes 90 kr hektoen er billig :slight_smile:

Veeel, billig er det vel ikke hvis du vil høre hva jeg syns. Nå skal det sies at medlemmer av Brikkelauget har 10%, så prisen er 81. Men ønsker oss lengre ned. Det skal også sies at vi er fornøyd med at Outland har pick a brick vegg, for akkurat nå er de eneste jeg vet om i Norge.

Tenkte det :slight_smile:
Takk for svar

81kr/hg er helt akseptabelt spør du meg, men lavere pris er alltid ønskelig.

Jeg ville heller ønsket meg noe mer differensiertte priser. Istedenfor å gjøre rimelige klosser dyrer ved å skulle ha en fast pris for helle PaB veggen syns jeg man kunne opperert med ulike prisnivåer.

Tenkte på en annen ting også, et kjøp/selg system for brukt lego hadde kanskje ikke vært dumt ? Mange selger store hauger brukt lego på Finn. Om disse har et sted å gå å dumpe legoen til en fast lav pris, så kan du ha en “billig-pab” vegg hvor jeg tror mange AFOLs ville kost seg :slight_smile: Gitt at legoen ikke er veldig slitt da.

/Håvar

Jeg syns 81 kr/hg er dyrt, og lønner seg kun for ting som er dyrt på bricklink… Siden Outland gjerne har lite sånt, så er det sjelden jeg handler PaB der.

Forøvrig så ser jeg frem til en ren LEGO-butikk, tror det kan bli veldig bra :smiley:

81 NOK for 100 gram er dyrt. Det svarer nogenlunde til de 70 DKK for 100 gram i LEGOLAND, Billund.
Og de priser er for turister - ikke AFOLs!

Takker for svar, syntes selv det virket litt dyrt, samtidig ble jeg ikke spessielt overasket.
Jeg takker for tilbakemeldingene og skal ta de med meg i mitt videre arbeide :slight_smile:

Nå er det jo slik at enkelte sier at de ønsker seg et godt utvalg brukt lego til fordelaktige priser.
Jeg vurderer da å faktisk inkludere bruktlego i varebeholdningen.

Hvordan skal jeg gå frem for å vaske 20 år gammel lego for eks?
Har jo aldri vasket lego før, noen fremgangsmåte som vil være bedre enn annen?

Hvilken kvalitet ville dere forvente på brukt lego og hvilke priser ville være akseptable?
Tenker da gjerne hektopris, mulig enkelte klosser fortjener en høyere pris.
Vil gjerne ha tilbakemeldinger på dette.

Her er en tråd hvor vi har diskutert vasking av LEGO.
viewtopic.php?f=1&t=183

Mener du at det er lett å få tak i brukt LEGO for å selge videre?? Desverre om jeg virker negativ her, men tror ikke det er heeelt så lett å få tak i brukt LEGO.
Men du får ha lykke til med forsøket uansett :slight_smile:

Ikke alltid så lett å få tak i, men jeg har mine kilder.
Det jeg ser som den store utfordringen er vel heller det å komme til en fornuftig innkjøpspris, ettersom man da kjøper fra private for å selge videre.

pick-a-technic-brick savner jeg. helst ikke så mye dyrere enn PaB veggen på Outland.

…og ville nok gjerne påvirket utvalget i PaB veggene både på Outland og i Lego Store om jeg kunne…

jeg er sikkert ikke alene om det.

Danskene prøvde og ble lovet dette i LEGOLnad Billund men som vi har merket er utvalget vært ekstremt basic…

Men sikkert enklere hos Legoentusiast