Lego belysning

Blir nok ikke noen Tromsø-tur til helga, men det skyldes i alle fall ikke at det ikke blir nok severdigheter der. Hele rekka med utstillingsobjekter i den andre tråden, og nå dette… håper å få se en del bilder etter hvert!

Bra jobba! :smiley: Disse gatelysene kommer til å sette layouten opp til et helt annet nivå! Gleder meg virkelig til å sette opp alle modellene :slight_smile:

Råkult, jeg har hatt samme tanke en stund og har bestilt slike stolper i bulken for å gjøre det samme.
Men jeg visste ikke at du var årevis før meg :smiley:

En ting man bør huske på er med denne spenningsdelingen LED og motstand at ved f.eks 12V så
er det størst spenningsfall over motstanden og dermed størst varmeutvikling der. Kan være greit
å huske på om man fyller et hus eller noe med slikt.
Derfor kan det være lurt å bruke en strømforsyning med lavere spenning, f.eks en gammel
PC strømforsyning (ATX). De gir 3,3 og 5V som er aktuelle. De skrus på ved å jorde den grønne ledningen.
Oransje er 3,3 og rød 5V, gul 12V. Sort jord.
Finner man en med innebygget vifteregulator bråker den nesten ikke heller.

En annen ting er at LED ikke tåler all verden spenning baklengs. Det var slik en gang, men
moderne LED har innebygget noen Zenerdioder så de leder på et vis begge veier.
Baklengs er det gjerne 5V de slår inn på.
Dette gjør også at de leder dersom de ryker, og står de i serie så slukker ikke de andre.
De er strømstyrte så de kan ikke dimmes på samme måte som spennigstyrte glødepærer.
Dimme dem gjør man ved å skru dem fort av/på. Såkalt pulsbreddemodulering, PWM.

Jaja dette er vel for spesielt interesserte :smiley:

Her er første steg med en del av disse lampene i en bylayout. Skal ta flere bilder i morgen siden det meste av layouten ble ferdig først i dag.
viewtopic.php?f=9&t=1879&start=20

Men ja, om du regner litt på det også så er det ikke store varme-effekten som kommer ut av de motstandene heller. Selv med 12v påtrykk. Jeg valgte også 470ohm fordi de lyser bra selv ved 9V påtrykk med samme størrelse på motstanden.

Ang det med PC-strømforsyning så hadde den flere ulemper slik jeg såg det. Den jeg hadde ville for det første ikke starte før den hadde belastning på 12V uttaket. Den hadde også for lite Ampere i forhold til den jeg har nå som er 3A. Og så er det den fordømrade vifta. Nye strømforsyninger bråker mindre, men de koster mer enn den gratis strømforsyninga som jeg allerede har som heller ikke har vifte, men en liten kjøleribbe for de få komponentene som trenger det. Er ei Mascot switchmode strømforsyning som kan justeres fra 12v til 30v på uttaket.

Men “man tager hvad man haver” :slight_smile:

LEGO_duden: Du nevner at moderne LED har innebygget Zenerdioder? Det har jeg ikke hørt om før. Står ikke noe om det i databladet for de diodene jeg har kjøpt heller. Mulig det finnes noen som har dette, men da koster de sikkert mere også?

Er du kanskje utdannet med noe innen elektronikk eller er det bare ett felt du interesserer deg for? (Har selv teknisk fagskole elektronikk ++)

Jeg lagde i fjor en UV kasse for å belyse kretskort med LED og gikk da for en motstand pr LED
og 12V. Det var drøyt 100 LED og totalt brukte dette ca 20W (!) Mesteparten gikk bort i varme
i motstandene. Hadde den stående på en natt for å teste LEDene og bytta et par som var blitt
litt svakere. Dette var cheapo greier fra ebay.
Denne skal jo strengt tatt ikke stå på så lenge om gangen så det er ingen issue egentlig.
Så det er derfor jeg nevner det at det kan bli litt varmt hvis man stuer alle motstandene
sammen i et lite rom e.l. og kanskje legoen ikke liker det over tid.
Sånn til sammenligning så har endel gamle Ford instrumenter blitt svidd fordi noen har satt
inn 5W pære i stedet for 3W…

Man tar det man har ja, og for min del så renner det på med gamle PCer fra jobben.
Er vel litt bortskjemt der :smiley: De jeg har brukt har startet fint uten belastning på 12V ihvertfall.
Og med lav belastning går vifta knapt rundt.
Du kan gjerne få det du trenger ved neste korsvei. :smiley:

Du kjøpte LED fra Clas? De veit jo ikke hva de driver med :smiley:
Her er et tilfeldig datablad:
www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse … 500176.pdf

Jeg satte for endel år (6-7) siden 4 hvite LED i serie på 12V regulert power uten noe motstand
for å teste. Skulle jo bli 3V på hver. Målte ikke strømmen så jeg vet ikke hva som gikk der.
Over natta var en dau men de andre lyste fortsatt …
Disse var også ebay-kina greier. Har i grunne bare kjøpt poser med 100x derfra.

De koster jo ikke stort fra Kina, dette er uten motstander, men man får også med:
cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … 0684278414
Dette er jo ikke noe for de som hater å lodde :wink:

Kom på at jeg har handla endel servo kabler fra ebay som kanskje kan duge til dette:
cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … 0402880153
Finnes i forskjellige lengder.

Er utdannet elektronikkingeniør ja. Jobber ikke som det, så det er mest hobby.

Jeg har vel ikke skrevet det i denne tråden men jeg kjøpte LED fra BestHongKong, jeg kjøpte en type som heter BUWWC224W20BA11 (3mm T1 20degree Water Clear 12000mcd Warm White LED), men ser at den ikke er på lista deres lengre. Men antar at BUWWC224W20BA12-50 er tilsvarende. De er iallefall 3.2v/20mA og ser ellers ut til å ha samme data som de som jeg har kjøpt tidligere.
Websidene er nå endret og de var litt mer uoversiktlige tidligere og jeg rotet litt med beregningene på antallet og trodde det var 5 i pakken og trykket inn 10 i antallet. Fikk jo en overraskelse når pakken kom hjem og jeg hadde bestilt 500 i stede for 50 stk :slight_smile:

Men jeg syns de gav mye penere lys enn de Ultra White Blue diodene fra Clas Ohlson som jeg testet med først. Og som du skreiv var det ikke lett å få tak i datablad på de diodene de hadde heller.

Best Hong Kong har også motstander og fleksible LED-striper med SMD LED som også kan anbefales. Finner ikke LED-stripene jeg kjøpte tidligere men de kommer standard i 50cm lengder og man fører på med 12v DC direkte. Stripen kan klippes i ønsket lengde ved å klippe i mellom diodene på merkede steder. Dersom du spør om det på forhånd før du bestiller kan du få disse opp i 5m lengder. Jeg brukte slike i Verdensteateret. Skal forsøke å ta ett nytt bilde nå i helgen da jeg nå har lys i begge etasjene med disse LED-stripene.

kansje denne kan være noe for de som ikke vil tenke på resistor for LED. denne kobles til en vanlig molex plugg fra pc-strømforsyning

frozencpu.com/products/23424 … 6c455s1166

Mulig andre oxo har kommet på dette, men tipser likevel.

Trådløse juletrelys er enkle å legge inn i hver bygning og etasje, og lyser godt. Et trykk på fjernkontrollen, og voila :wink:

Høres i utgangspunktet ikke dumt ut men de er vel bare trådløs mellom lyspunkt og fjernnontroll? All ledningen mellom lysene kan jo bli en utfordring? Send gjerne link eller bilde hvis du har

Det finnes sånne kunstige telys som går på batteri og simulerer en telysflamme. De kan brukes i en Legobygning “i brann” så får noen av de 100 brannbilene noe å gjøre

Nope. Det er batteri i hvert enkelt lys. Helt trådløst!
jula.no/catalog/el-artikler- … ed-422431/
clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl … ll/36-5905

Men hvor trådløse er de da?
Hvis det er RF går det jo fint å bygge dem inn, men er det IR så må mottageren synes.
Og det er vel et ganske stort batteri som må til. Så det kan bli utfordring å få plass til det.

100 pakk med leds er billig på ebay om man ikke er redd for en loddebolt. Så får man det akkurat som man vil.

Er nok mest sannsynlig rf. De skal jo tross alt stå rundt på hele juletreet, med kvister og pynt i veien. Så ir vil nok ikke fungere bra da.

Hei.
Her er mitt forslag til lys.
Et par bilder finnes nederst her:
brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=513503
En 4x4 brikke som jeg har laget et spor i. Klemt ned et batteri, og tredd på en lysdiode. Alt sitter rimelig godt fast.
Jeg lager alltid åpninger i sideveggene på mine hus så lysene kan enkelt tas ut og inn. Disse åpningene er det jo ingen som ser allikevel siden de ligger inntil nabohus.
Enkelt å bare skyve frem et hus, legge lysene inn der man måtte ønske og så skyve huset på plass i rekka si igjen.
Fordelen er jo at man slipper disse hersens ledningene.
Mvh. Arne

Her er en enkel løsning til trådløs Legobelysning.
Jeg vet ikke hvordan man laster opp bilder her …derfor har jeg i stedet lastet de opp på Brickshelf.
Se Lys.1.2.3.4 blant bildene her…

brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=513503

Jeg kjøpte noen LED arrow helikoptere. Skar bort plast som er unøvendig å ha.
Voila…så blir det et lite LED lys med av og på bryter…og altså uten en tråd… :slight_smile:

Kan kjøpes her:
dx.com/s/Amazing+LED+Arrow+Helicopter

For de som liker trådløs belysning så kan kanskje dette være av interesse?
kickstarter.com/projects/14 … -building#

Jeg synes iallefall dette virker lovende. De er i små nok størrelser iallefall (passer inni en 1x1 brikke). Litt vanskelig å si ut fra filmen hvor kraftig lys det er av dem.
Ser også ut til at det rimelig bra rekkevidde på dem, dvs de kan være montert ett stykke over plata og fortsatt virke. Men spørs om de er bra nok til gatebelysning i lyktestolper.

Det er en del ting med den Kickstarter-kampanjen som gjør meg skeptisk - for det første det mildt sagt hårete målet rent økonomisk sett, og for det andre virker det som det er en del usikkerhet rundt selve teknologien og hvor godt det faktisk vil fungere. Men jeg lar meg gjerne overbevise etter hvert hvis det viser seg å være Den Perfekte Løsningen for belysning :slight_smile:

Kan ellers fortelle at jeg investerte rundt 450 dollar i belysning fra Brickstuff under Brickworld i Chicago i forrige uke. Kommer til å legge ut litt bilder av hvordan modellene mine blir seende ut ferdig opplyst, men kan foreløpig si at det som fikk meg til å slå til på dette var at Brickstuffs LED-løsninger, i motsetning til for eksempel Lifelites, har så små pærer og så tynne ledninger at man i utgangspunktet ikke trenger å gjøre endringer i modellene for at belysningen skal kunne monteres. Pærene passer under 1x1 plates, og ledningene kan skjules mellom bricks eller plates. I løpet av halvannen times tid lyssatte jeg en hel modell, med ni separate lyspærer montert på steder i modellen hvor jeg hadde plassert “lyskilder” (spotlights, lamper, lysrør) da jeg bygget modellen, uten å behøve å bygge den om. Jeg kommer til å gå over den på nytt, for å skjule ledningene bedre, men det fungerer utmerket som det er. Så foreløpig er Brickstuff mitt soleklare førstevalg på belysning - de er dyrere enn Lifelites, men for meg er selve poenget at man enkelt kan lyssette en modell man allerede har bygget. Det oppleves som nesten litt magisk (“jeg satte en stålampe der da jeg bygget det huset, og nå lyser den faktisk”).

Enig med L@go - det er noe som skurrer der. Hvorfor får vi aldri se et eneste bilde av basen for eksempel?
Samt prisen er i høyeste laget - kan legge mye kablet leds for samme prisen som en av de trådløse.

Har belyst Ferris Wheel og er ganske fornøyd med resultatet, så om du vil ta en titt finner du bilder på
instagram.com/chilis_no/

Nyyyydeli arbeid Cillis!! Kult med det som blinka, og endra farge! Fikk tivolifeeling her!