Lego belysning

Driver å borer opp “lyktestolper” [part]2039[/part] nå for å montere lys i dem.

Funker helt perfekt med ett 2mm bor. Og man må ta tida til hjelp eller så går boret skjevt og kommer ut midt på stolpen…

Forsøkte først med en [part]3941[/part] med en 2L aksel inn i en XXL-motor, og så satte jeg fast boren i en skrustikke, og festet lampen i den runde brikken for så å føre denne mot boret. Fungerte jo fint det, men etter 20 lyktestolper begynte det å føles som om motoren ble svakere. Skiftet til nye batteri uten at det hjalp, så jeg antar dette slet veldig på motoren.

Gikk så tilbake til den “vanlige” metoden og brukte en vanlig boremaskin for å bore opp lyktestolpene. Det fungerte mye bedre, men man må være mye mer forsiktig da boremaskinen er veldig kraftig. Fant ut at det var best å kjøre på sakte hastighet og bare bore litt av gangen mens jeg tømte boret for boss underveis.

Hadde begynt å bore opp noen lyktestolper FØR jeg hadde fått tak i kabel. Men jeg var jo heldig, for på Clas Ohlson fant jeg en kabel som heter “FKUX 0.08 Sort 25m” (Art.Nr: 49.126-10) og samme i rød (Art.Nr: 49.126-35). Disse kostet 59 kr pr pakke med 25m kabel. Får lett to av denne kabelen i det 2mm hullet. Kan sikkert få 3-4 kabler igjennom om man vil.

Og så kommer jeg til selve diodene; jeg kjøpte 2 pakker med 5 stk 3mm LED 3.2V/20mA 2000mcd Ultra White lysdioder på Clas Ohlson (Art.Nr: 36.3842) som kostet 24,- pr pakke. Disse passer fint inne i lampehuset som jeg hadde planlagt å bruke en [part]3626b[/part] i Trans-Clear med en [part]4740[/part] som lampeskjerm i samme farge som lyktestolpen som jeg har valgt til hvit.

For å koble disse diodene har jeg valgt å bruke en motstand pr diode. Det blir lettere for ettertiden når man skal koble opp dette. For da er det omtrent likegyldig hvor mange lyktestolper jeg kobler i parallell. Størrelsen på dioden avhenger jo av hvilken strømforsyning jeg bruker. Men jeg satser på en 12V strømforsyning da dette er lettest å få tak i med masse ampere om jeg må ha en stor kraftig sak…
Størrelsen på dioden regnes så ut på denne måten:
motstand = (påtrykt spenning - diode spenning)/ diode strøm = (12v - 3.2v)/0.02A = 440 ohm.

Det er fullt mulig at disse 2000mcd LED’ene blir for kraftige, men skal nå teste dem ut først.

Men så kommer vi til det store spørsmålet som jeg gjerne vil ha tilbakemelding/tips fra dere:
Hvordan kan man best koble disse sammen?
Tenker da på ett pluggsystem som er enkelt å bruke. Og tenker da på at alle diodene kobles i parallell inn i ett system. Så lager jeg for eksempel flere “hub’er” hvor jeg kobler sammen for eksempel 8-10 stk som så er koblet til strømforsyningen. Kan jo bli mange slike hub’er rundtomkring i byen dog om man har 200 lysstolper. Men det er nå bedre enn å måtte føre alle 200 kablene frem til ett felles punkt. Kablene som er på stolpene blir da også kortere…
Systemet må være modulært og enkelt å koble fra/til. Tenker spesielt å bruke dette under events og utstillinger.

Det du holder på med nå har jeg hatt vanvittig lyst til å gjøre selv lenge. Da ikke bare i lyktestolper, men også i bygninger. Har også tenkt på at det måtte være et enkelt pluggsystem hvis jeg f eks kobler opp dioder til green grocer. Den er jo modulær, så da hadde det vært greit om det forsatt var enkelt å greit å løfte av etasjene uten at det henger ledninger etter. Så har ikke helt tenkt ut hvordan jeg skulle gjort dette…

Men er veldig interresert i hvordan folk gjør slikt, så legg gjerne ut bilder når du har laga til et lignende lyssystem :sunglasses:

Fikk ett bra tips av Matija og kjøpe inn masse av de 9v LEGO kablene. Så kan klipper jeg dem i to og lodder kablene fra lykta fast i disse endene. Da får jeg jo ett enkelt pluggsystem som faktisk er LEGO-vennlig og veldig modulert. Om noe dyrt. Men det vil funke.

Har nå boret opp 75 stolper. Når jeg har tatt 25 til skal jeg forsøke meg på å installere en av lysdiodene jeg har nå og sette lys på dem for å se hvordan det blir. Er nemlig ett moment som jeg ikke har tatt med i betraktningen: spredningen av lyset fra lysdioden. Lysspredningen fås i forskjellige vinkler, men ser ut til at de fleste som har høy lysstyrke har en smal lysstråle rett opp. Men det finnes noen som har helt opp til 120grader spredning. Har ingen aning hvilken vinkel de jeg kjøpte på Clas Ohlson har da det ikke er oppgitt. Så jeg får bare teste det ut.

Og ett annet tips som flere har nevnt før når det gjelder LEGO og lysdioder så er en 5mm lysdiode omtrent samme størrelse som en LEGO-stud og vil passe helt perfekt inn i hull på technic bricks for eksempel. Men jeg valgte 3mm fordi da står beinene nærmere og jeg får bedre plass i toppen av lyktestolpen som jeg har drillet ut til 2.5mm, men bare helt øverst for å gi plass til loddinga av kabelen på beinene.

Har testet med en 5mm diode nå og den passer jo fint inn i hullet på “Minifig hodet”, men den stopper på den lille flensen på dioden. Beinene passer jo inne i toppen som jeg har boret ut, men det er trangt. Den lille flensen på dioden vil bli synlig mellom toppen av stolpen og “minifig hodet”.

Gleder meg til å se resultatet når du er ferdig. Du kan jo forøvrig bruke aluminiumsfolie som reflektor for å styre spredning av lysen i den retningen du vil. Har også liggende reflektorer ment for akvarier, om du trenger. Ei god saks kan klippe de til i rikig størrelse.

Ja, tenkte den tanken selv, men synes det er synd å klippe i stykker slik Lego :stuck_out_tongue:.Men for all del, en veldig god løsning…

Har man først gjort helligbrøden og borret opp en LEGO-lyktestolpe, gjør det ikke så mye fra eller til å klippe en LEGO-kabel i to :slight_smile:

Nå er 100 av de 200 lysstolpene boret opp. Gikk ganske kjapt egentlig. Men har 8 stk hvor jeg var litt uheldig og boret gikk skjevt og kom ut på siden, men tror likevel disse kan brukes da hullet er helt fra topp til bunn og skaden kan skjules med litt Blanko eller hvit maling på de sorte kablene som går inni.

Har nå gjort klar 4 lyktestolper med kabel, motstand og plugg. Skal sette dem opp blant noen hus å ta noen bilder.

Da har jeg slengt opp noen bilder midlertidig. De er litt ut av fokus, men er bare for å vise lysstyrken i lysdiodene.
flickr.com/photos/f0nix/5089 … 775766907/

Dette ble utrolig bra! Vil gjerne se mer av hvordan du har lagt opp kablene, samt kobling.

Haha, ser whiskas koser seg i bakgrunnen på de andre bildene :smiley:

Noen mulighet for at jeg kan få boret opp mine også? :stuck_out_tongue:

Ja, det så jo bra ut det. Ser ut så du har brukt en vanlig gammeldags 9v lego batteriforsyning… Hvilken strømforsyning blir det når du skal ha enda flere lys?

Og når det gjelder selve lysstolpen, hvordan har du gjort med diodebeina (hatt på krympestrømpe?) og evt motstand, har du fått plass inni lyktestolpen til dette, eller har du satt motstanden en annen plass på ledningen? :stuck_out_tongue:

Når det gjelder strømforsyning så var planen å bruke en 12v strømforsyning. Der har jeg masse forskjellig å ta av, har en som er justerbar fra 12 til 30 volt som er på 3 Ampere ved 12 volt. Men om den skulle bli for liten så har jeg en annen 12v strømforsyning som kan levere 80 Ampere :slight_smile:

Men disse diodene trekker jo ikke mye strøm. Om jeg kobler opp alle 200 lyktestolpene så blir det bare 4 ampere strømtrekk…
Har testet en sånn liten 9V LEGO batteriboks med 6stk AA batteri og 4 lysdioder. Skal la den stå på i noen dager å se hvor lenge batteriene holder :slight_smile:

Kommer tilbake med mer detaljbilder av sakene etterhvert.
Men grunnen til at jeg valgte 3mm dioder var jo at beinene lett går inn i toppen på lyktestolpen. Og hele dioden forsvinner inn i den lampeskjermen (minifig hode). Har klipt av beinene litt (og i forskjellig lengde) og så loddet på den tynne kabelen rett på beinene. Har ikke noe tape rundt der. De holder seg fint ifra hverandre inne i lyktestolpen.
Laget ca en halvmeter med kabel og loddet på motstanden på den ene kabel enden og så inn i kabelen på den avklipte 9V-LEGO-pluggen. Tenker å ha noe krympestrømpe rundt dette loddepunktet.

Jaggu skal det bli gøy å se alle byene som blir belyst! :slight_smile:

Jeg har forresten oxo brukt kablene fra Clas Ohlson… Tenkte først å bruke fra de milene jeg har slengende med TP kabler (Data kabler/telefoni kabler) Men blir langt enklere og ryddigere med rødt til pluss, og svart til minus…

Jeg valgte å kjøre to sorte. Ser penere ut. Kom til å tenke på at dioder bare kan kobles den ene veien og tar ikke skade av å kobles feil vei. Så pluss og minus har ikke så mye å si her, eneste som er viktig er at ALLE kablene og pluggene blir laget likt.
Og ja, jeg har kilometervis med TP-kabler liggende å slenge selv. Men de har jo en fast kjerne og er lite fleksible. Disse FKUX kablene er jo veldig fleksible og fine til dette formålet.

Har nå laget lys i lysekrona på Grand Emporium og det ble veldig pent. Men klarer ikke helt å få tatt noen gode bilder som viser dette. Men jeg skal gjøre ett par forsøk til.

Er det noe problem med varmeutvikling når de har stått på en stund?

De har stått på ett helt døgn i strekk nå. De holder fortsatt romtemperatur. Selv motstanden er i romtemperatur…
Var akkurat dette med temperatur jeg også fryktet. Men 3.2v og 20mA blir jo bare 0.064watt (P=U*I)… blir ikke mye varme av det :slight_smile:

Jeg bruker som deg oxo 2 svarte der man kan se ledningene… Slik som inni hus… Men ellers rød og svart… slik som til lyktestolper…

TP kablene finnes både som myke og stive… Men er vel en leder i dem ja… Men er likevel greit hvis man trenger spesifik farge da… F.eks hvis man trenger hvitt til å trekke fra skilt… Eller annet utvendig… blå, grønn, brun osv…

Lys i krona? Fett! -Bilde takk! :slight_smile:

Oki, da oppdaterer jeg med litt bilder:

Dette er dama bak disken i 1.etg på Grand Emporium. Er en lysstolpe plassert i 1.etg uten lampeskjerm. Og så er det lysekrone i taket i 3.etg.
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Street-Lights/2010-10-19_0005a.jpg[/bsurl]

Forsøkte å ta ett bilde utenfra med bare de to lampene tent, men man klarer ikke å se selve lysekrona. Bare at det er ett sterkt lys der…
(Tips til innstillinger på fotoapparatet mottas med stor takk)
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Street-Lights/2010-10-19_0006a.jpg[/bsurl]

Dette er det beste bildet jeg klarte å få av selve lysekrona med lys inni.
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Street-Lights/2010-10-19_0012a.jpg[/bsurl]

Og til slutt to bilder av selve den modifiserte lyktestolpen (uten lyset tent).
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Street-Lights/2010-10-19_0028a.jpg[/bsurl] [bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Street-Lights/2010-10-19_0029a.jpg[/bsurl]

Kult :slight_smile: Kan man ikke lage moderne gatelamper med lys også? Altså, for å matche tiden :slight_smile:

Vi har da slike smihjerns gatelamper her i Tromsø, og de er nylig satt opp :wink:
Vel, jeg syns moderne gatelamper er alt for kjedelige.

Men, har allerede sett på den løsningen, en stk [part]4589[/part] (som jo er hul) oppi den stapper man en [part]75[/part] som jo også er hul. Da har man selve lyktestolpen. Så er det å finne en løsning for selve lampeskjermen. Der finnes det jo mange løsninger. Stort sett så er jo “standard” veilys ett rør som er bøyd i toppen og så er det en litt avlang sak som er reflektoren som peker nedover mot veien.
Lyktestolper i dag kommer jo i mange fasonger og utførelser. Jeg valgte å gå får den vanlige LEGO-varianten som jeg syns er penest og står til både gamle og nye hus.

Hehe, men jeg er av den moderne, urbane typen :wink: Kunne for eksempel tenke meg en firefelts vei midt i Lillehammer Sentrum, og et par 10-etasjers bygninger … :laughing:

hvordan er det med varme og smelting i disse lyktene?
noen merker etter led diodene i minifig hodet?