Lego belysning

Klart man kan bruke den 9v trafoen for tog. Men har ikke noen slike selv. Antar den leverer 9v likestrøm? Noen som vet hvilken strømstyrke?

Trafoen som du putter i veggen er 9v AC
og du juster spenningen med hjulet, og så er det likeretter.
Slik at du får 0-9v DC ut.

Oste Hovel

bricklink.com/search.asp?itemID=4416

Ingen som vet strømstyrken (ampere)?
Om noen av dere har en, se hva det står under den? Ofte så står det for eksempel 230v og en wattstyrke. Eller så står det kanskje i tillegg 9v og en wattstyrke eller en amperestørrelse.

Uhm… vent nå litt hadde jeg ikke en gammel 12v regulerbare LEGO-transformator også liggende ett sted? Kom plutselig på at jeg mener å ha sett en 12v grå regulerbar sak med ett rødt ratt, eller kansje det er en Märklin? Må iallefall forsøke å grave den fram fra hvor enn den nå er…

Edit: nei, det var en gammel Märklin sak som gav AC ut. Rattet var nokså slitt også så den gav veldig ujevn strøm. Kom på nå hvorfor den var plassert bort… :frowning:

Har sjekket under, men det står bare 9-12 V.

Du har vel no måleutstyr kanskje? Eller mulig du veit ampen allerede :wink:

Trafoen:
Inn: 230V AC
Ut: 10V AC 750mA

Regulatoreren:
Inn: 9 til 12V AC.
Ut: 0 til 10v DC.

Oste Hovel

Her har vi en fantastisk god ide om andre ting vi kan sette lys på =)
også er det jo ett fantastikt diorama =)

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=48081&view=findpost&p=845499

jeg har hvertfall fått noen flere ideer som jeg kommer til å teste ut etter hvert…

Endra link.

Her er det en som har lagt ut bilder for hvordan man kan få lagt inn lys i slike kupler eller “avgreininger” eller hva man skal kalle det.
brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=451269

Tror jaggu jeg må prøve meg på det der også.

Brickforge har kommet med ferdig uthulte lyktestolper klare for LED lys.

brickforge.com/store/home.php?cat=407

De var pene de Brickforge lyktestolpene, men det er jo ikke LEGO…

Mye stilig fra brickforge, men mega bloks som havner i hus kaster jeg jo ut…så…

Forskjellen er nok at Megabloks er en konkurrent, mens Brickforge er LEGO-entusiaster og de sørger for å lage deler som ellers ikke finnes i LEGO, dvs. et supplement.

Joa…men læll:)
(og skal ikke se bort ifra at jeg ender opp med no brickforge stæsj en gang;)

Ja, og dermed ikke en forfalskning! :slight_smile: Og ja, skikkelige stilige stolper, det der! LEGO skulle produsert noen sånne …

Fikk i posten i dag 32 LEDlys som er beregnet på Legokreasjoner

cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … K:MEWNX:IT

Etterbestilte i dag pakken som heter MiniPlus, den har knappebatteri og tar derfor mindre plass i feks. et kjøretøy. Superfornøyd og anbefaler både lysene og selgeren.

Da har jeg utforsket litt mere angående belysning i LEGO modeller.
Kjøpte en 50cm fleksibel stripe med LED fra Best Hong Kong. Var utrolig kraftig lys av disse. Monteringen er jo veldig enkel også da hele stripen har dobbeltsidig tape på baksiden :slight_smile:

Du kan klippe til denne stripen om du ønsker andre lengder, det er markert på den stripen hvor du kan klippe. Dette for at du skal få tilkoblingspunkter på hver side av der du klipper.

Her er noen bilder som jeg tok på jobb hvor jeg har Verdensteateret stående (har ikke plass hjemme).
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Verdensteatret/2011-03-03_vt_002.jpg[/bsurl] [bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/Verdensteatret/2011-03-03_vt_003.jpg[/bsurl]

Denne fleksible stripen er her kuttet ned til 25 cm og klistret på innsiden av veggen helt opp mot taket i 1.etg. Det er kansje ikke så lett å se av bildene men belysningen inne i bygget vises VELDIG godt selv om det er fullt lys i rommet hvor modellen står utstillt.
Eneste ulempen er at det er litt varme fra disse, men jeg tror nok mye av varmen kan begrenses om man dimmer lyset bittelitt ned, noe som jeg tror jeg kommer til å gjøre. Alt man tgrenger å gjøre er å lodde på noen kabler og så tilfører man 12v spennign. Motstand er ferdig montert på hver “modul” av den stripen med SMD LED.

Og endelig har jeg fått ånden over meg og loddet opp en del gatelys som jeg hadde planer om å gjøre lenge…

Det var ikke helt lett å ta bilde av disse da de avgir ganske kraftig lys. De vises godt selv i fullt dagslys.

Skal ta bilde av dem når de er kommet i layouten til helga.

Blir veldig bra Fonix. Det bidrar til¨å gjøre et flott layout enda bedre. Du har gjort en kjempejobb, bare å lage en tar mye tid og du har jo lagd maaaange…

Utrolig stilig!! Du tjener penger på disse om du gidder å lage/selge slike :slight_smile: Gleder meg til å se dem i layout.