Hvordan bestille raskt og lett

Hei
Har akkurat hatt besøk av en gutt og hans far. Denne gutten har hatt kreft, og har nå fått tilbakefall.
Lego har holdt han oppe, men skal nå inn i 1,5 år med mye isolasjon og harde behandlinger
De har fått tak i noen tegninger med liste over alle klossene for å bygge henger til den ene gravemaskina i Tecnik lego.
Spørsmålet er da hvordan bestille raskt og enkelt alle delene?
Jeg er elendig på dette, så om noen kan gi meg tips blir jeg glad. Greit self og om de ikke må ut med uhorvelige sumer.
Antar Brick link er stedet, eller kan man slenge inn lista et sted og få det som står på?

Mvh Merete

Har du noen link til denne listen med klosser, så gjør jeg gjerne en sjekk på Bricklink rundt hvordan dette lettest kan fåes tak i.
Jeg vil tro Bricklink er det enkleste stedet for å få tak i disse delene. Det jeg ville gjort (og som jeg gjerne kan gjøre for deg ved hjelp av listen med deler) er:

  • Registrere alle delene i en wanted-list på bricklink.
  • Se om det er noen av delene som er veldig vanskelig å få tak i og se om det er noen alternativer for disse.
  • Prøve å finne den mest økonomiske måten å bestille fra færrest mulige selgere på (dette er den vanskelige/tidkrevende biten).

Jeg ville tatt meg tid til å gå på PaB og B&P, og legge inn prisen der som makspris på hver enkelt del, det er ikke nødvendig å betale mer for deler enn det man kan få delene direkte fra LEGO for.

Kjenner du Wanted - By Shop?

Vær klar over at temperaturen i en autoklav* er høy nok til å deformere LEGO, så de bør kjøpe inn flere deler enn de trenger.

  • Autoklav er det apparatet sykehuset bruker til å sterilisere alt som kommer i nærheten av en pasient som har kraftig svekket immunsystem pga. kreftbehandling.

Tusen takk Herman og Henrik. Da skal jeg rimge til faren og snakke med han og be om liste.
Gutten var så glad når jeg lovet å sjekke hvordan dette kunne gjøres.
Kjipt å komme i en slik situasjon.
Merete

Bra tiltak Merete. Kjip situasjon ja.
Kan hende jeg eller noen andre har noen deler å donere, så hvis du legger ut lista så kan man jo sjekke.

Jeg tenkte det same, LEGO_duden. jeg venter på lista men har ymse tecnik deler liggende fra samlekasser og løslego fra Skærbek, så håper noe matcher.

De sender meg lista på mail i løpet av helga

Må nok si meg enig at dette er et fint tiltak.
Det er ekstra trist når kreften rammer barn. Da er det jo fint at man kan oppmuntre de litt.

Kan nok sikkert donere noen deler hvis jeg har det som trengs.

Har 90% technic så om det er noe må du bare gi en lyd :slight_smile: Kreft er noe dritt og spesielt hos barn.

Har hatt den dritten selv (ikke LEGOen altså) så kom med liste, så skal jeg se hva jeg kan bidra med. Kanskje du klarer
det uten bricklink :slight_smile:
Vært morsomt også å se link av hva han ønsker å bygge :smiley:

Lista var lang… og usikker på hvordan jeg skal få inn så stort excel ark her…
Men her er linkl til bil med henger. ser ut som om lista ligger på siden til designeren.

designer-han.nl/lego/index.htm

Det er en “Truck 8x4 with Detachable Lowloader”

Jeg hadde ikke lyst til å åpne et stort Excel-ark, så jeg klikket på linken ved siden av.
Da kom jeg til Rebrickable, med en liste over Bricklink-butikker som har delene:
http://rebrickable.com/mocs/han/truck-8x4-with-detachable-lowloader#parts_list

Her kommer et forslag:

  1. De som ønsker å bidra med deler går hit http://brikkelauget.no/diskusjon/posting.php?mode=quote&f=1&p=34378 og fyller inn hvilke deler de ønsker å bidra med. Dokumentet kan endres av alle med link, så ikke del linken til noen som ikke har noe med dette å gjøre. Er vel greit å gjøre dette slik så lenge det ikke er sensitiv info.
  2. De delene du ønsker å bidra med sender du til Merete. Merete: Er det ok at du tar i mot deler?
  3. Når alle som har bidratt med deler er ferdige med å registrere deler (vi bør kanskje sette en frist slik at dette ikke tar alt for lang tid?) ser vi hva som eventuelt mangler og så lager jeg en Bricklink wanted-list som vi kan forklare barnefaren hvordan han enklest kan få bestilt resten av delene.

Jeg skal prøve å få tatt en runde i min samling i morra å se hva jeg har på listen. Går litt hurramegrundt om dagen, men håper jeg får tid i morra. :slight_smile:

Send hit, det er veldig greit.

Syntes du hadde et godt forslag, Henrik.
Jeg skal sjekke mine klosser i morgen.
Jeg dekker gjerne porto, så dere slipper ytterligere utlegg.

Er det ssnakk om bil med henger eller kun hengeren her ?
Ikke at det gjør noe men greit å vite hvis man skal gi deler.

Bil og henger

Så det vil si at de trenger alle delene i regnearket. Dersom en del benyttes i begge modellene står de dobbelt opp i regnearket

Henrik, skal vi starte en tråd i lukket forum slik at regnearket ikke er åpen for alle?

Blir det auto-savet når man fyller inn?

Har flyttet link inni ny tråd i medlemsdelen nå. Tror regnearket auto-lagres ja.

Edit: jeg ser i alle fall dine endringer nå

Vi har allerede klart å samle sammen over 2.300 klosser, av 3.700! Det er jo helt fantastisk!