Hvor er dette bilde tatt ?.


Ønsker å vite hvor i norge dette bilde er tatt.

Feil !!.

Ja det er en gruve men hvor ?.

Kongsberg!

bergverkshistorie.no/Artikkel/Stank

Hvordan kunne du være sikker på at det ikke var Røros når du vil vite det?

Endret URLen og her er det interessante:

Jeg skrev jo Kongsberg før du nevner Sulitjelma !!! Sauen din trenger briller :open_mouth:

Det var samtidig som jeg drev og Googlet, så ikke innlegget ditt før jeg skrev mitt…sauen min trenger ikke briller, den behøver støtte og medfølelse!!! :open_mouth:

Tekst til bilde :
To mann døde her av ”stanken” i 1794. Dette kom av fyrsettingen og bålene i stollen.

I en sjakt i Fraülein Christianes gruve kan vi så vidt skimte dagslyset 150 meter over oss. I Trefoldighets gruve stanser vi ved en «dødsannonse» som forteller at her omkom to menn «i stanken», dvs. av kullosforgiftning, en sommerdag i 1794. I Samuels gruve møter vi en underjordisk isbre.

Jeg hadde hatt lyst til å ta en tur til sølvgruvene i kongsberg og det jeg mest lyst til er å gå gjennom den 5 kilometer lange Underbergstollen som er litt mer spennende enn å ta gruvetoget inn til kongens gruve.Hadde også lyst å kombinere dette med byggehelg på hytta til morty men jeg har ikke hatt tid i år grunnet at jeg satt nytt kjøkken hos meg til en pris av kr 150000-160000 kr i sommer.
fykse.dnsalias.com/gruve/underberget/index.htm
fykse.dnsalias.com/gruve/index.htm

? Jeg ser dette er postet under “Annet” men hvorfor poste slikt på Brikkelauget?

Dette er en kjent skrift fra Kongsberg som skrevet her. Kongsberg har en spennende og viktig nasjonal historie, hvor sølverket spilte en viktig rolle. Har vandret mye i gruveåsen og er veldig godt kjent med dens historie. Vel vært en tur både oppe i dagen for å se på gruveåpninger, damanlegg, renner, hjulstuer og andre spennende kulturminner. Vandring i Underbergstollen og en tur innover Christian den 7 stoll med gruvetoget er virkelig vært turen :smiley:

Fordi vår verden består av mye forskjellig, vi AFOLs tenker ikke bare på LEGO.

Du visste altså hvor det var selv om du spør : Ønsker å vite hvor i norge dette bilde er tatt.

Var denne posten bare for å få fortelle om det nye kjøkkenet ditt?
Til den prisen tipper jeg egeninnsatsen var svært lav og derfor kunne du hatt masse tid til å se på gruver, spesielt i helger …

Okei. For det første er også jeg en AFOL. For det andre går jeg inn på Brikkelauget pga min interesse for Lego. Jeg vil lese om Lego og se på Lego, men det er vel kanskje bare meg da. Selvsagt tenker jeg på annet enn Lego jeg også men det skriver jeg da ikke om her inne?

Vi er alle forskjellige med ulike meninger, jeg ser bare ikke vitsen med å gå så “off topic” på et forum dedikert til Lego. Denne tråden føltes så utrolig langt unna.

Ganske enig med deg Chilis, spesielt siden trådstarter selv visste svaret. Vi har da diskusjon.no til slikt :smiley:

Helt enig. Denne tråden er bare irritasjon som gjør at jeg må klikke 2 ganger ekstra for å få vekk det røde “ulest” ikonet. Nå som vi har raskt forum igjen er det helt greit, men på den gamle serveren var det smerte.

150 000 kroner tilsvarer vel ett års inntekt for mitt vedkommende…denne tråden var kanskje litt vel unødvendig, man spør ikke om man allerede vet svaret (jeg oppfattet også denne tråden som et spørsmål, ikke en gåte).

Dere må nesten fortelle meg hvor mye LEGO diskusjon som foregår på Annet, for jeg har sett ganske lite av den?
Ettersom underforumet Annet har denne underteksten: “Hvis noen har behov for å poste noe som ikke har med LEGO å gjøre.”

Om dere ikke ønsker å lese om noe annet enn LEGO må man unngå å gå inn på Annet =)

Så er det nevnt også =)

Det finnes noe LEGO-diskusjon i enkelte av emnene her, Off-topic-tråden til Arkitekten f.eks, ellers er det flere emner om det jeg vil kalle beslektede interesser, f.eks modelltog eller andre ting som kan gjøre kreasjonene bedre (lyspærer, motorer, med mer). Har vi spørsmål om selve forumet, så må det også plasseres i denne delen av forumet. I Generelt vil dette være fullstendig off-topic, i medlemsdelen vil det være diskriminerende (også ikke-betalende medlemmer bør få med seg denne informasjonen). Resten av emnene er for det meste svada og løsmunnet sludder, men det er vel ens eget valg om man ønsker å lese eller bidra? Klikk på “Marker alle emner som lest” og gå videre, det pleier jeg å gjøre hvis jeg til stadig får beskjed om nye innlegg jeg ikke er så veldig interessert i å lese.

Vi legger denne diskusjonen død tenker jeg… Vi skal ha en åpent forum hvor ting kan diskuteres osv, men hvordan dette utarter seg så henviser jeg til andre steder/nettsteder for å “findiskutere” :slight_smile:

Er det mulig å dele “Annet” i flere underforum som eksempel :
Konkurranser :
Diverse konkurranser foregår her! (mitt innlegg kunne jo legges der)
Skravleforum :
Her kan du prate om alt mulig.
Fotoalbum :
Her kan du legge inn bilder av alt mulig foreksempel mitt nye kjøkken og div andre bilder

Disse eksempler er tatt fra katteprat sin side til info.
katteprat.net
Har vært inne på å legge ut bilder av mitt nye kjøkken men tror det hadde blitt betre å lagt i Fotoalbum i et underlignende forum under forum.
:wink:

Det du etterlyser finner du jo allerede på diskusjon.no og byggebolig.no/kjokken-og-hvitevarer/
Der finner du antagelig flere som er interessert i kjøkken enn her.
Jeg fant ikke eksemplene dine på kattepraten, men som kattehater så gadd jeg ikke registrere meg.