Hot rod med V12 i skala 1:6 med power functions

Jeg har et prosjekt nå. Jeg lager en Hot rod med V12 og powerfuctions i skala 1:6. Skalaen finner jeg hvis jeg sammenligner med de minste radiostyrte bensinbilene mine som stiller i klasse 1:6. (Jeg kjører 1:6 og 1:5 i radiostyrt bensinbil) Min blir like stor som 1:6 bilene mine. Jeg får en god del penger snart og da bygger jeg masse mer. Jeg må kjøpe 5sylindrer til feks og to stk XL motorer for drift. Jeg tipper den blir ca 65cm lang. Jeg bruker de største LEGOhjulene med lavprofil foran.
Det er meget enkelt å komme til batteriboksen. Jeg tar ut to plugger under bilen og deler rett og slett bilen i to. Alt glir inn som silke i hanske og sitter godt selv om 2 plugger er alt som holder det i posisjon. Når jeg har delt den så klikker jeg enkelt av batteriboksen og bytter batterier. Batteriboksen sitter under motoren. Jeg har brukt misnste motor med snekkeskrue til styring foran og det er koblet så rattet vil følge styringen. Som dere ser på motoren så lager jeg en ganske realistisk manifold på midten og fire fete eksosrør skal komme ut bak. Det blir et digert luftinntak på toppen av motoren. Jeg prioriterte å lage forhjulsopphenget så lite som mulig og ofret fjæring på forhjul for å få det til. ( så dyktig er jeg ikke) Mer detaljer skal på med jeg må handle først. Angående grillen så kan den åpnes og du kan titte inn til motoren.
Hytta blir noe T-ford stil. Dette er jo bestandig customlagde biler så en direkte fasit på hvordan en hot rod skal se ut finnes ikke siden de lages induviduellt av mindre verksteder som vet hva de gjør. Det ser ut som V12 men siden den er så bred så trengte jeg to veivaksler ved siden av hverandre, så teknisk er det ikke ekte V12 men det ser ut som det. Det går ikke an å se at jeg “jukset” der så derfor sier jeg V12 og denne hemmeligheten blir mellom oss.
Bilen er planlagt en 4trinns girkasse som stilles inn på forhånd for å velge hastighet. (Og tomgang)

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

1 Like

Jeg har et spørsmål angående karrosseri. Jeg vet at ekte hot rood skal være T-Ford. Men vil den bli bedre med noe ca hvit 1910 Rolls Royce i stedet med sorte skjermer? Evt T-Ford i cab? Eller bør det bli T-Ford stil? Skal bestille masse i morgen.

Behøver ikke være T-Ford i det hele tatt.


"Hot rods are typically old, classic American cars with large engines modified for linear speed. The origin of the term “hot rod” is unclear. Some automotive historians say that the term originated with stolen vehicles being refitted with another engine and repainted. In the early days of automobile manufacturing there was no identical matching transmission, body frame, and engine numbers. It was possible to change engines and repaint the car or truck and in effect turn it into a different vehicle and thus it became near impossible to prove that the vehicle was stolen. The term “hot” was equivalent to being stolen. The term “rod” was equivalent to any motorized vehicle. Even today, the Ontario Ministry of the Environment in its vehicle emissions regulations, refers to a “hotrod” as any motorized vehicle that has a replacement engine differing from the factory original. [2] Another possible origin includes replacement of the camshaft with a new (“hotter”) version, sometimes known as a hot stick or hot rod.[citation needed] Roadsters were the cars of choice because they were light, easy to modify, and inexpensive. The term became commonplace in the 1930s or 1940s as the name of a car that had been “hopped up” by modifying the engine for higher performance. A term common in the early days was “gow job”. This has fallen into disuse except with historians.

The term has broadened to apply to other items that are modified for a particular purpose, such as “hot-rodded amplifier”.

Vis den skal bli RC… skal du bygge inn motorer og styring ETTER den er ferdig? Ser ikke noe styring på foraksel.
Dette må du forklare litt mer i detaljer med bilder.
Åssen i alle dager har du klart å lage en V12??

(angående V12 så bestiller jeg 5 sylindere mer i morgen.

Her har jeg tenkt på alt. De ro røde pluggene under tas av og bilen deles i to for å komme til batteriboksen for å skifte batterier. Men likevel er bilen solid og god.
[attachment=2]Noname.jpg[/attachment]

Nå kan jeg enkelt ta av batteriboksen og bytte batterier ved behov:

[attachment=1]Noname.jpg[/attachment]

Inn her sitter motor som driver styringen som er passe mengde giret ned, bla med snekkeskrue. (lærte det av Sheepos garage)
[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Finn frem byggeveiledningen til [setimg]42009[/setimg][set]42009[/set]
https://mi-od-live-s.legocdn.com/bigdownloads/buildinginstructions/6143639.pdf
Bla deg frem til side 185.
Gjenta step 3 to ganger til.
Bla deg frem til neste side, og gjenta igjen step 3 to ganger til.
Fortsett til neste side, og gjenta step 3 til du har 6 sylindre.

Jeg vet hvordan man bygger V12 med de festene til blokka der. Normalt gjør jeg det sånn. Men nå skulle jeg ha den ekstra bred fordi bilen blir skala 1:6, selv om jeg da må ha to veivaksler parallelt grunnet for stor avstand, men så lenge det ikke syntes fra utsiden at det teknisk ikke er en helt ekte Vmotor… Jeg vet at en ekte Vmotor bare har en veivaksel men jeg hadde ikke noe valg når den skulle bli så bred. Det er ikke jeg som har laget så korte råder og lite blokkfeste originalt så jeg måtte finne en løsning selv.

Løsningen din på en bil i skala 1:6 går nok ikke herman. Det blir for liten motor. Men takk for at du ville hjelpe meg, men så langt fungerer det bra.
På skala 1:8 går din løsning fint.

I skala 1:8 blir motovolumet 15,5 liter, og jeg tror ikke du får kjøpt så store V12-motorer til biler.
I skala 1:6 blir motorvolumet 6,5 liter, som er helt greit for en V12.
Har du regnet med topplokket?

Det var en spøk, Herman :laughing:

Planen var V12, men motoren blir for kort med denne LEGOblokka, så nå blir det V14. Det blir FJORTEN sylindere, en V14.

Har dere opplevd at man planlegger å bygge en ting men så finner man ut underveis at modellen passer bedre til å bli noe annet, uten at det blir en dårlig modell?
Sånn er det nå. Det skjer ofte med meg. Dette skal bli en skala 1:6 oldtimer løpsbil i stedet for hot rod. V14 løpsbil ca 1920 stil med spiss rumpe.
Deler av karroseriet begynner å komme til syne. De hadde jo “litt” andre hjul på de gamle tidlig 1900 løpsbiler så jeg skal bestille nye hjul, de største motorsykkelhjulene kompatible med 3 plugg festesystem. Jeg skal kjøpe en utgått men genial del til hjuloppheng/feste til hjulene, som er 3 stud moderne system med bare 3 studs høy. Feldene er kompatible med 3pluggsystem. Dere vet sikkert hvilken del det er. Jeg skal ha knastedekk 10,5cm store siden disse løpsbilene ble kjøprt på grus. Til slutt - den får uavhenging fjæring på forhjul nå.

Om ca to dager kommer postmannen med litt deler inkludert to XLmotorer og flere sylindere.

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Mye skjer på kort tid. Nå er fronten redesignet med et helt annet utseende som passer bedre for en oldtimer. veiva går som i smør og triller så og si og jeg tipper at den vil gå enda bedre når jeg får 7 sylindere til for da får den også støtte fra motsatt side. Eksospottene skal flyttes til bak på bilen når det blir ferdig. På motoren tenkte jeg to plater 2x14 i transperent utenpå hverandre og se om jeg kan sette på 56 transperente ventiler.
Er det noen andre på forum som har bygget V14 før?

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

En oppdatering for dagen burde holde syntes du ikke? Den tråden burde kanskje være i en annen del av forumet en generelt?

8860.nl er fortsatt ledig hvis du ønsker å utforske blogg som medium.

Om det kommer en oppdatering hver dag så kan jeg holde følge å bygge lik!! Da slipper jeg å bla i en instr. bok :wink:

Ok, tar hintet. Jeg bygger mer når jeg får mer deler. Men nå venter jeg på det. Det tar et par dager. Jeg skal ikke poste så ofte lenger. Og vil dere se mer sjelden så ikke titt selv hver dag i denne tråden. Værre er det ikke. På gitarnorge så tar folk meg som jeg er og tåler de meg ikke så går de ikke inn. Der er det ikke uvanlig at mine tråder får over 100 svar. (Det er tråder som varer et halvt år, altså) De er tolerant - et eksempel til etterfølgelse. Overbærenhet kalles det.
Blogg er unødvendig. En tråd kan romme mange svar og går man lei så er det ingen som tvinger deg til å se på den.
Men jeg tar hintet og skal poste mindre men det er likevel mye plass i denne tråden SÅ LENGE DET BARE ER EN TRÅD.

Så du skjønte det du Andrew, at du skulle slippe byggeveiledning? Ja, tanken var at alle skal kunne bygge maken ved hjelp av denne tråden. Det er jo så mange visninger, så denne tråden er en MOC veiledning. Det er det som er planen, hahaha. :wink:

Men siden det likevel ble posting her så vil jeg kan jeg si angående motoren, at basert på Herman sitt regnestykke at en V12 er 6,500 kubikk, så delte jeg på 12 og fikk 540 kubikk for å få en sylinder. Så ganger jeg det med to og legger til 6500 kubikk og får ca 7,6 liters motor siden den nå har en V14.

Grunnen til at det er mange visninger er at du oppdaterer hele tiden, og hver gang du oppdaterer tråden må vi andre inn i tråden for å bli kvitt forumets markering av at det er nye innlegg i tråden OG FORUMET. Det koster oss alle “bare” noen ekstra klikk, men med dine hyppige oppdateringer blir det fort et irritasjonsmoment.

Det er lettere for oss å være tolerante og overbærende hvis du bare kan moderere deg selv litt…

Nei bygger mine egne MOCs som jeg legger ut på facebook-bloggen. Hint hint

Men lager du tegninger også?

Siden jeg likevel skriver et innlegg. de to XL motorene skal sitte under setet og blir like usynlige som resten av elektronikken som er på. Jeg får mer deler, kanskje i morgen. Bilen har vokst en god del i dag. På hjulopphenget trengte jeg dobble fjærer på hvert hjul da den har høy vekt får å holde oppe. Dørene kan åpnes og lukkes samt låses. Og som allerede sagt - den skal ha de største motorsykkehjulene som er en 10,5cm. Jeg har nye hjulhubber også med 3 plug system. Ser dere etter så har den fått luftfilter og justerbare speiler. Må kjøpe chrome brikker for speil.

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Men om du lager tegningene hvorfor ikke vente til MOCen er ferdig og lage en enkelt post med bilder fra prosessen, det ferdige produktet og tegningene? Du trenger ikke legge ut alt steg for steg om det uansett kommer tegninger til slutt.

Da kan du legge ut litt om byggeprosessens utfordringer og spennende triks og tips i den posten, også ka de som ønsker kommentere og spør og få svar der. Slik det blir nå blir det veldig fort veldig mye og uoversiktig til og med for de som vil se denne modellen.

Jeg tror du skal slite med å finne en V14 med så lite sylindervolum. Så vidt jeg kan se er et mer normalt sylindervolum for V14-motorer rundt 100 liter. Per sylinder.
Jeg har heller ikke funnet noen biler som er bygget med en enkelt motor med 14 sylindre. Jeg fant en Jetta som noen hadde utstyrt med en V6 og en V8, men det blir liksom noe annet …