Gode tilbud - diskusjonstråden

Hm, interessant. Samtidig sier de følgende:
Varene som er på “sal” skal tidlegare ha vore seld til den oppgitte førprisen i eit visst monn. Det skal med andre ord vere ein reell førpris, ikkje berre ein “lurepris”.
forbrukerombudet.no/2013/12/ … anuarsalet

Det har vært flere tilfeller (Elkjøp & co.) der det kravet har vært nevnt, betyr det at det fravikes når det finnes veil. priser?

Om ikke de differensierer mellom “før-pris” og “veiledende pris”.

Ref en tidligere diskusjon under Gode tilbud:

http://www.forbrukerombudet.no/2011/03/villedende-bruk-av-veiledende-priser

Fra linken:
"Sammenligning med veiledende pris kan bare benyttes dersom den gir utrykk for en reell alternativ pris i markedet. Dette innebærer for det første at grossist, importør eller produsent faktisk setter en veiledende pris på sine produkter, og for det andre at en vesentlig del av omsetningen innenfor det aktuelle markedsområdet skjer til den veiledende prisen. "

Det er vel nok fysiske butikker som til vanlig kjører Lego sine veiledende priser til at man kan si at vesentlig del av omsetning skjer til den veiledende prisen? Jeg tolker det ihvertfall som at det er innenfor å bruke veil. pris som utgangspunkt for rabatter når det gjelder Lego.

Dog synes jeg butikkene bør være konsekvente i sin omgang med priser, de som kunstig skrur opp prisen for å påberope seg større rabatt har jeg ikke noe til overs for. :angry:

Tror det var her man skulle diskutere gode tilbud, så jeg prøver meg:

Fikk i dag tak i Lego 2916 fra en selger på finn, omtalt i tråden om funn på finn. Visste ikke helt hva det var, men ser ut til at det er litt “duplo-mindstorms”. Programmeringsbrikker som man setter på et chassi for ulike funksjoner, og for øvrig et modulært technic-aktig sett der man bygger bil, fly, gravemaskin og andre ting fra samme sats. Virket veldig kult og tror det må være helt utmerket for en liten ingeniør å leke seg både med konstruksjonen og programklossene.

Er det noen som vet mer om denne serien? veldig sparsomt med informasjon både på bl, brickset og de fleste andre steder. Fant ikke noe hos lego heller om det.

[set=2916]2916[/set] [setimg]2916[/setimg]

Om settet står det følgende: “One of the most innovative LEGO sets for young kids, My Bot’s invention system uses smart parts to give children the tools they need to create their own interactive toys. The main component contains a tiny computer to which builders add smart bricks (up to two at a time) making a car, plane or robot with special features including fueling and alarm system and a sensor that records “hits” from a light source like a flashlight. The 32 pieces are large and easy to manipulate. The toys, once built, are marvelous, responding to movement and tilting with appropriate sounds, flashing lights, and more. A liquid crystal display shows the unit’s position, and children can adjust volume and other features with a red/grey plastic screwdriver. This is very rare set part of the Action Wheelers and Toolo lines of Legos. Pieces are secured with the included screwdriver for more active play. Requires 2 AA batteries.”
Jeg kjenner ikke til computer delen av settet, men kjenner godt til duplo klossene fra Action wheelers serien der man skrur klossene i hverandre med en liten medfølgende skrutrekker, skrur fast hjulene osv. Min sønn hadde flere slike sett, men disse var med ulike gravemaskiner ol. Går greit å bygge sammen med vanlige duplo klosser. Tror likevel at interaktiviteten med elektronikken i dette settet gjør leken hakket morsommere.
Lykke til!

Har fulgt med på LEGO-annonser på Finn.no en stund nå. Slo til på Town Hall som ble lagt ut i dag tidlig. Kun få minutter etter at annonsen var lagt ut så meldte jeg interesse. Selger opplyste om at jeg var først og at den var min hvis jeg hentet den. Men så fikk jeg plutselig beskjed om at hun hadde solgt den til en annen dame fordi hun ville kjøpe noe annet som hun også solgte (Pet Shop). Står ingenting i annonsen om at hun selger begge samlet (to seperate annonser).

Regner med andre her har vært i samme situasjon. Jeg trodde vanlig kotyme på Finn.no var å selge til den første (så fremt man ikke har budrunde). Litt skuffet og irritert over at noen som i utgangspunktet var etter meg i køen “vant”.

Uproff oppførsel av selger… irriterende! De fleste jeg har vært borti på Finn.no har vært greie å handle med, men noe “luringer” treffer man jo på fra tid til annen.

Har ikke akuratt opplevd slike på finn.no. Det jeg har handlet der har gått veldig greit for seg.
Til og med fant en jeg gikk på skole sammen med.

Man finner det meste på finn.no det er sikkert :smiley:

Skjedd meg tre ganger. Og Finn.no kan informere deg om at du -kan- kreve salget gjennomført, men er det verdt det? …Neste gang, kanskje…

Har skjedd meg to ganger på en måned nå. Har handlet på Finn i mange år og det er sjelden jeg opplever uproffe selgere/kjøpere. I hvert fall slik som den i dag.

Snakket akkurat med Finn Kundeservice og jeg kunne ta saken til Forbrukerrådet hvis jeg ønsket. Jeg har krav på erstatning når avtalen er brutt. Men jeg har jo ikke tenkt til å være vanskelig her. Jeg har nå informert selger om dette og gitt vedkommende en advarsel.

Og jeg som trodde at jeg skulle få tak i en billig Town Hall i kveld… :frowning:

Japp, absolutt kjent fenomen. Oppleves ofte slik at det er tilfeldighetene som rår om jeg er først, men om noen andre er først, holdes alltid avtalen :stuck_out_tongue:

Jeg tror vi må akseptere at dette er slik markedet fungerer, og at folk er forskjellige. Og den radmagre trøsten er at ting kommer tilbake på finn. om enn til en litt annen pris senere.

Hva var utlyst pris på townhall?

Du har nok helt rett. Town Hall ble solgt for 1700,- mens Pet Shop ble solgt for 900,-. Litt overrasket over at det ikke ble noen budrunde. For alt jeg vet så kan det hende hun ombestemte seg faket et salg eller solgte til noen kjente.

Opplevde noe ganske likt med black pearl, som lå ute til 500 kr på finn for en tid tilbake. den gikk fort, og uten budrunde. kan hende det var kjøper som satte det som vilkår.

Black Pearl til 500 var en meget god deal! Er ikke så mye kontroll på finn over hva selger gjør som jo er litt kjipt for oss som kjøper :frowning:

Bare som en liten motvekt, så opplevde jeg en selger som når jeg kom frem til han for å hente, sa at han hadde fått bud på 2000 mer enn prisen han la ting ut for (og jeg fikk det for), men holdt seg til avtalen og jeg fikk 6 modulhus (FB, GE, PS, TH, PC og PR) for 5000.
Så ikke alle selgere bryter avtaler om de får bedre tilbud:)

Opplevde det samme, kjøpte Cafe Corner for 400,-+ frakt og selger stod ved avtalen selv om han fikk vite at den var verdt mer før han sendte pakken (det var selger selv som satt prisen). :smiley:

Hvor lenge er dette siden?

Flere her som har bestilt fem stk av denne (shop.lego.com/en-NO/LEGO-Creator … on-5004364) nå. Det er nok en feil fra LEGO sin side, dette er jo snakk om nyheter. Pakken er uansett priset utrolig lavt. 59,97 kr for noe som løst koster ca 300. Jeg fikk gjennom min bestilling av fem stk. 300,- for noe som prises løst for 1500 må sies å være en god deal. Slang med noen byggeplater så jeg fikk fri frakt.

Det er ca 1 1/2 år siden.

Mvh,
Lars

Lucky :smiley: Kan se for meg den følelsen av å få det i hus for 400,- + frakt. Man ser stadig at foreldre legger ut barnas LEGO på Finn, og de aner ofte ikke den faktiske verdien. De tenker at det er verdt mindre enn når det ble gitt ut.