Gjøvik byjubileum

Jeg har fått spørsmål fra Jan Beyer om Brikkelauget vil være med på å bygge en kopi av Gjøvik. Her er info sakset fra to mail fra Stig Sægrov på Gjøvik:

Stig Sægrov wrote:
Vi ønsker å bygge en kopi av Gjøvik anno 1861 i målestokk 1:100. Trinn 1 består av ca, 13 bygninger som i hovedsak er i tømmer. Disse er avbildet nedenfor. Utstillingen skal gradvis utvides til å omfatte helle bysentrum i 2011. Dette er ca 22 bygninger. Detaljene i disse skal jeg oversende etter hvert dersom vi finner frem til en løsning

Jeg vet ikke hvilke priser lego opererer med i denne type prosjekter – men jeg hadde håpet at dere kunne finne en hyggelig pris til oss. Et hus i målestokk 1: 100
8 x 12 m i 1 ½ etg. Med skråtak – hva vil klossene til noe slikt koste ?

Vi hadde tenkt å gjennomføre prosjektet 3 etapper del 1 2007 ((Hunnselva + Gjøvig Glasværk)
del 2 2009 (Gjøvik gård)-
del 3 2011. resten av byen + skibladner

Det er utstillinga i 2011 som er sentral med en åpning av en felles byutstilling til 150 års jubileet.

Når det gjelder priser må jeg får et kostnadsoverslag over hva jeg må legge inn i budsjettet.
Mvh Stig Sægrov



Så, hvem vil være med på dette? Fint om noen andre enn meg kan ta på seg å være Brikkelaugets prosjektleder. Helst en av dere som har erfaring med så store byggeprosjekter. (Matija, Michael, andre?)
Vi må finne ut hvor mye klosser som vil gå med for å hjelpe til med et kostnadsestimat. Virker som om LEGO vil være behjelpelige med å skaffe klosser, men erfaringen er vel at man også må skaffe enkelte ting fra BrickLink også. (?)
Vi bør kanskje tenke på om vi kan dele opp byggingen i moduler slik at det evt vil være mulig å dele byggingen mellom flere.

Høres ut som et morsomt prosjekt! Smile Jeg blir gjerne med på det og vi kan nok diskutere alt på møtet (dog uten deg Confused).
Prisen kan være veldig avhengig av hvor detaljert vi skal lage de husene og området rundt, men jeg tviler på at det blir veldig dyrt pr.hus… også ser det ut som at har vi nok tid til å skaffe alt (mtp. deadlines).

Dette høres veldig morsomt ut! Jeg har siklet i lengre tid på å bygge Gjøvik stasjon, en flott bygning! Gjøvik gård kan også bli morsomt. Der er det et stort parkområde til. Laughing

BØNNA wrote:
Dette høres veldig morsomt ut! Jeg har siklet i lengre tid på å bygge Gjøvik stasjon, en flott bygning! Gjøvik gård kan også bli morsomt. Der er det et stort parkområde til. Laughing
Det blir bare 1:100 da... Hm, hva med å foreslå dem 1:50 i stedet? Det blir ca minifig-skala Twisted Evil

Det vil gjøre det mye lettere å få til gode bygg også!

Vi venter på nytt om prosjektet og gleder oss til å høre hva du bringer til torgs, Matija! Very Happy

Sånn… på det første møtet har vi bare diskutert noen små detaljer. Skalaen skal trolig være 1:50 Exclamation (ingen klagde på det Very Happy), noe som tilsier en ca 7,5m lang og ca 5,2m bred modell.
Vi har tegnet grensa på kartet og det blir ca 32 hus (eller grupper hus som ligger tett sammen), elv, kanaler, brygge og sannsynligvis Skibladner! Den siste blir en fin modell i seg selv (ca 1m lang!, om jeg regnet ut riktig).
Når det gjelder hus, så skal Stig fra Gjøvik først finne mest mulig data & bilder om hvert av dem, for å se hva slags farger og materialer de er bygd med… noen av dem har sånn teglfarge, noe som betyr at vi trolig må bruke sandrød (som er vanskelig å finne og har dårlig utvalg av deler). Men det får vi se når vi får bilder. Dimensjoner på de husene er også ganske viktige, noen av dem kommer til å bli svære, men det er jo bare bra fordi vi får plass til flere detaljer!
Stig foreslo at de bygger terrenget der på stedet, noe som ikke er en dum ide (ellers blir det problematisk hvis det er flere personer som bygger de modulene og man må passe på at hver knott på grensa kommer på riktig høyde).
Uansett… nå venter vi, og når vi har mer info så kan vi begynne å se hvor mye det blir å gjøre, hvem som vil bli med, og hvordan vi skal fordele arbeidet. Smile

Er det tenkt noe i forhold til oppstartsdato?

Nei, ikke noe ennå. Først skaffe mest mulig data, så planlegge antal klosser og prisantydning, så skaffe dem, og så begynne å bygge. Det første forslaget om å ha tre faser innen de 3 åra vi har var ikke noe fastsatt, så vi kan planlegge det nok annerledes.
Jeg kommer tilbake med mer info når jeg får det!

det hadde vært morsomt å få et eller annet bilde slik at man kunne begynt å bygge et pilot-bygg.

Ok, det ser ut som at Gjøvik-folka er fullt igang med å skaffe oss det vi trenger Smile
http://www.oa.no/lokale_nyheter/gjovik_toten/article2869719.ece

“Brikkelauget […] er en sammenslutning av godt voksne norske menn som liker å bygge lego.”
Hihi, flere som bør føle seg trampa på her Wink
Forresten: En “Brikkelauget i media”-tråd for å samle slike saker hadde vært interessant, ikke minst for framtiden.

Ja, “godt voksne”, “norske” og “menn” Wink Det er flere her som kan føle seg trampa på av minst en av disse Very Happy

Heisan!
Det går aldri gjenom sensuren hos likestillingsombudet, dyrevernet ol.
Dokker gir vel beskjed, ka ti æ e blitt ekskludert?
Og det e ikkje 17. Juni engang…
Michael

Michael wrote:
Dokker gir vel beskjed, ka ti æ e blitt ekskludert?
Du oppfyller minst to av de kravene fra artikkelen, så du blir nok ikke ekskludert Wink Men jeg ba alle som er interesserte i å delta til å sende meg en melding... fikk ikke en eneste hittil (bortsett fra Bønna som ca annenhver dag spør om når vi skal begynne Very Happy)

Slik jeg har forstått det får dere alle klossene dere trenger?
Høres artig ut, bare synd jeg ikke kan være med… Laughing

Hvorfor ikke? Bare fordi du ikke er godt voksen mann? Smile
Ellers vet jeg ikke hvilke klosser vi får, men vi skal prøve å få tak i alt vi trenger.

Matija wrote:
Hvorfor ikke? Bare fordi du ikke er godt voksen mann? Smile
Vel, det og at jeg ikke kommer meg "nedover".. Hvis jeg ikke får tak i sånn togbilett til 139 kroner da: "Hvor mye koster det til Drammen?" - "139 kroner." "Enn Bodø da?" - "..139 kroner." "Enn Kristiansand da??! - "139 kroner, ha en god tur da!!" Laughing Um, ja det, og at jeg ikke har noe spesiell erfaring med bygninger. Kunne prøvd meg litt på MLCad, da. Twisted Evil

Hey knerten…
Det er ikke 139.- men 199.- Laughing

Akk, da har jeg værtfall ikke råd! Laughing [/sarkasme]
Noen som kan ta på seg ansvaret for å styre tråden tilbake på rett spor igjen? Razz
Edit: Jeg prøver. Laughing
Får dere bilder av hvert enkelt bygg for å så bygge en nøyaktig kopi, eller må dere gjette dere frem fra “flyfoto”? Eller er det bare rett og slett fritt fram?
Må alt være helt nøyaktig? Skal dere ha med minifigs? Bare lurer.