Fredrikstad: Den store kinodagen

Gårsdagen ble en kjempesuksess!
Fin utstilling, masse unger som lekte med løsklosser og stor interesse rundt mosaikken (etter hvert).

Stor takk til Eiker86 og LEGO_duden som tok turen ned til Fredrikstad og hjalp til med å få til et bra arrangement!

Bilder fra gårsdagen:

Flere bilder på Flickr:
flickr.com/photos/hensolberg … 254430095/

Får beskjed om at jeg ikke har tilgang til å se bildene.

Gjorde noen endringer på rettigheter nå. Hjalp det? Jeg får i alle fall sett de nå uten å være logget inn som meg selv på Flickr.

Dette var trivelig! Veldig bra grunnarbeid Henrik, kudos :smiley:
Fortsatt såre fingre…

Kinoen har også lagt ut bilder: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.569010096485623.1073741843.112017158851588&type=3

Nå fungerer det! Ser ut som det var et bra arrangement… Så ut som det var en liten gutt som gjerne ville tatt med seg en MF hjem. :laughing:

Fantastisk!
Gratulerer med mosaikken, ble kjempeflott!
Baard

Flott jobba folkens :slight_smile: Ble en veldig flott mosaikk :slight_smile:

Ble en kjempeflott mosaikk HenrikLego! Virket også som du gjorde grundig forarbeide. Først finne bilde, konvertere og skalere til passe size. Det programmet du brukte fikk du ut lister med deler du skulle bruke der fordelt pr baseplate, eller var det noe du selv måtte fikse på?
Var jo også litt kult at folk kunne ta hvilken som helst del av bildet og gjøre det ferdig uten å ha noen særlig formening om hva eksakt den delen var for noe. Var det lagt ut noe bilde som viste hva det skulle bli når det ble ferdig, eller var det en “overraskelse” for folk?

Uansett, veldig bra jobba!

Bra jobba til dere som bidro, og en særdeles stor klapp på skuldra til Henrik!!

Jeg brukte Photobricks for mac. Et veldig fint program som dessverre hadde noen mangler som gjorde jobben min litt vanskeligere.

  1. Det tok ikke mot like store bilder som jeg skulle lage så jeg måtte dele opp bildet i mindre deler. Når jeg gjorde dette kom jeg på at det uansett var lurt slik at man ikke fikk deler som overlappet baseplatene. Photobricks har ingen funksjon for å unngå dette heller. Så den beste løsningen var å lage et bilde pr. baseplate. Problemet da var at man fikk 98 forskjellige dokumenter å jobbe med.
  2. Programmet lagde delelister i Bricklink-format, men problemet var at jeg satt på 98 slike. Så det ble litt jobb med å mate alle sammen inn i Bricklink for bestilling.
  3. Jeg trengte også å ha en deleliste pr. modul skrevet ut slik at jeg kunne sortere og Photobricks hadde ikke noe verktøy som lagde en visuell fremvisning av dette, så det jeg endte opp med å gjøre var å lage en liten applikasjon som tok imot bricklink-XML og lagde en matrise med deleliste, bilder osv.
  4. Photobricks hadde dessverre ingen mulighet til å skrive ut instruksjoner som PDF eller lignende heller, kun visning på skjerm, så dette gjorde jeg rett og slett i Photoshop. En jobb som ikke frister til gjentagelse.

Det finnes helt sikkert mer avanserte mosaikk-programmer jeg kunne brukt, men dette fungerte for mitt behov, selv om jeg nok ville sett etter løsninger som automatiserte mer av prosessen dersom jeg skulle gjort det igjen.

Det var en overraskelse, noe som fungerte veldig bra. Folk var nysgjerrige.

Fredrikstad kino har igjen blitt kåret til årets kino (i klasse stor kino) med bakgrunn av innsats og resultater under Den store kinodagen.

Lego-mosaikken vi bygde blir trukket frem i jurybegrunnelsen, det er jo litt stas!

“Fredrikstad kino er tilbake helt på toppen. Kinoen har jobbet godt med involvering og har kommunisert med publikum på Facebook hele høsten og hatt DSK som tema på personalmøtet i hele 2013. Stor fokus på forhåndssalg av billetter, aktiviteter knyttet til filmene, og godt samarbeid med med lokale aktører som barneteatergrupper, MGP-junior stjerner og bake-TV-kjendiser. Juryens favoritter: Forhåndssalg av dagskort i september når elever på videregående skole får stipend, PopArt ved popcornkunstner og publikum og en 3,5 meter stor Legomosaikk fra Hobbiten.”

Hele artikkelen

Gratulerer,fortjent heder til Henrik.
Dette liker vi!
Baard

Gratulerer Henrik!

harald-

Nå har alle Hobbit-filmene gått på kino og kinoen ser seg om etter ny bruk av mosaikken. Jeg har foreslått å demontere hele bildet og bruke neste “Den store kinodagen” til å bygge en Star Wars mosaikk ut fra de samme delene, med litt påfyll av deler som mangler. Det blir moro, så om det er noen som vil være med så er det bare å sette av den første helgen i november.

Og om noen har noen tips til et mosaikk-program som genererer både delelister og byggeinstruksjoner som pdf så er jeg lutter øre. Man må også ha mulighet til å definere hvilke deler og farger man vil benytte. Photobricks for mac gjør alt dette utenom PDF-instruksjoner.

Jeg har tatt i bruk et program for PC som gjør noe av samme nytten. Har ikke utforsket alle muligheter men man kan få del liste til den mosaikken man har generert i programmet

Heter Legoaizer, man må betale litt for å få muligheten for store mosaikk større enn 48x48.
mosaizer.com/Legoaizer/index.htm

Jeg har begynt å bruke dette for litt mosaikk hjelp til mitt neste prosjekt.

Supert! Det skal jeg teste ut. Ser det har kommet ut i tiden etter jeg holdt på med dette sist.
For min del er det ikke noe problem med begrensningen på størrelsen da jeg vil at hver modul (32x32) skal kunne bygges uavhengig uten overlappende brikker.

Må du ikke generere hele bilde først og så deler opp i 32x32 moduler?

Nei, jeg deler opp bildet i Photoshop først og genererer mosaikkene til hver baseplate hver for seg.

Hatt denne dagen i bakhodet en stund og satser på bli med igjen :smiley:
Dagen er 7/11 for de som lurer.
Kom over denne siden: brickit.co/Home

Bilder fra den nye Star Wars filmen er det jo kommet på IMDB også.

Det blir Star Wars mosaikk til høsten. Har vært litt på vent med å ferdigstille fordi jeg ikke har funnet et verktøy som automatiserer litt mer. Kanskje dette er tingen, takk! Var stor suksess forrige gang, blir moro igjen tenker jeg!