Fredrikstad: Den store kinodagen

Jeg har fått en henvendelse fra kinosjefen i Fredrikstad rundt å ha et lego-arrangement i kino-foajeen under Den store kinodagen som er 2. november 2013.

Fredrikstad kino er en av mest suksessrike kinoene i landet og er kåret til Årets Kino i Norge, kategori stor kino, i 1995, 1997, 2000, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 og 2009.
De har flere ganger tidligere holdt store arrangementer rundt Den store kinodagen, som deretter har blitt kopiert av andre kinoer rundt om i landet påfølgende år.
De har også lang erfaring med andre store arrangementer rundt premierer på Harald Zwarts filmprosjekter.
Oppsummert: De har god erfaring og gjennomføringsevne på store arrangementer.

Nå har de altså lyst til å ha et lego-arrangement og lurer på om vi i Brikkelauget har noe vi ønsker å delta/bidra med.

Det de ser for seg er eventuelt dette:

  • Brikkelaugets medlemmer kan stille ut filmrelaterte modeller. Både mocs, men også originale sett.
  • Lego som de besøkende kan boltre seg i og bygge hva de vil med. Her kunne det være interessant med spontane konkurranser o.l. samt å stille ut det man har bygd.
  • Bygge en Lego-mosaikk basert på et bilde fra Hobbiten. Her ser de for seg at noen i Brikkelauget kunne deltatt i planleggingsprosessen og også på oversyn/hjelp under gjennomføringen.

Det jeg da lurer på er om det er noen som har lyst til å delta på dette arrangementet?
Om noen har noen tanker rundt det jeg har skrevet over så skriv gjerne et svar med de også. :slight_smile:

Her kommer første skisse til mosaikk som skal bygges. 2x1,33 meter og 43.776 1x1 klosser!

Oi - kjempeidé, bokstavelig talt! Ser veldig stilig ut. Men jeg forutser såre fingertupper :slight_smile:

Første kommentaren til kinosjefen når jeg viste det var “Gjerne større”. Så det blir moro det her.

Så festlig at han vil ha større.

Dette ser ut som et spennende prosjekt, men hvordan har du tenkt å unngå at hele prosjektet ender med 20 kg Lego utover gulvet i foajeen til kinoen?
Det første tipset mitt er å la den stå på et eller annet, det andre går på å tenke styrke.
Bygger du med knuttene ut på baseplater, eller med knottene opp, slik at mosaikken sees fra siden?
I det siste tilfellet vil jeg anbefale at du ikke bruker kun 1x1 klosser, men lengre der det er mulig.

Hvilke farger bruker du?
Har du sjekket at du får tak i 1x1 brikker (eller plater) i de fargene du ønsker å bruke?

Har ikke rukket å tenke så langt enda, men å organisere bygging og hvordan ting skal henge sammen skal vi nok ordne.
Når det gjelder byggeteknikk så er det viktigste at det er enkelt for alle som kommer å bidre med en liten (eller stor) del.

Men å bruke større klosser enn 1x1 på områdene der dette er mulig er noe jeg har tenkt også, det vil gjøre bygging vesentlig mye enklere (og kostnader lavere).

Men som sagt så er dette bare en skisse og det må gjøres noen beregninger på kostnader osv for å se hva kinoen har råd til å koste på et slikt prosjekt.

:smiley:
Sørg for å book inn dette bildet til PKH 2014;)

Flott prosjekt Herik :smiley:

Det er lurt

Med et så stort bilde som du planlegger tror jeg det blir penest med kvadratiske piksler, med andre ord at knoppene vender ut.
Da vil du spare om lag halve vekta med plater istedenfor klosser.

Knoppene ut gjør det også enklere å dele opp prosjektet. Jeg innbiller meg at baseplater med 16x16-plater oppå kan gi nok styrke, forutsatt at man overlapper. (Da trenger du 4 stk 8x8 plater og en hel rad 8x16-plater rundt hele bildet.)

Et alternativ er å overlappe to ganger. Da blir det litt mer logistikk å sette det hele sammen til slutt, men enda enklere å dele opp i små deler, hver bygger kan bygge på et valgfritt antall 16x16-plater, så lenge man bare har et eller annet system for å holde rede på hvilken 16x16-plate som skal hvor.

Plater sitter bedre enn klosser, rett og slett fordi det blir kortere hevarm. De veier også mindre enn halvparten.
Derimot har jeg ikke inntrykk av at det er prisforskjell på plater og knopper i 1x1, men noen skal jo også betale porto.

Sånn, nå har det skjedd litt mer. Har landet på endelig design, og deler er bestilt.

Den endelige mosaikken vil se slik ut:

Størrelsen på modellen blir 14x7 32x32 baseplater (ca. 3,5 x 1,75 meter). Totalt er det ca. 25.000 deler.
Deler er bestilt og jeg jobber nå med å lage instruksjoner til hver av de 98 32x32 platene. Tidkrevende, men ca. halvveis i prosessen nå.

Når delene kommer vil de bli sortert i 98 forskjellige esker slik at vi har 98 moduler å bygge under kinodagen. Alle baseplatene vil bli merket på undersiden og instruksjonsarkene får tilsvarende nummer og en eske med tilhørende klosser. Vil ta noen målinger på hvor lang tid det tar å bygge en modul og dermed beregne om vi trenger å bygge noen moduler på forhånd for å bli ferdig.

Bra jobbet =)

Ser veldig bra ut. Hvilket program bruker du for å få til mosaikken?

Takk! Photobricks for Mac.

Sånn, nå er alle instruksjonene ferdig og delelister er skrevet ut til alle de 98 modulene.

I går hentet jeg en diger pakke fra HELGE’s sets & bricks med 90% av delene og nå starter jobben med å sortere alle delene inn i moduler.

Det nærmer seg kinodagen! Dersom det er noen som ønsker å delta med mocs eller med bygging av mosaikk så er det bare å ta kontakt! Første lørdagen i november.

Jeg skal møte med kinosjefen førstkommende fredag og spikre en del ting, kommer tilbake etter det med litt mer informasjon!

Hei! Nå har jeg litt mer info rundt selve dagen!

Kinoen er åpen fra fredag kveld og kontinuerlig til søndag kveld, så sånn sett så varer kinofesten hele helgen, men selve kinodagen er på lørdagen og det er også da det blir mest opplegg.
Lego-aktivitetene vil derfor foregå i tidsrommet 10:00 - 18:00 lørdag 2. november.

Det er i hovedsak tre aktiviteter:

  1. Mosaikk-bygging. Dette er ferdig sortert i 98 moduler og skal bygges fra 10:00 og avdukes/være ferdig 18:00.
  2. Fribygging. Her kan de som besøker kinoen bygge fritt. Tror kinoen muligens arrangerer noen små konkurranser her.
  3. Brikkelauget-utstilling. Her er det bare å komme med filmrelaterte modeller dersom du ønsker. Det blir satt opp bord med sperrebånd foran. Kinoen har ansatte som går rundt og passer på, men vi må også holde et godt øye med dette selv. Her er det åpent både for MOCs og sett. Vi prøver å skille de litt fra hverandre slik at man kan se hva som er hva. Jeg vil også lage noen små skilt som viser hva det er, så om du ønsker å bidra med noe så skriv det inn i dette innlegget.

Håper å se flere Brikkelaugere i Fredrikstad 2. november! :slight_smile:

Stiller med:

7181 - TIE Interceptor UCS
7191 - X-Wing UCS
10026 - Naboo Starfighter

79111 - Lone Ranger tog. Forhåpentligvis rekker jeg å motorisere denne før kinodagen slik at den kan kjøre litt rundt.

Toget er nå motorisert, LEGO_duden har varslet at 10179 tar veien ned og eiker har med seg full Turtles-pakke ++ så dette blir bra!

Litt avisomtale har det også blitt: Filmmaraton for 20. gang