Felles byggeprosjekt / Byggemøte sør/øst

inspirerende bilder!

Liten oppdatering:

Jobben med prosjektet går sakte men sikkert fremover. Vi har gravd frem en del mulige kilder til historiske kartverk. Basert på anbefaling av en ekspert på området har vi blitt anbefalt å satse på tiden rundt 1750 som en basis.

Vi jobber videre med å finne historiske kartdata, så vi slipper å kjøpe dette av Oslo kommune (eller bruke sponsor penger på det).

Medlemmer kan lese mer på den interne tråden.

Er det noen av dere som har vært en tur innom forsvarsmuseet der nede på festningen?
Mener å huske jeg såg både kart og små modeller som viste utviklingen av festningen over tid, samt bebyggelsen rundt ved forskjellige tidsepoker.

Har vært der ja, de har jo en meget fin modell av festningen på 1300 tallet inne i vestfløyen`s 1. etg, i rommet som fører videre ned mot lønngangen som ligger i midten av festningsmuren i vestveggen og fører ned til kjelleren på Akershus slottskirke.

Denne gangen synes jeg vi må prøve å bygge inn i muren, sier også noe om tykkelsen, da det er plass for et menneske å gå midt inne i murveggen.

Ved siden av har vi jo den kjente Mørkegangen, som det i dag kun er rester igjen av.
Den tidligere inngangen til borgen, som gikk via jomfrutårnet på nedsiden av sydfløyen. Her gjorde gangen en nesten 90 grader sving inn i veggen på hjørnet av vestfløyen.
Dette var med hensikt, da man med dette ungikk at inntrengere kunne ta store ødeleggelsesvåpen med inn i borgen.
Derifra går den rett inn i borggården.
Det var sagt at en hund gikk igjen i mørkegangen.
Og denne lønngangen som jeg tidligere snakket om gikk i sin tid på toppen av mørkegangen, slik at vaktene kunne gå rett fram til jomfrutårnet. Det var også luker i gulvet på den, om man ville kaste brennende olje etc. i hodet på de som prøvde å ta seg inn.