Felles byggeprosjekt / Byggemøte sør/øst

Hei

Etter en inspirerende tur på LegoWorld 2011 hvor man fikk se alt det fantastiske Byggepladen har fått til, så ble jeg inspirert til å se på mulighetene for å koordinere et felles byggeprosjekt for oss østlendinger. Ønsker ikke å ekskludere andre landsdeler, men ser for meg at det er praktisk å kunne møtes av og til.

Noen som kunne tenke seg å møtes en gang for å se på muligheter? Vi kan jo modularisere prosjektet slik at bygging foregår hos hver enkel, for så å sammenstille på et senere tidspunkt.

Anyone ?

Jeg blir med :wink:

Eventuelt går det ann å ha skypemøte (eller no lignanes) med andre som ønsker å delta?

Og som Gahrian nevner vil byggingen foregå hver for oss slik at det vil se strålende ut hver for oss men fabelaktig tilsammans :wink:

Hadde vært veldig moro, jeg er absolutt med :slight_smile:

Ditto :smiley:
Bård

I’m in.

Har du noen tanker enda om tema for prosjektet?

Høres veldig interessant ut, og har min support.

Så bra med interesse!

Når det gjelder hva vi skal bygge så må vi ta det i en brainstorming runde. Alle forslag tas imot med takk.

Noen momenter å tenke på i forhold til tema/konsept:

  • Det er øsnkelig at “komponentene” bygget av den enkelt har en egenverdi også når den ikke er satt sammen med det andre (vanskelig)
  • Utstillingsvennlig. Må være noe en ikke-afol kan forholde seg til og bør kunne transporteres.
  • Relativt generisk. Å gå for en sær Star Wars ting, eller en spesifikk bil eller liknende vil antakelig virke avstøtende på noen. Ikke alle elsker Star Wars.

Jeg har et par ideer, men velger å holde dem tilbake for ikke å farge diskusjonen på et så tidlig stadium. De kommer snart.

Det første punktet der er ikke vanskeligere enn at det kan løses med adaptere. Modulen vil da lett kunne tilpasses til å stå selv, eller fungere som ett endepunkt av en større enhet, men fremdeles beholde tilkoblingsmulighetene i de tilfeller den ikke brukes slik.

Dette høres jo ut som ett morsomt prosjekt. Kanskje man kan få til noe lignende i de andre Brikkelauget-regionene også?

Det første som slår meg er jo ett eller flere modul hus, der etasjene har samme layout slik at man kan bytte mellom etasjene. Eller sette byggene inntil hverandre for å lage ett kvartal. Samarbeidet her går da ut på å holde noenlunde lik fargepalett og design slik at de passer litt sammen sånn i utseende (fra samme tidsepoke).

Ett annet er jo GBC-moduler. Men det har vi jo snakket om før. Og det blir jo ikke ett direkte “samarbeidsprosjekt”.

Var jo litt morsom den store øya på LW11, der var det jo helt tydelig at basen var bygget av mange moduler, samt huset og resten av konstruksjonen også var moduloppbygd.

Under følger noen forslag som kan diskuteres. Kom gjerne med flere.

[size=150]Forslag 1: 1920-1930 talls by[/size]

Å bygge byer er den mest rett frem måten vi kan samarbeide uten å måtte koordinere for mye. Men å lage moderne byer gjør “alle”, så jeg tenkte at vi kunne bestemme oss for en tidsepoke og lage en modul-hus by rundt dette. 1920-1930 er bare et forslag da vi kan inkludere Emarald Night på en elegant måte og kanskje bygge opp et område rundt en stor jernbanestasjon. Selve stasjonen kan være et felles prosjekt, og så er bygningene rundt (og eventuelle tog / kjøretøy /annet stash) individuelle biddrag.

Området forran en “sentralstasjon” kan jo også gjøres interessant med et marked eller liknende. Foreslår vi bygger i “modulhus skala”.

[size=150]Forslag 2: Moderne togstasjon. [/size]
Basically det over, men vi konsentrerer all fokus på en stor og komplett stasjon med butikker og andre områder innendørs. Dette blir lettere å kombinere med andre gruppers moc’s på utstillinger og lar tog entusiastene boltre seg med “tilbehør” til moc’en vår. Men baksiden er at det er noe mer utfordrende å modularisere på en måte slik at de ulike delene er interessante i seg selv.

[size=150]Forslag 3: 15-1700 talls havn[/size]
Inspirert av den store “hotell ved sjøen” moc’en fra LW11, tenkte jeg vi kunne lage et tilsvarende område som er en komplett handelshavn. Her er det mulig å bygge bygninger og utvide mot en komplett by dersom prosjektet er en success. Lego har mye fint av utstyr og detaljer fra Pirates seriene samt at vi kan gjenbruke en del caste stuff også. Tror vi kan lage en stemningsfylt havn.

[size=150]
Forslag 4: Akershus festning (eller annen pen norsk festning)[/size]
Spennende rekonstruksjonsprosjekt, som bygget i riktig skala kan bli veldig fin. Den største fordelen med slike “rekreer virkeligheten” prosjekter er at det er veldig “non-afol” kompatibelt. Vil få positivt oppmerksomhet av en større gruppe mennesker dersom vi ønsker å stille den ut.

[size=150]Forslag 5: Minifig skala ferge[/size]
Ta en hvilken som helst moderne ferge og gjennskap alle dekkene i minifig skala.
Lar seg lett modularisere, kan gjøres ganske stemningsfylt med minifigs og lys.
Ser for meg at man deler båten på langs så man kan se inn i hele modellen.

Hva med en kombinasjon av et par av forslagene gjennom at vi;

ikke bare lager Akershus festning, men lager den anno 1700, og at vi lager kvadraturen/(hele) gamle Christiana?
Festningen anno 1700 var jo mye mer en festning, med veggene rett ned i havet, og kort vei til havna så vi kan lett få med den og greier.

Da har vi jo en del planer av hvordan det så ut, vi har den gamle havnen og greier, og vi kan “enkelt” modularisere de ulike bygningene/gatene i byen som passer godt som frittstående moduler også.

Pluss at vi har mye historisk dokumentasjon, og kanskje vi kan få historisk museum, oslo by museum o.l. interessert?
(Kanskje sponse oss med brikker også?). Det blir jo en spennende utfordring og nettopp lage den så den ser historisk korrekt ut.

Spennende! Jeg er gjerne med på dette. Men avhengig av skala blir dette rimelig stort! Hva tenker du mht skala ?

Dette høres litt komplisert ut for meg (Og ikke har jeg nok klosser

Trenger ikke være store greiene :wink: alt kan jo utvides etterhvert også etter min mening så vil det vel kanskje bli litt ensformig dersom man skulle hatt 10 personer på samme byggeprosjekt, i den form at 10 personer jobber med å lage festningen?

Hei alle ivrige byggere…

Flott iniativ!! Jeg er ganske nytt medlem av Brikkelauget, men har vært medlem noe lengre i danske Byggepladen og fulgt litt med hva som skjer. Jeg deltar gjerne på et større felles prosjekt eller byggemøte. Jeg tror at hvis dette skal få en “wow”-faktor, må det et større byggverk til, som er et kjent landemerke eller lignende både nasjonalt og internasjonalt…som igjen krever flere byggere og god koordinering av prosjektet. Tror kanskje at et byggverk kunne vært fordelt feks at noen bygger festningsverket, selve opphøyningen av festningen kanskje lages med en kjerne av tre eller lignende og dekke festningsvegger/murer med lego. Husene og annet selvfølgelig kun av Lego. Her kan man dele opp i mange faktorer og deler. Man kommer vel ikke unna at noen må bygge selve fundamentet og selve festningsveggene/murene og det bør nok gjøres av noen som samarbeidet bra og av flere. Bygg på festningen og alt annet kan fordeles på mange og bygges som frittstående bygg. Noen kan feks bygge havnen, noen gamle seilskuter osv…osv…her er det jobb for alle interesser. Hvis man ikke vil gå så langt tilbake i tid, kan man ta med gamle Oslo Vestbane som også er et flott bygg og ligger i samme område og lage et togmiljø. Her er mulighetene mange og kan dekke mange interesser. Noen som vil spinne videre på disse idène?

Dette er et så stort prosjekt og mange klosser som skal til og en “donasjon” av klosser, ihvertfall til grunnfundamentet og murene hadde vært til stor hjelp. Forslag til hvem som kunne være bidragsytere (foreninger, musèr, firmaer)??

Morten
(Kongsberg)

Legger vi oss på 1700, så får vi akkurat med Domkirken som stod ferdig i 1697. (Den har riktig nok vært utvidet flere ganger siden).

Minuset med å velge en tid langt tilbake er selvsagt mangel på bilder / malerier o.l.

Jeg syns Akershus festning er et flott forslag. Godt kjent nasjonalt og internasjonalt Dette er et historisk byggverk som har nesten stått uberørt ekstriørmessig i flere hundre år (selvfølgelig noen mindre endringer), men i det store lite endring. Det er klart at nivåer er fylt opp rundt festningen (mot sjøkanten osv er fylt opp), men ikke avgjørende. Tenker at en beslutning om å bygge denne festningen med alle bygg kunne vært en start. Hvilken tidsepoke man legger seg på kan komme noe etterhvert. Og tidsepoken kan også endres fra evt en event til en annen, da dette er et festningsverk med mindre endringer over flere hundre år og lett og endre på med andre minifig og detaljer. Eller hva?

Leser dette som at det er ca 7 som er interesserte. Veldig bra.

Personlig har jeg veldig sansen for siste forslaget til Murky med å begynne med Akershusfestning anno 1700 (ish) og så utvide til områder rundt ettersom vi ser hvor mange som er med.

Fremdrift:
Mitt forslag for fremdrift er at vi setter av en dato og møtes så mange som mulig av oss og planlegger litt face to face for å få en liten kickoff på prosjektet. Det er nesten umulig å få det til å passe for alle, men vi får se om vi kan få til noe. Mål for dette møte er å bestemme mål og rammer for layouten og å bli enig om skala og fargevalg osv.

Ukedag eller helg?

Jeg kaster ut noen datoer så vi har noe å ta tak i:
Onsdag 9/3, på ettermiddagen en gang 18? 19?
Lørdag 12/3?
Kom gjerne med andre datoer.

Hvor kan vi møtes ? Outland? Der har de fine bord og inspirerende Lego. Noen som har et bedre forslag?

Prosjektet:
Layout / setting er på ingen måte låst, men fordi det kom få konkrete forslag i tråden, så går jeg for overnevnte forslag frem til noen andre kommer med noe bedre.

Commitment:
Fint om dere kan bekrefte en gang i denne tråden at dere fortsatt er interessert og hvilke dato/tid som kan passe for dere. Ingen binder seg til noe som helst. Dette er bare lek og morro. Selv om du ikke tror du har tid til å være med på prosjektet er du velkommen til å dukke opp på første møte og komme med gode ideer.

Ekspert hjelp:
Tror du det er mulig å låne deg Matija på dette første møtet så vi kan snylte litt på din erfaring med gjennomføring av slike ting?

Så lenge det er en dato som passer skal jeg ikke være vanskelig. Men mandager og onsdager passer dårlig for meg.

Onsdager er vanskelig for meg. Lørdag 12/3 tror jeg skal passe bra. Helgen etter skal jeg på fagseminar med jobben.

Det beste hadde vel kanskje vært hjemme hos noen? Forutsatt at noen kan stille kåken sin til disposisjon da. Skulle gjerne invitert dere alle hit til meg, men her er det rett og slett ikke plass for tiden…

Det ble foreslått på irc her om dagen å bygge Karl Johan, og da kanskje med t-bane under bakken og slikt (litt som hos Riktige Leker, bare større). Ser at dette aldri ble konkretisert på forumet. Typiske bygninger blir vel da Stortinget, Universitetet, Grand Hotel, kanskje slottet… Dere andre som var med å prate om dette kan kanskje si noe mer jeg ikke husker?

Jeg tror at et endelig tema/bygg/evt flere bygg kan modnes litt og at man kan enes om når man møtes. Jeg stemmer også for lørdag 12.3. Antar at et sted i Oslo er å foretrekke, forslag tas i mot med takk…