Er vi alle rike?

Altså… Det er vel ingen som faktisk kjøper til slike priser? Det handler vel sikkert mer om investering og overflyrning fra selger til selger. Hvem vet om LEGO plutselig legger f.eks cafe corner ut for salg igjen? Jeg er litt småbitter over at det hverken var mulighet til å kjøpe det i norge via lego.com i 2007, eller å få den bestilt via en leketøysforretning den gang. Og det var til og med tomme i legoland da jeg var der i 2007. Sikkert en godt marked for LEGO å inkludere inventar i en relansering av CC iallefall. Men tilbake til poenget. Det ligger da f.eks flere Taj Mahal sett til salgs på finn.no, og et til ca 6000, men ikke solgt. Så hvilken verdi, det har ikke blitt solgt enda. Husker for et par år siden skulle en selge en middels stor legoby der og til 100 eller 200k, men den gikk vist heller ikke. Og skulle jeg plutselig fått et klart øyeblikk, og ville solgt alt mitt, vedder jeg på at ingen ville betalt innkjøpspris engang, så at lego skal være bedre investering enn gull, -pøh!

Kan bøye meg til å akseptere opp til dobbelt pris på enkelte sett man virkelig MÅ HA , men man blir da aldri kvitt en stor samling i fortjeneste.

http://www.tv2.no/a/7839778

Tja… en jeg har fått hektet på Lego modulhus og andre av de større og eksklusive settene betalte i slutten av november rett over 26.000 kr på eBay for et NISB Cafe Corner. Det var det siste hun manglet av modulene. Tidligere har hun betalt 8000kr for Green Grocer. Så mulighetene er der, både for kjøper og selger.

Angående CC:
Selv kom jeg ut av dark ages i grevens tid og importerte CC (samt MS og GG) via Jetcarrier fra USA! På den tiden var dollaren lav og Legoen mye billigere der, så betalte vel 6-700kr for Marked street inkludert frakt, MVA osv. Så var fullt mulig å skaffe CC i Norge via omveier, dog det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte flere :stuck_out_tongue:
Angående relansering så har jo Lego prøvd seg på det før uten stor suksess (Legends) og de prøver seg nå med winter toy shop. Problemet med relansering er jo at de aller fleste som har settet fra før ikke gidder kjøpe et nytt nesten likt og da mister du en stor del av salget. Lego har jo også en stor fordel av at Lego stiger i verdi; folk kjøper mer!

Til saken:
Det det er snakk om her er jo helt nye sett i esken, med samme du åpner esken og bygger det synker jo potensiell pris i fremtiden veldig! Antall CC i verden som er nye i esken synker jo hele tiden, for mange av de som kjøper de bygger de jo opp :wink:

Norge er i tillegg ganske spesielt i Lego sammenheng, vi handler veldig mye Lego og har god råd. Så ihvertfall etter at vi fikk shop@home vil jo de fleste sett også eksklusive sett finnes i et ganske stort antall i Norge. Om en unge ønsker seg et modul hus til jul, vil ungen i mange tilfeller få det her. Feks i Polen tror jeg foreldra skal tjene rimelig godt før det er aktuelt! Etter 5år ender modul huset opp på finn.no, så de Afols som ikke allerede har det i samlingen har god mulighet til å skaffe det om de er litt tålmodige :slight_smile:
Mange andre steder i verden hvor unga ikke får så dyre julegaver, vil jo de fleste eksklusive settene på markedet stamme fra andre voksne samlere, og antallet samlere stiger jo hele tiden så da stiger jo prisen på sjeldne sett også naturlig nok :wink:
Dette er det en del selgere på finn.no som ikke har forstått, de tror all Lego er verdt masse penger og sjekker prisene på ebay og tror de skal få minst like mye her :unamused:
Feks en politistasjon fra 2005 er ikke mer verdt en kg prisen på delene selv om den er ny! Hvem har brukt for en politistasjon, Lego gir ut minst en i året nå og de er mer eller mindre like! Legg den på loftet og ta den fram når du blir pensjonist om 30-40år, har den ikke steget i verdi da kan du slå i hjel noen timer med å bygge den :laughing:

Jeg for min del synes det er helt feil vinkling å se på LEGO som investeringsobjekt. Da kan man like godt samle på små frimerker, de tar mindre plass og man kan få riktig høye priser for dem også. Spesielt nå som det nesten ikke sendes brev lengre.

LEGO er en hobby og materialet vi bruker er plastbrikker. Det kan sammenlignes med de som driver med treskjæring og dreiing av ting i tre. Materialet de bruker er tre (for det meste) og noen tresorter er mer skjeldne enn andre og man kan investere i noen trebiter og selge unna noen år senere om man ikke får brukt dem. Er man heldig er prisen på disse trebitene økt slik at man får mer igjen for dem. Men har man solgt unna trebitene så kan man jo ikke lage noe nytt av dem…
Samme med LEGO klosser, selger man unna så kan man jo ikke lage noe av de. For eksempel har man ett Cafe Corner sett så har man også en 1x6 arch i dark blue (finnes også i andre sett) som man kan bruke i en kreasjon. Har man settet med frihetsgudinnen har man også 4 makaroni brikker i sand green (som i følge Bricklink nå har en markedspris på 715kr pr stk…)
Problemet slik jeg ser det er ikke at selgere setter slike usannsynlig høye priser, men at noen virkelig har penger nok til å kjøpe inn slike brikker…

Husker når frihetsgudinna var i butikkene, Extra Leker hadde først tatt inn rundt 5 stk av dem og de gikk egentlig litt tregt unna syns jeg. På de tidspunktet synes jeg settet var kjedelig da det var omtrent bare én farge og jeg såg ikke umiddelbart gjenbruksverdien på delene. Så jeg avsto da fra å kjøpe. En del måneder senere hadde de tatt inn ett nytt parti, denne gangen tror jeg det var 15-20 sett og de kom umiddelbart på tilbudstorget deres. Tror prisen da var 990 kr. (Listeprisen var vel rundt 1400-1500kr?). Jeg kjøpte iallefall ett sett da. Og disse settene gikk veldig kjapt unna, så da er det jo potensielt mange her i Tromsø iallefall som sitter på disse delene til over 700kr pr stk. Men antar de fleste av disse ligger i en rotekasse med LEGO til barna i huset :slight_smile:

Verdien i LEGO brikker ligger ikke i kroner og ører, men i bruksverdien på delene, slik jeg ser det.

Du har fått ei dame så hekta på LEGO at hun har betalt 8000kr for GG, og 26.000kr for CC!?!?!

Jeg aner ikke hva jeg engang skal svare på det på et åpent forum. Men, er hun orientert om at hun kan bestille klosser i løs vekt på både LEGO.com og bricklink?

Men for all del, hvis det virkelig er vanlig å kjøpe disse settene til sånne priser for newbies afols, så skal jeg ete mine ord. Jeg som ikke tar vare på eskene engang. Rett i boss.

CC til 26k… -MÅPER-

Og til Don: Argh, den muligheten med Jet Carrier gikk meg nok hus forbi :confused:

Jeg er til dels enig med deg mht relansering, da jeg selv sitter med winter toy shop fra før og ikke kjøper den nye. Men tror likevel det er lurt av dem å vennligt møte ferske afosl med en “føler”, for å se om det er nok til å iallfall selge på S@H. På samme grunnlag synes jeg de burde gjort det samme med de modular house serien. Jeg synes fx ikke LEGO kan være bekjent med å la færskinger betale 26k for CC. Litt verdi, ok. Men startsett til 26k, burde vært relansert iallfall på S@H. (De henter nok litt fortjeneste både i begrenset antall solgte sett, men mest i å gi et godt etableringsgrunnlag for potensielle nye kunder)

Og når det gjelder det med sett i NISB, ser jeg på det som overflytning fra selger til selger, og da øker prisen betraktelig. Går på klassisk “status” selgere imellom å ha visse sett, så sistemann brenner nok inne med det noen år, men det er “naturens gang”.
En fordel hadde vært med nummererte utgaver, i nummererte serier. Altså fx sett 1/1000 fra serie 1.

Helt enig i resten du skriver :slight_smile:

FONIX: Enig :slight_smile:

Jeg er delvis uenig.
Så lenge delene lar seg skaffe til en fornuftig pris via BrickLink og Bricks & Pieces ser jeg ikke noe behov for å relansere sett, men når prisen på delene blir usaklig høy synes jeg LEGO bør lansere et helt nytt sett som bruker noen stykker av den delen.

Behovet er der tydeligvis siden folk kjøper disse settene til 26k

Problemet er vel at de kun har mulighet til å lansere et vist antall sett i året, en hver relansering vil ta plassen til et annet sett. Det skjedde i år med winter village settet og vil også skje ved en evt relansering av CC! Personlig vil jeg heller heller ha et nytt modulhus enn en relansering av CC med interiør, men jeg har jo som sagt settet :stuck_out_tongue:

At enkelte deler blir problematisk dyre, er Lego klar over og prøver å gjøre noe med. Husker at de gjorde et poeng av å inkludere en del til MS i winter village market bla…

Folk får gjøre som de vil og om vedkommende på død og liv måtte ha en uåpnet sett med CC, er det kanskje 26 000 en må ut med i dag :open_mouth:

Mulig jeg missforstår deg her, men mener du at LEGO skal regulere prisen som ligger på private salgskanaler som Bricklink?
Eller mener du at de heller bør relansere gamle sett i stede for å lage nye sett?
Ang relansering av Winter Toy shop så fikk vi jo en grei forklaring for det av Jamie Berard under foredraget han hadde under Brikkelaugets Jubileumstur. Greia var vistnok at de ikke klarer å lage nok deler og få designet nye sett, så da valgte de å relansere Winter Toy Shop for å i det hele tatt ha noe nytt å selge. Samt at det har vært stor etterspørsel etter det settet. Jamie snakket også rundt dette med å relansere gamle sett kontra å lage nye sett. De har gjort nøye undersøkelser på dette og når det gjelder å velge mellom relansering og produsere nye sett så ville folk flest ha nye sett.
Jeg som allerede har Cafe Corner ville bli rimelig skuffa om de relanserer det settet igjen på bekostning av ett nytt modulhus. Og siden de ikke har kapasitet til å kunne kjøre BÅDE nye sett og relansere gamle sett så ønsker de helst ikke å relansere sett. Det er ikke ofte det skjer, og det er vistnok ikke ønskelig fra LEGO sin side å gjøre det.

Burde kanskje legge opp den videoen jeg tok av Jamie Berard når han snakket om blant annet dette…

Ja, jeg har kanskje gjort en god jobb der…, skapt en ny AFOL. Hun bestilte NISB fordi det er enklere og hun slipper å bekymre seg for manglende deler etc. Hun bygget det like etter hun mottok det. Nå har hun alle settene i serien og har ingen plan om å stoppe.

Selv kjøpte jeg CC av en på finn.no for en del år siden (kanskje tidligere medlem av Brikkelauget?), det var bygget opp èn gang og stått på “hylla”. Fikk delene i poser sammen med byggeinstruksjonene. Betalte 4000 kr den gang, pent brukt. Eneste jeg noen gang har eller kommer til å kjøpe brukt. CC er nok et ekstraordinært tilfelle. TH og FB har steget en del i verdi men på lang nær i samme gate.

Media overdriver jo generelt annenhåndsveriden av det meste av slike samlinger.
Man ser en annonse på ebay/finn.no til “kjøp nå” pris og så blir det slått opp, og bestandig uklart om man har fått solgt til den prisen eller ikke.
Og selv om man får solgt til den prisen så kan det jo være ett enkelttilfelle.

FONIX: Jøss, nei, missforstå gjorde du :slight_smile: LEGO kan da vitterlig ikke regulere prisene private forlanger for sine sett? Winter Toy Shop står til salgs for opp mot 5500kr, selv om en forbedret versjon fås kjøpt fra lego.com til 749kr. Så det virker som LEGO ikke greier å indirekte påvirke prisene engang. Men, så kommer denne statusfaktoren blandt selgee inn som jeg nevnte tidligere.

Og jeg vil da selvsagt heller at LEGO kommer med nye fremfor gamle sett. Men mener lego burde vektlagt å parallelt relansere høyt ønskede sett, iallfall på S@H, noe som er langt mindre omfattende enn distribusjon til forretninger. Men så er det helt nytt for meg at Jamie Berard sa dette, så da faller mine tanker rundt dette i grus uansett :confused:

Vil jeg absolutt ha CC, bestiller jeg den brikkevis for 1-1,50kr pr. kloss på BL. Derfor ser jeg ikke hvorfor det er noen vits i å betale så mye mer enn dobbelt pris for sett man tenker åpne og bygge uansett. En blå 1x1 er en blå 1x1 uansett hvor den kom fra. Mangler det noen spesialbrikker, så kan man alltids modde litt intill videre, og kanskje håpe på at resterende dukker opp en gang i fremtiden. Men det er meg, andre kjøper gladelig til 26k. MEN, så har du nok en god porsjon potensielle AFOLs som skremmes vekk av prisøkningen på gamle sett, når de facineres over modular serien, men er økonomisk nok til å ligge unna. -Både LEGOs og LUGs tap.

Chilis: Ja, altså, tar helt hatten av for deg :slight_smile: Du burde fått provisjon! Ikke si at damen måtte betale mva og toll i tillegg?
P.s, takker for en fin historie å viderefortelle :slight_smile:

Legovegas: Jepp, media… Og derfor den ironiske tittelen jeg har på tråden min her :slight_smile:

Noen er villig til å betale en høy premium for noe som er originalt og i plettfri tilstand. Sånn er det bare, både innenfor Lego og andre typiske samlehobbyer som for eksempel tegneserier eller frimerker. Er man ikke samler selv så kan det nok være vanskelig å forstå.

Daniel: Vi er i samme båt her. Hvis jeg finner sett som er i eske og uåpnet, så lar jeg disse være til evntuelt de som absolut vil ha de uåpnet og heller kjøper ett brukt hvis mulig.
Siden jeg kommer til å bygge uansett. Men noen 26K kr + sett hadde vært helt uaktuelt uansett om det var nytt eller brukt for min del.

Jeg mistet de tre første modul husene da jeg kom tilbake til Lego. Endte opp med å Bricklinke disse. Men om jeg betalte mer eller midnre en ett brukt på BL tør jeg ikke tenke på :slight_smile:

Jeg er jo ikke en gjennomsnittlig AFOL, men ingen del av hjernen min ville engang vurdert å kjøpe et sett NIB til den hysteriske prisen. Jeg ser av og til gamle sett som jeg gjerne skulle ha hatt. Men “move on and move up” er min holdning. Når jeg ikke bruker så mye penger på sett jeg ikke “rakk”, så kan jeg bruke penger på sett som kommer. Mannen “bbricklinket” Green Grocer for noen år siden. Tror ikke det var særlig billig, og da var jo til og med nye sett billige å få tak i.

Personlig har jeg vondt i magen fordi jeg ikke kjøpte Harry Potter toget og Diagon Alley, men nekter å betale ublu priser for dem… De hadde jeg gjerne tatt pent brukt, men ikke lekt i stykker.

Jeg tror det er enkelttilfeller som kjøper for så høyt, og som tidiligere sagt - du skal som regel vite hvilke sett som kan få verdi i fremtiden. Jeg har for eksempel liggende et Toy Story tog uåpnet i en eske - det var innkjøpt som gave til minstemann, men måten han mer knuste enn lekte med det andre Toy story settet, fikk oss til å vente til senere. Det blir neppe særlig verdi av det settet etterhvert, men foreløpig ligger det i boksen sin fordi vi ikke har behov for å bygge det opp nå. Jeg gjetter at de som har samlet inn Hobbiten og LOTR sett uaåpnet i boks, kanskje kan være heldige med prisstigning etterhvert, men det vet man jo ikke.

Poenget er vel det som mange andre har gjort før meg - det finnes marked for det meste. Gamle legosett er flaks, type, etterspørsel og tidspunkt man legger det for salg. Jeg tviler på at vi sitter på en formue i salgsverdi! Selv om det hadde vært hyggelig når man tenker på hva man har hatt i innkjøp! :wink:

Heh… hadde du spurt her ville hun nok spart noen tusenlapper :wink:

LEGO har jo en luksusutfordring og det er at de ikke har høy nok produksjon av deler i forhold til salget. Men en annen utfordring er at de ikke på forhånd vet hvor bra ett spesifikt sett vil gå før de starter produksjonen. Og siden de har planlagt det meste i lang tid i forveien. Ut ifra det Jamie sa så forstod jeg det slik at de planlegger 5 år frem i tid og de settene som vi ser komme ut i salg nå i 2016, var egentlig ferdig designer i 2014 og så bruker de to år på produksjonen. Siden de har begrenset produksjonshastighet av deler må de nøye avveie hvor lenge et sett skal produseres i forhold til etterspørselen. De kan jo risikere å bli sittende inne med mange tusen esker av noen sett som ikke gikk så bra. Og da er det jo synd om det gikk på bekostning av å få ett annet sett i produksjon.

Jeg personlig synes det beste hadde vært om de slanket litt ned på mengden forskjellige sett og kjørte litt lengre produksjonstid på hvert sett. Opplever stadig vekk at folk kommenterer at ett sett plutselig er ute av produksjon. Samt at man kanskje endrer syn på ett sett etter en tid. Jeg er akkurat nå litt i tvil om jeg skal skaffe meg “76023 The Tumbler”, den er tydeligvis out of stock nå, som kanskje betyr at den ikke blir produsert mere. Men jeg synes ikke den er så ekstremt pen og ikke er jeg så inne på superheltene heller. Men ut fra kompleksiteten og den sære byggekonstruksjonen så er det mulig at dette er ett sett jeg kommer til å angre på at jeg IKKE kjøpte i fremtiden…

Og som du sier i topic “Er vi alle rike?”, tja, i Norge er vi kanskje det?
Det er vel mer snakk om prioriteringer av hva vi skal bruke pengene på. Jeg har valgt å slutte å kjøpe alle de småsettene. Adventskalenderne har for eksempel ikke noe verdi for meg lengre, de er morsomme der og da, men det er ikke noe klosseverdi i dem i ettertid (for meg personlig) og konstruksjonmessig er det ingenting spennende i dem eller noe man kan lære ved å bygge dem. Derfor ender jeg opp med å heller fokusere på de store settene.

FONIX: Oi, det var kjekt å få vite. 2 år faktisk på produksjonen av et sett… Hmm, hva er det de gjør da når de går tomme for et sett på S@H? Jeg har til nå trodd at de tar en vudering på behov, og setter eventuelt igang med nytt opplags produksjon. Er kanskje S@H bare et “lite” lager (eventuelt verdensdelslager), og de må hente opp flere sett fra et gedigent hovedlager? Forstår jeg det riktig ved at de bare produserer et forhåndsbestemt antall, og så er det stopp for de enkelte sett?

Med sånne utfordringer, sier jeg meg helt enig med deg mtp å begrense antall forskjellige sett før det blør. Men så er jo oxo Lego kjent for å ikke tenke begrensninginger, men heller utfordringer, så de har nok det meste av kunders ønsker i sine tanker, og mulighetene er mange. Siden de allerede har PAB, kunne de trykket opp et antall småposer med spesialbrikker til de enkelte sett, slik at man tilsammen kunne fått kjøpt et noe dyrere sett enn i den enkelte perioden de ble utgitt. Kom på løsningen i farta nå, så har ikke tenkt igjennom den, men den vil være langt mindre resurskrevende enn å trykke opp komplette sett med esker og bøker, samt ikke være så stor lagerkostnad. Men den vil gjøre det langt triveligere for nye afols å henge seg på modular/Star Wars ect, enn å kanskje bruke familiens sommerferiebudsjett på en LEGOkafe, og traumatisere sine barn til å hate LEGO for alltid :smiley:

Julekalenderen er jeg enig i ikke er spesielt spennende, men jeg får den hvert år om jeg vil eller ikke, så… Men jeg likte bikkja i år :slight_smile: Gi meg heller en julekalender med CC spesialbrikker! -Humre- :smiley:

2 år er vel mer normen for hele utviklingen av et sett, fra idé og design til settet er klart for markedet.

For selve produksjonen så har de nok mer “on-demand” mulighet så de kan justere produksjonen, men når produksjonen kjører på full kapasitet så betyr jo det at de må redusere produksjon av et sett for å øke på et annet.

Mener å huske at en av dokumentarene var innom “on-demand”, kan det ha vært LEGO Megafactories tro?

Tenkte litt ang produksjon. Hvis det virkelig er 5 år fra start til ferdig produkt.
Litt rart om dette stemmer med de nye Star Wars settene. Selv om de har fått vite en del på forhånd så må da vel det vært en raskere prosess?