Er vi alle rike?

Det var ikke slik jeg oppfattet det.
Som jeg forsto det måtte de ha nok å si om hvilke sett som skal komme i løpet av de neste fem årene innenfor en produktlinje til å kunne lage ett PowerPoint-bilde.

I Skærbæk i fjor ble 21110 Research Institute etterspurt. Da ble vi fortalt at de holdt på med å få et nytt opplag av settet lagt inn i produksjonsplanene. Vi fikk også høre at LEGO Store ble prioritert foran S@H, så det er nok ikke slik at S@H sitter på hele lageret av sett.
Så vidt jeg forsto bestemmer LEGO hvor mange de skal lage av et sett ved at personene med ansvar for salg innenfor de ulike landene forteller hvor mange de tror de kommer til å selge av hvert sett i det landet, og deretter summere. Så vidt jeg forsto blir det som hovedregel ikke laget nye sett når LEGO går tomme.

Masse nyttig info her, men virker som LEGOs uttalelser er tolkningsbare så…

Det var slik jeg forstod det også, de har planen klar for veien videre for produktseriene de lanserer. Sannsynligvis ikke spesifisert helt ned til hver enkelt sett i de større temaene for alle årene framover.

Vet ikke helt om dette blir rette tråden å legge inn dette her men…

Part 73312 Black door 1x4x5 with 6 panes.

Noen som vet hvorfor den døra er priset så høyt? Finnes etter hva jeg skjønner billigst som ny Kr. 162
Den finnes i to sett 10182-1 Cafe Corner og 4886-1 Building Bonanza. (Eller tar jeg fullstendig feil?)
alpha.bricklink.com/pages/clone/ … =S&C=11&O={“color”:“11”}

Som en kuriositet kan følgende nevnes:
Sølvprisen pr. gram er på ca. Kr.4
En slik Lego-dør veier 4 gram…og har da en “plastpris” pr. gram på Kr. 40,50…jammen er sølv er billig… :open_mouth:

Dette stod som tidligere nevnt her i tråden fra TV2 nyhetene:
Lego-byggesett har økt kraftig i verdi de siste årene, og viser seg å være en tryggere investering enn både gull og aksjer.
tv2.no/a/7839778
Ergo kan man da også hevde at enkelte Lego-deler er en tryggere investering enn sølv… :laughing:

Sånn bare for å ha nevnt det, “Sand Green Brick, Round Corner 2 x 2 Macaroni with Stud Notch” går for 800kr pr stk… er jo bare idioter som kjøper til den prisen (?)…
bricklink.com/catalogPG.asp? … ColorID=48

Den er bare i ett sett og det var 4 av dem i det settet…
Jeg var dum og kjøpte bare ett slik sett når det kostet rett over 900kr pr sett… og ja, det er også andre deler i det settet :slight_smile:

Du svarer vel på spørsmålet i neste setning:

Det er jo fordi Café Corner er så ekstremt ettertraktet, og fordi det etter hvert er så mange som har satt sammen sine egne versjoner med løsklosser fra BrickLink. Da blir de klossene som kun eksisterer i noen få sett, veldig dyre. Det er en god del eksempler på det, blant annet det F0NIX nevner over her.

For å svare på spørsmålet ditt i overskriften… nei, vi er ikke rike :stuck_out_tongue:
Flere ganger har matbudsjettet måttet vike for Bricklink-prosjekter.

Gull, sølv og aksjer har falt kraftig i den perioden de ser på.

Nei, jeg svarer egentlig ikke i neste setning…annet enn at de finnes i kun to sett…
Dørene var jo å få kjøpt i løsvekt her i landet for ikke se altfor mange år siden. Så ut fra det så skulle man ikke tro de skulle bli så dyre. Det var Briobutikkene som solgte Lego i løsvekt. Fyll opp en Lego-pose og betal 60 kr…eller var det 80 kr?
I allefall fikk jeg kjøpe restene fra en slik butikk for en slikk og ingenting fordi det bare var slike ukurante lego-deler igjen som de ikke fikk solgt og som bare opptok plass i butikken.
Løs-Lego salget skulle opphøre på den tiden og det var vel derfor jeg fikk kjøpt resten så billig.
Det ble et par bæreposer og en kartong full med Lego. Hvorav ca. 200 slike dører.
Jeg har faktisk gitt bort vel 100 dører…ante jo ikke da at de skulle få slik en markedspris.
Selger gjerne slike dører til 100 kr stk. jeg…og da er de ikke ferdig prutta engang… :smiley:

Høres ikke helt bra ut når det blir såpass da… Men på en annen side har du tydeligvis gjort en fornuftig investering, ikke minst i forhold til når de begynner med nytt materiale på brikkene. Kan hende de gamle brikkene blir enda dyrere :wink:
Jeg kjøpte et par ekstra brikkebanker til barna mine nå, slik at de har til egenkapital når de skal kjøpe seg leilighet i fremtiden :stuck_out_tongue: :laughing: Så, kjøpkjøpkjøp! Hehe :laughing:

Det er ulike produksjonstider og planer for ulike sett. Men mitt inntrykk etter å ha hørt på og snakket med Jamie Berard (JB) og andre i Lego konsernet er at designerne må “kjempe” for sine sett og ideer, evt. nye klosser (som betyr nye trykkeformer) osv. Det er mange ledd i prosessen før settene blir godkjent for produksjon. Asia markedet har eksplodert de senere årene, og dette setter press på leveransene her.
Hvorfor kommer det en ny politistasjon hvert annet år - jo, den selger bra uansett til nye hordene med unger som ønsker å lege politi og røver. Dette markedet tjener jo Lego uendelig mye mer på enn AFOL markedet, selv om dette antakelig er i vekst også.
I modulhusene er det lagt inn brikker som godt kunne ha vært i andre farger og som står på steder som ikke synes og der en annen brikke i en mer tilfeldig og vanlig farge kunne vært valgt, men her legges det med vilje inn så mye kult som vi kan ønske. JB blant andre designere er jo en AFOL selv og vet hva vi ønsker oss.
Et annet poeng med at det kun finnes et visst antall klosser i en gitt farge er jo også at da øker samleverdien og dermed interessen for å nettopp samle Lego. Dette kommer jo Lego konsernet til gode i annen hånd fordi dersom samleinteressen først er vekket, er sannsynligheten høy for at kjøpene fortsetter og fortsetter og fortsetter…
Det er også viktig å minne oss selv på at hobbyer i utgangspunktet har 3 fasetter som kjennetegner nettopp at det er en hobby: det tar mye tid, koster penger og er meningsløs (for andre…).
Det er bare å sette i gang å spare.

Takker baard :slight_smile: Er så mye nyttig informasjon du/dere kommer med altså :slight_smile:

Ser poenget ditt med å øke samlerverdi, men i den andre vektskåla ligger økonomien for potensielle nye afols som betaler 26.000kr for et modular hotell. Nå henger jeg meg spesielt opp i modular serien, og tenker slett ikke det samme om f.eks UCS serien. Der kommer samlerverdifaktoren inn for fullt. Modularserien tror jeg er noe av det mest tiltalende til afols. Så, kjipt å komme inn etter 2007.

Jepp, men det er jo det som gjør det hele litt gøy, da kan en ha et mål. Jeg kom ut av Dark age lenge før modulhusene kom på markedet, men “gadd ikke” kjøpe de første husene. Dette har jeg naturligvis angret bittert på økonomisk, men desto gøyere å få til å samle alle klossene til de 3 første husene i serien selv. Når det kun finnes 1 - en- stk 6,6 lang bar i LBG tilgjengelig i hele verden på BL, så er det moro å kjøpe akkurat den selv om den koster 28NOK. Jeg kunne selvsagt brukt noen øre på å kjøpe en 6L bar av den nye typen, men da blir ikke settet komplett, ikke sant!. Det er her jeg mener at alle hobbyens gode( og samtidig dårlige) sider kommer inn. For andre virker jo dette helt meningsløst, men for oss er dette gull… Jeg tenker det samme gjelder en frimerkesamler som vil ha et merke som er helt ubesudlet, der alle kantene er intakt etc. og så kommer man over ett som er nesten helt perfekt. Siden frimerket er fra 1878 så er det ikke mulig å ha kjøpt det i ens egen levetid. Voila - en hobby er født! Ufornuften i dette er jo helt åpenbar.

Japp, den måten der å gjøre det på, er helt riktig, og det er den jeg forteller om når noen viser litt mer interesse for hobbyen vår :slight_smile: