en sånn "introduser degselv" tråd

Det er absolutt på tide å starte igjen ja! Velkommen skal du være.

Forresten, er det noen som vet gjennomsnittsalderen på Brikkelauget?

Navn: Robert
callsign: Lynx
Alder : 30år
Jobb: Elektriker, Automatikker & frivillig brannkorps
Bosted: Sogn & fjordane, nærmare sakt i Nordfjord

Har 2 barn og en til på vei så tida til lego hobbyen er knapp men intens.
Eg er veldig opptatt av funksjonalitet så technic lego og mindstorm er mest min greie, men alle lego sjangara er veldig spennande :slight_smile:
Ellers så er eg opptatt av friluftsliv og tekninske finurligheter.
Akkurat den lego hobbyen er vansklig å få aksept for blandt venner og familie ,men dei veit ikkje kva dei går glipp av, det er flott vi har dette forumet :smiley:

23? 24? 22 kanskje? Et veldig godt spørsmål, det kunne jeg også tenkt meg å vite.
Nei, kanskje 25? Hvem vet? :slight_smile: (Kanskje ingen :wink: )

Snittalderen er høyere enn såpass. Nå har ikke jeg regnet på det, ettersom jeg ikke har alderen til medlemmene på forumet, men snittalderen i selve klubben er et lavere 30-tall akkurat nå.

Edit: Gah! Kan plutselig ikke matte! Retta opp snittet.

Hei alle sammen,

Jeg heter Kim, er fra Oslo, og er nytt medlem av Brikkelauget (straks betalingen kommer frem).
Har vært innom disse sidene i lang tid nå, så endelig på tide å bli med.

Elsker lego (duh) og foretrekker lego by og tilhørende sett, er glad i å MOCe og synes det er flott at det finnes et sted som dette.
Har litt forkjærlighet for ridder/slott settene, og alltid hatt et ønske om å få meg noen togsett.

Har en Siviløkonomi grad, en teaterutdannelse og for ett år siden avsluttet en Bachelor IT utdannelse. Har jobbet med utvikling siden skoleslutt.
Gjennom hele oppveksten gikk det bare i lego, selv etter at Commodoren kom. (Ja, jeg er så gammel), og egentlig hatt den som en hemmelig hobby siden.

Navn: Gunnar
Bosted: Oslo
Alder: 40 (født i 1970)
Info: Lego var min altoppslukende hobby som barn, men alt ble pakket bort i 20-25 år i påvente av egne barn som ta i bruk klossene igjen. I fjor sommer var vi endelig ferdig med Duplo-perioden, og jeg kunne finne frem mine gamle kjære klosser igjen. Jeg har det siste året gått berserk på PIB, og har nå en samling på 30-40000 klosser som jeg prøver å holde skjult for min kone! :slight_smile:. Det er en balansegang å bygge selv med klossene, og involvere en guttunge på snart 4 år og en jente på 7. Liker City og fribygging av hus etc. Har ikke sansen for sett/serier som inneholder ekstremt mye spesialdeler som ikke kan brukes til andre ting, men vi får se etterhvert hva barna synes blir morsomt.

Velkommen! :smiley:

Velkommen til de nye! :slight_smile:

Det var jo her jeg skulle presentert meg, men det er bare å søke opp tråden jeg startet, “Mitt Legoliv”

Kjapp oppsummering:

Navn: Kim fra Bergen og tydeligvis den eneste herfra på Lauget…
Nic: Chilishotline
Akkurat blitt 31 år
Gift og har 3 barn; Gutter på 10 og 6 år og en datter på 4,5 måneder.
Oppvokst med Lego, lagt på hyllen fra jeg var ca. 14 til 25 år. Da var min eldste sønn 5 år og det ballet så smått på seg igjen før det de senere år har eksplodet.

Med tanke på at jeg i desember 2010 alene kjøpte ulike sett med til sammen i overkant av 7000 klosser kan jeg tenke meg at jeg har 150.000 - 200.000 klosser. Men jeg føler meg likevel som et ludder i forhold til mange andre her inne. Men det kan likegodt være pga (mangel på) tolmodighet, tid og/eller kreativitet.

Jeg kan aldri klare å kvitte meg med den gamle Legoen (fra min egen barndom), men jeg får svettetokter når jeg tenker på å blande gammel Lego med ny Lego i samme kreasjon… Det går greit å ha en gammel politi- eller bossbil fra sent 80-tall i byen min, men jeg kan aldri bruke de delene sammen med nye deler i samme bil/hus etc.
95% av den gamle Legoen er i deler mens 90% av den nye er bygget i de settene de fulgte med i. Er det bare meg som tenker slik?
Ingen av min Lego er kjøpt i bulk med unntak av 6 lengder togspor, 12v.

Men når andre her inne leter etter steder de kan kjøpe 2500-3000+ av samme del/farge i bulk skjønner jeg jo at jeg egentlig bare kan sette fyr på meg selv… :slight_smile: Får bare trøste meg med at det alltids er noen som er penere, smartere, rikere, flinkere etc. enn meg.

Hiver meg på her jeg og. Fersk som jeg er på lauget.

TL;DR:
Samling: liten
Focus: moc
Nivå: n00b

Lengre versjon:
31år ('79) og bor for tiden på Bærums Verk men jobber i Oslo. Systemutvikler/Programmerer.
Lego var den store tingen da jeg var yngre. Hadde et oppbluss med Mindstorms på universitetet, men har ligget helt død i mange år nå. Ble far for første gang i januar 2010 og da begynte tankene å spinne om en fremtid med legobygging med sønnen min. Det var nok. Kjøpte noen sett, surfet litt på moc sider og så var gnisten tent igjen. Lego var den perfekte hobbyen til å ta over andre aktiviteter da jeg ble småbarnsfar. Lego kan man sette på “pause” og reise seg og være borte i 3 dager uten at det gjør noe. Så lett å være pappa i beredskap med den hobbyen.

Sammenliknet med de fleste her på forumet er samlingen min minimal, men Bricklink og S@H holder på å fikse på dette :smiley:

Jeg bygger noen sett, men for det meste er lego en kreativ konstruksjons hobby for meg. Moc’ing er tingen. For tiden er fokus på castle-mocs, men i og med at jeg bare har holdt på noen måneder har jeg ikke noe statistisk grunnlag å uttale meg på.

Er veldig happy med brikkelauget så langt og gleder meg til å være med på min første LUGBULK.

Hehe. Dette kunne vært tatt ut fra mitt hode også :slight_smile: Kun unntaksvis får “brukt” lego blandes med ny Lego. Og ja, delene fra sett hører stort sett sammen, og vil forbli i settet (med mindre man har flere av samme sett).

Må hive meg på her jeg også!
Vet ikke hvorfor, men synes det er artig å lese om andres historier!

Ender alltid opp med å skrive ett langt innlegg, men så er det jo så mye som vil skrives også!

Anyway,

Heter Martin, er 21 år og kommer fra Trondheim. Bor fortsatt hjemme hos mine foreldre (mindre utgifter, i det minste FØR jeg gjenoppdaga Lego!).
Vet ikke helt når jeg starta med Lego, men det tidligste minnet jeg har er av en traktor jeg fikk i min 4-årsbursdag da min mor kom hjem med lillebror samt Lego. Kan jo gjette hva jeg var mest glad for å få hjem! (Fant forøvrig bilde av den traktoren på google; flickr.com/photos/59739540@N00/3033190136/) Dessverre er traktor for lengst ødelagt, men kanskje den blir gjenoppbygd snart?
Anyway. Noen år senere ble jeg frelst av naboen når det gjalds Star Wars, og når Star Wars Lego kom på markedet så spleisa jo det ganske så greit alt som var av hobbyer for meg på den tida!
Etter den tid så ble det vel for det meste kun blitt kjøpt Star Wars-lego inntil hele farsotten ble gjemt unna på loftet en gang tilbake i forrige tiår.
Med unntak av Star Wars-legoen så er det meste i tusen deler! Det aller viktigste er vel tatt vare på. En gammel brannstasjon står halvveis i ruiner, med det viktigste inntakt, og det samme med en litt nyere politistasjon (Ikke spør hvilke år de er i fra eller numre, fordi jeg har ikke peiling!)

Har en stor perm en plass nicknamed “Bibelen” med alle instruksjonene i, men hvor den er blitt av aner jeg ikke dessverre, og den blir fortsatt letet etter (ligger nok på loftet en plass!).

Til jula 2010 hadde jeg ingen spesielle ønsker, så jeg bestemte meg for å ønske meg Star Wars-lego i julegave fra min bror (til nogenlunde samme pris som AC:Brotherhood (PS3) som han fikk av meg!) så da fikk jeg ARC-170 Starfighter (#8088) av han i julegave! Da ble jeg helfrelst igjen, så jeg gikk til innkjøp av en Venator (#8039) mandagen etter juleaften (den var på salg!) og da ble det også bestemt at resten av Legoen måtte ned fra loftet. Så nå i disse dager driver jeg og min bror med lego-bygging for harde livet, og så fort lønna kommer om noen dager blir det å handle litt mer!

Etter å ha lest om den Outland-butikken i Oslo så må jeg nesten ta en tur ned dit også etterhvert, forhåpentligvis senere i januar (eller februar om ikke januar-lønna strekker til).

Som sagt, det ble et litt langt innlegg! Ingen tl;dr her!

Heinu!

mvh Martin

Den gravemaskinen har jeg også! Genial liten sak!

Nå har jo jeg vært her på forumet en liten stund, men jeg kan jo skrive en post uansett;

Hei! Jeg heter Frida Sofie, er 24, bor i Oslo, og er sjef for legoavdelinga på Outland i kirkegata. Og der har du grunnen til at legointeressen min begynte å blomstre igjen. Jeg var en sånnen som arvet en kjempekasse med lego (mammaen min tok ut alle togene og skinnene og gav dem til noen andre, fordi hun mente jeg var for liten til å leke med strømtog, jeg har fortsatt ikke tilgitt henne) da jeg var liten, og siden jeg er jente fikk jeg selvfølgelig aldri noen sett, så min legohistorie består av fribygging og litt mere fribygging.
Nå er det litt annerledes, Jeg tenkte jeg skulle klare å holde meg til å drive med legoen på jobb, men så kom minifigurene, og jeg måtte jo bare ha et fullt sett av hver, og nå til jul fikk jeg mitt første legosett gjennom tidene, 10193 Medieval Market Village, og jeg merker at nå er jeg kjørt. Det blir nok mer lego.
Problemet er at det selvfølgelig ikke er den eneste samlerinteressen, og med en samling av 200+ brettspill, anselige mengder tegneserier, filmer osv. HVOR SKAL JEG GJØRE AV DET?!?

Jeg gjør iallefall mitt beste for å være en kilde til informasjon og hjelp, så kom innom Outland og slå av en prat!

Ja, den traktoren/gravemaskina er mitt tidligste Lego-minne, så den må nok gjenoppbygges!

Skal ta meg en tur innom Outland Kirkegata neste gang jeg drar til Oslo, uten tvil!

Ser jeg faktisk ikke har introdusert meg selv her, selv om jeg har vært her noen måneder.

Navn: Henrik
Alder: 25 (født 1985)
Bosted: Fredrikstad (Faktisk oppvokst i Skiptvet Freddie! Burde vel nesten av den grunn visst hvem du var)
Oppsummert: Jobber i Earthtree Media med tegneren Øistein Kristiansen kjent fra barne-tv på NRK. Produserer bøker, TV-serier, DVD, mobil-apps, samt drifter en stor nettbutikk for det norske og internasjonale markedet. Har vokst opp med Lego som favoritt-leketøy, Legoen lå noen år på loftet før de for et par år siden kom ned igjen og tok over mye av fritiden igjen. Ellers spiller jeg trompet og hører på musikk i veldig mange forskjellige sjangere. Driver også en nettbutikk for stearinlys på fritiden! :slight_smile:

Heisann.

Navn: Thomas Hagen
Alder: 30
Bosted: Et eller annet lite bygdehøl i Vestfold :slight_smile:

Interesse: Lego (selvsagt) RC, Lyd og bilde osv osv

Min hovedinteresse ligger da i Lego Technic, da jeg finner det fascinerende hvordan man kan bygge forskjellige funksjoner. Samtidig kan man bygge en grunnmodell etter manual, og deretter modifisere denne til uante høyder. Har en samling, som aldri kommer til å bli komplett, siden jeg gjerne skulle hatt noen sett som er vanskelige å få tak i uansett hvor man leter. Men har da klart å samle litt. :slight_smile:

Min samling: brickset.com/search/?ownedBy=thhagen

Vi sees. :slight_smile:

Velkommen til Brikkelauget, Thomas!

Leste at du har interesse for technic og alle de mulighetene som finnes der.
Er selv en stor tilhenger av technic og ikke minst LEGO Mindstorms. Om du har tid, så kan du ta en titt på PAHAB (link til tråd i forumet).

Heia
Nå har jeg vært “leser” av forumet i litt over ett år, og intressen for Lego bare stiger :slight_smile:
Jeg fant igjen den gamle Legoen min fra 80 tallet, veldig morsomt å bygge opp igjen deler av det.

Navn: Vegard
Nick: drageV
Sted: Kongsvinger
Årsm: -76
Interesser: Lyd, bilde, Lego, teknologi og historie :slight_smile:
har kone, 2 barn (som nå har begynt å leke med Lego) og en katt…

Jobber nå sammen med junior for å sortere samlingen (skal være ca 37 000 brikker i følge brickset), samt bygge opp en Lego by :slight_smile:

Mvh
Vegard

80-talls lego bringer jo frem gode minner :smiley:
Velkommen til den skrivende del av forumet!

Vær hilset! Jeg begynte på samme måte som deg og sikkert mange andre og har stort utbytte av fellesskapet her :slight_smile: