Driftige Lepin.

Det kan jo ha vært andre regler da. I dag skull ehun ikke ha blitt stoppet.

toll.no/no/om-tolletaten/nyh … ratkampen/

Men hva om Lego produserte kopier av Lepin, med mye dårligere kvalitet så Lepin fikk dårlig rykte :smiley:

LEGO har en meget god sak når de blåkopierer settene. Disse rettighetene eier LEGO. Uansett hvordan man vrir og vender på det. Forbryterne som kopierer det, gjør høyst sannsynlig mye mer dritt enn å kopiere LEGO. Organsiert kriminalitet har for lenge siden beveget seg utenfor den lille rammen av det vi forbinder med mafiafilmer - vi har ingen kontroll på om de billige lekene vi kjøper er med på å støtte opp andre virksomheter, som narkotika og menneskehandel. Synes dere jeg overdriver? Det gjør ikke Interpol, Politiet, FBI eller andre større lovenheter.

Rettighetene til et sett man har designet selv, eier man selv. De som legger ut ideer på LEGO Ideas, har ikke gitt dem bort til LEGO, men deltar i en konkurranse der de gir LEGO førsterett til å produsere det. LEGO inngår skriftlige avtaler med dem som har designet settet hvis det går langt nok til produksjon, og mener desgineren av settet at LEGO ikke vil gi settet sin rett, kan de trekke seg fra avtalen før den skrives under. Designet eies av den som har laget det.

Det ser ut til å være en slags gjennomgående misforståelse der man tror at det er lov til å bruke alt man finner på internett av bilder. Dette er fullstendig feil. Bildene på internett eies av dem som har tatt dem, dersom de er av såkalt “ikke-kunsterisk” verdi. De slippes etter 50 år. Har man tatt et bilde av noe som har kunsterisk kvalitet, for eksempel et studiofoto med noe unikt, vil det være opphavsrett på dem opp til 70 år etter kunsterens død. Bilde av et berømt kunstverk som er fra gamle Roma, vil ikke være “fritt vilt”, da selve BILDET fremdeles har rettigheter. Det finnes noen unntak for pressefoto, men det idder jeg ikke ta nå.

Poenget mitt er: Etter internett mistet vi oversikten og kanskje moralen til å ta hensyn til den som har laget noe. Og dette utnyttes av kriminelle. Jeg handler uten skam fra Kina, men ville ALDRI kjøpt en “fake” vare av noe som helst! Jeg kjøper med glede billig pynt fra Kina, men aldri annet enn der varen er nøyaktig det som det ser ut som. Laget i Kina uten opphavsrettsproblemer.

Hvis man likevel kommer til å kjøpe et kopiert sett, vet dere i det minste nå hva dere potensielt støtter. Tyver og kriminelle. Om dette ikke er et problem for dere, er opp til hver enkelt.

Reglene er iallefall ikke slik nå lengre.

Reglene er jo til for å beskytte både selskapene og også privatpersoner.
Man kan ikke forvente at den vanlige forbruker sitter inne med nok kunnskap og erfaring til å skille en falsk Luis Vuitton-veske fra en ekte så lenge merket er tilsynelatende det samme og ellers ser likt ut som originalen og at man må ha spesialkunnskap for å skille disse ut.
Derimot tilfellet Lepin så har jeg enda ikke sett noe de har laget som er originalt og det er lett å skille produktet fra de ekte varene siden det står Lepin på eskene :slight_smile:
Derfor mener jeg at denne produsenten burde vært svartelistet og at det også burde vært ett forbud mot å kjøpe varer fra denne produsenten. Selv om de nå måtte finne på å lage ett og annet original sett så burde de vært svartelistet helt til de slutter å lage kopier av andre. Slik det er nå er det ikke være vanskelig for den vanlige forbruker å se at Lepin kopierer LEGO rått og uhemmet.

Da har Millenium Falcon ankommet i posten, og takk til deg som la ut link, uten deg hadde dette tvilsomt noengang skjedd
Ingen eske, alt er i poser
Instruksjonsboka ser ut til å være ca samme kvalitet som Lego
Av de brikkene jeg har prøvd å sette sammen har ingen vært noe løse, og faktisk bedre hold enn orginalen
PS…dette er ikke den store falconen, men den lille…og senere skal nevøen min få denne

Dette grenser til å “reklamere” for en piratkopi. Brikkelauget er en Rlug og merker du snakker varmt om et merke som omfatter brudd på opphav/C-merket og er stevnet juridisk av LEGO for omfattende piratkopiering av ting som er beskyttet. Ut over å være Rlug er en av Brikkelaugets formålsparagrafer: Samle og stimulere interesse rundt leketøy av merket LEGO. Bare en liten påminnelse :slight_smile:

dette innlegget bør fjernes, skam deg

Steinar forberg

Dere som er moderatorer i forumet bør ta en nærmere titt på denne tråden.

Klockheed har et poeng i at det lenkes direkte til nettbutikk som selger piratkopiene, men som medlem av en offisiell LEGO forening bør man også vite bedre! Hvis du har tenkt å gi det settet til nevøen din, bør du først være rimelig sikker på at det ikke inneholder skadelige kjemikalier som f.eks blyholdig farge. Det burde være nok argumenter i denne tråden som tilsier at dette er en dårlig idé.

Med fare for å gjenta meg selv: godt jobba til dere som støtter organiserte kriminelle.

utrolig at et BL-medlem støtter noe som LEGO slåss mot i disse dager.
Frustrerende å lese dette i en LEGO forenings forum.

Dine valg å kjøpe det, men det trengs ikke brettes ut her i et slikt forum?

dessuten får vi mail på nye innlegg, logger inn og ser noen har kjøpt slikt. Ubrukelig.

Kvaliteten på settets deler var bra, ikke helt på Lego sitt nivå, men helt brukbart.
Tok litt tid å bygge det da jentungen har tatt med seg “hånd, fot og munn-sykdom” hjem og henda er fulle av blemmer.
Og ja, skammer med litt for å ha kjøpt settet, men var mest for teste kvalitet…med så lav pris og null kr i frakt så ble ikke budsjettet stort.
Og ja det er SKAMMELIG å kopiere lego’s nye sett, men for de av oss som ikke var med når visse UCS sett kom ut er dette veien for å muligens få en på hylla.

Det har man Bricklink til :wink:

om du gikk glipp av orginalen og ikke har råd til den, så dropp tanken på den! mye jeg har lyst på og, men er umulig.
slutt å brett ut om kjøpet ditt, ellers gidder jeg ikke logge inn på forumet for å lese nye innlegg.
irriterende og frustrerende. Meld deg inn i en gruppe for det andre merket i steden.
“pissed”

Purrer igjen på Moderatorene…

Det er åpenbart at det både her og i andre internett-fora finnes folk som velger å se bort fra (eller ikke forstår) de mange baksidene med å kjøpe ulovlige kopier og bare tenker på prislappen. Det er en virkelighet vi må akseptere, men dette er likevel ikke noe vi i Brikkelauget kan stå inne for på våre nettsider mener jeg - det skader omdømmet vårt.

Dere som absolutt må ha dårlige kopier av dyre LEGO sett, vær så snill og hold det unna dette forumet selv om det er “for å teste kvaliteten”. Det finnes nok av andre fora og Facebook-grupper for formålet som Andrew sier. Vi trenger heller ikke å bli videre informert om hvor god/dårlig kvaliteten er, det holder nå.

Jeg kommer til å ta dette opp som en prinsippsak på neste styremøte i Brikkelauget i november.

Til slutt:
Tenk før dere poster og hold potensielt giftige klosser unna barna deres i det minste.

:ugeek:

Nope, det er ULOVLIG! Og der er problemet…

Jeg postet den linken for å få en diskusjon rundt problemet.
Den gang var det vel bare gamle modulhus. Nå har de blitt betraktelig mer driftige.

Å fjerne linken syns jeg blir feil, man må kunne styre seg! Den er en nyttig oversikt over hva de driver med.

Jeg synes det var interessant å høre førstehånds erfaring av kvalitete for å få et bedre inntrykk av ‘trusselen’.
Men det holdt i grunnen med den ene for meg.

At noen blir fristet av dette må jeg skylde på dårlig dømmekraft og ikke meg selv for postingen…

Tidligere har det jo også blitt diskutert kopier av minifigger, skal vi slutte med det også fordi noen
kan finne på å kjøpe dem?

Angående gift i plasten så kan det hende det er det, men neppe bly.
regelhjelp.no/Etatenes-sider … riksjoner/

Bly ble funnet i en Mattel leke for noen år siden og tilbakekallt:
service.mattel.com/us/recall/def … l_id=52433

Flere her har også prøvd ‘Retr0bright’ (retr0bright.com/) for å friske opp brikkene sine.
Tidligere brukte Lego bromerte flammehemmere i plasten, så man bør i grunnen ikke la små barn leke med gammel Lego:
(brickjungle.blogspot.no/2010/03/ … aq_21.html)

Jeg må innrømme at jeg fremdelse er bekymret for hva som vil finne veien til BL (++) , og da typisk de brikkene som
er vanskelig å verifisere med knotter.

Det blir spennende å se hva Lego får gjort med Lepin, personlig syns jeg de burde gå etter DHL som tross alt leverer for Lego også.
Noen husker vel kanskje Martine saken hvor faren til den mistenkte hadde agentur for bla.a Coca Cola og Mercedes og Daimler sa ham opp.

Det er god praksis å la være å direktelenke til piratkopierte varer på et offentlig norsk forum, takk til mods som fjernet den. Folk klarer å bruke diverse søkemotorer selv om de vil ha oversikt over dette. Om folk har dårlig dømmekraft eller ei får de ta ansvar for selv, men vi kan i det minste hjelpe folk til å ta riktige valg. At du klarer å blande inn pedofili i denne diskusjonen, er for meg helt på trynet, men har likevel valgt å slette bildet fra posten min hvis det misforstås så grovt! :open_mouth: Dette var altså ment å blant annet illustrere at Lepin-forhandlere ikke skyr å bruke bilder av barn i markedsføringen sin, kanskje heller ikke bruk av barnearbeidskraft i produksjonen sin.

Diskusjonen rundt temaet piratkopier er etter mitt syn viktig å ta og meget aktuell, men enkelte poster i denne tråden grenser til anbefaling av og skryting av innkjøp av disse varene - og det er det som provoserer.

Jeg fjernet den kommentaren når jeg så bildet var borte. Det var satt på spissen, helt klart.
Jeg antar det var for å illustrere størrelsen av skipet, syns i grunnen ikke det indikerer noe
om barnearbeid selv om det er godt mulig de utnytter det.

Det har man Bricklink til :wink:
[/quote]
Ikke når 2 av delene koster 5000kr pr stk

Så bygg med andre deler. Bygg på en annen måte. Improviser. Det er jo LEGO! :unamused:

Vi kan gjerne diskutere at markedet trekker enkelte LEGO sett og deler opp i “himmelen”. Det er det markedet som selv styrer forespørsel kontra hvor mye og mange som selger. Mange kan nok mene at enkelte sett burde produseres på nytt, jeg tenker…husk på at LEGO hovedsaklig produserer for sitt hovedmarket: barn/unge sett i % omsetning, mange at de moldene/støpeformene som var brukt til enkelte deler osv ikke finnes lenger/er erstattet med andre former som produserer en del som er litt endret etc, samt at det å sette igang en ny produksjonslinje koster, særlig når det er snakk om sett rettet mot hovedsaklig voksne. Dette kan vi diskutere stolpe opp og stolpe ned… :slight_smile:
Det vi derimot ønsker forsiktighet rundt er linker til piratkopier/brudd på opphavsrett eller "markedsføring av det. Vi er et forum som er “hostet” på en offentlig norsk server og Brikkelauget er en godkjent Rlug.
Vi er et forum for diskusjon, men må være litt forsiktige i forhold i forhold til foreningens retningslinjer, Rlug retningslinjene og de regler som gjelder for det å være på en offentlig norsk server.

Hva skal du med 2 stk Mr Gold liksom? :stuck_out_tongue:

Ikke når 2 av delene koster 5000kr pr stk
[/quote]