Driftige Lepin.

Syns de begynner å bli vel ivrige i kopieringen. Klarer ikke Lego å få has på dem?

Neppe tvil om at mange av disse havner under juletrærne i år.

Emerald night, 10179, og Market street er blandt kopiene…

[lenke fjernet av moderator pga salg av ulovlige produkter]

Kommer aldri i verden under juletreet her i huset! :slight_smile:

Helt utrolig at det er mulig å selge slike direkte kopier… :open_mouth:

Må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på kvaliteten på brikkene.

Hvis de ligner noe som helst på de settene på museumet i Billund, er de jo bare like på bildene, men selve settet ser grusomt ut. Dårlig kvalitet, avvik i farger og helt TYDELIG ikke Lego!!

Men så tviler jeg også på at Lego stilte ut de beste kopiene der :laughing:

Dette er jo ren skjære kopiering. Burde nok vært stoppet for lengst. De har jo til og med de nyeste super settene til Lego. Disney Castle og Porschen.
Får nå håpe at Lego har langt bedre kvalitet.
Ikke noe av dette inn i dette huset.

Kommer ikke under juletreet her heller, men det er nok av folk som ser muligheten til et stort sett til unga, og de bryr seg neppe.
Mange som ikke har like god råd som oss i Norge.

Sett noen beskrivelse fra folk som har kjøpt og klossene er visst ikke så ille, baseplatene er visst skjeive. Og det mangler ofte deler.

Antar de kjører hardt på disse, men det spørs jo hva de får gjort.

Jeg bekymerer meg i grunnen mest for hva som kan komme gjennom Bricklink.
Må nesten se under alle tiles o.l uten studs med tydelig logo om det er ekte vare. Som f.eks den grå båtmasta bak på 10179 som det er 2 av.

Med fare for å bli skutt ved daggry vil jeg komme med følgende innspill.

Jeg er “gammel” i gamet, som sikkert mange her. Har en formidabel samling fra barndommen, og har tre små som er ivrige byggere. Jeg har i mange år kjøpt små kopisett, ikke for å støtte industrien, ikke fordi jeg ikke har respekt for varemerket, men for å sjekke hvor langt utviklingen og kvaliteten har kommet. Det har i flere forumtråder vært utslengt kommentarer som dritt, møkk, og dårlige kopier.

I mange år har dette vært tilfellet. Fargene har ikke stemt, klossene har falt fra hverandre, det har ofte vært støpefeil og latterlige kreasjoner av noen sett som ikke er brukbart til noe som helst. De aller fleste settene har gått i bøtta etter bygging.

Jeg mener dette nå har endret seg. Etter å ha sett en annen bruker her på forum kommentere negativt på Ghostbusters HQ-kopien bestilte jeg en Lepin-kopi av Cafe Corner. Denne er nå mottatt og er snart ferdig bygget. Jeg har bygget Lego Cafe Corner tidligere, og mener jeg har et godt grunnlag for å uttale meg om både kopier og originaler.

Jeg ser på meg selv som en relativt stor pettimeter og feinschmecker på kvalitet. Det er selvsagt småting å sette fingeren på med Lepin-klossene, men alt i alt begynner dette nå å bli så god både kvalitet og fargematch at faren for sammenblanding er stor. Klossene sitter like godt som originalene, vinduer og slikt er tilnærmet like gjennomsiktig, og det er ingen lukt eller andre typer defekter. Når de i tillegg direkte kopierer sett vil dette kunne bli et vanskelig felt å handle brukt på fremover.

Jeg mener Lego selv har bidratt noe til denne utviklingen. Se hvilke sett som kopieres. Det er dyre, ofte utgåtte sett som har stor samlerverdi og som mange ønsker seg. Det er etter min mening en usunn samlermani som har bredt seg i takt med internetts friere internasjonale marked enn tidligere. Markedet er villige til å betale ti-tusenvis av kroner for enkelte sett som opprinnelig kostet mellom 1000 og 1500 kroner. Det er ikke en høyere verdi på materialene sånn sett, men det knappe tilbudet gjør at eiere av grønne klosser til Green Grocer får svært god profittmargin. For de innbitte samlerne som kjøper sett utelukkende for å oppbevare i eske, og så selge igjen har dette blitt en positiv utvikling. For de som utgjør flertallet av markedet, nemlig de som bygger settene, og til og med leker med dem, har enkelte sett blitt en uoppnåelig sak. Dette gjør at markedet for gode kopier i aller høyeste grad er tilstede.

Markedet hadde blitt punktert, både i annenhåndsverdi på “samlersett” og salgspotensiale for kopier, dersom Lego enten hadde gjort relanseringer, eller gjort nye opplag av enkeltbrikker i etterspurte farger.

Selv om mange av de her på forum ikke vil kjøpe dette av prinsipp mener jeg det er en reell fare for at markedet for salg av samlerobjekter kan få seg et skudd for baugen av kopiene, da mange som har ønsket seg disse, ikke for å ha stående i esker til neste gang de skal selges, men for de som skal åpne dem, bygge dem og leke med dem kommer til å bli for fristet av den lave prisen. Et fåtall kjøper vel en GG til 5-6-7000 og lar ungene leke med den, men dette kan gjelde potensialet for kommende “klassiker-sett” til å i det hele tatt kunne bli samlerobjekter i samme prisklasse.

Hva gjør du for eksempel den dagen det er en “ekte” bricklinket GG til salgs på finn hvor alle de dyreste brikkene er byttet ut med kopier? Ingen kan se det, for de er jo midt inni veggen i samme farge og kvalitet som resten.

Ingen må misforstå her. Jeg synes ikke det er greit med trademark kopier, jeg bare synes det er på tide å ta innover seg alvoret i at kvaliteten på kopiene nå er på et sånt nivå at det ikke bare er å avfeie som “dritt” lenger.

Skjønner hva du mener, men jeg vil klassifisere ting som dritt så lenge de stjeler materiale slik Lepin gjør.

Slike sett er forøvrig ulovlig å importere i henhold til norsk lov, så det er nok ikke bare av prinsipp man unngår disse type settene.

Nope, det er lov å importere selv til eget bruk. Men det er forbudt å importere for videresalg.

toll.no/no/bedrift/piratkopier/

Klippet fra toll.no/no/om-tolletaten/nyh … ratkampen/:

Det er ikkje ulovleg for privatpersonar å eige piratkopiar til privat bruk. Det er ulovleg å utnytte produkt som er beskytta av immaterielle rettar, som ledd i næringsverksemd. Du risikerer fengselsstraff, bøter og erstatnings ansvar dersom du handlar med piratkopiar i Noreg og handelen skjer i næringsverksemd

Uten at dette er ment som en oppfordring til å importere selv :wink:

Har bare hørt om dissa som har blitt fratatt briller og vesker på flyplassen etter en tur i syden :stuck_out_tongue:

Det er nok ingen i norsk tollkontroll som blir straffet for egenimport av kopivarer til eget bruk. Andre regler gjelder i andre land. Poenget mitt er ikke om dette er ulovlig eller ikke. Poenget er at kopiene nå begynner å få god kvalitet, uavhengig av om de er direkte kopier av sett eller ikke.

Typisk kunne vi tenke oss at Lepin eller andre hadde laget en samling “sjeldne” deler til utvalgte sett, med det formål at flere skulle kunne bricklinke seg til et nesten-helt-ekte sett uten å eksempelvis måtte betale 300 kroner for en dør til Cafe Corner. Dette vil være kopi av deler og farger og være i et gråsoneland der det er ekstremt vanskelig å gjøre grenseoppgangen mellom lov og ikke lov.

Selvfølgelig har du et poeng her (selv om det argumentet kan brukes om hva som helst folk samler på - frimerker, gamle biler, sjeldne tegneserier). Men dette er jo et argument som gjentas til det kjedsommelige, oftest av de som ikke har originalene og skulle ønske at de var tilgjengelige til mer oppnåelige priser. Det er jo helt forståelig at de ønsker det. Problemet med det er jo bare at LEGO ikke har kapasiteten til å gjøre relanseringer. Produksjonslinjene kjører for fullt, det er ikke mer å gå på - og det betyr at for hvert sett de skulle relansert, måtte de la være å lansere et nytt.

Spør du folk om de vil ha enten et nytt modulhus i høst, eller et nytt og redesignet opplag av Cafe Corner, så vil det overraske meg voldsomt om noe i nærheten av flertallet svarer Cafe Corner. Og det er det som er realiteten.

De gjør jo relanseringer titt og ofte når de ser profitt, spesielt innenfor Star Wars temaet. F eks 75159 “UCS” Death Star? Den kan vel ikke tolkes på annen måte siden det bare er (under?) ett år siden den forrige ble retired, og de har bare lagt til et par cheese slopes (omtrent) og oppdatert figurene. Enkelte andre sett har blitt relansert til det kjedsommelige (snowspeeder anyone?)…

Så en sammenligning av et lite star wars sett fra lepin og Lego på eurobricks og jeg vil si kopiene begynner å bli skremmende gode :open_mouth:
Det jeg har sett før har vært latterlig dårlig, men nå ser ikke det ut til å være tilfellet lenger…
Jeg skjønner Lego holder kortene tettere til brystet, når det kommer ut kopier av helt nye sett omtrent samtidig med at Lego gir de ut :confused:

Dog for å sammenligne det med gull, så er Lego gull, alt annet juggel! Det ligner på gull, men har så klart null verdi. Så for en samler som meg selv er det uinteressant, problemet er som flere har nevnt at det øker sjansen for å bli svindla feks på finn.no. På bricklink og andre sider med et karaktersystem tviler jeg på det blir noe stort problem…

Tviler på dette kommer til å ta for stor bit av kaka til Lego siden de har nok advokater til å holde det i sjakk i den rike del av verden. I fattigere deler av verden er vel kopier generelt mer vanlig enn originaler så der selger det vel som hakka møkk :unamused:

Jeg har sympati for tanken om at flere kan ha glede av byggverk om det er Lego eller noe annet. Jeg har derimot ikke sympati for at et annet selskap selger tro kopier (uavhengig av kvalitet) av Lego sine kreasjoner. Det er ikke nytt at selskaper kopierer andre, dette driver vi jo alle med i større eller mindre skala i livene våre generelt. Selv kjøpte jeg et Enlighten sett (Castle type sett, men ikke kopi av et Lego design) da jeg bodde i Kambodsja, eneste tilgjengelige byggesett i landet utenom Bricklink som jeg da heldigvis hadde oppdaget. Disse klossene er av dårligere kvalitet og har mindre clutch power enn Lego sammen med hverandre. Sammen med Lego passer de bedre, og tilbyr enn annen sjattering grå enn både de gamle og nye grå. I en ellers kjedelig grå vegg skaper de dermed liv, og har fått livets rett i min rotekasse. I forhold til mengden klosser jeg har, utgjør de ikke 1 promille, jeg ser dem ikke daglig, for å si det sånn. Da lever jeg godt med det.
Å være purist er et personlig valg. Jeg mener at enkelte Lego sett koster for mye. Dersom kopiene kan bidra til at prisene endres hos Lego er dette i såfall det eneste forsonende trekk ved piratkopiene.

Jeg setter pris på at byggeinstruksjonene til Lego gjerne legges ut for nedlasting like etter at et nytt sett er lansert. Det inspirerer til bygging med de klossene en har, og så kan en bytte ut for eksempel Sand Green i Green Grocer med for eksempel Sand Blue og 1x8 klosser med 2 stykker 1x4 klosser. Det ligger mye læring i å finne løsninger med andre kombinasjoner av elementene, og en kan få inspirasjon til å legge til nye funksjoner innenfor begrenset plass i byggverket eller finne løsninger som øker stivheten og reduserer vekten. Et annet eksempel kan være å benytte 3x2x1 vinduer inkludert glass i andre etasje på Cafe Corner. Jeg synes ikke en slik justering ødelegger det visuelle inntrykket av dette flotte modulhuset. Vinduene i tredje etasje han også justeres, men her er det etter min smak vanskeligere å finne pene alternativer. Takk til samlerne som sørger for at så godt som alle elementene er tilgjengelig etter at settene har gått ut av produksjon. Men som forbruker liker jeg ikke at enkelte brikker etter hvert koster veldig mye, og jeg hadde gjerne sett at flere elementer som synes å være samlerobjekter ble tatt inn i nye sett slik at de ble lettere tilgjengelig.

Jeg setter stor pris på at Lego sine klosser har god kvalitet. Fine farger og ypperlig clutch power som holder seg over tid. Det betyr at en kan ha byggverkene stående utstillt en tid før de demonteres og klossene kan gjenbrukes med forsatt god kvalitet i andre kreasjoner.

Jeg skulle derfor ønske at det ble slutt på kopieringen slik at det kunne legges ut bedre bilder av sett under utvikling til inspirasjon for dem som liker å bygge modellene i forkant av lansering. Det er både spennende og lærerikt å finne egne løsninger. Dessuten håper jeg at alle produsentene legger ut instruksjonene til nedlasting idet de lanser sine egne byggverk. Som forbruker skulle jeg dessuten ønske egne supplementsett med sjeldne deler i større kvanta slik at prisene holdes nede. Men det blir nok med drømmen. Det er neppe tilstrekkelig fortjeneste i dette.

Og der er du ved “the crux of the matter”: Lego er et kommersielt selskap som skal tjene penger. Det gjør de på bulk salg til sin største kunde: Barn. AFOLs utgjør en lite, men dog ikke helt uviktig kundegruppe. Utstillinger og byggverk (inkl. nye byggeteknikker, jfr Lego Ideas) åpner opp for ideer og nye satsningsområder for Lego. Mange av oss liker til og med å bygge kreasjonene til Lego og kjøper mye mer enn gjennomsnittskjøperen. Lugbulk er et eksempel på hvordan Lego faktisk (dersom man sammenlikner med andre produsenter av leketøy (unnskyld uttrykket!) behandler oss ganske pent. De måtte jo ikke drive med støtte av alle LUGs osv., men jeg tror de ser at vi som utgjør den første generasjonen som har hatt Lego fra vi ble født, kan være kunder til vi dør… Og som diskusjonen over viser, er jo de fleste her besatt… Lego kan være trygge så langt…

Man kan jo se på det slik også: “Fellestrekket er at varene er produsert ulovlig, som etterlikninger av dyre merkevarer, og at fortjenesten bidrar til å styrke tunge kriminelle nettverk, organisert kriminalitet og terrorvirksomhet. De fleste produktene har i tillegg et beskyttet varemerke eller design.”

DT.no, 2.sept 16

Lego versus Lepin (42056 Porsche 911 GT3 RS)

youtube.com/watch?v=BwjqJLl9x1A