Driftige Lepin.

Jeg endte opp med å kjøpe en Market Street kopi for å tilfredstille nysgjerrigheten mtp kvalitet på brikkene. Føles nesten som å være utro mot en kjæreste, men “in the name of science”… :laughing:

I det store og det hele var kvaliteten veldig bra som Jurg sier. Ikke helt på høyde med LEGO men det er jaggu ikke langt unna. Noe småpirk var det, og noen deler var litt annerledes (og egentlig helt ubrukelig, f eks turntable som ikke hang sammen og hoses uten mulighet for å feste armer).

Hadde det vært studs merket med LEGO så tror jeg svært få, selv blant oss AFOLs, ville være i stand til å skille mange av delene fra ekte vare uten å studere nøye. Dessverre.

Interessant. Det er jo som andre har opplevd, at det er noen mangler og at kvalitetskontrollen kunne vært bedre.
Hva ble totalen da? For frakt og dermed mva var vel ikke helt ubetydelig her?

Jeg tror 9V skinner hadde blitt veldig populære om de hadde startet med det :smiley:

Jeg kjøpte fra en selger som hadde frakt m/ DHL inkludert, totalt $48 (blir vel rundt 400 kr).

Selger hadde lagt med papirer (uoppfordret) som deklarerte vareverdi til $15, så tror ikke det kommer noen ekstra regning på mva/fortollingsgebyr.

.

Og slik holder man hjulene igang på Leplin. Fint støttet! Strategien dems funker ja.

Dere sender faktisk pengene deres til organiserte kriminelle og skryter av det på forumet! Ta dere sammen! :imp:

Enig! Hvor er moralen???

Jeg er av typen som ikke en gang kjøper andre kjente brikkebaserte systemer fordi jeg ikke syntes noe kommer i nærheten av Lego. Jeg kommer aldri til å kjøpe noe fra de som åpent stjeler designs uten lov og selger dårlige varer gjennom slike metoder!

Helt uaktuelt!

+1

Enig med siste taler. Det å kopiere sett som selges over disk i dag er helt uakseptabelt. Salg av kopier av utgåtte sett skader ikke TLG sin omsetning i nevneverdig grad.

Jeg tror det er to litt ulike tilnærminger til dette.

Den første er de som har dette som en “samlemani” og som er lidenskapelig opptatt av originalitet, klosser som ikke er ripet og at esker og bruksanvisninger er i mint condition. Disse vil aldri finne på å kjøpe en kopi, uansett om det er en tiendedel eller tyvendedel av markedspris. Her er det snakk om å holde ting ubrukt og feilfritt. Denne kategorien kjøper og selger sett og lager noen ganger litt business ut av det.

Den andre er de som ønsker å bruke settene, som har en glede av bygging og lek, hvor gjerne barna er med i prosessen, og gamle design er noe man ønsker å prøve, uten å blakke seg fullstendig. Det ville ta fullstendig gleden fra denne kategorien byggere å åpne et sett til 10.000 for så å se verdien falle som en stein når du gjør det du mest har lyst til, nemlig å bruke settet. Denne kategorien vil ikke bry seg om annenhåndsverdi, og det er kanskje uaktuelt å selge noe.

Som jeg har foreslått tidligere må det kunne være mulig å ta hull på dette ved å lage batcher av de mest etterspurte og dyre delene i “riktige” farger, for så å selge enten gjennom løsvektsalg eller lugbulk. På denne måten vil markedet kunne stabilisere seg på et mer oppnåelig nivå for begge kategorier kjøpere.

Omg…
De har har så dårlige designere at de må stjele lego sine ny og gamle sett.
Ja de er dyre fordi de er gamle. Skal vi begynne å lage falske kopier av gamle frimerker fordi de er blitt så dyre å kjøpe?
Er ikke bare bare å release utgåtte sett, med utgåtte deler og støpeformer.
Moral og hvor pengene går/blir brukt til hos Leplin…

Den dagen du blir lurt fordi du trodde du kjøpte et brukt LEGO sett, ler jeg meg ihjel…

Jeg skjønner at dere synes Lego er dyrt, det er det jo i forhold til Lepin, men det er ikke det saken egentlig dreier seg om, Lego sine produkter er jo direkte kopiert, det er ikke lov, det koster relativt mye penger å lage et sett med tanke på design, utprøving og andre ting som går meg hus forbi. Selve legoklossen har patente gått ut på, men et nytt sett som direkte er kopiert er ulovlig. Jeg driter i om Lepin lager andre sett som ikke er rip of av noe andre har laget før. Det er meg likegyldig juridisk, men direkte kopiering og som noen sier den dagen jeg blir lurt på bricklink når jeg kjøper et sett…argh… gruer meg. Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøpe noe av disse kopisettene for å sjekke de ut eller for at kidsa skal leke med de, Mine kids er så heldige at de har nokk Lego til å bygge fritt og bruke fantasien sin, og i ny og ne evt få et sett for å følge bruksanvisning. Men ikke støtt opp rundt direkte kopiering av andres produkter, PS jeg har en “ekte” Rolex jeg kan selge billig…ikke sant dere hadde ikke kjøpt den heller…

Steinar

Her handler det ikke om hva ting koster eller hvordan Lego driver, Lepin driver fortsatt kriminell virksomhet! De stjeler designs og selger falske varer… Selfølgelig finnes det Lego-sett som er utgått som jeg ønsker meg, eller sett som koster mer enn jeg vil/eller kan betale når de er tilgjengelig. Men vi snakker om hva vi kjøper! Jeg går ikke ut å støtter et selskap som driver aktiv krimminell virksomhet! Det er et selskap som i bestefall stjeler og brytter rettighetene til Lego og som i verstefall er myye verre…

Det uten er det å støtte noe slikt med på å svekke og lukke Lego mer! Man kan ikke stille krav til Lego og samtidig støtte selskapene som gjør det vanskligere for Lego å drive slik de ønsker!

Slike falske produkter er med på å forpurre et rent marked. Det er opp til hver enkelt hva de ønsker å betale for objekter med samleverdi, men når noen blir lurt med falske sett eller falske sett kommer dit at de aktivt står i veien for orginalproduktet vil det bli problemer. Og dit kommer Lepin av at folk kjøper settene…

Jeg sier ikke at dere har til intensjon å lure noen, det er bare nysgjerrigheten som kommer frem. Problemet er at Lepin tjener penger på det de gjør og det bringer dem lengre. Og når det de gjør er kriminelt i tillegg har jeg ingen støtte eller sympati for dem.

:imp:

Her sammenlignes epler og bananer. Noen av oss, meg selv inkludert, selger av og til videre LEGO både åpnede og uåpnede sett og tjener en del kroner på det - utelukkende for å finansiere hobbyen videre. Andre ønsker kanskje å leve av hobbyen sin. Hadde det ikke gått an å tjene penger på LEGO hadde vi ikke hatt Bricklink og noen av oss hadde sikkert heller ikke hatt hus, bil, kone og barn. Og ja - noen av de gamle, store settene er svindyre. Skulle pokker bare mangle, de er jo populære samleobjekter.

Dette minner en del om debatten om piratkopiering av film og musikk. Selv om det er forlokkende å kjøpe en UCS Super Star Destroyer til $100 eller hva det koster, så er det fremdeles ulovlig selv om man skylder på manglende tilgjengeliggjøring fra bransjens side, i dette tilfellet LEGO. Noen vil gå så langt som å kalle det stjeling av åndsverk.

Poenget mitt er vel at selv om jeg kunne ha ofret (øverste del av) lillefingeren for å eie en UCS Death Star II, så er det ikke verdt det dersom jeg må støtte slike aktører for å komme meg til topps på Mazlows behovspyramide. Og man kan ikke argumentere seg bort fra at Lepin & co driver organisert kriminalitet. Kan noen fortelle meg at alle arbeiderne har trygge forhold, at de ikke bruker barnearbeidere, at ikke inntektene deres finansierer andre kriminelle aktiviteter og at plasten deres er trygg å tygge på ? (Jada, vet at siste poeng er satt litt på spissen…)

Om man ikke har råd til de eldre, eksklusive settene - let it go. Det finnes så utrolig mye annet fett å bygge der ute at man aldri går tom for prosjekter. Bruk heller kronasjen på custom instruksjoner og Bricklink! Eller kanskje man kan bygge Emerald Night eller GG i andre farger? Det er mange grep som kan gjøres for å holde kostnadene nede. Og jammen meg glimter TLG til med nye, store fete sett til oss AFOLs også innimellom.

:smiling_imp:

Nå har det kommet melding fra LEGO at de har gått til sak mot Lepin

http://brickset.com/article/23648/the-lego-group-takes-action-against-clone-brand-lepin

Jammen har ikke tyskerne en fanside også: lepinboard.de/

Og denne var mystisk billig:
bricklink.com/store/home.pag … =102244014
Med nada feedback er det vel enten lepin produkt eller svindel…

.

ikke bare kopier Lepin driver med…
denne har enda ikke Lego lagd :slight_smile:
ganske stilig da :mrgreen: