Det Kongelige slott

Hei

Her er noen bilder (link) av Det Kongelige slott i Oslo laget til LEGO Norge`s 50 års jubileum i Telenor Arena. Takk til L@go som er fotograf . Slottet er ca 2,5 meter i front og ca 2 meter i dybde.
flickr.com/photos/legolago/8 … 964672862/
flickr.com/photos/legolago/8 … 964672862/
Neste prosjekt på denne moc er å lage bakhaven og noen flere detaljer i front…

urolig bra bygd, skulle ønske jeg var så god!

Det var enormt imponerende å se det i hele sin størrelse. Gleder meg til du får bakgården ferdig. Noe nytt om LEGO World?

Det är en riktigt snygg modell av slottet. Skulle gärna se det live en dag.

Pssst, den kommer til LegoWorld :wink:

Jag misstänkte nästan att Morty var en av de 4 som kommer ställa ut.

Oh! Fancy Ambassador logo :blush: Takkar

Her er utstillerne fra Brikkelauget til LW 13: viewtopic.php?f=7&t=2320#undefined
Stottet blir satt opp igjen i dag eller i morgen og skal stå oppe frem til LW for å lage bakhagen (det området mellom de to sidefløyene som går bakover) og detaljer forann slottet :slight_smile: Lokalavisen (tidningen) kommer for å lage en julereportasje, så det skal pyntes til jul :wink:

Ville bare lige sige “hei” :wink:
Glæder mig til at mødes igen med alle dere fortræffelige mennesker i København i uge 7/2013 :smiley:

Jeg lovet Morten at jeg skulle legge inn noen flere bilder i denne tråden når jeg til slutt fikk fingeren ut og tømt minnekortet mitt ut på Flickr. Det har selvfølgelig tatt altfor lang tid, men her er noen smakebiter:

Bilene er som kjent mine (og takket være en graverende innsats fra Matija har limousinene nå fått sine endelige royale nummerskilt), men den store stjernen er Mortens ene og alene. Den tok seg fantastisk godt ut i København, nå med komplett bakhage som er den største samlingen av sand red jeg noen gang har sett.

Flere bilder fra LW kan dere finne i denne folderen, inkludert noen flere av Slottet, og en eksklusiv titt bak lukkede dører da Megan og Mindstorms-designer Lee plukket fra hverandre Lees fantastiske Mindstorms-drage etter at utstillingen stengte på søndag. Synd og skam - men han trengte delene…

:smiley:

Kort sagt:
Monumentalt!
Baard

Klossalt!

Nå har jeg fått dark blue torso uten trykk så det kan lages Gardister i riktig farge og får snart inn en del tusen sand red plater til å lage plassen foran slottet med statuen og "Eli"trappa :slight_smile:

Har du noen tanker om hvor stort dette skal bli, egentlig? Fortsetter du nedover Karl Johan mot Stortinget? Eller bortover mot UD? :slight_smile:

Hehe…vel, tror jeg slutter ved "Eli"trappa. Kanskje legger til en baseplate rundt resten av slottet, men det er nok. MEN, skal aldri si aldri :wink:

Vakkert bygg!

…og epåletter i grønn? :wink:

BTW: Offisersjakka er sort, men detta regner jeg med at du har call på. :slight_smile:

Det er jo slik dagens slottsgardister ser ut:

Hva med torsoer som dette:
bricklink.com/catalogItem.asp?P=973pb28c01
bricklink.com/catalogItem.asp?P=973p21c01

Eller kanskje enkle sorte og få laget egne stickers?

Men disse Epaulettene finnes ikke i grønt ser det ut som:
bricklink.com/catalogItem.asp?P=2526

Morty: eller kanskje du hadde planer om å ha slottsgardister fra en annen tidsepoke? Klarte ikke å finne noe info om hvordan de eventuelt har sett ut før…

Greia er at gardistuniformen har vært uforandret gjennom gardens over 150 års historie. Kun noen små nyjanseforskjeller i design. Men jevnt over er de i dag slik de var i gamle dager. Garden ble stiftet 1. november 1856 i Stockholm og brukte Det Norske Jegerkorpsets Uniform frem til 1860. Da fikk Garden fikk sin egne uniform. Den 30. mars 1860 i forbindelse med nytt uniformsreglement for alle norske avdelinger.

Uniformsreglemetet fra 1860: Garden fikk nå en kollett (våpenfrakk) av mørkeblått klede med åtte store, hvite løveknapper. Kraven hadde to hvite tresser (striper), og de samme hvite tresser var også anbragt på arm-oppslagene, som var knappet med to hvite løveknapper. Eupalettene var grønne, forsynt med kantiljer i samme farve, og kantet med hvitt flettverk. Benklærne var til å begynne med av mørkeblått klede men farven ble i 1864 forandret til sort. Benklærne hadde to hvite stresser på hvær side. Hatten skal være av sort filt med hakerem av lakkert skin og en plum av bøffelhår. Kongens monogram er anbragt foran på hatten i en stor kokarde. Gardeluen er av mørkeblått klede og fikk i 1862 den karakteristiske luedusken.
Ref: H. Majestet Kongens garde gjennom 100 år, utgitt 1957.

Her et bilde fra 1897 som referanse til bildet over.

Spent på å se fortsettelsen. Et imponerende bygverk i lego med eller uten trapp :wink:

Jeg har fått en god del dark blue torso uten trykk som nå skal trykkes eller graveres, så detaljene kommer på. Største utfordring (utenom hatten da) er de grønne “duskene” på skuldrene, de finnes ikke som nevt i grønn. Kanskje blir det bare trykket eller gravert på noe grønt.
Jeg har også svarte ben som blir gravert eller trykket på detaljer :slight_smile: